X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שוק הקפה הוא שוק הסחורות השני בגודלו בעולם אחרי הנפט ומגיע לכ-45 מיליארד דולר בשנה בכל יום שותים בעולם כ-2 מיליארד כוסות קפה מדינת הקפאין היא פינלנד, שם צורכים כ-13 ק"ג קפה לנפש
▪  ▪  ▪
קפה. שומרים לו אמונים [צילום: פלאש 90]

לפרסום זה של חברת עלית שיצא בסוף שנות החמישים של המאה הקודמת הרבה משמעויות. הידעתם שעלית ניסתה במהלך השנים לשנות את הרכב הקפה ולהציע ללקוחות הרכב משודרג, אולם בעקבות תלונות רבות של לקוחות, אשר התלוננו על פגיעה בטעם, חזרה בה עלית מכוונתה וחזרה לייצר את הקפה "בנוסחה הרגילה" - אכן העם הוא זה שהחליט!.
שוק הקפה הוא שוק הסחורות השני, בגודלו בעולם אחרי הנפט ומגיע לכ-45 מיליארד דולר בשנה ומקדים את שוק החיטה והסוכר. שוק סחורות זה הוקם בסוף המאה ה-19 בניו-יורק ומאז הוא פועל ומשם נסגרים מחירי החוזיים העתידיים. המסחר המתבצע כחצי שנה לפני אספקת הסחורה.
סיפור "נדידתו" של הקפה לעולם הוא סיפור מעניין. מקור הקפה הוא באתיופיה במחוז קאפה, האגדה יודעת לספר שרועה עזים אתיופי שם לב שהעזים שאכלו את הפולים מהעץ היו יותר נמרצות ומלאות חיים, כשניסה בעצמו את הפרי האדום הבחין בהשפעה דומה וסיפר על כך לאנשי הדת בכפר.
אלו שראו את הפירות האדומים (כמו דובדבנים) - אדום הוא צבעו של השטן, מיהרו להשליך את הענף עם הפירות האדומים לאש, אך כשריח פולי הקפה הקלויים עלה מהמדורה, שינו את דעתם. בעולם המוסלמי בו חל איסור על שתיית אלכוהול, הפך הקפה לפופולרי ביותר. לאירופה הגיעו הפולים במאה ה-15, אולם רק לאחר מאה שנים של בלעדיות ארצות חצי האי ערב, הצליחו להבריח שתילים להולנד שם החלו לגדלם בחממה.
עברו לערך עוד 100 שנה ורק בשנת 1720 קצין צרפתי ששירת באי מרטיניק שבאיים הקרביים, הצליח להעבירו ליבשת אמריקה. כיום היצרניות הגדולות בעולם הן ברזיל ולאחריה וויאטנם, אינדונזיה וקולומביה.
קיימים כ-25 זני קפה אולם שניים הם העיקריים: ערביקה ורובוסטה. כ-30% מהיצור העולמי הוא של רובוסטה. הקפה מכיל חומר מעורר, אשר בודד לראשונה בשנת 1830 וכונה קפאין ("קפה אין"- נמצא בתוך הקפה).
הרובוסטה מכילה כפליים קפאין מאשר ערביקה, זול יותר לייצרה מאחר שלאחר ההבשלה, הפולים נשארים על העץ ולכן ניתן לקטוף אותם על-ידי מכונות. מרבית התערובת של קפה נס וקפה טורקי מכילה את הרובוסטה.
קפה נמס - הומצא בשנת 1901 על-ידי כימאי יפני שגר בשיקגו. בעייני רבים המצאה זו נחשבת לאחת ההמצאות הגאוניות של המאה העשרים. חברת נסטלה הפכה את התגלית למוצר מוגמר בשנת 1938 והעניקה לו את השם נס-קפה ((Nescafe. ישנם 3 סוגים של קפה נמס- אבקה, מגורען ומיובש בהקפאה. קפה נמס לא מכינים מפולי קפה שנטחנו. קפה נמס הוא קפה שעבר מספר שלבים בהם, קלייה טחינה, בישול ויבוש לאבקה.
הידעתם?
(1) בכל יום שותים בעולם כ-2 מיליארד כוסות קפה, כמות זו דומה לסך הכמות השנתית הנצרכת בישראל.
(2) מדינת הקפאין היא פינלנד, שם צורכים כ-13 ק"ג קפה לנפש פי 3.5 מאשר בישראל, מדינת הקפה היא איטליה, הנחשבת ליצרנית מכונות הקפה המובילה בעולם ובה נמצאים מעל 100,000 בתי קפה.
(3) כדי לייצר פחית אחת של קפה נמס 200 גרם, דרושים 2500 פולים ולשקית של קפה שחור במשקל דומה, 1000 פולים.
