X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"על-אף תנאי הפתיחה המועדפים העומדים לזכותו של מומחה בית המשפט, אין לו לא חסות ולא חסינות, וחוות דעתו, גם עדותו תעמודנה במבחן השפיטה לפי הנסיבות"
▪  ▪  ▪

בפסק דין של סגנית נשיא בית משפט השלום בתל אביב, נועה גרוסמן, ישנה התייחסות לכך שמומחה לא אמור להסתמך בחוות דעתו על מומחה אחר אלא להביע את דעתו הוא. בצד אמירה זו, שאפשר לכנותה המלצה שלא להיתלות באילנות גבוהים, יש גם אמירה נוספת והיא כי לבית המשפט שיקול דעת האם לקבל את דעתו של המומחה אם לאו, ובעניין זה מסתמך פסק הדין גם על ספרי "עדות מומחה" בהוצאת "אתיקה" [המהדורה היותר מתקדמת יצאה בהוצאת "שי" בשנת 2001].
להלן ציטוט מתוך פסק הדין:
"עדות המומחה, מר טיקטין
הנתבעת מסתמכת על חוות דעתו של המומחה מטעמה - מתכנן עבודות החשמל בפרויקט, מר טיקטין, אשר לטענתה בחן עת עבודתו של התובע בהתאם לבדיקה שביצע, נתונים שקיבל הנתבעת ומהקבלן המחליף.
מר טיקטין למעשה לא בחן את המצב בפרויקט "בזמן אמת" - מייד עם עזיבת התובע, אלא רק לאחר כניסת הקבלן המחליף לפרויקט. כך שלמעשה, לא ראה המומחה את המצב לאשורו, בעצמו, אלא הסתמך על עדויות ונתונים שקיבל מהנתבעת ומהקבלן המחליף.
סבורה אני, כי בכך יש כדי לגרוע מאמיתות התמונה המשתקפת מחוות דעתו של מר טיקטין. התובע אף הוא העלה טענות אלו במהלך עדותו (עמ' 13 שורת 27 - 22 לפרוטוקול הדיון מיום 16.9.10) :
"ש: אתה ראית כי המהנדס טיקטין העריך את משקל העבודות שאתה ביצעת בחלק הציבורי של הפרויקט ב - 30% מסך כל העבודה, ושבתחום זה לא עשית דבר. אתה מקבל זאת?
ת: לא. חוות הדעת של טיקטין מתבססת על הקבלן שנכנס והחליף. הוא לא ראה את המצב, הוא לא נכנס למקום. כל מה שהוא כתב היה על סמך מה שהוא שמע מהקבלן שהיה בשטח".
מר טיקטין אישר גם הוא בעדותו (עמ' 19 שורות 22-2 7 לפרוטוקול הדיון מיום 19.9.10) כי למעשה בדק את השטח כחמישה חודשים לאחר שעזב התובע את השטח:
"ש: מפנה אותך לסעיף 3 לתצהירך, האם זה נכון שכל העבודות שאתה בדקת למעשה של התובע, היו ב - 13.7.08?
ת: כן.
ש: ובאותו שלב זה כבר היה בערך 5 חודשים אחרי שהוא סולק מהאתר ואחריו בוצעו עבודות על-ידי קבלן אחר?
ת:כנראה".
בנסיבות אלו, בהן מדובר בחוות דעת מומחה, אשר נכתבה על סמך נתונים אשר נמסרו לו, ולא על סמך ממצאים אשר גילה המומחה בעצמו, ואשר נכתבה לאחר ביקור במקום כחמישה חודשים לאחר עזיבת התובע ולאחר שבוצעו במקום עבודות על-ידי קבלן מחליף. לא ניתן היה לראות לאשורו את המצב, מייד במועד בו עזב התובע את המקום .
על כן, דעתי היא, כי לא ניתן לייחס לחוות הדעת משקל משמעותי.
כפי שכתבתי עוד בת"א 23462/99 שגיא מוטורס שיווק בע"מ נ' עו"ד רום אלון (לא פורסם) :
"הנתבע, אשר טען כי ביצע תיקונים לרכב במוסך אחר, לא הביא את עדות המוסך האחר, ואף לא הגיש קבלות תיקון שבוצעו לטענתו במוסך אחר.
אמנם, הנתבע הביא חוות דעת שמאי, שהוא בבחינת מומחה.
אולם, מומחיות אינה חזות הכל, ולא ניתן להסתמך עליה בלבד, ללא ראיות תומכות.
במיוחד כאשר המומחה כאן, לא בדק את הרכב לעומקו לפני ואחרי התיקון, ולא היה באפשרותו למסור דין וחשבון על מצבו של הרכב לאחר התיקון הנטען במוסך אחר.
על מעמדו של מומחה ביחס לעדויות בפועל הנני להפנות לאסמכתאות להלן: ספרו של כבוד השופט אורי גורן "סוגיות בסדר דין אזרחי" מהדורה חמישית תשנ"ט-1999 בעמ' 205.
