X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יאסר עבד רבו, מחמוד עבאס, חנן עשראווי ועמרם מצנע [צילום: AP]
מתחיל ברגל שמאל
עמרם מצנע חוזר לפוליטיקה דרך שירות נאיבי למכונת התעמולה הפלשתינית. ציפי לבני לא הייתה נופלת לפח הזה, גם לא אהוד ברק. חבל, הוא דווקא בחור טוב

אולי בהשפעת חוק המיחזור שהשר גלעד ארדן עומד להביא לכנסת בימים הקרובים, עמרם מצנע עושה קולות של מתמחזר לראשות מפלגת העבודה. בשנים האחרונות מצנע עשה בירוחם עבודה יפה מאוד וראויה להערכה גם במבחן התוצאה וגם במבחן הדוגמה האישית וסדר העדיפויות, אבל לפוליטיקה הוא חוזר ברגל שמאל.
פעילותו הציבורית הראשונה הייתה פגישה מתוקשרת עם אבו מאזן ברמאללה בראש משלחת של אנשי יוזמת ז'נבה וגוש שלום. הפגישה הזו הייתה כולה הצגה לתקשורת של הפלשתינים, במסגרת ה- Blame game המתנהל מול דעת הקהל האמריקנית, שבו הפלשתינים משתדלים בכל כוחם לסכל את המו"מ ולהאשים את ישראל. ברור לגמרי שהישראלים במפגש הזה היו סטטיסטים בהצגה פלשתינית, ואין חידוש גדול בכך שאנשים מהקצה השמאלי של יוזמת ז'נבה מוכנים למלא את התפקיד הבזוי הזה. ציפי לבני למשל לא הוזמנה, ולא משום שאבו מאזן לא היה מת לראות אותה שם, אלא משום שהמארגנים הבינו שהיא לא הייתה משתתפת כסטטיסטית במופע תעמולה פלשתיני, גם לא אהוד ברק או פואד או שלי יחימוביץ. מצנע נפל בפח ובא, ולכן במוקטעה שמחו בו כמוצאי שלל רב וכבר העניקו לו את הכבוד הראוי למנהיג השמאל, והושיבו אותו בראש השולחן ממש כתף אל כתף עם הראיס.
ביציאה מהפגישה המתוקשרת אמר מצנע לעיתונאים: השתכנעתי שיש פרטנר. וזה מזכיר את ג'ימי קרטר שסיפר לעוזריו שהנשיא אסד באמת ובתמים רוצה בשלום. כששאלו אותו איך הוא יודע, תשובתו הייתה: מה זאת אומרת? הוא בעצמו אמר לי.
חבל. תנועת העבודה היא מרכיב חשוב מאוד בזירה הפוליטית בישראל ולא רק בגלל זכויות העבר שלה. גם בעתיד מחנה השמאל הישראלי השפוי יהיה זקוק לזרוע פוליטית שתבטא אותו ואת ערכיו, והחברה הישראלית כולה תהיה זקוקה לוויכוח פורה בין ימין ושמאל גם בתחום המדיני וגם בתחום הכלכלי חברתי. מפלגת העבודה, למרות מצבה העגום כרגע, היא עדיין כלי ביטוי ערכי ואחראי בהרבה בהשוואה לבועה הריקה והזמנית הנקראת קדימה. חבל מאוד יהיה אם תנועת העבודה תיבלע בתוך חוגי השמאל הקיצוני שאינו יודע להבחין בין ויכוח פוליטי פנים ישראלי ובין התגייסות לשירות האינטרס הפלשתיני.

מחולל הרפורמות הבלתי צפוי
קשה להאמין אבל דווקא נתניהו, כמעט בהיסח הדעת, מחולל רפורמות מרחיקות לכת במדינה
▪  ▪  ▪

