X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין לצפות כי יימצא אסטרטג בשכר שיתנדב לנסות ולשכנע את ממשלת ישראל - בנוסח הפילוסופיה הליברלית של ג'ון רולס - כי "טעות חמורה היא שלא להבחין בין הרעיון של חברה פוליטית דמוקרטית לבין רעיון הקהילה". יועץ נבון יגלה שהניסיון למדר ולגדר את משאבי היסוד ואת המרחב כולו לטובת עדה דתית אחת כבר גרם מספיק נזק, וכדאי לשקול שלא יהיה חלק מהאסטרטגיה החברתית-כלכלית לחמש-עשרה השנים הבאות
▪  ▪  ▪
ממשלת ישראל. להבחין בין הרעיון של חברה פוליטית דמוקרטית לבין רעיון הקהילה [צילום: פלאש 90]

ממשלת ישראל, במהלך חגיגי שהחל בוועידת דה מארקר שהוקדשה לעתיד המדינה, הזמינה "חברות ייעוץ אסטרטגי בעלות ניסיון בינלאומי ייחודי להציע את שרותיהן לסייע לתהליך גיבוש אסטרטגיה חברתית-כלכלית כוללת למשק הישראלי ל-15 השנים הקרובות".
הוגי הרעיון, יש להניח, כבר חיברו את הבריף למכרז היועצים. הוא אמור לתאר את מצבה הנוכחי של המדינה ואת החזון העתידי שלקראתו ראוי לקדם אותה. ומאחר שתכנון לעתיד חייב להתבסס על הבנה של מצב המוצא, לפני שישטחו את הרעיונות שעשויים לקדם את מדינת ישראל מכאן והלאה, חברות הייעוץ היוקרתיות שיציעו את שירותיהן לממשלתנו עמוקת הכיסים אמורות לבחון את השאלה, מה הביא את הקליינטית שלהם עד הלום.
הבריף לא יסתיר שהמצב החברתי-פוליטי הנוכחי של ישראל מאופיין בסל עשיר מאוד של מאפיינים שליליים. לא צריך להסתמך על תחושות בטן ועל כותרות העתונים. די בסקרים השגרתיים שמפרסם בין השאר ארגון המדינות המפותחות OECD כדי לזהות שהחינוך, הפערים החברתיים, הרווחה והביטחון האישי בישראל, שלא לדבר על תדמיתה בעולם, ממצבים אותה אי שם בתחתית הדירוגים.
היועצים הפוטנציאלים יצטרכו לעשות בדיקה ראשונית שבה יתגלה להם פרט שהבריף ממשרד האוצר מן הסתם לא ירחיב עליו את הדיבור. המשטר שפנה לבקש את עצתם מעוניין למצוא דרך לפתח את הכלכלה והמשק לכיוונים החדשניים ביותר, אך לקיים אותם במגבלות הקשיחות של מודל לאומי-דתי מיושן ויוצא דופן. כל המוחות המזהירים שעסקו במאות השנים האחרונות באסטרטגיה מדינית ובעיצוב דמותן של מדינות מודרניות קבעו פה אחד שהמודל הזה שגוי ומועד לכשלון.
תזכורת לכך בעברית פשוטה אפשר למצוא בתרגום הראשון להגותו של הפילוסוף האמריקני הפופולרי ג'ון רולס שיצא לאחרונה בהוצאת ידיעות ספרים. רולס התחבט במינון הנכון בין חירות לשוויון שיבטיח צדק כהוגנות, כשם ספרו החשוב. אך על הדרך הוא לא שכח להזכיר מה שמובן מאליו לקוראיו בעולם החופשי של המאה הקודמת: "חברה דמוקרטית איננה, ואינה יכולה להיות, 'קהילה". כמובן, בניגוד גמור לדוקטרינת היסוד הישראלית, שבנתה מבנה פוליטי וצבאי אדיר כוח כדי להגן על עליונותה של הקהילה היהודית וזכויות היתר שלה באזור הגיאוגרפי (הבלתי תחום עדיין), שעליו היא תובעת בעלות.
ללא פלורליזם סביר לא ייתכנו חיים פוליטיים סבירים, מזכיר רולס. הוא מן הסתם היה מתפלץ - כמו שמתפלצת כיום הקהילה הבינלאומית כולה מול הקולקטיב היהודי-ישראלי הנעלב עד עמקי נשמתו - מהרעיון של "דמוקרטיה" המפלה לרעה חלק מהאזרחים שתחת שלטונה, בגין מוצאם הדתי והאתני.
הרבה לפני שיגרדו מומחים בפדחתם וינסו להציע פתרונות לסבך הבלתי אפשרי של מצוקת המגזרים המקופחים, התדמית הבעייתית והשסעים טעוני הזעם של החברה הישראלית, שלא לדבר על גיבנת הכיבוש וההתנחלויות, ראוי שיעיינו בעצם הגדרת השאלה מיהו ישראלי, כלומר מי אמורים להיות הנהנים הישירים מהייעוץ האסטרטגי שהם אמורים לספק.
