X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מיכאל ריבקין פעיל זכויות אדם, מרכז "מורשתנו" על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בחמש השנים האחרונות העיתונות הישראלית ברוסית מימינה והולכת. אינני יכול להסתמך עליה, אלא על תקשורת בעברית ובשפות זרות. העיתונות בשפתי, רוסית, צריכה לעורר את דאגת כולנו במגמתיות ובחוסר המקצועיות שלה
▪  ▪  ▪
אין לקוראי ולצופי העיתונות הרוסית על מי לסמוך [צילום אילוסטרציה: AP]
התקשורת הישראלית ברוסית
אלה שיינסקאיה
מעקב אחרי התקשורת הישראלית בשפה הרוסית, מטעם ארגון "מורשתנו - האמנה לדמוקרטיה" - ארגון עולים שוחרי-שלום מחבר-העמים, חשף תקשורת לאומנית וגזענית, במיוחד בעיתון וסטי ובערוץ 9 בטלוויזיה, ועורר דיון חריף בכנסת
לרשימה המלאה

בברית המועצות של שנות השישים אי-אפשר היה לקנות עיתונים מחו"ל - הייתה זו הדרך לשמור על שליטה במידע. העיתונים הזרים שזכו לפרוץ את מסך הברזל היו עיתונים קומוניסטים כ"מורנינג סטאר" ו"אומניטה". כל יום קניתי את "אומניטה", עיתון קומוניסטי בצרפתית, מגויס ומגמתי, אבל מחויב למידע בסיסי, בלי עיוותים וזיופים.
כך למדתי להבחין בין העיתונות הרוסית לעיתונות הזרה, מקור המידע האמין. כשהגעתי לישראל וראיתי את כמות העיתונים - הרגשתי שהגעתי לעולם החופשי. לצערי, הבנתי שלמרות ריבוי אמצעי התקשורת, עדיין איני יכול להסתמך על התקשורת בישראל בשפה הרוסית, ואני עדיין נסמך על תקשורת בשפות זרות ובעברית. העיתונות בשפתי, רוסית, מעוררת דאגה, וצריכה לעורר את דאגת כולנו במגמתיות ובחוסר המקצועיות שלה.
למערך התקשורת ברוסית - העיתונים, שידורי הרדיו והטלוויזיה - לכל אלו איני יכול להתייחס ברצינות. מחקר שערך הארגון אליו אני משתייך, "מורשתנו" (ארגון של שוחרי שלום עולים וותיקים), מצא שהמגמה בעיתונות הישראלית ברוסית ברורה: ימניות הולכת וגוברת, בלי ביסוס עיתונאי.
דוגמאות? - בשידור טלוויזיה בערוץ פלוס, העורף הראשי של עיתון "אכו", אלכסנדר רונקין, בישר לצופים שנשיא ארצות הברית, ברק חוסיין אובמה, היה חבר בכת מוסלמית, וידיד קרוב של מנהיג קיצוני, פאראחן. רונקין אמר: "אם מישהו נראה כמו חזיר, הוא חזיר. אני לא מתכוון לאף אחד". אותו רונקין סבור ש"שמאלנים הם אנשים לא נורמלים, לא מפותחים, פושעים!". יעקב שאוס כתב ב"ווסטי" שהנשיא אובמה משתתף בתוכנית חיסול ישראל בשלבים.
גם מה"אויבים הפנימיים" לא נחסכות מחמאות, למשל על בן כספית: "בן כספית, איש בעל דעות שמאלניות, היום כמובן הוא חולם רק על דבר אחד - להחליף את השלטון במדינתו... הוא מחא כפיים וניסה ללבות את אש חוסר האמון בינינו לבין האמריקאים עד השמיים. מדינתנו הייתה חשובה בעיניו כקליפת השום. הרי באש זו אמור היה לעלות שנוא נפשו, ביבי נתניהו".
ועל "סלחנותה" של המערכת המשפטית כלפי ענת קם: "בדיוק סוג כזה של ותרנות ואפילו עידוד זדוני של מעשיה על-ידי האליטה השמאלנית... מעוררים חששות יותר מסכנה ישירה לביטחון המדינה. הקשר בין החלטות בג"ץ לצדק הוא כמו בין מכנסיים לשקיעת החמה" (א. אנטובה, "ויסטי-אוקנה"). רוב העולים יאמינו לו: "העיתונאי הידוע מספר עובדות חשובות על אודות נשיא ארצות הברית, ואתה מטיל ספק באמינותם?". עולי חבר העמים סיפרו בדיחות על "פראבדה", אך המשיכו לחיות בעולם, המעוצב במידה רבה באותה "פראבדה". "הרי, אמרו בטלוויזיה, הרי, כתבו בעיתון" - זה הטיעון המנצח בכל הוויכוחים הפוליטיים.
