X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מנושהר מותקי [צילום: AP]
צרות בצמרות
שר החוץ מנושהר מוּתַקִי לא ציית לנשיאו אחמדינג'אד, ופוטר. מה הסיבה האמיתית לנתק בין נשיא אירן לשר החוץ שלו, שהביאה לפיטוריו בשלט-רחק, ולמה המנהיג העליון באירן כועס על הנשיא?
הסיבה האמיתית לזעם על מותקי היא סירובו לתת לאיש משמרות המהפכה שנתפס בניגריה דרכון דיפלומטי, שהיה מחלץ אותו מהתסבוכת אליה נקלע בעקבות חשיפת משלוח הנשק

שמועות רבות התעופפו באוויר כשנשיא אירן, מחמוד אחמדינג'אד, פיטר את שר החוץ שלו, מנושהר מוּתַקי, לפני עשרה ימים. תחילה התבשרנו על כך שבטהרן לא היו מרוצים מביצועיו של שר החוץ מותקי במערכה נגד הסנקציות הכלכליות של מועצת הביטחון על אירן. מאוחר יותר הסבירו לנו שמינוי ראש תוכנית הגרעין, עלי אכבר סאלחי, לשר החוץ החדש מבשר על הקשחה בעמדות הגרעין האירניות.
הבעיה עם השמועות הללו היא שהן סברות כרס הנעדרות הקשר ספציפי. בהיעדר מידע אמין יותר, הן מזכירות כיצד פירשו סובייטולוגים את זווית התרוממות גבותיו של ברז'נייב כפונקציה של מצב האיום הגרעיני.
כעת מציעים מקורות אירניים פרשנות עניינית החושפת את מערך ההברחות הבינלאומי של הנשק האירני. על-פי אותם מקורות, פיטוריו המשפילים של מותקי במהלך ביקורו הרשמי בסנגל קשורים לעובדה שיומיים בלבד לאחריהם הודיעו בדָקָר, בירת סנגל, על השבת שגרירם בטהרן להתייעצויות.
בהודעה שפרסמה ממשלת סנגל, נאמר כי ההחלטה המפתיעה התקבלה לאחר שאירן לא הצליחה לספק הסבר משביע רצון למשלוח נשק אירני אדיר ובלתי חוקי שנחשף בניגריה לפני חודשיים.
תחילה ניסו האירנים למכור לסנגלים סיפור לפיו מדובר ביוזמה של חברה אירנית פרטית. אולם הסנגלים, שחשדו כי תחנתו האחרונה של המשלוח יועדה לבדלנים מיליטנטים בדרום המדינה, לא השתכנעו. הם המתינו בסבלנות להסברים במהלך ביקורו של מותקי, אך אלה כנראה לא היו מספקים. ממשלת גמביה הקטנה, השוכנת במדינה כחצי מובלעת, חשדה גם היא שהנשק היה מיועד אליה, לפחות בחלקו, אלא שזו הייתה סבלנית פחות, והחליטה עוד בחודש שעבר לנתק קשרים עם אירן. לדברי המקור האירני, מה שהסעיר את הרוחות בטהרן לא היה הנזק הדיפלומטי, אלא העובדה שניגריה לא הסתפקה בדיווח למועצת הביטחון של האו"ם על משלוח הנשק, ובנוסף העמידה לדין אזרח אירני עם שלושת שותפיו המקומיים.
לפי גולה אירני בכיר, האיש שהועמד לדין בניגריה היה קצין במשמרות המהפכה, ומשלוח הנשק הוא חלק ממערך ההברחות של הארגון. הסיבה האמיתית לזעם על מותקי היא סירובו לתת לאיש משמרות המהפכה שנתפס בניגריה דרכון דיפלומטי, שהיה מחלץ אותו מהתסבוכת אליה נקלע בעקבות חשיפת משלוח הנשק. בעקבות הפרשה, אומר מקור אירני בכיר, שלח ראש הקבינט של אחמדינג'אד מכתב תלונה למנהיג העליון עלי חוסייני ח'אמנאי, והתלונן על "חבלה דיפלומטית".

