X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
עיבוד מודרני לקומדיה הקלאסית - מחזה מענג ומשחק מוצלח הבמאי גילי אמיתי העתיק את העלילה מחשכת ימיה אל ימינו אלה וצייד אותה באבזור מודרני - וידאו, מולטימדיה, בורסה ואפילו אייפון
▪  ▪  ▪
[צילום: אייל לנדסמן]
[צילום: אייל לנדסמן]

[צילום: אייל לנדסמן]

"הקמצן" - הקומדיה הקלאסית של מולייר מזנקת מהמאה ה-17 לימינו אנו והעיבוד המודרני שהופק בבית צבי ברמת גן הוא מחזה מענג, השזור הברקות בימוי ומשחק מוצלח.
העלילה שטווה מולייר, העברית המבריקה של נתן אלתרמן שלא נס ליחה והיא רהוטה וקולחת, העתקת הדמויות לעולם המודרני המשובץ בפייסבוק ומולטימדיה, הופכים את הקומדיה השנונה הזו למעדן תרבותי, משעשע ונוקב.
ז'אן-בטיסט פּוֹקלֶן, שנודע כמוֹלְיֵיר חי בין השנים 1622 ועד 1673, היה מחזאי, במאי ושחקן צרפתי נודע שהשאיר חותמו על עולם התיאטרון והתרבות עד עצם היום הזה.
הקמצן" היא הקומדיה הקלאסית של מולייר, על אב המנסה למנוע מילדיו לאהוב בגלל תאוותו החולנית לכסף. מולייר, שנחשב לגדול מחזאי צרפת, מצליח לצייר את דמותו של הרפגון, אחת הדמויות הידועות בתולדות התיאטרון, בשורה של מצבים, חלקם מגוחכים ומצחיקים וחלקם מעוררי חמלה. ההצגה הועלתה ברחבי תבל, זכתה לאין ספור עיבודים ופרשנויות ומהווה אתגר להפקה. עיקר המחזה נסוב אודות האובססיה לקמצנות, המשתלטת בצורה קיצונית על האדם והמונעת ממנו את תכונות האהבה, במקרה זה לבנו ולבתו.
העלילה המקורית מתרחשת במאה ה-17 ועוסקת באלמן הקשיש הרפגון, קמצן חולני שיש לו שני בנים: קליאנט ואליז. הרפגון מטמין את כספו בתיבה בחצר ושומר עליה מכל משמר. הוא מוקף בעוזרים ומשרתים שלא רואים ממנו כסף. כל חיסכון בכסף מסב להרפגון אושר רב והעלילה מסתבכת עם הרפתקאות אהבים, גניבת הכסף, חקירת משטרה ועד לסיום המוצלח והטוב.
הבמאי גילי אמיתי העתיק את העלילה מחשכת ימיה אל ימינו אלה וצייד אותה מחד-גיסא באבזור מודרני, וידאו, מולטי מדיה, בורסה ואפילו אייפון ומאידך-גיסא הותיר על-כנם את תיבת הכסף, גיבורי העלילה המודרניים, אך המצוידים בכרכרת סוסים ולא במכוניות. מעין שעטנז של חצי עתיק וחצי חדיש, מהול בתרגום רב השנים של נתן אלתרמן ובדיאלוגים מקדמת דנא ובתוספת של דלתות חשמליות נפתחות ושאר הברקות בימוי.
הבלילה הזו דווקא מוצלחת למדי ומדגישה את הקוטביות בין הרפגון לשאר המשתתפים בפארסה ההזויה הזו. אפילו דיון בית המשפט המשונה שבעצם אינו בבית משפט ואין בו שופט, אלא קצין משטרה, הוא מגוחך ולא הייתי מתפלא אם היו כוללים בו קטעי רוקדים עם כוכבים או אפילו קטע ממסיבת העיתונאים ההזויה עם מי שהיה פעם נשיא והועמד לדין.
גילי הצליח ללהטט עם להקת שחקנים מוצלחת והפיק קומדיה מבריקה, תרבותית ואיכותית.
עיקר ההצגה מוטלת על כתפיו של הרפגון, הקמצן האובססיבי, המגולם בצורה נפלאה על-ידי אפי מרדכי. אפי, בחור צעיר ומוכשר, מצליח לגלם דמות קשישה ואפילו מרגשת בקמצנות החולנית שלה. כל תנועה שלו, העוויה ונימת הדיבור הם בטוב טעם, מוצלחים ואין ספק שמדובר בכישרון רב ובשחקן עם פוטנציאל מרשים.
אבירם קליך כקליאנט, בנו של הרפגון, הוא שחקן נהדר ומקצועי, היודע לעצב את הדמות בצורה ברורה, כשרונית ומושלמת. טליה בן מזי"א כאליז, הבת, היא חיננית, כשרונית ומוצלחת מאוד בתפקיד. יודעת להגיש את התפקיד בצורה יפה מאוד, מעוררת אהדה ובעלת סגולות משחק נהדרות.
אביאל שיליאן כולר, רב המשרתים, הוא מצוין, מרשים ובעל חזות מושלמת לתפקיד.
יפעת מאור ושלי קירה מגלמות לסירוגין את מריאן הכלה המיועדת. (למי? זאת תגלו). שלי היא חביבה ומוצלחת ובעלת כישרון רב. יפעת היא שחקנית מרשימה, בעלת נתוני משחק מצוינים ומוכשרת מאוד.
