X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
נפלאות על קרונית בשם טרולי נכתבו בימים עברו בעיתון "דבר" הטרולי המופלאה קנתה את תהילתה בעת המלחמה להגנת מסילת הברזל (1938) אך בקרב על תודעת הזיכרון השירי שלנו זכה הטנדר הנוסע של הנוטרים הגיבורים. וקרונית הפלאים, הטרולי, נשכחה
▪  ▪  ▪
עיתון "דבר". סיפר על פלאות הטרולי
אז איפה, איפה הן, ה'לוֹרִי' וה'טרוֹלִי'? (א')
אלישע פורת
משאית קטנה ושמה לורי, יכולה הייתה להציל אנשים רבים במאורעות תרפ"א * בין הנשחטים במאורעות היה הסופר הצעיר יוסף לואידור, מקורבו של ברנר לבית יצקר * גופתו, שעברה התעללות רבתי, נעלמה ועד היום לא נודע מקומה * האם לואידור אך נפצע ואוסלם, או שגופתו פשוט נעלמה?
לרשימה המלאה

בניגוד ללורי, שנחרתה בזיכרון הציבורי שלנו לרעה, כמין עגלת-מתים מאחרת, שאספה באיחור רב את הרוגי בית יצקר, בני חבורתו של ברנר, הרי הטרולי זכורה דווקא לטובה. הטרולי, אותה קרונית מתנייעת, פתוחה על-פי רוב, הנוסעת לפני הרכבת או אחריה, ומשמשת ככלי רכב לשירותי מסילות הברזל, זכתה בעברית של שנות השלושים לכמה כינויים. מצאתי שכינוה 'קרון קטן', וגם 'מריצה נוסעת', וגם 'עגלה הבודקת אם הקו בסדר', וגם 'מכונית הנוסעת על פסי הרכבת' ואפילו 'קרון המשמר'! שלא לדבר על 'רכבת השמירה', 'בודק פסים' או פשוט "טרולי" המוקף בגרשיים. איזה שפע של שמות עבריים למילה אנגלית אחת קצרה ופשוטה!
מקום לידתי להכעיס
ימי תפארתה של הטרולי היו ימי המרד הערבי נגד הבריטים, המכונים אצלנו "מאורעות תרצ"ו תרצ"ט". ומבחינה מסוימת יש לי קשר נפשי אישי ועמוק אל הטרולי. כמי שנולד ממש באותם ימי אש ופרעות, חוויתי על בשרי, כתינוק כמובן, את אימי התנועה בדרכים. כילוד תרצ"ח נסעה אמי ז"ל ללדת אותי כעשרה ימים לפני המועד, שמא תיתקע להתקפה ערבית ולמחסומי דרכים. ממילא היו אז דרכים משובשות, ובאו המאורעות ושיבשון עוד יותר. וכך "ביליתי" את חופשתי הראשונה בחיי, עדיין בטרם לידה, בבית-חולים 'בילינסון' שבפתח תקוה. ובאמת שנים רבות לאחר מכן, כשהייתי נזקק למילוי טופס רשמי כזה או אחר, התלבטתי מה לכתוב במשבצת מקום הלידה? תאמרו מה הבעיה, תכתוב ישראל או עין החורש. אבל אני נטיתי חסד לאותם ימי רעה של הירי בדרכים וחרדת האימהות הנוסעות ללדת, וכתבתי דווקא להרגיז: מקום לידה - פתח תקוה!

