כשילד מתחיל לכתוב ולקרוא, הוא נכנס לתהליך מורכב, לעיתים מלחיץ ולעיתים בטרם עת מבחינת מוכנותו התפקודית (מוטורית) לביצוע מטלות אלו. הוא נדרש לזהות אותיות, לחברן להברות, מילים, למשפטים ובמקביל להעתיק את העיצוב לצורה. בהתחלה, מתאמץ הילד לשרטט קו, שהוא חלק מאות. בהמשך הוא מנסה לעצב את האות, המילה, המשפט וכמובן חולף זמן עד שהוא שולט בכתיבה באופן שוטף. למעשה, כתב הילד מתגבש בכיתה א' ונמשך עד כיתה ח', שבו נוצר עיצוב כתב היד ותאום בין הצורה, התנועה והארגון בצורה שוטפת.
בהתחלה, מתאמץ הילד להשיג אחיזת עפרון נכונה, גמישה ועם זאת איתנה, אחיזה שמאפשרת את חיכוך העפרון בנייר ואת יצירת לחץ הכתיבה תוך בניית קו כתיבה, אלו יוצרים את התנועה המתנהלת בקצב ובמהירות מסוימת. בנוסף, מתאמץ הילד לעבור מכתיבה שתנועתה עצורה, לתנועה גמישה, לכן מתחילים ללמד באותיות דפוס מרובעות, שכן רק בהמשך התפתחותו הוא רוכש לעצמו גמישות בתנועה כדי לעצב אותיות בצורה מעוגלת/אליפטית.
כאשר ילד נתקל בקשיים בכתיבה או קריאה, עלינו לפרוס את רצף המרכיבים של תהליך הלמידה והקריאה, מהקל אל המורכב, לאתר את "החוליה החלשה" ולשפר אותה. זאת לפני שאנו מלמדים את הילדים לעשות "מעקפים", או גורמים לו עוול (הכוונה להפעלת לחץ לתרגול, דרישה לקריאה אינטנסיבית וכדומה) היוצר "תיוג" שלילי ומיותר כילד "בעייתי".
אין ספק שקריאה וכתיבה הם מרכיבים חשובים ביותר עם כניסתו של הילד למערכת לימודית. אלו, משפיעים בדרך זו או אחרת על שאר היכולות שלו, במרכזם, דימוי עצמי. עם הכניסה לכיתה א', נדרש הילד לביצוע מטלות חדשות ומאתגרות, כגון: קריאה מול כל הכיתה, הכנת שיעורי בית, עמידה בזמנים במבחנים ובכלל. ההורים כיום, ויותר מתמיד, לחוצים מנושא זה ומתחילים את התהליך בגיל הרבה יותר צעיר. גני הילדים אף הם מעודדים זאת ועלולים לגרום ללחץ ותחרות מיותרת בין הילדים.
|
דרכים לא קונבנציונליות ללמידת קרא וכתוב בשיטת אלבאום
|
|
אם כן, כיצד ניתן ללמד ילדים כתיבה וקריאה בדרך טבעית ותקינה המותאמת לגילם?
