X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דמותה הנשית של תמר משדרת עוצמה של כנות, משתמשת בכוחה, אך יודעת לרסנו ולאפקו. היא דמות המופת של אישה הנלחמת באומץ את מלחמתה לחיים וראויה לקבל מקום של כבוד בטקס סדר פסח מתוך גלריית הדמויות של מסורת ישראל בסיפור של התהוות עם בארצו
▪  ▪  ▪
לשלב גם דמויות נשיות בסיפור ההגדה

"וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה לְחוֹק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד-עוֹלָם" - התורה בספר שמות י"ב 24 מצווה על זיכרון יציאת מצרים עוד טרם התרחשותה. בכך מציגה התורה את הזיכרון כחשוב וקודם אפילו למאורעות.
התורה פונה אלינו להזין את הזיכרון ההיסטורי, כי עם שאינו מזין עצמו מהזיכרונות ההיסטוריים עלול להיות עני ברוחו. לכן אנחנו מתכנסים שנה אחר שנה ומבקשים ללמוד את סיפור החוויה של יציאה מעבדות לחרות.
במהלך ימי הביניים טקס הזיכרון בסדר הפסח לבש צורה ופשט צורה . אט אט עוצבו דפוסים קבועים נדבך אחר נדבך עד שהגיעו להגדה, המוגדרת כהגדה מסורתית. התמורות ההיסטוריות מאז ימי הביניים מחייבות אותנו לבחון האם כל הקולות של עם ישראל באו לידי ביטוי בסיפור ההגדה, בסיפור הגיבוש והמעבר ממשפחה לעם.
אני מבחין, שבסיפור ההגדה היטיבו מעצבי הסיפור לספר על ארבעה בנים. האם אין מקום לבחון הוספת קולות של ארבע נשים. אני מקבל בברכה את המבקשים להעמיד לצד מדרש ארבעת הבנים את מדרש ארבע הבנות.
סיפור ההגדה נשען על החובה "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ". מצער אותי שבמרכז נמצא רק האב, מדוע נפקד מקומה של האם. כל עול ההכנות לחג מוטלות עליה, על אם המשפחה. איפה האמא - איפה וְהִגַּדְתְּ לְבִתֵּךְ או לחלופין וְהִגִּדְתְּ לְבִתֵּךְ וְלִבְנֵךְ, לִנְכָדַיִךְ וּלְנֶכְדּוֹתַיִךְ.
מארבע דמויות נשיות, שאני מבקש לשלב בסיפור ההגדה, אתרכז במאמר זה רק בדמות נשית אחת שהייתי מוסיף לצד ארבעה הבנים בהם התברכנו בסיפור ההגדה. הדמות הראשונה זו תמר אשת ער. היא תוכתר בתואר "כאישה האמיצה עליה דברה תורה".
תמר אשת ער, אלמנה שנואשה מקיום ההבטחה של יהודה, אבי בעלה שנפטר, לאפשר לה לבנות את חייה מחדש על-פי הדין המקובל. תמר לוקחת את גורלה בידיה. נאבקת על זכותה לחיות חיי אישות, להקים משפחה ולהביא ילד לאוויר העולם, וזאת נגד אטימות של חברה פטריאכלית. במאבקה היא משתמשת בחולשות של חמה, אבי בעלה שנפטר, ועל כן לבשה בגדי זונה. היא משיגה את הצדק שלה כשכל האמצעים כשרים בעיניה. במאבקה היא מסתכנת בעליה על המוקד כלשון הפסק של יהודה - "...הוֹצִיאוּהַ וְתִשָּׁרֵף ".
דמותה של תמר ראויה לעלות על שולחן הסדר כקול אחד, קול צלול וחזק , מארבע בנות מול ארבעה בנים. תמר מסמלת נחישות במאבקה להגשמת מאווייה, מאבק שראשיתו מתנהל כנגד כל הסיכויים וזאת תוך נטילת כל הסיכונים. אבל תמר בהתנהלותה האמיצה מקעקעת אטימותה ואלימות של חומה פטריאכליות.
דמותה הנשית של תמר ראויה לעלות בדיון בחוג המשפחה בסדר פסח אל מול ארבעת הבנים. היא משדרת עוצמה של כנות, משתמשת בכוחה, אך יודעת לרסנו ולאפקו. על-פי עדות בעל ספר היובלים היא אף מצליחה להביא את יהודה לכלל הכרה "כִּי רַע הַדָּבָר אֲשֶׁר עָשָׁה.. הוּא הִתְחַטֵּא מְאוֹד וַיִּתְעַצֵּב". יהודה מגיע לכלל הודאה בחטא, חזרה בתשובה הודות לנחישות של אישה, שהחליטה לא להתכופף מול שררה. המופת של אישה, הנלחמת באומץ את מלחמתה לחיים, ראויה לקבל מקום של כבוד בטקס סדר פסח מתוך גלרית הדמויות של מסורת ישראל בסיפור של התהוות עם בארצו.
על יתר שלוש הנשים ברשימות הבאות.

