X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עיתון הארץ, שעד כה שמר על הדימוי של העיתונות הכתובה הקלאסית במיטבה, עשה תפנית חדה בכיוון לפופוליזם כאיש תקשורת במקצוע ובדיסציפלינה האקדמית, וכמנוי העיתון, אני חש שלא בנוח על הצבע שמשנה הארץ מצטרף למועדון ה"צרחנות"
▪  ▪  ▪
עיתון "הארץ" [צילום: פלאש 90]

כבר הורגלנו בערבוב של פרסום בפרסומת במדיה: עיתונות, רדיו וטלוויזיה. העובדה שהתרגלנו, היא כשלעצמה סימן רע. זאת משום שציבור הקוראים, המאזינים והצופים כאילו נותנים גושפנקה בדיעבד לערעור מערכת הערכים בתקשורת. ערבוב בין דיווח לפרשנות הוא עוד צעד בכיוון הרע. באחרונה, עיתון הארץ הרחיק לכת ובכותרת הראשית שלו (22.12.10) - מעובה בגודל חצי אינטש - כתוב: השנאה מתפשטת - הפגנות ותקיפת מיעוטים. זהו למעשה מאמר מערכת מחופש לכתבה.
בשעתו, דומני כי בשנות ה-30 של המאה הקודמת, הייתה כותרת בעיתון "דבר": "העולם כמרקחה". בשבועון "העולם הזה", עליו השלום, הופיע מדור ובו כל מיני "פנינים", שלוקטו מתוך העיתונאות הישראלית או הארצישראלית, בסגנון סאטירי. בין היתר הופיע בו הסיפור על עורך לילה ב"דבר", ביום שבו אירעו רעידות אדמה, שיטפונות ואסונות בחלקי תבל שונים, וכל אלה הופיעו תחת כותרת גדולה אחת: "העולם כמרקחה".
זה, פחות או יותר, מה שעשה הארץ, שלא בנימה סאטירית, בנושא השנאה. אין ספק שעיתון הארץ, כמו כל עיתון אחר, מנהל מערכות ציבוריות, וזה דבר טוב. מערכות אלה מנוהלות הן על-ידי ריבוי כתבות בנושא שנאה, והן על-ידי תחקירים מיוחדים. כמו למשל הכתבה התחקירנית של אלון עידו במוסף הארץ ב-24.12.10. זהו נרטיב חשוב מאין כמוהו. אבל הפרשנות, או המסקנה, חייבות למצוא ביטוי במאמר מערכת או במאמר פובליציסטי. והיו מקרים כאשר הארץ ביקש להדגיש נושא חשוב, המאמר הראשי הופיע בעמוד הראשון, אך כמאמר ולא ככתבה. האמצעים במקרה זה לא משמשים את המטרה.
הפגיעה אינה במסע אלא באופי העיתון. ואם עושים זאת פעם אחת, זה עלול לשמש תקדים לנושאים אחרים, חשובים פחות או חשובים יותר. הצהובונים עושים זאת כל הזמן. עיתון הארץ, שעד כה שמר על הדימוי של העיתונות הכתובה הקלאסית במיטבה, עשה תפנית חדה מאוד בכיוון לפופוליזם.
בפוסט ב"עין השביעית", מביא אורן פרסיקו את העובדה הזאת, בציינו כי "עיתון הארץ, שבדרך כלל מתעקש על המסורת העיתונאית להציב מדי בוקר בראש עמוד כותרת ראשית עובדתית, חורג הבוקר ממנהגו. "השנאה מתפשטת" נכתב בראש שער הארץ - ביטוי "מופשט מאין כמותו". בהקשר זה הייתי מצפה דווקא מן "העין השביעית", שלא להסתפק בהבאת עובדות שאנו עדים להן, אלא גם להתייחס לחריגה הזאת מבחינת הצד האתי של העיתונות. הוא לא עשה זאת, למעט המאמר השבועי של העורך עוזי בנזימן, וחבל. הוא צריך להיות יותר מ"לקט" עיתונות.
אני חוזר ומדגיש, כדי שלא תהיה אי-הבנה. אני תומך בכל לב במערכה הזאת כנגד פגעי החברה שלנו, שהשנאה היא רק אחת מהם. בשיח אגבי ביני לבין אלון עידן, לפני שהוא כתב את ה"וינייטות" של שנאה בישראל, אמרתי לו כי אכן פסגת השנאה האנושית מצאה ביטוי בנאציזם ובשואה. אבל עיתון שהוא לא רק מדווח, אלא גם משתתף במערכה מוסרית, והארץ, לשמחתי, עושה זאת, חייב לשמור על איזו מערכת של כללים ולא לצאת מגדרו בכותרת שהיא "תפיסה"-catchy, משל הארץ היה קופירייטר למען איזה מוצר. וזאת לא הפעם הראשונה שהארץ מכתיר מאמריו בצורה תת-מערכתית, אבל לא עד כדי כך. אך התפנית מורגשת. הכותרת הקטנה יחסית בראש העמוד הראשון של הארץ (24.12.10) - "מה בין הגברת וינשטיין לגברת פריאל" - מלמדת על המגמה.