"אפילו הוגשה חוות הדעת רשאי בית המשפט שלא לסמוך עליה. זאת אם בחוות הדעת מצויות מסקנות אשר אינן יכולות לעמוד במבחן הביקורת של ההיגיון, לאחר עיון בחוות הדעת ובראיות האחרות שבפניו".
כן ראו ההפניה שם, לע"א 2160/90 רז נגד לאץ ואח' פד,י מ"ז 5 עמ' 170 שם 174 בין האותיות ב' עד ז'.
כן ראו בספרו של ד"ר אברהם בן עזרא "עדות מומחה" הוצאת אתיקה 1997 בעמ' 28:
"על-אף תנאי הפתיחה המועדפים העומדים לזכותו של מומחה בית המשפט, אין לו לא חסות ולא חסינות, וחוות דעתו, גם עדותו תעמודנה במבחן השפיטה לפי הנסיבות".
קל וחומר כאשר מדובר במומחה שהובא מטעם בעל דין, ולא מומחה שמונה על-ידי בית המשפט".
בשולי פרק זה אציין, כי בסעיף 45 לסיכומיו, טוען התובע כי מר טיקטין ביצע פיקוח עליון באתר והנפיק בעקבותיו דוח.
דוח זה, אשר נערך בסמוך למועד סילוקו של התובע, ואשר מלמד על מצב העבודות במועד סילוקו, הוסתר, לטענת התובע, ע"י הנתבעת. מכך מבקש התובע ללמוד, כי הנתונים בדוח זה תואמים את גרסתו של התובע ועל כן נמנעה הנתבעת מהצגתו.
טענה זו הועלתה אך ורק בשלב הסיכומים, ואינני מעניקה לה משקל.
לסיכום פרק זה:
חוות דעת המומחה מר טיקטין, בכל הכבוד הראוי, מעובדת ומתבססת על בדיקות שהתבצעו באתר זמן רב לאחר שהתובע עזב אותו, ולאחר ששינה פניו. על כן, חוות דעת זו, אונה מטה את הכף, ואין בה כדי לשכנע בנכונות גרסת הנתבעת.
ההדגשות אינן במקור.

[ת"א 30141-08 אלי פסטרנק נ' מנרב הנדסה ובנין בע"מ (תל אביב-יפו), פסק דין מיום 03/04/2011].
תאריך:  15/04/2011   |   עודכן:  15/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אורי גורן  נועה גרוסמן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מומחה לא אמור להישען על מומחה אחר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תודה על הסקירה
עו"ד יהודה שמעוני  |  16/04/11 22:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
"מדינת ליברמן" היא לא מדינת ישראל, למרות שליברמן מנסה לקשר בין הרדיפה ההיסטורית אחרי היהודים לרדיפה אחריו ואחרי מפלגתו    בנאומו האחרון ובנאומים קודמים שלו, מנסה ליברמן לייצר סיפור דרמה שבו הוא והמפלגה שלו הם הגיבורים הראשיים שנרדפים על-ידי כולם    הגיע הזמן שנגיד לליברמן שמדינת ליברמן היא לא המדינה שלנו!
רובי סייבל
אם יכריזו הפלשתינים באורח חד-צדדי על היותם מדינה, תהיה זו הפרה של הסכם אוסלו ושל מפת הדרכים למזרח התיכון, אך עשויה להיות לכך השפעה מועילה של שינוי הדימוי הנוכחי של הסכסוך הישראלי-פלשתיני, מסכסוך של עם חסר מולדת תחת כיבוש צבאי לסכסוך גבולות מינורי בין שתי מדינות שכנות
צבי מגן
הזעזועים שפקדו את המזרח התיכון בתקופה האחרונה מצאו את רוסיה מופתעת ואובדת עצות נוכח המציאות החדשה, המאופיינת בחוסר יציבות וחוסר ודאות כלליים    רצונה של רוסיה לשמור על מעמדה במזרח התיכון חייב את מנהיגיה לתור אחר חלופות מדיניות, במאמץ להשתלב בעיצובו העתידי של האזור
צבי גיל
החשיפה התקשורתית החזותית שבה זוכה הממשלה והעומד בראשה, היא לא בזכות איזו עשייה או איזה מחדל, אלא אך ורק מפני שאנשיה שהם בשלטון, ובראשם ראש הממשלה, מרבים להופיע בשביל הטלוויזיה, ללא כל יחס בהשוואה למפלגות אופוזיציה ובראשן קדימה    זה לא רק דוקר את העין - זה אנטי דמוקרטי, וזו תופעה שגם האופוזיציה אשמה בה
משה אורון
בטרם הקמת חברה בחו"ל כדאי לדעת שזהו תהליך מורכב שיש להכירו לעומק    היזם צריך לקחת בחשבון באיזו מדינה הוא מתכוון להקים את החברה? האם החברה מתאימה לפעילות של אותה מדינה? מה יהיה המבנה המשפטי של החברה? והיכן כדאי לפתוח חשבון בנק?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il