תאריך:  12/04/2011   |   עודכן:  12/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כנגד ארבע בנות דיברה תורה (א')
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
יפה שנתת ביטוי לקולה של האישה
קול האישה  |  12/04/11 12:38
2
תודה ל"ת
תודה  |  12/04/11 12:55
3
יש לתת מקום כבוד לאישה בהגדה
יפה כתבת  |  12/04/11 14:11
4
ארבע בנות
עמליה ערמוני  |  12/04/11 18:04
5
האשה חייבת לקבל מקום כבוד בסדר
יפה כתבת  |  12/04/11 18:34
 
- כתוב גם לא תרצח
איש עצוב  |  13/04/11 23:17
6
ארבע בנות מגיע לנו יותר
ארבע בנות  |  12/04/11 19:24
 
- "בזכות נשים צדקניות זכו ישראל
פלא יועץ  |  14/04/11 05:50
7
"הישמר לך(ישראל)פן תכרות ברית
קורןנאוה טבריה  |  13/04/11 06:36
8
כתוב הגדה חדשה נודניק
יוסף יוסף  |  13/04/11 09:05
9
הגדה=17=גיד=טוב.שהיא מושכת
פלא יועץ   |  13/04/11 12:11
10
מוסר עקום. אוי לנו מכזו בת
איש עצוב  |  13/04/11 23:10
 
- תמר,צדקת היתה,בתו של שם בן נח.
פלא יועץ  |  14/04/11 05:40
11
רעיון יפה ל"ת
כנגד ארבע בנות   |  14/04/11 15:29
12
לתת מקום מכובד לאישה בהגדה
צחי ה.  |  15/04/11 09:43
13
תמר
א ש ליאור  |  19/04/11 22:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
אם השמאל הישראלי רוצה לחזור להיות רלוונטי בציבוריות הישראלית, הוא צריך לפעול בנחישות כנגד ההתנחלויות והכיבוש, אבל הוא חייב גם לפעול באותה נחישות כלפי התוקפנות של הפלשתינים כפי שראינו בימים האחרונים. לא ייתכן שאחרי שיצאנו מעזה במטרה לקדם שלום, הפלשתינים ימשיכו לפגוע בישובים יהודיים ולא ייענשו על כך. ההבטחה של השמאל היא נסיגה תמורת שקט ושלום, ולכן היום חייב השמאל לקדם ולתמוך בצעדים נוקשים כלפי מי שמפר את השקט בדרום
דודו אלהרר
ה"דמוקרטיה" הישראלית ככל הנראה אינה מוכיחה את עצמה כדרך יעילה, לאחר שנים רבות של מבוי סתום. היא מצטיירת דווקא כדרך-לא-דרך חתחתים שתוצאתה ייאוש גמור מן ה"דמוקרטיה" הנהוגה בישראל. אז רוצים "מנהיג חזק" שיסטה מה"דמוקרטיה" הכושלת הזו ויביא סוף-סוף מזור לאזור
אברהם בן-עזרא
לא בכל מקרה בו פסק הדין הוא מצומצם ומצומק, המסקנה היא כי חוות הדעת עליה התבססה התביעה היא מנופחת. פסקי דין מצומצמים לא צריכים לפגוע בעושים במלאכה לשמירת איכות הבנייה במדינת ישראל
משה גביש
מטרת רשימה זו היא להבהיר לציבור המבולבל ולאזרחים המודאגים כי קיימים כללים ברורים בכל הקשור בנסיעות חברי כנסת ובנסיעות שרים, ולהתנהלותם בכלל, וכי אין מקום לתירוצים
יוני בן-מנחם
המשטר החדש במצרים פועל לחדש את הקשרים עם אירן ומעניק יחס חיובי יותר לתנועת החמאס מהיחס שקיבלה בתקופת הנשיא מובארק    בזירה הפנימית מתחזק כוחה של תנועת "האחים המוסלמים" ונחלש כוחה של תנועת הדור הצעיר שחוללה את המהפכה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il