X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
קומדיה של שמחה ועצב [צילום: ליאון אלי]
האוצר של נפוליאון: חלום ואמונה שאכזבו
עיבוד של המחזה "האוצר" מאת שלום עליכם על חלומם של יהודים בעיירה למצוא מטמון וההשלכות לכך. מוטי אברבוך, שעיבד וביים את המחזה, אומנם הכניס שירים ומוזיקה אך לא הלך עד הסוף. השירים האריכו את המחזה, הוא לא תמצת את העלילה והתוצאה היא שיש במחזה פחות מדי שירים ויותר מדי מלל. משעשע ומבדר אך לא מספיק

שלום רבינוביץ הידוע לנו כשלום עליכם הנו אחד הסופרים היידישאים הידועים החשובים. הוא נולד ב-1859 ואחד מהמחזות שהוא כתב הנו "האוצר". במחזה זה הוא מתאר את חיי היהודים בעיירה יהודית בפולין המאמינים והחולמים למצוא אוצר בעיירה שישחרר אותם ממצוקתם.
יש במחזה מן הסאטירה העדינה על חיי היהודים בעיירה. המחזה שנכתב לפני למעלה מ-100 שנה ב-1907 זכה לעלות על בימות בהפקות רבות כאשר בכל הפקה הבמאי ביים את המחזה באינטרפרטציה אחרת והאיר פן אחר של המחזה. גם בהפקה הנוכחית של תיאטרון היידיש ההפקה מתאפיינת בזאת שהיא הראשונה בה מופיעים שירים הפזורים לאורך כל ההצגה.
קהל תיאטרון היידיש מורכב כמעט כולו מאנשים מבוגרים יוצאי מזרח אירופה לרוב, שכבר הספיקו לראות את "האוצר" לפחות פעם אחד בגרסאות השונות בהן המחזה הוצג. כדי לעניין אותם מחדש במחזה הוא חייב להיות שונה, מבדר, מלא מוזיקה, שירים, ריקודים כנהוג בתיאטרון היידיש. מוטי אברבוך שעיבד וביים את המחזה אומנם הכניס שירים ומוזיקה אך לא הלך עד הסוף. השירים האריכו את המחזה, הוא לא תמצת את העלילה והתוצאה היא שיש במחזה פחות מדי שירים ויותר מדי מלל. העלילה מתארכת ולפעמים מיגעת ביחוד במערכה הראשונה.
צוות השחקנים הרב המונה 14 איש ובראשם בתפקיד הראשי מוטי גלעדי עושה את כל המאמצים לשפר את המצב ומשחק בצורה שרגילים לשחק בתיאטרון היידיש ואין לבוא אליו בטענות כל שהן. מאחר שבתכניה מפורטים רק שמות השחקנים לפי הא-ב ללא פרוט התפקידים ששחקו אין לי אפשרות להתעכב על משחקם של לפחות כמה מהם. מוטי גלעדי הנו השחקן המרכזי והמניע את העלילה. הוא שר ומשחק היטב כגביר העיירה לוי.
כתב את הפיזמונים מיכאל פלזנבאום ואת המוזיקה מישה בלכרוביץ. התפאורה - דירה של יהודים עיצב אלכסנדר ליסיאנסקי. זאת דירה שתוך כדי חיפוש המטמון של נפוליאון אנו עדים להריסתה ופירוקה לגורמים. את התלבושות עיצבה בהתאם לתקופה בחן רב דלית ענבר ואת התנועה הרבה עיצבה מיטל דמארי.
המחזה מתאר יהודים החולמים על האוצר שנפוליאון הטמין בעיירה שלהם.חלום זה מעסיק אותם ומפריע לחיי היום יום התקינים שלהם.דבר זה מביא לסכסוכים, ריב, עלבונות בין יוצאי עיירות שונות,"מכירת" הבת ועוד מעשים שאין להתפאר בהם. היהודים בעיירה תכננו את חייהם על-פי החלום והאמונה למציאת המטמון. אמונה זו החזיקה אותם ונתנה להם טעם בחיים וכאשר בא האכזבה הפתרון הוא עליה לארץ ישראל. כל עוד אין הבנה והתחשבות בין היהודים בינם לבין עצמם אין כל אפשרות למצוא את האוצר ואיתו את השלווה והחיים המאושרים.
זאת קומדיה של שמחה ועצב, טרגדיה של חלום ואמונה שלא התגשמו ואכזיבו. רב המרגיש שהוא תרנגול הכפרות של כל העיירה והמוכן "להקריב" את בתו לטובת כל העיירה. החלומות תמיד נתנו תקוה ליהודי ואין לזלזל בהם. האוצר אפשר למצאו לא עם שנאה וריב אלא רק עם אהבה. לראות או לא לראות: משעשע, מבדר אך לא מספיק.

פחות מדי שירים ויותר מדי מלל [צילום: ליאון אלי]
משעשע ומבדר [צילום: ליאון אלי]
תאריך:  28/04/2011   |   עודכן:  28/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האוצר של נפוליאון: חלום ואמונה שאכזבו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגי סגל
13 שנים אחרי שעזב את לשכת אלוף פיקוד מרכז בלי לגרום שברון לב גדול מדי למתנחלים, עוזי דיין חוזר ליו"ש כלוחם מסור למען מפעל ההתיישבות ומגלה שכמעט סירב פקודה כשהצטווה לפנות את חברון על-ידי שמעון פרס או לאבטח ספינת הימורים בעידן שרון
ד"ר דן גריסרו
המודעות לאבחון ואיתור מוקדם של שינויים המתרחשים בצוואר הרחם ועלולים להתפתח לסרטן צוואר הרחם גוברת כשהמזהם האחראי הוא וירוס HPV - וירוס הפפילומה    כעת יש גם חיסון נגד וירוס זה
אלישע פורת
על השקר ההיסטורי המתמשך, של חיי אחווה באנדלוסיה המוסלמית, בין יהודים למוסלמים ולנוצרים. זהו כזב היסטורי המתנפח מחדש מאמונות ההבל של השמאל הישראלי. האמת הפשוטה הייתה, שהיהודים היו מיעוט נכנע לערביי אנדלוסיה. מדהים איך ישראלים מודרניים של היום, משלים את עצמם שדגם אנדלוסיה היה גן עדן ללאומים ולדתות שונות
רפי מן
האם בתי-המשפט נענים בקלות רבה מדי לבקשות של ידוענים לאסור פרסומים על חייהם הפרטיים? לפי פרשת אנדרו מאר, בכיר ב-BBC שצו אסר על פרסום בגידתו באשתו, נראה שבבריטניה התשובה חיובית
איילה צורף
הדגם החדש של הטאבלט יימכר בישראל החל מיום שישי    מנכ"ל איידיגיטל: "מאז ההשקה מכרנו כ-30 אלף מכשירים; בתוך 4 חודשים נמכור עוד 45 אלף"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il