מותקי כבר לא מותק

ויש גרסה נוספת, של מקורות באירן עצמה, שמשלימה את התמונה: לדברי אותם מקורות, הסכסוך החל הרבה קודם, כשבאוגוסט האחרון התלונן מותקי שאחמדינג'אד מנסה למנות בתוך משרד החוץ, שבראשותו הוא עומד, שליחים אישיים מיוחדים משלו למזרח התיכון ולאסיה, על-מנת שיחתרו תחתיו.
מותקי התלונן באוזני המנהיג העליון ח'אמנאי, שהורה לאחמדינג'אד להפסיק לייצר "מבנים מקבילים" במשרד החוץ האירני. אולם השיא הגיע כאשר מותקי שלח מכתב תלונה למנהיג העליון ובו התלונן בפניו שאחמדינג'אד מארגן בעצמו את ביקוריו בחו"ל. "האחריות על ביקוריו של נשיא הרפובליקה של אירן אמורה להיות בידי משרד החוץ", התלונן מותקי.
לדברי המקורות האירניים, מכתבו של מותקי הכעיס מאוד את אחמדינג'אד ואנשיו. ואז בא הביקור בסנגל, שככל הנראה הביא את המתח לשיא וגרם לח'אמנאי לרצות את אחמדינג'אד בעזרת פיטורי מותקי. אלא שעל-פי המקורות האירניים, ח'אמנאי נעתר לאחמדינג'אד באי-רצון מופגן.
יתרה מזאת, כששב מותקי המושפל לטהרן, הוא ביקש פגישה עם המנהיג העליון ח'אמנאי. בקשתו התקבלה מיד. מותקי הגיע לפגישה מלווה בידידו יו"ר הפרלמנט האירני, עלי לאריג'אני. זה היה צעד מתוחכם, כיוון שלאריג'אני עצמו הוא קורבן שנאלץ לעזוב את משרתו כממונה על תיק הגרעין האירני, בגלל חילוקי דעות עם אחמדינג'אד.
כשמותקי נועד עם ח'אמנאי, עדיין לא הוכרז מי יירש את כסאו. כשישבו שר החוץ המושפל וידידו, לאריג'אני, אצל ח'אמנאי, ניסה המנהיג העליון לפייסם. "המתינו", כך לדברי המקורות שידל המנהיג העליון את השניים, "יש הפתעה בדרך". מה ההפתעה? המועמד האמיתי של אחמדינג'אד לשר החוץ, אומרים המקורות, היה ראש הקבינט שלו, מאשהי, המשמש גם כשליחו האישי למשימות רגישות. המינוי נועד לאפשר לו לשים מקורב שלו, שהוא גם איש אמונו, במשרד החוץ, ובצורה זו לפקח אישית על המשא-ומתן הגרעיני.
אולם למנהיג העליון ח'אמנאי היו תוכניות אחרות, והאיש שמונה לתפקיד הוא עלי אכבר סאלחי, ראש תוכנית הגרעין האירנית, המקורב אליו. בצורה זו הרחיק המנהיג העליון את אחמדינג'אד וחיזק את פיקוחו על המשא-ומתן עם מעצמות המערב.
ח'אמנאי, ממתיקים המקורות, עדיין כועס על אחמדינג'אד שגרר אותו לתוך קרקס הבחירות, ומתחרט על תמיכתו בו. המהומה במשרד החוץ היא חלק בלתי נפרד ממצב היחסים ביניהם.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  01/01/2011   |   עודכן:  01/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מחמוד אחמדינג'אד
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
פרשת הנשיא משה קצב טופחת שוב על פנינו ומוכיחה: התקשורת מעלה בתפקידה, כמעט כרגיל; המערכת הפוליטית איפשרה לעבריינים להעפיל בשורותיה; ועל המערכת המשפטית ניתן לסמוך בערבון מוגבל מאוד    לקצב לא נותרה ברירה במערכת המשפטית אלא רק בפני בית דין של מעלה
אדוארד אטלר
מילאתי את המונט-בלאן בדיו מקורית, כהדרכת הגוי שביקר אותנו בגטו. אך קודם לכן, וגם זאת לפי המלצתו, העליתי את הבוכנה של העט עד לקצהו העליון. כפי שפעם היינו עושים עם בוכנות המכונית לפני כיוון הצתה
טובה ספרא
עמרם מצנע לא יציל את "העבודה"    חיוך בשווקים    פריצת-דרך טכנולוגית וכלכלית    גשם של פורענות?    סקנדלים ומניפולציות - זה לא הסוף    2011 - שנה נוחה לכלכלה    הבושה מהנשיא קצב - נקודת האור    תחזית אסטרולוגית ל-7.1.2011-31.12.2010
אלעזר לוין
המתווך אריה שפר מספר על ההתעוררות והעסקות האחרונות    בין הרוכשים: מאיר רוזנפלד, משה דדש, גלית קריסטל, וגם ארבעה בני מיעוטים    תופעה חדשה: ביקוש גובר לנכסים מניבים
עליס בליטנטל
ב"בית הירוק", המועדון בקמפוס אוניברסיטת תל אביב, מוצגת תערוכת צילומים מרהיבים, שמגלים לנו ארץ ישראל כפי שהיא נגלית לעין העולים החדשים    הרבה יופי, פיוט ודברים שלא ידענו על ארצנו    הפסטיבל ה-4 לצילום בקרב עולים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il