גיתית פישר כ"שדכנית" היא נפלאה ויודעת להגיש משחק משובב ומשובח.
דניאל סטופין בדמות הרכב והטבח הוא שחקן טוב, היודע להחליף דמויות וסגנונות בשטף ובהצלחה.
מתנאל בראשי כקצין, מוצץ סוכריות על מקל נוסח הבלש קוז'אק הטלויזיוני, ומגיש משחק ראוי. עוד יש לציין לשבח את זוהר גלבוע, יונתן משעלי, היודעים להגיש תפקידים צנועים אך מרשימים, והם מוכשרים מאוד.
יש לציין לשבח מיוחד שני תפקידים אפיזודיים שכמעט גונבים את ההצגה בתמונות הקצרות שבהם הם מופיעים: יהודה אברון וטל לזר, כשני המשרתים השלומיאלים.
כבר נאמר שאין תפקידים קטנים, רק שחקנים קטנים והנה דווקא שני שחקנים אלה, כמעט ללא מילים, רק בתנועות מגושמות וטיפשיות מעוררים תשומת לב לדיוק בפרטים הקטנים. יהודה אברון מצליח לשכנע בדמות הגולמנית שהוא מציג, מכנסיו הקרועים והליכתו השפופה - הם נהדרים. זהו משחק במיטבו. פז לזר, כובש את הבמה בדקות הספורות בין גיחה לגיחה ומגיש משחק אפיזודי מושלם. מזל שאין הוא מצליח לקלוע למטרה והמים שהוא שופך על חברו, הגיעו ממש עד לקצות נעלי בשורה הראשונה. (ובאותו יום ספגתי עוד טיפות מים מדלי שהפכה מתמודדת אחרת בתחרות מלגות שנערכה קודם לכן באותו מקום).
עלי וילדמן קפלן עיצב את התפאורה הנאותה, המצוידת בדלתות הפלא החשמליות וכמו-כן הוא אחראי לעיצוב התלבושות. בגדיו של הרפגון הן מוצלחות ומרופטות כהלכה, בגדיה של אליז יפות וענוגות ובגדיה של פרוזין, סקסיות ומוצלחות. דולב ציגל אחראי לעיצוב התאורה הראוייה.
ההצגה היא קולחת ומענגת. החלק השני קצת מתון יותר ואולי מעט צולע בתמונות הסיום, אבל בסיכומו של יום: מולייר היה בהחלט מסיר את הברט שלו ומצדיע ברוב ענווה להפקה המעניינת הזו.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.
תאריך:  10/01/2011   |   עודכן:  10/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורת: הקמצן - בכורה; בית צבי רמת גן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המשחק מצוין. העיבוד לדעתי לא
יעל אבישר  |  17/01/11 13:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישע פורת
הפוליטרוק האגדי מהפלמ"ח המשיך לשרת במילואים עוד שנים רבות לאחר תום מלחמת העצמאות. במרוצת השנים הוא הפך ל"אגדה חיה" בגדוד המילואים שלו    "אתה לא גייסת אותי, ואתה לא תשחרר אותי" - היא אחת מאימרותיו המפורסמות    כך השיב לרמטכ"ל שרצה לשחררו מצה"ל: "עם ישראל גייס אותי, ועם ישראל ישחרר אותי..."
עליס בליטנטל
המחזה המסעיר והמפעים ביותר של עדנה מאזי"א, מאז כתבה את "המורדים", עולה כעת בתיאטרון הקאמרי    וברזומה של הצמד נעם סמל (המנהל) - עמרי ניצן (הבימאי) - זוהי פסגה חדשה של הצלחה שתתווסף ל"גטו" ול"נפש יהודי" שעשו השניים בתקופתם בתיאטרון חיפה
מיכאל הרשקוביץ
שתי ועדות חשובות, אשר דנו לאחרונה במצב נכי צה"ל מול אגף השיקום, התקשו מאוד לקרוא את הכתובת הענקית שמתנוססת מדן ועד אילת: אגף השיקום אינו משקם נכי צה"ל!!!    האם הנכים הפגועים לא מעניינים, בעצם, אף אחד?
מיכאל טוכפלד
שלא כקודמיו בתפקיד, ראש אגף התקציבים אודי ניסן עובד בשקט, בלי לחפש כותרות. הוא דוחה את הביקורת על כניעה חוזרת ללחצים מצד ועדי העובדים החזקים במשק. "חתמנו על הסכמי שכר ברוב הענפים במגזר הציבורי. נשארו כמה ספיחים ויש כאלה שמנסים לפרוץ את המסגרות. בסוף השגתי את מה שרצינו בדרכי שלי", הוא אומר בניחותא. ראיון עם ראש אגף התקציבים באוצר
איה פודה
אנו תורמים להתפתחות המחלות, החל בעישון, שתיית אלכוהול, קולה, אכילת שומנים, תבלינים חריפים ובעיקר שפע סוכר וסגנון חיינו    יש לאכול מזונות ושתייה חמים המאפשרים המרצת זרימת הדם ושיפור תפקוד מערכת ההגנה    הוסיפו לשתייה קינמון וציפורן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il