אין עיתון אובייקטיבי ואין עיתונאי אובייקטיבי

ההנחה שעיתון או עיתונאי חייבים להיות אובייקטיביים, היא הנחת שווא. אין אדם, ועיתונאי הוא אדם, שהוא אובייקטיבי. איך יכול אדם שמסקר תחום מסוים להיות אובייקטיבי. אדרבה, ככל שהוא ייתן ביטוי למה שעיניו רואות או אוזניו שומעות, ככה הוא ימלא את המשימה שלו. ניקח לדוגמה את התחום של התנחלויות מחד-גיסא, ותושבי השטחים הפלשתינים מאידך-גיסא. וניקח אותה מ"ערוץ 1", שהוא ערוץ ציבורי ממלכתי, אשר חייב, לפי החוק, ליתן ביטוי לדעות ולהשקפות שרווחות בציבור. דומני שבאחד הפוסטים כבר הערתי בהקשר זה, שהכתב לענייני התיישבות (קרי: התנחלות), בני ליס, איננו אובייקטיבי. הוא מדווח נאמנה על הנעשה והנשמע בשטח, כפי שרואים וחשים זאת המתנחלים. אולם אין מולו עיתונאי אחר אשר מדווח נאמנה על מה שמתרחש מעבר לקו הירוק בקרב הפלשתינים. בכך, ולא באופן הסיקור של בני ליס, מערכת "מבט" אינה אובייקטיבית, ואילו עיתון הארץ הוא "אובייקטיבי" במירכאות כפולות. הוא נותן ביטוי גם לדעות לאומיות ואף לאומניות, גם לדעות שמאלניות, להשקפות דתיות ואנטי-דתיות וכיו"ב. בעמדת המערכת או במשקל שהוא נותן לכל אחד מן התחומים הללו, העיתון אינו אובייקטיבי, ולא מצפים שיהיה כזה, שכן הוא, בין היתר, עיתון פרטי. הערת אגב: בדיווח על השריפה ברכבת ישראל, במקום לשאול חוות דעת מומחה מבחוץ מדוע הנוסעים לא יכולים היו לפתוח דלתות, אורי רווח, כתב דתי, שאל חסיד חב"ד לסיבה וזה יעץ לשים קופות צדקה. זה לא צימוק, ואם הכתב, אם יש לו נטיות חב"דיות, חשב ככה, עורך "מבט" היה צריך להוציא את הצימוק מן העיסה. בכלל, "מבט" יכול היה להיות טוב יותר אילו העריכה הייתה קפדנית יותר. מהדורה של מחצית השעה, ללא פרסומת מרסקת, עדיפה בעיניי על מהדורה בת שעה עם פעלולים, חתוכה בפרסומת תפלה.
לעצם הנושא, אני לא חושב כי התשובה לשנאה היא הבלטת השנאה. להפך, התשובה לשנאה היא הבלטת הטוב שבאמפתיה, באהבת הזולת. ציינתי כי שיא הרוע והשנאה מצאו ביטוי בשואה. אני רואה לנכון להביא כאן קטע ממנשר ניצולי השואה לעולם (שאת כולו אני מתכוון לפרסם לקראת יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ב-27 בינואר).
על-אף שזכרון השואה טעון וספוג בחורבן, ברוע ובאובדן צלם אנוש המאיימים על כל ערך אנושי, אנו, הניצולים שצעדנו בגיא צלמוות וראינו כיצד משפחותינו, קהילותינו ועמנו מושמדים, לא שקענו אל תהומות הייאוש ולא איבדנו את האמונה באדם ובצלם אלוהים. אנו מבקשים לחלץ מן הזוועה שחרצה בבשרנו, מסר חיובי לעמנו ולעולם - מסר של מחויבות לערכי האדם והאנושות.