במדינה דמוקרטית עם משטר קואליציוני כמעט בלתי אפשרי לחולל רפורמות גדולות בלי לשבור את הכלים. הרי לכל שינוי יש מי שמתנגד, ובכל רפורמה יש בעלי כוח שמאבדים מכוחם ולכן ייאבקו נגדה, ואם אתה מושך את השמיכה לכאן קר לך משם. לכאורה לצורך זה אתה צריך להיות מנהיג תקיף וכריזמטי ששומר מכל משמר על המילה שלו, שלא נגרר בעל כורחו לקבלת החלטות, שלעולם לא מזגזג, ושמטיל אימה על שותפיו. למרבה ההפתעה מתברר שההיפך הוא הנכון, ודווקא בנימין נתניהו מתגלה כאחד ממחוללי הרפורמות הגדולים בתולדות המדינה. הוא הנהיג במשק הישראלי שינויים מרחיקי לכת תוך כדי גמגום וזגזוג ובלי שום חדוות החלטות. זה קורה לו כמעט בהיסח הדעת, כמעט תמיד בעל כורחו, אבל כשמגיע הרגע שבו אין ברירה אלא לעשות שינוי, הוא עושה שינוי גדול שנראה כאילו הוא קטן ולא מעורר מלחמות. השבוע הוא עשה את זה לטובת הציבור החרדי ויחסיו עם המדינה והמשק. כרגיל כולם לא מרוצים וכל הפרשנים כותבים שהממשלה בעצם לא החליטה כלום, אבל האמת היא שהציבור החרדי יצא לדרך המובילה החוצה ממילכוד העוני והבטלה הכפויה. זה יארך עוד עשר שנים ואין בדרך שום דרמות וזיקוקי דינור ובכל זאת הסתיים הפרק הבלתי אפשרי של אוכלוסיה שלמה שכפויה לשבת בבית המדרש מגיל שלוש עד שמונים בלי יכולת לצאת משם.
למדינה זה (כמעט) לא יעלה יותר, מחר בבוקר לא יורגש שינוי, לאכזבתם של שונאי חרדים לא זורקים לרחוב אלפי אנשים בבת אחת, אבל ממחר כל אברכי הכוללים היותר צעירים נכנסים לתוכנית בת ארבע שנים או חמש, שיש לה סוף ידוע ושמאפשרת להם לצאת לעבודה בהדרגה. יפי הנפש בשני הצדדים נמנעו מהצבעה או התנגדו בשפה רפה. בעוד עשר שנים, כשהשינוי יהיה בולט לעין, הם ימצאו את הדרך לקחת את הקרדיט לעצמם.

סומכים על הנס
[צילום: דו"צ]
טיל הקורנט שנורה מעזה הפתיע את צה"ל ומצא אותו לא מוכן, סיבה לדאגה
▪  ▪  ▪

