X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשטר החדש במצרים פועל לחדש את הקשרים עם אירן ומעניק יחס חיובי יותר לתנועת החמאס מהיחס שקיבלה בתקופת הנשיא מובארק בזירה הפנימית מתחזק כוחה של תנועת "האחים המוסלמים" ונחלש כוחה של תנועת הדור הצעיר שחוללה את המהפכה
▪  ▪  ▪
אווירה חדשה? [צילום: AP]

את השינויים שחלים במצרים בעקבות נפילת משטרו של הנשיא מובארק אפשר לראות ביחס המשתפר שמפגין המשטר הזמני של המועצה הצבאית העליונה כלפי תנועת חמאס שהייתה שנואה על המשטר המצרי הקודם. מצרים אפשרה באחרונה לד"ר מחמוד א-זהאר,אחד המנהיגים הבולטים של החמאס ברצועה,לבקר בקהיר,הוא נפגש עם שר החוץ המצרי נביל אל-ערבי ויצא לסיור בסודן, בסוריה ובטורקיה.
א-זהאר חזר מביקורו מעודד מאוד מהאווירה החדשה במצרים כלפי רצועת עזה. השלטונות המצרים שחררו 14 עצורים של החמאס שהיו עצורים בבתי הכלא שלהם ובוחנים את שחרורם של עוד 24 עצורים.
א-זהאר סיפר לשבועון "כל אל-ערב" היוצא לאור בנצרת כי אמצעי התקשורת במצרים מתייחסים בחיוב לנעשה ברצועת עזה וכי היחס של הדרג המדיני המצרי לחמאס שונה ממה שהיה בעבר. הוא שיבח בעיקר את שר החוץ המצרי נביל אל-ערבי על דבריו כי "מצרים לא תשב בחיבוק ידיים אם ישראל תתקוף את רצועת עזה" וטען כי הדברים האלה משקפים את עמדת ההנהגה המצרית ואת עמדת הרחוב המצרי התומך בפלשתינים.
מדובר באותו שר חוץ הרוצה להדק ולשפר את יחסיה של מצרים עם אירן. ההסלמה האחרונה בין ישראל לחמאס בגבול רצועת עזה עוררה שוב את הרגשות האנטי ישראלים במצרים,כאלפיים מפגינים מצרים ניסו להסתער בסוף השבוע על שגרירות ישראל בקהיר,שרפו את דגלי ישראל וקראו לגרש את השגריר הישראלי מקהיר,לבטל את הסכם השלום ולנתק את היחסים בין שתי המדינות.
מצרים תיווכה בימים האחרונים בין ישראל לחמאס על החזרת מצב הרגיעה לרצועת עזה ונראה כי אכן ההנהגה המצרית החדשה מוכנה גם לסייע בהקלת המצור הישראלי המוטל על הרצועה עזה לפחות עד לקיומן של הבחירות לפרלמנט ולנשיאות במצרים בסוף השנה.
ההנהגה החדשה במצרים גם חידשה את מאמצי התיווך בין תנועת חמאס לרשות הפלשתינית כדי להשיג פיוס לאומי שאמור לאפשר הקמת ממשלת אחדות פלשתינית ועריכת בחירות בגדה וברצועה.
בישראל מודאגים מהתגברות תופעת הברחות הנשק לרצועת עזה ממצרים שגברה מאז נפילת משטר מובארק.
אפשר להבין את הדאגה הישראלית עוד יותר כשקוראים את ההדלפות האחרונות באתר "וויקיליקס" הקשורות בשליטה הנוכחי של מצרים פילדמרשל מחמד חוסיין טנטאווי העומד בראש המועצה הצבאית העליונה.
על-פי ההדלפות ל"וויקיליקס" באחד הדיונים במסגרת הדיאלוג האסטרטגי בין ישראל לארצות הברית בנובמבר 2009 התלוננו קציני צה"ל באוזני עמיתיהם האמריקנים על הגנרל טנטאווי כי הוא "מכשול למאמצים" להיאבק בהברחות הנשק מסיני לרצועת עזה.
מה קורה בזירה הפוליטית הפנימית במצרים?
המועצה הצבאית העליונה מנסה להוציא את מצרים מהמשבר אליו נקלעה בצורה איטית מבלי לעורר זעזועים מיותרים.המסרים שמשדרת המועצה הזו למדינות ערב הם שהיא שולטת במצב וכי היא רוצה להעביר את השלטון בצורה מסודרת למפלגות ולעם באמצעות הבחירות לפרלמנט ולנשיאות.
לדברי חברי המועצה הצבאית העליונה, השלטון האזרחי החדש שייבחר הוא שייקבע את החוקה החדשה,לכן בינתיים נערך משאל עם רק על הכנסת שינויים בחוקה הנוכחית שהבולטים בהם הם בחירת נשיא לתקופה של ארבע שנים בלבד והגבלת כהונתו הנשיא לשתי קדנציות בלבד.
המועצה הצבאית העליונה גם נזהרת באופן שבו היא מטפלת בסמלי המשטר הקודם,כרגע היא מסתפקת בחקירתם והעמדתם לדין אך איננה ממהרת בהרשעתם וגזירת עונשים עליהם,היא מעדיפה שהדבר ייעשה לאחר שייבחר השלטון החדש. המועצה הצבאית העליונה טוענת כי תפקידה הוא לשמור על הביטחון הלאומי של מצרים עד להעברת השלטון לפרלמנט ונשיא שנבחרו על-ידי העם וכי היא רק גורם מסייע למהפכת הדור הצעיר.