הגדרה, בדומה לאבחון, אינה סובלת טשטוש

אם היו שואלים אותי מהי הגדרה הולמת של החברה הישראלית, לא הייתי מכניס בה את השנאה. יש דעות קדומות. לדוגמה, לאחר הכרעת בית המשפט בעניין משה קצב, חיכיתי שמישהו יטען שזה בגלל שמשה קצב הוא מזרחי. ואכן בערב, במהדורות החדשות, השמיעו כמה מתושבי קריית מלאכי, עירו של קצב, שזה "בגלל שבית המשפט הוא אשכנזי". וכי מי הוא היה כאשר התמנה לנשיא? - אשכנזי? אינני יודע כמה חושבים ככה, אבל ודאי שיש כאלה. יש גזענות בווריאציות שונות. יש הלכה מאובנת חשוכה שנכפית עלינו, יש באופן כללי וכוללני - היעדר אכפתיות, הרבה דיבורים ומעט מעשים, תופעה שלא הייתה פעם. כל אלה קיימות. וגם צביעות קיימת בכל הרבדים.
שנאה קיימת, הרבה יותר במישור האישי, האינטר אקטיבי, מאשר הציבורי. בשפת היידיש ישנה קללה: "אֶז ער זולט ברענען ווי קין, אונד מזולט איים לעָשן מיט בנזין". התרגום שמתחרז הוא משהו כזה: "שידלוק כמו נר ויכבו אותו במבער". אז יש שנאה ויש קנאה ויש טינה, אבל אי-אפשר להפוך את אלה לדבוקה אחת. לכל אחת מאלה ישנה סיבה - מה הסיבה? זאת השאלה הרלוונטית - החינוכית, הציבורית, המשפטית וכיו"ב.
בכל מקרה, וזה נושא המאמר, התקשורת שמסקרת אירועים אלה היא שחייבת לראות את הדברים בפרופורציה ובצורה כזאת לדווח עליהם ולא להצטרף לאיזה עליהום. לנהל מערכה נגד כפייה דתית, זה חשוב. להיאבק בפגיעה באזרחים ערביי ישראל - זה חיוני. לאכוף את החוק על מפריו - זה דחוף. אבל התקשורת שאמורה להיות כלב השמירה של מערכת ערכים דמוקרטית ואתית, פוגעת בה עצמה, במרקם שלה. לי, כאיש תקשורת במקצוע ובדיסציפלינה האקדמית, צר לי באופן מיוחד שכמנוי עיתון הארץ זה יובל שנים חש מאוד לא בנוח, בלשון המעטה, על הצבע שמשנה. פשקווילים שייכים למחוזות אחרים.
לעניות דעתי, הסמכות שניתנה למדיה, או שהיא נטלה לעצמה, מכוח המשטר הדמוקרטי שלנו, חייבת להיות משולבת באחריות עיתונאית. אי-ערבוב דעה וידיעה הם אחד העקרונות.

