X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה הקשר בין איסור ריבית ומצוקת הדיור בארץ? האם העלאת מס הרכישה תביא לפתרון הבעיה? מה באמת יוכל לעזור לפתרון המצב?
▪  ▪  ▪
לנטרל את הריבית מהמשכנתה [צילום: פלאש 90]

ישנה אימרה חז"לית שכל מה שאדם עושה - לעצמו עושה כאשר הכוונה היא לומר - אדם אשר מטיב עם הזולת, סוף הטובה לחזור אליו, וחלילה להפך. אדם שמרמה את האחרים בסופו של יום רימה רק את עצמו והזיק לעצמו. כך עושה לי הרושם שלאחר גזרות ההקפאה על יהודה ושומרון, התגלה "פתאום" בחלונות הגבוהים של משרדי השיכון והאוצר שיש מצוקת דיור, וחסרים בתים למגורים במדינתנו הקטנה. או בלשון יותר בוטה - נראה שההקפאה חדרה עמוק למשרדי הממשלה.
הפתרונות שאנו שומעים בימים האחרונים מזכירים לי את שיטות הפעולה של חכמי חלם הזכורים לטובה. אם נעודד את בעלי הדירות למכור את הדירה השנייה שלהם או השלישית, כביכול יוצרו לנו עוד בתים למגורים. וכי בבתים אלו עכשיו אין דיירים?!.
ואם מטרתנו לעודד משפחות לקנות בית משלהם ולהפסיק לגור בשכירות, שומה עלינו לחשוב על הקלות שיעזרו להן לקנות דירה. אומנם מה שכן נראה חכם בתוכנית החדשה שלקופת המדינה הוא שהדבר יוסיף לה כמה שקלים, שסביר להניח שיגיעו מחשבון הדיירים.
ענף הבנייה בישראל סובל מזה שנים רבות מביורוקרטיה רבה. משך הזמן שלוקח להתחיל לבנות בית, הינו ארוך במיוחד ביחס למדינות אחרות בעולם. לכן היה כדאי ראשית לטפל בבעיה זו, ובכך לאפשר יותר התחלות בנייה בזמן יותר קרוב.
בזמנים אחרים המדינה הייתה דוחפת פרויקטים של בנייה, מתוך חשיבה שענף זה ממריץ הרבה ענפים אחרים במשק, ובכוחו להביא לצמיחה יותר גדולה של המשק הכלכלי הישראלי.
כדי להקל על משפחות צעירות את האפשרות לקנות דירה, הייתי ממליץ על שיטות אחרות מאלו שמשרד השיכון השתמש בהם. לעניות דעתי שיטת המענקים לזכאים, לא תמיד באמת עזרה, והיה בה גם נהמא דכיסופא, קרי לחם בושת.
אני מציע לשר האוצר ללכת בדרך יהודית יותר ולתת לזכאים אפשרות לקבלת משכנתה ממשלתית ללא ריבית, עד סכום מסוים, למשל עד 400000 ש"ח. לזוגות הצעירים הדבר יעזור מאוד, ויאפשר להם להתמודד עם קנייה של בית בהחזרים חודשיים סבירים (לשם השוואה תשלום חודשי של החזר ההלוואה בפריסה ל-20 שנה יגיע ל-1667 ש"ח, ובשיטת הריבית מעל 4000 ש"ח לחודש).
אפילו לקופת המדינה לא יגרם בשל כך הפסד משמעותי. המדינה תוכל כמובן להגביל את אורך השנים של ההחזרים לטווח צנוע יותר. שיטה זו גם תעודד את הציבור לקנות את ביתם בפריפריה, שם יוכלו להשיג דירה במחירים התואמים את אפשרות המשכנתה והכיס.
לא פחות חשוב, יש בהצעה הזו משהו מאוד יהודי. כאשר תורתנו הקדושה כל כך מדגישה את איסור הריבית, וכל בר דעת יכול לראות כמה משפחות נהרסות מידי יום בשל נשיכת הריבית. האם לא הגיע הזמן שבמדינת היהודים נתחיל משהו בכיוון בריא כנגד איסור זה.
השימוש בהיתר עסקה אולי מציל את הבנקים מאיסור תורה, למרות שהוא פיקטיבי ומלא חורים, אבל בודאי שאינו לרוח ההלכה, ובטח שאת הלווים אינו מציל מהנשיכה האכזרית.
העולם כולו מסתכל עלינו ללא הרף, לראות את אנשי התנ"ך, כיצד הם בונים מדינה. האם זה מה שהיינו רוצים שיראו?

הכותב הוא רב היישוב חרמש, עוסק בחינוך ובחקלאות, נשוי ואב לשבעה ילדים.
תאריך:  18/12/2010   |   עודכן:  19/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פתרון מצוקת הדיור בדרך יהודית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
דבר אחד בטוח
אלי קופטר  |  19/12/10 23:32
2
בית לכל יהודי ויהודיה, הכיצד ?
ג  |  20/12/10 05:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
יש לעגן בחקיקה מה נחשב להטרדה מינית. לשם כך, סליחה על המבוכה, יש לרדת לפרטים קטנים, חלקם, מן הסתם, נמוכים ומוצנעים. צריך להיקבע קו ברור מה עשוי להיחשב כקצה שטח השיפוט של החיזור לבין מה שאין אפשרות שלא לזהותו אלא כהטרדה
עליס בליטנטל
היצירה הספרותית של טולסטוי, עם המוזיקה של בטהובן, התפאורה המורכבת עם הטריקים של יבגני אריה, וכל שאר המרכיבים - כל אלה ביחד לא צלחו לחפות על קולו הצרוד עם המנעד המצומצם של איבגי
אלכס נחומסון
לא לעריפת ראשים מכריזים בעלי העניין? - כן לעריפת ראשים יענו האזרחים שהופקרו לאסון. לצערנו אין כלי מתאים יותר למיצוי הדין מאשר וועדת חקירה ממלכתית על כל מגבלותיה הידועות
צבי גיל
ישראל מנודה לא הייתה יכולה לצפות לעזרה כזאת וחשוב שהציבור הרחב ירשום זאת לפניו, ולא רק ממשלת ישראל    כי הציבור שלנו ברובו עדיין לוקה במחלת הגדלות ומתיחת שרירים של "עם לבדד ישכון"    זה לא היה נכון אף פעם וכיום זה עורבא פרח שבעתיים
יוני בן-מנחם
ממשל אובמה גיבש תוכנית עבודה של שש נקודות לחידוש המשא ומתן על הסדר הקבע, אך הפלשתינים בגיבוי הליגה הערבית מתעקשים על הפסקת הבנייה בהתנחלויות וקבלת ערבויות למדינה פלשתינית בקווי 67'    המאמץ הערבי מופנה עתה לגינוי מדיניות ההתנחלויות של ישראל במועצת הביטחון של האו"ם והמשך בידודה של ישראל בזירה הבינ"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il