1. שמאל ימין: הכתיבה מורכבת מזיהוי נכון של כיוונים, שמאל, ימין, מעלה / מטה, חציית קו אמצע (כמו ברישום האות א'). לכן, יש חשיבות רבה ללמידה והפנמת המושגים הללו בגוף, כצעד מקדים לתהליך למידת קרוא וכתוב. מגיל צעיר ניתן ללמד ילדים על-ידי תרגילים גופנים פשוטים - הבחנה בין ימין ושמאל, משחקי כדור שבהם נחשוף ילדים לכיוונים (מעלה / מטה, ימין / שמאל, חציית קו אמצע - העברת כדור מיד ליד וכדומה);
2. שמיים ואדמה: הכתיבה נעשית מלמעלה למטה, והאות נכתבת משמאל לימין. על-מנת ללמד את הכיוונים, ניתן לצייר על דף רצועה כחולה שתסמל את השמיים, ורצועה חומה שתסמל את האדמה ולהרגיל את הילדים לכתיבת שמיים / אדמה. אני מבטיחה לכם שהם יפנימו זאת במהירות. כתיבה מאורגנת משפיעה באופן משמעותי על הצורה, מהירות, ארגון וסדר הכתיבה;
3. למידה באמצעות החושים: כאשר אנו חושפים ילדים קטנים לאותיות, רצוי להיעזר במירב החושים (כפי שציינו, שם מתחיל התהליך) ולא להסתמך רק על חוש הראיה. לכל ילד יכולות אחרות, חלקן חזקות יותר, חלקן פחות ולא סביר שאת כל הילדים במדינה ניתן ללמד באותו גיל ובאותה דרך. היו יצירתיים - מניסיון זה עובד. להלן דוגמאות מנצחות:
- שימוש במגוון חומרי גלם: יצירת אותיות מגפרורים צבעוניים, קוביות עץ, מנקיי מקטרות, וכדומה. זוהי דרך מעניינת, חווייתית ורב-חושית ללימוד, המאפשרת לילד להיות פעיל בתהליך ולכן תהליכי הזיכרון לטווח הארוך גדול יותר. כמו-כן, העיבוד וההפנמה גדולים יותר;
- חוש השמיעה: ניתן לחשוף את הילדים לשירים המשלבים את האותיות, וכך יכול להתבסס רצף האותיות שהוא חשוב לא פחות ושוב משלב בתוכו את המושגים לפני ואחרי, אמצע. אלו מושגים שהילדים חייבים להפנים דרך הגוף. לדוגמה: איזה אות באה אחרי האות ע וכדומה;
- דרך מקורית נוספת ללמידת הא' ב' היא שימוש באצבעות כף היד: ניתן ליצור את אותיות הא-ב בעזרת אצבעות הידיים. בדרך זו יש הפנמה עמוקה של האותיות והיא מתאימה לילדים המתקשים ברכישת תהליך הכתיבה / קריאה;
4. תיאום ראיה-תנועה: ניתן לתרגל ספירלות באמצעות חיבור קו עליון וקו תחתון ויצירת רצף שמניות כבסיס לכתיבה. בתוך מעגלים אלו, מסתתרות רוב אותיות הכתב, תנועות אלו מאפשרות תרגול של תנועה עגולה, רצופה, תאום של ראיה - תנועה כתנאי הכרחי לקריאה וכתיבה;
5. רצף, קבוצות ותבניות: כתיבה וקריאה הם ההבדל בין תבניות שבתוכן נמצאות אותיות ברצף הגיוני לבין אותיות אקראיות. רצף הוא אלמנט חשוב בתהליך זה, לכן הקפידו על משחקים או משימות שקשורות ברצף, בקבוצות, תבניות.
לסיכום, היפכו את תהליך הלמידה ליצירתי וחווייתי, קחו חלק פעיל ותיווכחו כי הסיפוק רב ומהנה.
טיפ שכדאי לזכור
שרבוט / ציור / כתב, הינם ראי הנפש: אופיו של פעוט בן שנתיים-שלוש אינו מגובש דיו, אך הוא קיים ביסודותיו המבניים. גם בגיל זה קיים ביטוי ייחודי בחיי הנפש, ובכל ביטוי מביע הילד את עצמו ודרך שרבוטים יש סימנים המצביעים על שלבי התפתחות מוטורית, רגשית ושכלית שהילד רכש עד-כה. בהמשך, הדבר נכון גם לגבי ציור וכתיבה בהתאם לגיל הילד. לכן, רצוי לנו ההורים לא לכוון ולהשפיע על התוצרים אלא רק להשקיף ולקבל אינפורמציה מהילד.
|
בניגוד לדעה הספונטנית הרווחת, שהלמידה נעשית דרך הראש (מוח), תהליך הלמידה מתחיל בחושים. בתהליכי קריאה וכתיבה, חושי הראייה, השמיעה והחוש הויסטיבולרי, הם הבסיס לתהליך, אליהם מתווספים גורמים נוספים.
זיהוי לא נכון של אינפורמציה בעקבות כשל בהעברת המידע באמצעות החושים, יעביר מסר שגוי או לא מדויק למוח וכתוצאה, יביא לפליטת מידע לא נכון או לא מדויק. לכן, יכולות אלו חייבות להיות מפותחות מספיק ותקינות.
ילדים הסובלים מקשיים אינטגרציה סנסורית (לדוגמה: רגישות יתר / תת-רגישות), יכולים להתאפיין בקשיים בתהליכי למידה מסיבה זו.
|
|