(4) הצריכה היומית הנחשבת לבטוחה עומדת על כ-220 מ"ג קפאין, אשר נמצא בקפה, תה קקאו וגם בקולה. באספרסו נמצא כ-120 מ"ג, בקפה שחור כ-80 מ"ג, בקפה נמס כ-60 מ"ג, בתה (שחור) כ-50 מ"ג ובתה ירוק כ-20 מ"ג לכוס.
מחקרים מראים שהקפאין מקטין את הסיכון להתפתחות אבני מרה, מכיל נוגדי חמצון הפועלים נגד רדיקלים חופשיים. מנגד הקפאין מעלה את רמת לחץ הדם, ההומוציסטאין וכן סופח אליו מגנזיום וסידן ומפריע לספיגת הברזל.
(5) תרופות לשיכוך כאבים מכילות בממוצע כ-100 מ"ג קפאין.
(6) שתיית קפה לפני פעילות גופנית, מגבירה את שריפת השומנים. שתיית קפה בלי חלב וללא סוכר מגבירה את תחושת השובע ולכן מועיל בתהליך ההרזיה.
(7) עלית היא חברת הקפה השביעית בגודלה בעולם, פעילה בכ-20 מדינות בהן ברזיל ומזרח אירופה.
קפה נכלל ברשימת המוצרים להם אנו שומרים חסד נעורים ונאמנות, הסיכוי שנשנה את צריכתו ונעבור לסוג אחר נמוכה יחסית ולכן בדרך כלל לא נראה מותג פרטי של רשת על מוצר זה.
רשתות יעדיפו לייבא מוצר זה, בדרך כלל מותג מחו"ל, בדומה למה שעשתה רשת שופרסל עם קפה ציבו (Tchibo). עיקר ההחדרה יעשה בדרך כלל באריזות ניסיון קטנות ובתהליך ממושך.
לעיתים נדמה שהקפה הנמס הוא מוצר עתיק יומין, אולם גם הוא בדומה לרדיו ולמטוס, הם מוצרים חדשים יחסית וגילם רק בין כמאה שנים. שתיית הקפה ופתיחת בתי הקפה הרבים בארץ היא אכן טרנד בולט, אשר מעניינת ההפרדה בין שתייה קפה בבית ( נמס ושחור) ושתיית קפה בחוץ (אספרסו והפוך), אך גם כאן כמו בהרבה דברים אחרים, מינון ומידה הם כנראה הנוסחא הנכונה.

הכותב משמש כיועץ אסטרטגי לחברות בתחום מוצרי הצריכה. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים בהום סנטר ובשופרסל, בה היה גם אחראי על פעילות היבוא.
תאריך:  14/02/2011   |   עודכן:  14/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסודות מאחורי המדפים - "העם החליט קפה עלית"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי עידה
אם יש לכם שטיחים מומלץ לבחור שואב ממשפחת החובטים    יש לכם ריצפת פרקט די לכם בשואב צילינדר המצויד במברשת מיוחדת לשאיבת רצפות המתאימה במיוחד לפרקט    אם יש לכם בעלי חיים מומלץ לבחור בשואב עם מסנן אנטי בקטריאלי
ד"ר ש. גרינברגר, ד"ר מ. סלומון
בשל העובדה שזבוב החול עף בגובה נמוך, ילדים נעקצים יותר ממבוגרים ולכן הם מועדים יותר ללקות בשושנת יריחו    חשוב לזהות שושנת יריחו ובמקרים רבים נדרש טיפול כדי למנוע צלקות בעתיד
עידן מיליצר
הדעות הרווחות רואות בזקנים, חסרי מיניות, נטולי דחפים, רצון ויכולת לקיום יחסי מין ונעדרי כל התעניינות בתחום    הודות להתפתחות הטכנולוגיה הרפואית, גילוי תרופות חדשות והבנה טובה יותר של מנגנוני הגירוי והתגובה המינית, ניתן כיום לשמור על פעילות מינית טובה ומהנה, גם בגיל המבוגר
ד"ר אינס ורנר
השפתיים של האישה הן הראשונות לקבוע את יופיו של החלק התחתון בפנים    שפתיים רחבות, מלאות, מוגדרות היטב ובשרניות, הן ללא ספק אחד הסממנים הבולטים לאטרקטיביות האישה
איתמר לוין
דפדוף בתוכניות העבודה של משרדי הממשלה לשנת 2011: גזור, שמור והשווה    והפעם: המשרד לביטחון פנים לא מציב יעדים של ממש לירידה בפשיעה, אך מבטיח שהשנה סוף-סוף יוקם מערך כיבוי ארצי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il