X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דרור אטקס עוקב אחר מדיניות ההתנחלות של ישראל בגדה המערבית על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
העקרונות המובילים את מדיניות ההתנחלות היו ונותרו שניים: צריך לנשל את הפלסטינים מכמה שיותר אדמות, ולא משנה מה קורה בפועל, העיקר הוא הדימוי. לעזאזל החוק והצדק, העיקר שניראה כאילו ישראל היא מדינת חוק המכבדת זכויות אדם
▪  ▪  ▪
השתלטות שיטתית [צילום: AP]

בתשובה לבג"צ הצהירה המדינה שבכוונתה לפנות מאחזים היושבים על קרקעות פרטיות פלסטיניות. התקדמות מסוימת, אלא שבעיית הנגישות של פלסטינים לקרקעותיהם רחוקה מלהתמצות במאחזים. גם אם יארע נס והמדינה תעמוד הפעם בדיבורה ותפנה את עשרות המאחזים הללו, עדיין רבבות דונמים של קרקעות פרטיות ייוותרו בלתי נגישות עבור בעליהן.
לכך יש ארבעה גורמים עיקריים:
1. הריסת בתיו של מאחז אינה מבטיחה את יכולת הגישה של בעלי הקרקע לאדמותיהם. כך למשל במאחז עמונה (שבו הרסה הממשלה ב-2006 תשעה בתים שנבנו על קרקעות פרטיות), ובמאחז "גינות אריה" מדרום לעופרה (שפונה כשנתיים קודם לכן) - האזור מצוי גם היום בידי המתנחלים, ואין סיכוי שבעלי הקרקע יוכלו לעשות שימוש באדמותיהם.
2. רוב הבנייה הישראלית על קרקעות פרטיות של פלסטינים אינה במאחזים אלא בהתנחלויות, שעם הזמן סיפחו שטחים מעבר לגבולות הנדיבים שהמנהל האזרחי הקצה להם. אלפי מבנים בהתנחלויות נבנו בניגוד לחוק על קרקעות פרטיות, והמדינה לא עושה דבר בעניין.
3. כדי להבין את הגורם השלישי צריך להקדים מילות רקע על מדיניות הקרקעות של ישראל בגדה. החל בראשית שנות ה-80, בעקבות פרשת "אלון מורה", המדינה הכריזה על קרקעות בגדה כ"אדמות מדינה". מאות אלפי דונמים שהמדינה החליטה (בצדק או לא) שהם לא מעובדים, הוכרזו כ"אדמות מדינה" והוקצו למתנחלים - לרוב גבעות טרשיות שלא עובדו על-ידי הפלסטינים. העמקים, שנותרו לרוב מעובדים, הוכרו על-ידי המדינה כקרקעות פרטיות. כך יצרה ישראל אנדרלמוסיה תכנונית שלא קיימת במקום אחר, כאשר שטחי השיפוט של רוב ההתנחלויות בנויים ממובלעות של "אדמות מדינה" המוקפות באדמות פרטיות, או ממובלעות של אדמות פרטיות הנמצאות בתוך ההתנחלויות, שגישת בעליהן אליהן נחסמה לחלוטין.
מרגע שהוחלט להקים או להרחיב התנחלות קיימת או מאחז, נכנסת "החטיבה להתיישבות" של ההסתדרות הציונית (המקבלת את תקציביה מהממשלה) לתמונה, לרוב בסיוע תנועת המתנחלים "אמנה", נפרצת דרך עפר, מוטמנות תשתיות בקרקע, ומספר קרוואנים מובא למקום. אך כיוון שצריך כביש גישה רחב - נכנסים למטע הזיתים או לשדה הפלחה שמתחת לגבעה, ומפלסים את הכביש תוך גדיעת העצים או על חשבון גידולי הפלחה. את צינור הביוב מורידים למטע הקרוב, והופכים עוד שטחים חקלאיים לבלתי שמישים.
וביטחון? מגדרים אזור סביב ההתנחלות - שטחים היכולים להשתרע על אלפי דונמים. דוברי הצבא מסבירים שהצבא לא מפקיע, חלילה, שטחים אלה, והם ממשיכים להשתייך לבעליהם הפלסטינים, אלא שמעתה והלאה הבעלים ייכנסו "בתיאום" בלבד - אולי פעם בשנה בתקופת המסיק, ליום-יומיים. לאחר שנים, הרבה למסוק לא יהיה, אז למה שהמתנחלים לא ישתמשו במטע? הרי זה שטח ש"הערבים נטשו". אז יובאו שולחנות קק"ל שישרתו תיירים ביום העצמאות, בפסח או בסוכות, ופינת פיקניק תיבנה ליד מעיין טבעי ש"הנוער שיפץ" עם כתובת הנצחה.
4. תהליך השתלטויות חקלאיות מתרחש באזורי גב ההר, סביב ההתנחלויות עם הגרעין הקשה של המתנחלים. רבבות דונמים שהמתנחלים - בסיוע המדינה - השתלטו עליהם. זהו אחד הגורמים המרכזיים היום במהלך ההתרחבות של המתנחלים - קל יותר, מהר יותר וזול יותר לנטוע כרם ענבים על שטח של כמה מאות דונמים, מאשר להקים עליו התנחלות חדשה.
העקרונות המובילים את מדיניות ההתנחלות היו ונותרו שניים: צריך לנשל את הפלסטינים מכמה שיותר אדמות, ולא משנה מה קורה בפועל, העיקר הוא הדימוי. לעזאזל החוק והצדק, העיקר שניראה כאילו ישראל היא מדינת חוק המכבדת זכויות אדם. ואם צריך לשם כך, אחת לכמה שנים, לזרוק עצם לבג"צ - שיהיה. יכולה לשנות את המציאות בשטח רק מהפכה באופן שבו הצבא תופס את מחויבותו להגן על הפלסטינים וזכויותיהם. ההודעה לבג"צ על פינוי המאחזים אינה מבשרת על מהפכה כזו, אלא על ניסיון נוסף להתחכם ולעשות את המינימום על-מנת לכסות על עכוזו של הצבא.