ואם זה לא מספיק, ברדיו רק"ע נאמר ש"לפלסטינים אסור להאמין, לא מנטאלית, לא אתנית, לא דתית, הם בהכרח ירמו. הם אינם מסוגלים ללא טרור, זה טבעם".
החמור ביותר הוא היעדר דעות חלופיות. גם בעיתונות העברית יש עיתונים עם העדפה פוליטית ברורה, אבל לפחות יש במה למגוון דעות. בתקשורת הרוסית לא ניתן לדמיין מצב כזה. הכניסה לבעלי דעה אחרת אסורה. הצרכן, שאינו מבין טוב עברית, עלול להתרשם שזוהי המציאות.
ארגון 'מורשתנו', הקיים זה שלוש שנים, עוקב אחר התופעות הללו זמן רב. ניסינו להבין מה המקורות של עיוות האתיקה העיתונאית בתקשורת הרוסית. השנה אף יזמנו תוכנית מעקב מיוחדת אחרי ביטויי הסתה וגזענות בתקשורת הרוסית. הדו"ח המלא בעברית נגיש כאן. נשמח לא להיות לבד במערכה, נשמח שגם העיתונאים והציבור ישתתפו בדיון. נשמח יותר מכל לחשוב על דרך לתקן את המצב.
אחרי שסיימתי לכתוב מאמר זה, ניסיתי לקרוא אותו בעיניו של קורא דובר העברית. למה להאמין לכותב ולא לקהילה המכובדת העוסקת במלאכת התקשורת הרוסית? אז בנוסף לדו"ח, אני זורק כפפה נוספת לתקשורת הרוסית: האם מישהו מכם יהיה מוכן לפרסם את המאמר?

תאריך:  14/04/2011   |   עודכן:  14/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בן כספית  ענת קם
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התקשורת הישראלית בשפה הרוסית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
חבל שגם אותך הצליחו לקנות בכסף
אלי .א  |  14/04/11 15:37
2
במילה אחת פראבדה ל"ת
דן ה  |  15/04/11 03:02
3
"פראבדה" של היום - עיתון הארץ  ל"ת
מרק  |  15/04/11 08:15
4
שמאלנון...תקרא הארץ וידיעות
רננה  |  15/04/11 10:28
5
תראו מי מדבר על שטיפת מוח...
דניאל.ס  |  24/04/11 17:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק שפי
כשנפתחה הדלת עבור אליהו, קיבלה בּוּרגונלה את התשובה הניצַחַת לשאלתה מה נשתנה: במקום אליהו נכנס יקיר ירושלים, הלא הוא המשורר האוסטרי הדגול ז. פרויד – נביא שהיה מזוּקן לא פחות
חניאל פרבר
כל שלא אמר שלושה דברים הללו - פסח, מצה ומרור - לא יצא ידי חובתו    בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו יצא ממצרים    "דיאטה" רוחנית של הזדככות והיטהרות האדם    אם אנו עוסקים בגאולה, מדוע נאכל את לחם העוני, המרור או החרוסת בליל הסדר?
נרי אבנרי
לא איכפת לי מהמלעיזים, אני אוהב את הזמר אריק איינשטיין! אריק הוא שריד אחרון מהשטויות שהעסיקו אותי בילדותי, ושנחשבו לנושאים הרי-עולם. המרכיב הראשי באהבתי אותו הוא הערגה שהשתמרה בי, לריגוש הגולמי ממוזיקה ישראלית    הלכתי לארכיון...
ד"ר סלאח עודטללה
ד"ר סלאח עודטללה, רופא ערבי-פלשתיני, סבור כי הגיע הזמן שהעם הפלשתיני ילמד מאמירתו המפורסמת של המשורר נתן אלתרמן: "מדינה אינה מוגשת על מגש של כסף"    לא די להכריז על הקמת מדינה. כדי ליצור מדינה, יש לעמול קשה
עו"ד יוסף פנדריך
פסקי הדין של ביה"ד לעבודה מתפרסמים באתרים משפטיים באינטרנט, כששמות הצדדים גלויים לעיני כל. מי שערער למשל על דחיית תביעתו או שקיבל אחוזי נכות נמוכים מדי מוצא עצמו מפורסם מבלי שביקש זאת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il