קבלת אדם או דחייתו הן לא אהבה או שנאה

במדינת היהודים - השואה היא ערך מכונן, אבל את לקחי השואה שאנו מתאמצים מאוד להפיץ לעולם, לא הפקנו כאן בתוך תוכנו. רחוק מזה - לדאבון לבי. יתרה מזאת, לדעתי, הסוגייה אינה איזו שנאה פתולוגית. הסוגייה היא הסתה כמקור, ודעות קדומות שההסתה מחזקת אותן. בדרך כלל על-רקע דתי של הדתות המונותאיסטיות - יהדות, נצרות ואיסלאם - אשר כל אחת מהן טיפחה עוינות כלפי האחרת. אם נראה את השנאה כיישות בפני עצמה, נחטא ונחטיא. זאת ועוד; כמו בכל האירועים שמתפרצים אצלנו, חסרה הפרופורציה. קשה לבוא בטענות לתושבי שכונה שחשים כי בשל העובדים הזרים בסביבה, אחוזי הפשיעה אצלם עלו. או שהם קוראים כי 17% מנשאי האיידס הם מהגרי עבודה ומבקשי מקלט, והם חרדים. אני משוכנע שאילו אותם מבוקשים ומהגרים היו ברובע אחר או בעיר אחרת, תושבי דרום תל אביב לא היו "שונאים" אותם. הם גם לא גזענים. מן הסתם יש עוד אלמנטים שנובעים מתחושת תסכול.
במדור "שיחת היום" בהארץ (23.12.10), אמר אלי מזרחי, יו"ר פעילי קריית שלום, שהפגינו נגד העובדים הזרים: "ראשית אין שנאה. אין לנו שום דבר נגד הזרים האלה או נגד המסתננים. יש לנו את הבעיות שלנו, של התושבים, של השכונות. האוכלוסיה בדרום העיר תל אביב, המצב הסוציו-אקונומי נמוך. זו אוכלוסיה חלשה. הביאו לכאן עוד אוכלוסיה חלשה כדי להחליש את המקום עוד יותר. פרט לזה ישנם כל הבעיות והמטרדים הנגרמים בעקבות ההצטופפות הזאת של האנשים מסביב השכונות ובתוך השכונות: כשפירא, התקווה וקריית שלום. זה גורם למטרד ולפחד. הורים פוחדים על הילדים שלהם. אני רוצה להאמין שלא נגיע למצב של אלימות, ושהממשלה תתעשת ומה שיותר מהר כדי שזה לא יגיע לכך".
נאמנים עליי דבריו אלה של אלי מזרחי. זה לא אומר שאין שנאה בארץ. יש כל מיני פגעים, והשנאה ביניהם, אבל היא אינה מייחדת אותנו. עניין אחר הוא ההסתה לשנאה, או לאפליה או לחרם. המסמך שפרסמה קבוצת רבנים נגד השכרת דירות לערבים, יש בו זדון מכיוון שהוא כוללני, ויש בו הפרת חוק מצד מי שהם פקידי מדינה; והרבנים וכלי הקודש אצלנו, לרבות הרבנים הראשיים, הם פקידי המדינה; הם גם עושים שם רע לדת.
דומני שבהגדרת שנאה חל כאן איזה שיבוש, יישומי ומשמעותי. יש, כאמור, שנאה, אבל אי-אהבת השונה, הערבי, הדתי, החילוני, ההומאני, אינה בהכרח שנאה. גם אלה שדוגלים בטרנספר של ערביי ישראל, היו אולי אוהבים אותם אילו התפנו לשטחי הגדה. גם אני חושב שצריך להיפרד לא מערביי הארץ אלא מן הפלשתינים כשכנים, ולשכנים טובים, בשתי מדינות, וכאלה הן כאשר יש גדר ביניהם. אני מקצין את הדוגמה במתכוון, מכיוון שגם מי שמנהל מערכה נגד "שנאה", מביא זאת לידי הקצנה. קיימת הסתה, כפי שאמרתי, קיימת אנטיפתיה, וקיימים אינטרסים יומיומיים של תושבים, שלדידם יש כאלה, שלא חשים בבעיה על בשרם ומנהלים מאבק על בשרם שלהם, של אלה שמוטרדים ממנה. תחושה שלא נעדרת בסיס.

תאריך:  02/01/2011   |   עודכן:  02/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
געוואלד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
""הארץץ" חלוץ ערוב דעות ידיעות
ירון זכאי  |  2/01/11 22:05
2
הארץ יוק.
אפיס  |  7/01/11 20:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי אבנרי
שר החוץ אביגדור ליברמן טרפד את ניסיונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להתפייס עם הטורקים, ואף את הצהרותיו של נתניהו בדבר רצונו לחזור למו"מ ישיר    הוא מוכן רק להסדר ביניים לנצח
הרב אליהו קאופמן
שר החוץ אביגדור ליברמן בונה את "הגיור הצבאי" כדי ליצור לעצמו בסיס אלקטוראלי להיבחר לראש ממשלה    הוא מקווה שה"גיורים" הללו יהפכו עוד נוכרים ל"יהודים", שבאמצעות "חוק השבות" הגזעני הם יביאו גם את קרוביהם הנוכרים
אלכס נחומסון
גדר ההפרדה עצרה את גל הפיגועים ששטף את המדינה בשנים שלפני הקמתה ולכן, כל הפוגע בגדר או מפריע להקמתה – פוגע בביטחון אזרחי המדינה
יהונתן דחוח-הלוי
בדיקת מומחה חשפה, כי תאריך הקובץ של הווידאו שהגיש תושב מזרח ירושלים להוכחת ההתעללות בו על-ידי שוטרים היה שנתיים וחצי לפני האירוע    שאלת האותנטיות של הווידאו עשויה להיות מכריעה בהחלטת בית המשפט
יונה ברגור
נשות רבנים מכונות רבניות - האם לנשות האלופים נקרא אלופות?; ראש הממשלה קורא לרמיסת החוק - "לקחת את החוק לידיים"; ורבנים האמורים לעודד הצלת חיים בתרומת איברים, מחליפים מדע ורפואה - באמונה ובנסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il