תאריך:  16/03/2011   |   עודכן:  16/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תרבות הכסת"ח חוגגת
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
מדובר במלשן סדרתי... ל"ת
גילוי נאות  |  16/03/11 16:02
2
מי שקורא לעצמו פעיל שלום הוא
תמיד מחרחר מלחמה  |  16/03/11 16:16
3
השמאל יביא להקמת מדינת יהודה
חשדנית  |  16/03/11 18:27
4
עוד טיפש
מהפך 77  |  16/03/11 21:05
5
למה לנשל פלסטינים
ישראל עמיאל  |  17/03/11 01:34
 
- של מי בדיוק?
דוריאן  |  17/03/11 08:39
 
- האומנם?
ע. הנביא  |  17/03/11 12:01
6
מופת של צביעות ודמגוגיה.
מיקיס  |  17/03/11 09:18
7
כשהכלבים נובחים כל כך בעוז
מוקיו הכותלאי  |  17/03/11 14:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי צור
מ-1920 ועד 2011 לא השתנה אצל הערבים הרבה - תאוות הרצח והרצון של הערבים להילחם ביישוב היהודי חזקים מאי פעם    מדינת ישראל אינה חזקה מספיק להפסיק את רצח ילדיה ואזרחיה - רצח שמתבצע באיתמר, בירושלים, בתל אביב, בחיפה ובכל מקום
אמציה חן
מאז 1982, בהפגנת השמאל בכיכר העיר, איבדה ישראל בלי דעת אסטרטגיה התואמת לצרכיה    צבא ההגנה לישראל נתפש בעיני האויב לחסר מיומנות ורצון להילחם    זה מה שמכוון את כנופיות הטרור להקיז דם יהודי במידה נסבלת
איתן קלינסקי
דווקא סיפור המגילה, שהיה לסמל ומשל לגורל הקשה מנשוא של העם היהודי, קיבל במרוצת הדורות ביטוי של חג שיש בו התרת הרצועה ומצווה להשתכר בו "עַד דְּלֹא יָדַע בֵּין אָרוּר הֲמָן לְבָרוּך מָרְדְכַי"    אסור שיהיה בספר הספרים צו המחייב להשמדה מוחלטת של עם, כולל נשים וטף ובעלי-חיים, הגם שצבאו היה שותף למעשים אכזריים
מנחם רהט
לא מעט מתחפשים כל ימות השנה למה שאינם, ולא רק אותם פושעים נקלים המתחפשים בבתי המשפט ליראי-שמיים    נשף המסכות נמשך בכל מקום, כל הזמן    צביעותם אומנותם
נפתלי רז
חישבו על היתרונות העצומים לישראל אם נתניהו יצהיר: מדינת ישראל מכירה במדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל על בסיס גבולות 67', וקוראת לרשות הפלסטינית לחזור למו"מ המדיני ללא תנאים מוקדמים    עד אז, נצהיר זאת כולנו, בהצטרפות ל"עצומה"!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il