X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ארגון החיזבאללה הצליח לערער את היציבות הפוליטית בלבנון וליטול את היוזמה לידיו, הכל ממתינים למוצא פיו בפרשת מסקנות ועדת החקירה לעניין רצח אל-חרירי בעולם הערבי מאמינים כי עדיין ניתן למצוא נוסחת פשרה שתאפשר את יישוב המשבר בישראל מעריכים כי החיזבאללה לא מתכוון לתקוף בשלב הזה את ישראל
▪  ▪  ▪
ערני. ארגון חיזבאללה [צילום: AP]

ארגון חיזבאללה הצליח במהלך לא צפוי להפתיע את ראש ממשלת לבנון אל-חרירי ולהראות למדינות ערב ולמעצמות המערב כי הוא מחזיק בידיו את המפתח ליציבותה של לבנון בעובדת היותו הכוח הצבאי החזק במדינה הנהנה מתמיכה בלתי מוגבלת של אירן וסוריה.
שרי החיזבאללה התפטרו מממשלת הקואליציה של סעד אל-חרירי שהוקמה בנובמבר 2009 ונשיא לבנון מישל סלימאן ביקש מסעד אל-חרירי לעמוד בראש ממשלת המעבר.הממשלה הלבנונית איבדה יותר משליש מחבריה והקבינט הנוכחי ישמש בתור ממשלת מעבר עד להקמתה של ממשלה חדשה.
אל-חרירי נמצא כעת בצרפת לצורך התייעצויות ולא ברור מתי ישוב ללבנון.
האיחוד האירופי קורא ליישב את המשבר בפוליטי בלבנון בדרכי שלום ותיאורטית האופציה הזו עדיין אפשרית,שרי החיזבאללה יכולים לשוב למשרותיהם ולמנוע את פירוק הקואליציה. הדבר מותנה במציאת נוסחת פשרה שלה יסכימו החיזבאללה וראש הממשלה סעד אל-חרירי.
מאמצי הפיוס של סוריה וסעודיה נכשלו, סעד אל-חרירי ,באופן מפתיע ולמרות התרפסותו בחודשים האחרונים בפני נשיא סוריה בשאר אסד, לא היה מוכן לנוסחת הפשרה שהן גיבשו ושעל פיה הוא נדרש לדחות את מסקנות דוח בית הדין הבינלאומי בהאג בעניין רצח אביו ולהודיע על ביטול חלקה של לבנון במימון החקירה הבינלאומית.
עכשיו, המצב בלבנון נפיץ, יש חששות שהחרפת המתח בין הכוחות הפוליטיים עלולה לגלוש לרחובות להגיע לכלל עימות פנימי מזוין ואולי אף מלחמת אזרחים וגם לגלוש לכיוון הגבול עם ישראל בדרום לבנון.
הרבה תלוי בתשובה לשאלה מהם האינטרסים של סוריה ואירן. כרגע לא נראה שלאירן וסוריה יש אינטרס שתפרוץ אלימות פנימית בתוך לבנון או לחמם את הגבול בין ישראל ללבנון.
ההערכות בעולם הערבי הן שהחיזבאללה משחק במדיניות של "הליכה על הסף", הוא יצר את המשבר וטרף את הקלפים כדי ל"הלחיץ" את סעד אל-חרירי ולזרז את הצדדים המתווכים והמפשרים למצוא נוסחת פשרה שתאפשר לו "לצאת בכבוד" מההאשמות של בית הדין הבינלאומי בהאג.השיח' חסן נצראללה נהנה מתמיכה מלאה של אירן באסטרטגיה הזו שגיבש.
ישראל מתאמת עמדות עם ארצות הברית באופן שוטף בקשר למצב בלבנון.
ההערכה בישראל היא שכרגע אין לחיזבאללה אינטרס לחמם את הגבול עם ישראל,עם זאת הוא עלול להמשיך במאמציו להפעיל לחץ על "מחנה ה14 במרץ" ולהתחיל במעשי אלימות ברחובות בהיקף נמוך כדי לשמר את המתיחות.
חוסר היציבות הפוליטי והביטחוני שנוצר בלבנון מעלה את השאלה האם ימשיכו ארצות הברית וצרפת בתוכניות שלהן לחמש את צבא לבנון. מדובר בצבא שכ-60% מאנשיו הם שיעים המזדהים עם האידיאולוגיה של חיזבאללה, ארצות הברית העבירה בשנה האחרונה כ-400 מיליון דולר לרכישת נשק עבור צבא לבנון. גם צרפת מעבירה נשק רב לצבא לבנון כגון טילים מתקדמים נגד טנקים. לצבא לבנון אין שום עניין בעימות עם החיזבאללה והא יעמוד מן הצד ולא יתערב אם החיזבאללה ינקוט פעולות בשטח להשתלט על המדינה.