הם ללא ספק יופתעו לשמוע שזה כ-13 שנה נאבקת מדינת ישראל בקבוצה קטנה של אזרחיה התובעים להגדיר את הלאום שלהם כ"ישראלי" - במקום "יהודי", "ערבי", "דרוזי" או "בורמזי" כפי שמאלץ אותם החוק הקיים. לדעת יועציה המשפטיים של מדינת ישראל, לאום ישראלי המבוסס על תושבות במקום הזה ונקי מסממנים של מוצא ודת מהווה "חתירה תחת אושיות היסוד" של המדינה (עתירת "אני ישראלי" עא 8573/08).
אין לצפות כי יימצא אסטרטג בשכר (הפרויקט מתומחר ב-3.5 מיליון שקל) שיתנדב לנסות ולשכנע את ממשלת ישראל - בנוסח הפילוסופיה הליברלית של ג'ון רולס - כי, "טעות חמורה היא שלא להבחין בין הרעיון של חברה פוליטית דמוקרטית לבין רעיון הקהילה", או להזהיר שהמשך הניסיון לעצב את המבנה הפוליטי לפי צרכיה של קהילה אחת עלול לאלץ "שימוש דכאני בכוחו של המימשל, אשר אינו מתיישב עם חירויות היסוד הדמוקרטיות".
הפרדה מלאה בין דת ומדינה היא אומנם פטנט ששום משטר מערבי מתקדם אינו מסוגל להתקיים בלעדיו, אך בחברה הישראלית-יהודית זהו טאבו מוחלט, אחיו התאום של רעיון "מדינת כל אזרחיה" השנוא.
יועץ הגון יצטרך לברר מדוע אנרגיות ומשאבים כה אדירים של המדינה המתייעצת בו מושקעים בחסימה ואיטום של קהילות שלמות שהיא שולטת עליהן, ובירידה יומיומית ודכאנית לחיי אזרחיהן, שלא נמצאו ראויים לחירויות יסוד דמוקרטיות בשל מוצאם האתני והשתייכותם הדתית.
יועץ נבון יגלה מהר מאוד שהניסיון למדר ולגדר את משאבי היסוד ואת המרחב כולו לטובת עדה דתית אחת כבר גרם מספיק נזק, וכדאי לשקול שלא יהיה חלק מהאסטרטגיה החברתית-כלכלית לחמש עשרה השנים הבאות. מה שבטוח, יועץ כזה, אם יחשוף את תובנותיו, לא ישרוד את סיבוב ההדחה הראשון במכרז.

תאריך:  31/03/2011   |   עודכן:  31/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ייעוץ אסטרטגי - למי בדיוק?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מיכרז לייעוץ אסטרטגי :
עידן סובול  |  31/03/11 13:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הפלשתינים פועלים לבודד את ישראל בזירה הבינלאומית בתנועת מלקחיים: הכרה של האו"ם במדינה פלשתינית בקווי 67' בצד אינתיפאדה שלישית בשטחי יו"ש    ישראל נערכת להגיב בצעדים חד-צדדיים אך היא חייבת לשקול ברצינות הצגת אלטרנטיבה מדינית
תרצה הכטר
אומרים שכשההמון משתף פעולה אין מי שיוכל לו - ובמיוחד בעידן האינטרנט, הרשתות החברתיות, הטוויטר והצ'ט    במצרים זה עבד    אך לא כל "ציוץ" בכיכר המקוונת משפיע    מהו המרשם הטוב ביותר להצלחת מחאה חברתית או עממית?
יוסי בן-אהרן
התסכול באופוזיציה, שאיננה מצליחה להוציא לפועל את האג'נדה שלה, מוביל אותה לרמוז למדינות העולם שאם השלטון יהיה בידיה, היא תנהיג מדיניות שהעולם חפץ בה
דודו אלהרר
הארץ: "חוק הנכבה הוא חוק לסתימת פיות"    הגדרת חוק הנכבה צריכה וחייבת לחול על כינוסים אקדמיים ועל מחקרים ודיונים שמטרותיהם המוצהרות לערער את יסודות המדינה    החוק היה מנוסח טוב יותר אם היו כוללים בו סתימת עיתונים כדוגמת הארץ
ציפי לידר
בשולי הכותרות: דממת אלחוט    מה למדנו משביתת העובדים הסוציאליים?    האח הגדול - תוכנית בידורית ולא חינוכית    מסיבות ראווה לא במחוזותינו    מפלגה אמונית?    פסיכיאטריה - מדע מדויק? אז איך זה שרוצחים מסוכנים לא תמיד מאובחנים או לחלופין מתחזים לחולים?    עלון-עלון תרדוף    יחידת הורים    שרון השמאלן    ולסיום בנימה אופטימית - צחוק טוב הכל טוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il