שירי תהילה לטנדר - לא לטרולי

לאחרונה ממש הועלה העיתון "דבר" הוותיק לרשת האינטרנט, וניתן לדפדף בו בחיני חינם. בינתיים הועלו רק מחצית שנותיו, משנת יסודו 1925 ועד שנת 1968. הכניסה אל העיתון היא דרך דף הבית של בית הספרים הלאומי בירושלים. אוצר עצום ורב הונח על שולחנו של כל חובב היסטוריה! בלחיצת כפתור אחת - ואתם מזנקים במנהרת זמן מקסימה, ישר אל לב לבם של מאורעות תרצ"ו תרצ"ט. אז נכון שלא מצאתי את הידיעה המספרת על שובו של התינוק עם אמו מבית היולדות שב'בילינסון', לקיבוץ המותקף בעמק חפר. ונכון שלא מצאתי את הסיפור על האוטובוס המשוריין, ועל גרשון מכפר ויתקין, הנהג הוותיק, שהיה מזהיר את הנוסעים: להוריד את הראשים, לרדת לרצפה. כפר ויתקין כבר מאחורינו! ונכון שלא מצאתי בגליונות "דבר" שום רמז על מי שיכתוב לימים ספר שירים על ילדותו בשם "ילוד תרצ"ח", אבל מצאתי דברים רבים אחרים. וביניהם סיפורי הפלאות של הטרולי.
הנה למשל ידיעה אופיינית. תאונות הדרכים הנוראות של מפגשי מכוניות ורכבת אירעו כבר אז, לא להאמין. בספטמבר 1938 אנחנו קוראים: טרולי מתנגש במכונית נוסעים. תל אביב, הבוקר ב-10 נסע טרולי, בודק-פסים, מתחנת הרכבת ביפו אל התחנה בתל אביב. בהגיעו להצטלבות (צ' - צ'טלבות בסלנג של היום...) ברחוב אלנבי היה השער [המחסום] פתוח, והחץ המסמן אם הדרך פנויה, היה בסימן "לאו" (לא הבנתי מה זה?). מכונית "המעביר" שמספרה 8545 מקו מספר 5, שנסעה מרחוב העליה, התנגשה בטרולי שעבר במהירות מרובה. רק בדרך נס לא ניזוק איש מהנוסעים. אולם המכונית ניזוקה... הטרולי היה נהוג בידי ערבי (כמובן...). שומרת השער (אז ישבו גם נשים במחסומי הרכבת, שלא כמו היום...) מוסרת לנו, כי לא באה מתחנת יפו כל הודעה על בוא הטרולי. וגם המעבר שברחוב הרצל היה פתוח בעת עבור הטרולי.
הטרולי קנתה את תהילתה בעת המלחמה להגנת מסילת הברזל. בשנות המאורעות היו מעשי חבלה ברכבת יומיומיים. הנה ידיעה אופיינית: פברואר 1938. שוב פורקו הפסים ליד טול-כרם. קטר ו-8 קרונות-משא ירדו מהפסים. רכבת-משא ירדה מן הפסים אמש ב-10.30 בק"מ ה-70 בין טול-כרם וקלקיליה. עקב פירוק פסים במסילה. הקטר ושמונה קרונות טעונים משא ירדו מהפסים וניזוקו. הנהג ניצול. כחצי שעה לפני המקרה עברה רכבת-המשמר (הטרולי) במקום הזה, והכל היה בסדר. מלאכת הפירוק נעשתה, כפי הנראה, מיד לאחר שעבר הטרולי, ומתוך ידיעה שעתידה לבוא רכבת-משא. יתר רכבות-המשא שבאו מחיפה בשעה מאוחרת יותר, נשארו ללון בתחנת חדרה.
על הטרולי נסעו פועלים יהודים וערבים לתיקון המסילה. על הטרולי נסעו הנוטרים השוטרים וחיילים בריטיים, לחוש לקרבות ולהתלקחויות המרד הערבי. ובכל זאת את שירי התהילה שרו ל"טנדר" ולא לטרולי! בעזרת הטרולי נשמר הקשר עם ישובים נצורים והועברה אספקה ליישובים שנותקו בשטפונות. חורף 1938 וחודש נובמבר היו גשומים במיוחד. חולדה למשל ניצלה בזכות הטרולי שהועמד לרשות הקבוצה המנותקת ממי הגשמים. וגליונות העבר של היומון "דבר", מספרים עוד סיפורי תהילה רבים על הטרולי. ולמרות זאת הבחורים הנחשקים נסעו דווקא בטנדר. הטרולי נסעה מחיפה עד עזה, אבל שירי התהילה דיברו על מדן ועד באר שבע. מעין המפרץ ועד ים המלח. בקרב על תודעת הזיכרון השירי שלנו זכה הטנדר הנוסע של הנוטרים הגיבורים. וקרונית הפלאים, הטרולי, נשכחה. העלמה בעלת הניב המזרחי, יפהפייה ארצישראלית העורגת אל אהובה, יצאה מתחת ידו של יעקב אורלנד מלאת תשוקה אל הטנדר הנוסע דווקא. ולא נמצא משורר שישיר על הטרולי. אפילו לא אותו משורר, ילוד תרצ"ח, שרק במזל שב אל ביתו באוטובוס משוריין ולא בקרון-המשמר המנדטורי.

תאריך:  22/12/2010   |   עודכן:  24/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אז איפה, איפה הן, ה'לורי' וה'טרולי'? (ב')
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תודה לכותב הרשימה ל"ת
איתן ק  |  22/12/10 20:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לילי הלפרין
חרף הביקורת על ז'אנר תוכניות הריאליטי, ניתן להוציא מתוק מעז ולהתבונן בתוכניות אלו מזווית אחרת: כבזירה של פתרון קונפליקטים בדרכי שלום    קחו דוגמה מה"סולחה" של אלירז וסער מבית "האח הגדול"
פזית רבינא
הכומר בוב קארול נפגש עם השגריר הבריטי בדמשק וגם עם הנספח הצבאי    מדבריהם עולה כי בדוח שמסרו למשרד החוץ הבריטי ב-1982, הם ראו שלושה חיילים ישראלים מוסעים לראווה בדמשק    הבריטים מסרבים לחשוף את הדוח    פנייה לנסיכה דיאנה יורטה על-ידי הביורוקרטיה הבריטית
איתמר לוין
שיפוט מהיר הוא מדור חדש שנועד לסקר את אופן עבודתם של השופטים    כתב News1 נוכח בדיונים הנערכים באולם בית המשפט, כאשר הפעם הופנה הזרקור העיתונאי מבעלי הדין אל השופט, במטרה להביא את הרשמים מאופן עבודתם של שופטי ישראל
מתי עובדיה
דבריו של הרופא מתנגשים בשפת גופו    שפת הגוף מעוותת את הנאמר ומשנה את כיוונו ועוצמתו    לכן על רופאים לזכור: על-מנת שאמינותם תהייה מעבר לכל ספק, יש צורך בהלימה חסרת פשרות ומוחלטת בין המסרים המילוליים לבלתי מילוליים
אלונה בידר
השעשועון החדש של ירון ברובינסקי בערוץ 10 לא ממציא מחדש את גלגל המזל ולא מגניב ומותח כמו "אחד נגד מאה"    הטוויסט היחיד שפועל לטובתו הוא אנשים שנופלים לתוך בור, והאמת? זה עובד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il