X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת עו"ד גלאט-ברקוביץ' והארץ: לביהמ"ש נותר לקבוע אם העיתון התרשל בשמירת זהותה של גלאט-ברקוביץ' כמקור עיתונאי ואם הוא חב כלפיה חובת זהירות התמיהות העולות מן הפרשה השאלה שלא עלתה לדיון: האם קיימת בכלל חובת זהירות של עיתון כלפי מקור שהעביר לו מידע באופן בלתי חוקי ופסול?
▪  ▪  ▪
עיתון הארץ [צילום: אילן שריף]
ליאורה גלאט-ברקוביץ' [צילום: בוצ´צ´ו]

   אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף

   אורן פרסיקו
טבעו של המקצוע

   אורן פרסיקו
ערוץ 2: "אנחנו לא נגיב"

שלב ההוכחות במסגרת תביעתה של עו"ד ליאורה גלאט-ברקוביץ' הסתיים. התיק מעניין במיוחד את התקשורת ופחות את הציבור, שכן הוא עוסק באחד הנושאים העקרוניים מנקודת ראותו של עיתונאי - שמירת חיסיון מקורותיו. החיסיון העיתונאי הוכר, במגבלות, כראוי להגנה של המשפט וזאת מתוך הערכה שקיומו הוא תנאי לעיתונות חופשית באמת ולנגישות למידע. החיסיון, כשמו כן הוא, חיסיון עיתונאי ולא נועד להגנה על מי שמסר מידע שלא כדין.
כעת נותר לבית המשפט לקבוע אם עיתון הארץ התרשל בשמירת זהותה של עו"ד גלאט-ברקוביץ' כמקור עיתונאי ואם הוא חב כלפיה חובת זהירות. שאלה זו חורגת בהרבה משאלת היחס שבין עו"ד גלאט-ברקוביץ' - המקור העיתונאי שנחשף, לעיתון 'הארץ'.
התמיהות
הפרשה מעוררת כמה וכמה תמיהות. מצד אחד אין ספק שהמקור התגלה וקיים ויכוח מי האחראי להיחשפותו. לו היה 'הארץ' עיתון ראוי לשמו, הוא לא היה מתווכח בכלל בשאלת האחריות והיה נוטל אותה על עצמו (בכפוף אולי לטענת אשם תורם מצד המקור). עיתון ראוי לשמו היה מודיע כי אירעה תקלה ואפילו אירעה שלא ברשלנותו, עדיין הוא רואה עצמו מוסרית מחויב למקורותיו ולכן הוא נכון לפצות מקור על כל נזק שנגרם לו.
עיתון 'הארץ', כנראה, אינו עיתון ראוי לשמו, למרות יומרותיו; ואם לא תושג פשרה, יתקבל פסק-דין בשאלת האחריות; ואם ייקבע שהעיתון התרשל, יעברו אולי לדון בנזק. יש המסתייגים מפיצול הדיון בין שאלת הנזק לשאלת האחריות - ובמקרה זה אכן השאלות אחוזות זו בזו. גם אם תוכר אחריות העיתון, האם מן הראוי, למשל, לפסוק לתובעת אובדן שכרה בפרקליטות בעוד שלאור התנהגותה ספק אם היא הייתה ראויה להמשיך ולעבוד בה? - שאלה מעניינת. האם ראוי לפסוק לעו"ד גלאט-ברקוביץ' אובדן הכנסה עבור התקופה בה נשלל רישיון עריכת הדין שלה עקב המעשה? - גם זו שאלה מעניינת.
ה-שאלה
נדמה לי (על בסיס הפרסומים בלבד), ששאלה אחת לא עלתה לדיון. אני מניח שבאי-כוח עיתון הארץ לא יעלו את הטענה, אם כי אי-אפשר לדעת. השאלה היא האם קיימת בכלל חובת זהירות של עיתון כלפי מקור שהעביר לו מידע באופן בלתי חוקי ופסול. האם בית המשפט, מיוזמתו, אינו חייב לומר למקור - במקרה זה עו"ד גלאט-ברקוביץ' כי על-פי הכלל "מעילה בת עוולה לא תצמח זכות תביעה" לא תוקנה לה בכלל עילת תביעה, בשל העובדה שזהותה כמי שמסרה מידע חסוי נחשפה. אם אף צד אינו מעלה שאלה זו עדיין, לטעמי על בית המשפט לדון בה מיוזמתו.
ייתכן שבסופו של יום ייקבע שעיתון 'הארץ' אכן התרשל בשמירת מקורותיו, אולם מאחר שהמקור ביצע עבירה פלילית והפר אמונים בכך שהעביר את המידע, אין מחדלו של העיתון מקנה זכות תביעה למקור שנחשף. אם לא זו תהיה התוצאה, הרי שאינטרס של מקור שמעביר מידע בעבירה לחיסיון יהפוך להיות זכות מוגנת במשפט - תוצאה די מוזרה שספק אם עיקרון חופש העיתונות יכול להצדיקה, ואני גם בספק אם הפסיקה שיצרה את החיסיון העיתונאי התכוונה לתוצאה כזו.

תאריך:  19/12/2010   |   עודכן:  19/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רשלנות עיתון בשמירת חיסיון מקור
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
זה לא רשלנות :זה תקשורת שירדה
ישע  |  19/12/10 12:49
2
פרס ע"ש י. סטאלין לכותב המאמר
מטאטא  |  19/12/10 13:54
3
אורי בלאו וענת קם
א.חששן  |  25/12/10 21:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מאיר גלבוע
מוטב למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס שיערוך ביקורת על החלטותיו הוא, במקום למחות על החלטת וינשטיין בעניין דנינו. אין למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, להלין אלא על עצמו בלבד, על סירובו לבדוק בזמן אמת את התלונות של ניצבי המשנה ישראל אברבנאל וסיימון פרי, על תיפקודו הלקוי של ניצב יוחנן דנינו ועל כשלים חמורים בהחלטותיו
הרב בעז מלט
מה הקשר בין איסור ריבית ומצוקת הדיור בארץ?    האם העלאת מס הרכישה תביא לפתרון הבעיה?    מה באמת יוכל לעזור לפתרון המצב?
אברהם שרון
יש לעגן בחקיקה מה נחשב להטרדה מינית. לשם כך, סליחה על המבוכה, יש לרדת לפרטים קטנים, חלקם, מן הסתם, נמוכים ומוצנעים. צריך להיקבע קו ברור מה עשוי להיחשב כקצה שטח השיפוט של החיזור לבין מה שאין אפשרות שלא לזהותו אלא כהטרדה
עליס בליטנטל
היצירה הספרותית של טולסטוי, עם המוזיקה של בטהובן, התפאורה המורכבת עם הטריקים של יבגני אריה, וכל שאר המרכיבים - כל אלה ביחד לא צלחו לחפות על קולו הצרוד עם המנעד המצומצם של איבגי
אלכס נחומסון
לא לעריפת ראשים מכריזים בעלי העניין? - כן לעריפת ראשים יענו האזרחים שהופקרו לאסון. לצערנו אין כלי מתאים יותר למיצוי הדין מאשר וועדת חקירה ממלכתית על כל מגבלותיה הידועות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il