X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההדלפות לאתר "וויקיליקס" מצביעות על פטפטת מיותרת של בכירי מערכת הביטחון הישראלית עם הדיפלומטים האמריקנים המשך התופעה יגרום נזק לישראל והגיע הזמן שהדרג המדיני הבכיר יקבע סייגים וכללים ברורים לתדרוכים שנותנים בכירי מערכת הביטחון לדיפלומטים זרים
▪  ▪  ▪
wishful thinking [צילום: AP]

כל מי שעוקב אחר ההדלפות לאתר "וויקיליקס" מקבל את הרושם כי פטפטת מיותרת אחזה בראשי מערכת הביטחון הישראלית בשיחותיהם עם הדיפלומטים האמריקנים שממהרים לדווח במברקים מפורטים לוושינגטון את תוכן השיחות.
הפטפטת הזו מקיפה דמויות ביטחוניות ודיפלומטיות בכירות, החל מראש המוסד היוצא, מאיר דגן וכלה בראש אמ"ן לשעבר, האלוף עמוס ידלין וראש השב"כ, יובל דיסקין.
מגוון הדעות וההערכות המודיעיניות שחושפים בכירי מערכת הביטחון בפני הדיפלומטים האמריקנים נותן לממשל האמריקני את האפשרות להרכיב תמונת מודיעין מדויקת על הגישות השונות ועל חילוקי הדעות בתוך מערכת הביטחון הישראלית בנושאים האסטרטגיים החשובים הקשורים למזרח התיכון.
האם הדבר משרת את ביטחונה של ישראל? לדעתי לא.
נכון שארצות הברית היא הידידה החשובה ביותר בעולם של מדינת ישראל אך אין פירוש הדבר שאין לנו עימה חילוקי דעות מהותיים בסוגיות האזוריות ובנושאים הקשורים למשא-ומתן המדיני בערוצים השונים.
מדוע לספק לה קשת כל כך רחבה של מידע רגיש וחשוב החושף את "הבטן הרכה" של ישראל במישור המדיני שעלול לסייע לה בגיבוש דרכים להפעלת לחץ על הדרג המדיני בישראל? האם אי-אפשר לצמצם את האינפורמציה באופן שיכלול רק העברת "מידע חיוני ביותר" לידידתנו הגדולה?
בכירי מערכת הביטחון בוודאי יטענו, להגנתם, כי את המידע שמסרו לדיפלומטים האמריקנים הם עשו "באישור ובסמכות" וכי הם אמרו את אותם הדברים בהופעות בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת או בסקירות בפני הממשלה. חלקם אף יוסיף ויטען כי מדובר ב"הסברת מדיניותה של ישראל" וכי לא מדובר במסירת "מידע מודיעיני רגיש".
מי שקורא את הדלפות "וויקיליקס" יכול למצוא דיווחים מעניינים שמסרו בכירים במערכת הביטחון שלנו לדיפלומטים האמריקנים. הנה קטע שצד את עיני המתאר שיחה בין ראש אגף המחקר באמ"ן, תת-אלוף יוסי ביידץ לבין אלכסנדר ורשבאו סגן המזכיר לענייני ביטחון בינלאומי שהתקיימה בחודש נובמבר 2009.
בשיחה שפורסמה אומר תת-אלוף ביידץ כי "סוריה תתנתק מהברית שלה עם אירן בתמורה לשלום עם ישראל ומעורבות גדולה יותר של ארצות הברית בתהליך המדיני". בהמשך השיחה הוא מוסיף הערה על התעצמותה הגרעינית של אירן ואומר כי "הרפובליקה האיסלאמית נמצאת במרחק של שנה מהשגת נשק גרעיני ובמרחק של שנתיים וחצי מהקמת ארסנל של שלוש פצצות גרעיניות".
הדיפלומט האמריקני ששמע את הדברים הוסיף במברק ששלח לוושינגטון הערה שבה נאמר: "לא ברור אם הישראלים אכן באמת מאמינים בכך או שהם משתמשים בתרחישים הגרועים ביותר כדי לייצר תחושה של דחיפות גדולה יותר אצל ארצות הברית".
לא רק הדיפלומטים האמריקנים אינם ממהרים "לקנות" את הסחורה שסיפק להם תת-אלוף יוסי ביידץ.