אם אתם רוצים עוד דאגה, בבקשה: צה"ל במצב לא טוב. הרמטכ"ל אשכנזי חשף את העובדה שהטיל שפגע בטנק המרכבה כמה ימים קודם היה מסוג קורנט, וזה לדבריו מעמיד את צה"ל בפני איום חדש המחייב הערכות שונה בגבול הרצועה. ואכן קראנו בעיתון שצה"ל החיש לדרום את הגדוד היחיד המצויד כבר במערכת ההגנה 'מעיל רוח', אלא שהמערכת עדיין איננה מושלמת ויש גם מאבק בין רפא"ל שפיתחה את המערכת הזו ובין תעש ששוקדת על מערכת הגנה אחרת, ובצה"ל עדיין לא החליטו סופית איזו מהן טובה יותר.
יש רק בעיה אחת בסיפור הזה: שמענו אותו כמעט מילה במילה לפני ארבע שנים וחצי.
טילי קורנט היו הגורם המרכזי שהפתיע את צה"ל במלחמת לבנון השנייה. הם עשו שמות בטנקים, הרגו עשרות מחיילינו, ובאמצעותם כוחות קטנים של חיזבאללה הדפו כוחות גדולים של צה"ל ומתקפות ישראליות נבלמו בלא להשיג את מטרות הקרב שלהן.
צה"ל של 2006 לא היה אמור להיות מופתע מיכולת הנ"ט של חיזבאללה. עובדת המצאם של הטילים האלה בידי חיזבאללה לא הייתה סוד. והראייה - מערכת ההגנה 'מעיל רוח' כבר פותחה ורק חסר היה איזה משהו קטן שלא הושלם, כך הסבירו לנו אחרי המלחמה. אבל כמו גנרלים רבים בתולדות המלחמות מפקדינו התכוננו למלחמה הקודמת, ובעיקר דבקו בקונספציה המושרשת שטנק המרכבה הוא ספינת הדגל, הכלי שאף אחד לא יכול עליו, בטח לא חיזבאללה. המרכבות יצאו לקרב בלי המעיל והשאר יסופר בדוח ועדת וינוגרד.
ועכשיו מתברר, שארבע שנים אחרי המכה ואחרי הוועדה ואחרי הפקת הלקחים יש רק גדוד אחד שמצויד במערכת הגנה נגד הטיל, ולמערכת עדיין חסר רק איזה צ'ופצ'יק קטן כדי שתהיה יעילה, ועדיין לא לגמרי בטוח שהיא המערכת הנכונה. ובעיקר: צה"ל הופתע לנוכח העובדה שהטיל נמצא בעזה. סליחה המפקד. בשביל המידע הסודי והמפתיע הזה לא צריך מקורות מודיעין סודיים, רק קצת שכל ישר. כל אזרח ערני בישראל מבין שמה שהיה בידי חיזבאללה ב-2006 נמצא בידי חמאס ב-2010.
אני יודע שדרכתי פה על יבלות ושעל-פי המנהג המקובל צריך לומר שצה"ל בסדר גמור ורק הממשלה אשמה. צה"ל בסדר והכבאים בסדר והשוטרים נהדרים ורק הממשלה אשמה בכול. אז סליחה שאני מפר את השלווה אבל הרושם שלי הוא שדווקא צה"ל במצב לא טוב. האש בדרום מתחילה להתלקח מחדש, תקופת ההלם וההרתעה של עופרת יצוקה מתחילה להגיע לקיצה, ואני לא ישן בשקט בידיעה שצה"ל מוכן לכל תרחיש.
רק בנס לא נהרגו חיילים בטנק הפגוע. הטיל חדר את השריון אבל לא התפוצץ בשל תקלה, והנס הזה העביר את כל הסיפור לעמודים האחוריים של העיתון ולשורות האחרונות של התודעה הציבורית, מה שמעורר חשש שצה"ל ימשיך לסמוך על הנס עד האסון הבא.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  28/12/2010   |   עודכן:  28/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתחיל ברגל שמאל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מצנע - חושך!
יום  |  28/12/10 15:05
2
אתה, מאמין לשטויות שאתה כותב ל"ת
גיא הירשפלד  |  28/12/10 16:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
מבצע "עופרת יצוקה" שינה את המשוואה. אז מדוע פעם נוספת חייבים להמתין לגרוע מכל? גולדסטון אמרנו כבר?    יש רק דרך אחת לשמור על השקט בדרום: כנגד כל טיל מעזה, שלושה בנייני ממשל חייבים לקרוס. על כל טיל נוסף, לפגוע במנהיגיהם ללא רתיעה
ח"כ אנסטסיה מיכאלי
המכפיש ציבור עולים מרוסיה, נותן לנו הזדמנות להזכיר לו ולאנשים כמוהו כמה עובדות עקשניות    אחוזי אבטלה גבוהים בעיירות עולים; שכר מינימום לרבים מהם; רובם המוחלט יהודים לכל דבר    ח"כ מיכאלי נגד הסתה עדתית מהסוג הנחות ביותר
אורן קאשי
אמון הציבור בנבחרי הציבור בשפל    קו השפל מתאים את עצמו, כמו הקו האדום של הכנרת    איך הם לא מתביישים?    איכה יבשו בורות הבושה, כיכר השוק ריקה, ואין פוקד את דרך-הענווה?
יאיר דקל
ספר עצות לחיסכון בדלק, שיצא לאור בשנת 1979 מבטיח 250 עצות וכמה מרעיונותיו שימשו אותי היטב וסייעו לי לחסוך כסף רב    לאחר שוועדת הכספים אישרה את המחירים החדשים של הדלק כדאי לחזור אל כמה מן העצות בספר, שלא איבדו את חיוניותן
אריה גל
אין זה משנה אם יכהן ראש ממשלה אחר מבנימין נתניהו, אם גם הוא - החדש - ינהג בדיוק אותו דבר    הבעיה היא שהבכירים במדינה עובדים למען עצמם ולא למעננו    ואני חושב, נכבדי השוטר, שזה פשוט לא חוקי! ושעליך להתחיל, בעצמך, בניקוי האורוות!
רשימות נוספות
שגרירות ארה"ב בישראל דיווחה: נתניהו תומך בחילופי שטחים  /  אריאל כהנא
האו"ם תומך בהקמת עיר למסתננים בנגב  /  אריאל כהנא
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
דנינו בשטח  /  שבתי גרברציק
תמרון בין הכיפות  /  סופיה רון-מוריה
בית חולים חולה  /  אבינדב ויתקון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il