קשה מאוד להעריך כמה זמן יימשך המצב הפוליטי החדש שנוצר בלבנון והאם בסופו של דבר תימצא הנוסחה שתאפשר את השמירה על היציבות בלבנון מבלי שהמדינה תיגרר למלחמת אזרחים או לעימות עם ישראל.
סביר להניח כי המאמצים הערביים יגברו בימים הקרובים לחידוש המגעים למציאת נוסחת הפשרה.
תומכי החיזבאללה אומרים כי הארגון הצליח במהלך שעשה להביא לכך ששוב יידחה פרסום המלצות בית הדין הבינלאומי בהאג בעניין רצח אל-חרירי, המצב בלבנון מתוח מאוד וסביר להניח שהמעצמות יפעילו לחצים על האו"ם שלא לפרסם את מסקנות ועדת החקירה כדי שלא להגביר את המתיחות בלבנון.
המצב שנוצר בלבנון יחייב הקמת ממשלה חדשה,ממשלת המעבר לא תוכל לקבל החלטות חשובות וחיזבאללה שואף להוביל להחלפתו של סעד אל-חרירי ומינוי ראש ממשלה חדש במקומו.
בצעד שנקט לקח חיזבאללה את היוזמה לידיו בטיפול בפרשת פרסום מסקנות בית הדין הבינלאומי בהאג,הוא לא יוכל לשנות את המסקנות ואת האצבע המאשימה שתופנה כלפיו אך הוא עלול להצליח בניסיונותיו "לעקר" את מסקנות הדוח למרות המסקנות הקשות שאמורות להתפרסם נגד כמה דמויות בכירות בארגון.
חיזבאללה הוכיח כי הוא שומר על ערנות אך באותה המידה הצעד המהיר שעשה מעיד על חששותיו מפני היקלעות לעמדות נחותות ומפתיעות שאינן נוחות לו ושעלולות לפגוע בתדמיתו בקרב הציבור הלבנוני.

תאריך:  14/01/2011   |   עודכן:  16/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נחמן פביאן
חיזבאללה פירק השבוע את ממשלת לבנון בראשות סעד אלחרירי, בעקבות סירובו של אלחרירי להפסיק את שיתוף הפעולה שלו עם ביה"ד הבינלאומי בחקירת רצח אביו רפיק    מהם סיכוייו של אלחרירי לשרוד את המשבר? התפרוץ בלבנון מלחמת אזרחים נוספת? האם תופנה אלימות כלפי ישראל? מהי עמדתן של סוריה, סעודיה ואירן? על שאלות אלה שוחח נחמן פביאן עם שאול מנשה, ששימש שנים פרשן בכיר של קול ישראל בערבית
יובל ברנדשטטר
באופן בלתי מפתיע לחלוטין רשת "פוקס", החריגה בנוף התקשורת האמריקנית, אינה מסיקה מפעולה של יחיד מסקנות על ציבור שלם, אלא בוחנת את המקרה הבודד, את רקעו ומאפייניו    כך, גם אין זה מפתיע ש"פוקס" תומכת בעקביות בעמדותיה של ישראל במאבקה בטרור האיסלאמי
מרדכי קידר
ביום ראשון השבוע חל משאל העם בסודן, והוא יימשך שבעה ימים רצופים    לפי סקרים, צפוי רוב גדול של תושבי הדרום להחליט לפרוש מסודן ולהקים מדינה עצמאית    תושבי הדרום מתהלכים בימים אלו בתחושה חגיגית של התרוממות רוח, באים בבגדי חג להצביע בהמוניהם, ואפילו מהגרי העבודה מדרום סודן החיים בישראל חוגגים את הסיכוי לקבלת עצמאות
רחל ארנפלד
לאחרונה הוזכר שחרורו של פולארד כקלף מיקוח שמטרתו להביא את ישראל לוויתורים נוספים במו"מ עם שכניה הערבים    אך המעוניינים לנצל את שחרורו של פולרד להפעלת לחץ על הציבור בישראל - טועים    כי מכתבו של נתניהו משקף את התמיכה של מרבית הישראלים בשחרורו של פולארד בלבד, אבל לא תמיכה בוויתורים לפלשתינים
רפי ישראלי
הואיל ולא נגיע לעולם לסולם קדימויות מוסכם, אין דרך אלא להנהיג כלל אחיד כלפי כולם, ולשלול מכולם את הזכות להחליט, כל אחד בתחומו, מתי יחזיק את המדינה בגרוגרתה    כל מי שחפץ לעבוד בשירות הציבורי ידע אל נכון, כי לא נכונה לו זכות לשביתה, כי חובת השירות היא לחם חוקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il