גם גורמים מדיניים מאוד בכירים בישראל שקראו את דיווחי "וויקיליקס" לא מצאו שום אסמכתאות מודיעיניות מוצקות לדברים שאמר תת-אלוף ביידץ לדיפלומט האמריקני כי "סוריה תתנתק מאירן בתמורה לשלום עם ישראל ומעורבות גדולה יותר של ארצות הברית בתהליך המדיני".
האם בכך הביע תת-אלוף ביידץ את דעתו הפרטית? האם הביע את שאיפותיו האישיות או מה שנקרא באנגלית wishful thinking? ייתכן שמדובר בהערכה מודיעינית "הגיונית" מבחינתו של תת-אלוף ביידץ אך באופן שהיא הוצגה ודווחה לוושינגטון היא גרמה נזק לישראל. נוצר הרושם כי ישראל "יכולה" לנתק את סוריה מאירן באמצעות חתימה על חוזה שלום עימה דבר שאיננו מבוסס כלל וכלל. אם נבדוק את הדברים ביסודיות נמצא דווקא סימוכין מודיעיניים מוצקים לכך שהנשיא הסורי בשאר אסד רוצה לשמר את הברית עם אירן בכל מחיר.
אפשר למצוא עוד כמה דוגמאות דומות בדיווחי "וויקילקס".
לא ניתן למנוע לחלוטין את השיחות של בכירי מערכת הביטחון עם הדיפלומטים האמריקנים אך שר הביטחון וראש הממשלה צריכים לקבוע "מסרים אחידים" שאותם צריכים להעביר הבכירים האלה בפגישות ובתדרוכים שהם נותנים לדיפלומטים זרים.
הגיע הזמן שמישהו "יעשה סדר" אצל בכירי מערכת הביטחון. יש גם לצפות שדווקא אותם "בכירים" שאמורים להכיר את רגישות החומר המודיעיני וחשיבות הדברים המצוטטים מפיותיהם של דמויות ביטחוניות בכירות ישמרו את לשונם וימעיטו בשיחות עם דיפלומטים זרים.
על זה כבר נאמר במקורותינו "סייג לחוכמה שתיקה".
כדאי מאוד שהם יאמצו את העיקרון הזה.

תאריך:  23/12/2010   |   עודכן:  23/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפטפטת הישראלית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בברברת'' הבחירים'' שלנו אלופים ל"ת
yoni207  |  23/12/10 12:28
2
החשיבות העצמית עולה להם לראש ל"ת
הניה  |  2/01/11 21:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
"הקופה נמצאת בחולי עמוק וכשל שיטתי...כל אבן שנרים תגלה פגם...אי-סדרים רשלניים או מכוונים...העלמה מכוונת של מידע מאנשי הביקורת והצגת מידע כוזב בפני המבקרים"    תשובת הדירקטוריון למשרד הבריאות היא "ציפוי דק של טיח"
אורי הייטנר
בניגוד למיתוס, ההינתקות לא הייתה חד-צדדית. תמורת הנסיגה קיבלה ישראל את מכתב בוש, מסמך שאושר ברוב עצום בקונגרס ובסנאט. על ראש הממשלה לעמוד על כך שארה"ב תכריז על מחויבותה למכתב, כביטוי לרצף השלטוני וכביטוי לרצינותה
אמנון לורד
זהו הז'אנר התקשורתי החדש: במקום המון צמא-דם בכיכר - שימוש בקורבן ספציפי של אירוע כלשהו כדי לשדר דברי הסתה ממוקדים. כך מעקרים את הסיכוי לרפורמה האמיתית הנדרשת בשירותי הכיבוי מנוונים
הרב אליהו קאופמן
ההפגנות בשכונת התקווה ובבת-ים הן המשך לפרובוקציות לאומניות שנועדו לשוות לעימות הישראלי-פלסטיני דמות של מלחמת דת    בשרשרת הפרובוקציות בולטות הדמויות הכהניסטיות
יורם דורי
יורם דורי, במכתב לנכדיו, מעריצי סמי הכבאי - "שעושה עבודה חשובה" - מגלה כי הקטנים הללו הבינו את מה שממשלת ישראל לא השכילה להבין, את מה שהעיתונות הישראלית לא סיקרה ואת מה שלא עניין את הציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il