X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה הדין כאשר נישום שילם מס רכישה בגין הסכם בו מוענקת לו אופציה לחכירה של תקופה ארוכה, אך לבסוף, לא מומשה האופציה. האם יש להחזיר לו את מס הרכישה ששילם?
▪  ▪  ▪
מה לגבי מס רכישה? [צילום: צילום הדמייה: פרי-דוידוביץ´]

לפי חוק מיסוי מקרקעין, חכירה העולה על 25 שנים נחשבת כמכירה. כלומר, נישום ששוכר נכס לתקופה העולה על 25 שנים, צריך לדווח למס שבח, על העסקה, ולשלם בגינה מס רכישה, שכן היא נחשבת למכירת זכות במקרקעין. בהתאם לפסיקה, כאשר לחוזה, יש אפשרות הארכה (באמצעות מתן אופציה לשוכר), יש לצרף את תקופה האופציה לתקופת חוזה השכירות.
לכן לדוגמא, אם נישום שכר נכס ל-15 שנים וניתנה לו אופציה להארכת החוזה ל-10 שנים נוספות, אזי לצורך הדיווח, למס שבח, ייחשב הנישום כמי שחכר את הנכס ל-25 שנים. ויהיה עליו לשלם מס רכישה כמו כל עסקת מכר. כאן המקום לציין כי בעבר, עד תיקון 40 (שתוקן בשנת 1997), חכירה לצורך מכירת זכות במקרקעין וחובת הדיווח למס שבח- הייתה כל שכירות לתקופה של 10 שנים ומעלה, ואילו כיום, חכירה היא לתקופה של 25 שנים ומעלה.
נשאלת השאלה, מה דינו של נישום, ששכר נכס לתקופה של 15 שנים, וניתנה לו אופציה ל-10 שנים נוספות, ובגין כך, דיווח הנישום למס שבח על חכירת נכס, ושילם מס רכישה, ברם, לאחר תקופה של 15 שנים, החליטו הצדדים שלא להאריך את החוזה לתקופת האופציה. האם על רשויות המס, להשיב לו את מיסי הרכישה ששילם, משום שבהתאם למצב העובדתי, שכירות הנכס הייתה לתקופה הפטורה מתשלום מס רכישה.
במסגרת פסק דין של בית המשפט העליון שניתן לאחרונה (ע"א 10846/06 "בזק" החברה הישראלית לתקשורת בע"מ נ' מנהל מס שבח רחובות) נדונה סוגיה זו ונפסק ברוב דעות כי נישום ששילם מס רכישה בגין עסקה חכירה שנחשבה ל"מכירת זכות במקרקעין" מחמת אופציה שניתנה לחוכר להאריך את תקופת החכירה וכאשר תקופת החכירה הבסיסית הייתה לבסוף קצרה מהתקופה הנדרשת לקיומה של "זכות במקרקעין", הרי משלא מומשה האופציה, זכאי הנישום להחזר המס ששולם על ידו מכוח הוראות סעיף 102 לחוק מיסוי מקרקעין העוסק בביטול עסקה.
יש לשים לב, שפסק הדין, מפרש בצורה רחבה מאוד את סעיף 102 לחוק מיסוי מקרקעין הדן בביטול עסקה, כך שגם עסקה שהחוזה הבסיסי שלה לא בוטל, אלא רק תקופת האופציה בוטלה (אשר בית המשפט העליון מכנה אותה "חוזה משני") תיכנס לגדר סעיף 102 לחוק, ותאפשר את ביטולה והשבת המס ששולם בגינה.
תוצאתו של פסק הדין היא כי על רשות המיסים, להחזיר מס רכישה ששולם לה כולל הצמדה וריבית כדין, על-אף שמדובר בהחזר אחרי עשרות שנים!. נוסיף כי לדעתנו, פסק הדין, יחול לא רק על חכירה, אלא על כל אופציה שלא התממשה.
נציין כי ככל הנראה, תוגש על-ידי רשות המיסים, בקשה לדיון נוסף לבית המשפט העליון על-מנת שידון בהלכה זו, שכן לאחרונה אישר בית המשפט העליון לרשות המיסים ארכה להגשת בקשה לדיון נוסף, עד ליום 1.3.11.

הכותבים הם ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין ואלתר עורכי דין.
תאריך:  11/01/2011   |   עודכן:  11/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החזרת מס רכישה בגין ביטול חכירה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול דישי
הרהורים של מחזאי עולה ח/ד.ש. שהפך לשר קול יכול - המעוף החיצוני/פנימוני של שר התשתיות הפנים והחוץ הלאומי    כחלק מרוח הצמצום והנורמה המהודקת החדשה - תבוטל לאלתר מרגע זה החלוקה לפסקאות בפרסומי הממשל שהיה ממשלה והפך למשל
איתן קלינסקי
כשאני שומע את דוברי מפלגתו תומכים במכתב הרבנים, אני שומע אוצר מלים מתקופה שקשה לי להעלות אותה על דל שפתי. האם אין כאן אותם נימוקים לאיסור השכרת דירות ליהודים בימים חשוכים ואיסור השכרת דירות לערבים?
מתי עובדיה
המינהל הציבורי אחראי לספק לאזרח שירות הולם לצרכיו, ועליו לראות במקבל השירות לקוח    השתתפות בסדנא לשיפור השירות מסייעת להטמיע בעובדים את תודעת השירות, ולשנות את גישתם ללקוח, וכך למנוע אכזבה ותסכול
עו"ד עידן נצר
למען האמת, מדובר במשכורות גבוהות, אולם יש לזכור גם כי עלות המחיה בארה"ב יקרה בהרבה בהשוואה לישראל. יש לשלם מס פדרלי ומס מדינתי ולקזז עלויות מחיה. לא תמיד נשאר הרבה, אך לפחות מה שנשאר, נשאר בדולרים
עו"ד יעל גיל
מה הם מזונות שיקומיים? מתי יפסוק בית המשפט מזונות אלה? האם הפסיקה תחול על זוג צעיר כמו על זוג מבוגר? והאם מדובר בפסיקה ראויה? וכיצד קשור המשפט "אדם, לאדם, אדם" לסוגייה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il