אולם פרשנים מצרים טוענים כי הצבא המצרי הגיע להבנות שקטות עם תנועת "האחים המוסלמים" שהיא תנועת האופוזיציה הגדולה והמאורגנת ביותר במצרים על שמירה על "שקט תעשייתי". בתמורה שותף נציג של "האחים המוסלמים" בוועדה שהקימה המועצה הצבאית העליונה להכנסת שינויים בחוקה וסוכם שהבחירות לפרלמנט והנשיאות יערכו עוד השנה.
ההבנות האלה מעניקות יתרון אדיר למפלגת השלטון "אלחזב אלווטני" ולתנועת "האחים המוסלמים" על פני המפלגות האחרות שהן פחות מאורגנות וכן על פני קבוצות הצעירים שארגנו את המהפכה ועלולות למצוא את עצמן מחוץ לשלטון לאחר הבחירות.
הקבוצות האלה המאורגנת במסגרת הנקראת "צעירי ה-25 בינואר" מאוכזבות ממה שקורה בזירה הפוליטית המצרית וטוענות שהמהפכה עדיין לא הושלמה וכי השיגה רק 10 אחוזים מיעדיה.
דוברי הצעירים אומרים כי חלה נסיגה במהפכה שעברה לתהליך של רפורמות במקום לתהליך של שינוי.
תנועת "האחים המוסלמים", שהקימה עכשיו מפלגה פוליטית חוקית לכל דבר וענין, התחייבה כי לא תציג מטעמה מועמד לנשיאות אך נראה כי היא תזכה בהישגים גדולים בבחירות לפרלמנט.
מי שבתוך מצרים מודאג מאוד מההתפתחויות הם בני המיעוט הקופטי במצרים המונה על-פי הנתונים של הכנסייה כ-12 מיליון איש. המיעוט הזה הסובל מרדיפות של מוסלמים קיצוניים חושש מעלייתה לשלטון של תנועת "האחים המוסלמים" שלהערכתו רוצה בשינויים דמוקרטיים רק באופן חד פעמי כדי לאחוז ברסן השלטון.
עד עכשיו הודיעו חמישה אישים פוליטיים על כוונתם להתמודד על תפקיד הנשיא והם: מחמד אל-בראדעי לשעבר מנהל הסוכנות לאנרגיה אטומית, עמרו מוסא מזכ"ל הליגה הערבית, השופט השאם אלבסטוויסי, חמדין צבאחי ראש מפלגת "אל-כראמה" הנאצריסטית והרמטכ"ל המצרי לשעבר הגנרל בדימוס מג'די חתאתה.
השורה התחתונה היא כי הצבא ממשיך לשלוט במצרים וייתכן ששלטונו יימשך עוד זמן ממושך מאחורי הקלעים כפי שהיה במשך שנים רבות בטורקיה או כפי שקורה כבר מספר שנים בפקיסטן.
אולם אין משמעות הדברים שהאיסלאם איננו יכול להשתלט על המדינה,מה שקורה בטורקיה הוא ההוכחה הטובה ביותר לכך, המפלגה האיסלאמית בראשות טייפ ארדואן הצליחה לדחוק את רגלי הצבא ולצמצם משמעותית את השפעתו על השלטון, הדבר עלול לקרות גם במצרים.

תאריך:  12/04/2011   |   עודכן:  12/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצרים: התפתחויות באווירת אי-ודאות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
עידכון קריטריונים להטבות מס מגדיל את האטרקטיביות של מסלול בניין חדש להשכרה לפי החוק לעידוד השקעות הון    כדאי לדעת ששטחי מסחר, חנויות וכיו"ב ינוטרלו מהחישוב, ועל כן ניתן יהיה לזכות להטבות גם אם השטח המושכר למגורים קטן ממחצית השטח הכולל
ראובן לייב
גם בעשור השמיני לחייה לא נס, עדיין, לחה של דליה שץ, הצברית מכרכור, שקנתה את עולמה בתרומתה רבת השנים לחיילי צה"ל הפגועים בגופם, ושאותם היא דואגת ללוות, במסירות אין קץ, מרגע פציעתם ועד לסיום תהליך שיקומם    הגיע הזמן להעניק לה את פרס ישראל
עמוס גבירץ
ביום רביעי (6.4.11) באו נציגי הממשלה מלווים בכוחות משטרה אל הכפר הבדואי הבלתי-מוכר אל-עראקיב, והרסו אותו בפעם ה-22    באותו יום ולמחרת באו נציגי הממשלה עם טרקטורים והחריבו כ-1,500 דונם תבואות של בדואים בנגב
איתן לרר
הכל קורה דווקא עכשיו, כשהממשלה האוטיסטית ביותר במזרח התיכון מאבדת כל יכולת יצירתית בפתרון בעיות. דווקא עכשיו, כשמדינה שלמה עובדת ומתנהלת לרווחתן ולרוחן של ח"י משפחות, כביש 40 הפך למראה הכי סקסי בגיאוגרפיה של כדור הארץ
אולק נצר
החובה והאומץ האזרחי ההכרחיים כדי להוציא את העם שלנו מעבדות לחירות, או לפחות כדי להדליק נר של תקווה למתנגדי המדיניות הפרעונית שלנו - מתחילים מעצמנו. מי שממלא את החובה הזו, יהיה לו גם חג שמח וגם כשר מבחינת מילוי המצוות שמטילות עלינו החירות והדמוקרטיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il