X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ההחלטה לבטל את בג"ץ 'עיבוד וחזקה', למורת רוחם של פקידי משרד המשפטים, היא הישג לא מבוטל של שרי הממשלה ושל יו"ר הקואליציה
▪  ▪  ▪
ניצח את אנשי משרד המשפטים. אלקין [צילום: פלאש 90]
"אלפי דונמים של חקלאות יהודית בסכנה"
הודיה כריש-חזוני
בצעד נדיר, עתרה פרקליטות המדינה נגד המנהל האזרחי - זרוע ביצועית של המדינה - בבקשה לבטל את הנוהג שלפיו קרקע ביו"ש נחשבת בחזקתו של החקלאי אם עיבד אותה במשך עשר שנים מבלי שמישהו ערער על כך. אורית סטרוק: "אנו עומדים בפתחה של קטסטרופה. זו עתירה פוליטית של הדרג הפקידותי המבקש להדיר את רגלי היהודים מאדמותיהם"
לרשימה המלאה

בעקבות מגעים אינטנסיביים שניהלו מזכיר הממשלה צביקה האוזר, יו"ר הקואליציה זאב אלקין ומספר שרים מהליכוד, הושגה החלטה שבחשיבותה קשה להפריז: בג"ץ לא ידון בעתירה שזכתה לשם "עתירת עיבוד וחזקה", פרשה שסוקרה בהרחבה מעל דפי 'מקור ראשון'.
מדובר במקרה יוצא דופן בו הממשלה ניהלה מאבק מול משרד המשפטים כאילו לא מדובר בגוף שכפוף לה. היה זה מאבק שלטוני שגם משמעות מדינית בצדו.
הסיפור החל עוד ב-2008. קרן יהודית שרכשה קרקע מבעלי קרקעות ערבים ביקשה לרשום את הקרקע על שמה, תוך היא מסתמכת על החוק העות'מאני שעדיין תקף ביו"ש. על-פי החוק, קרקע שמישהו השתמש בה עשר שנים ואיש לא טען לבעלות עליה - נרשמת על שמו של המחזיק בה. הקרן לא רצתה לחשוף את שמותיהם של המוכרים הערבים כדי לא לסכן את חייהם והעדיפה להסתמך על החוק.
לאחר שבקשתה נדחתה, הגישה הקרן עתירה לוועדת הערער של המנהל האזרחי וזו קיבלה את עמדתה. אלא שבצעד חסר תקדים, עתר לבג"ץ לא אחר מאשר היועץ המשפטי דאז מני מזוז נגד ועדת הערער - המהווה גוף ממשלתי. הפרקליטות נגד מדינת ישראל. מזוז ביקש לטעון שהחוק העות'מאני חל על ערבים בלבד ולא על יהודים, שכן אלה הינם אזרחי ישראל הנחשבת כוח כובש.
עתירת העיבוד והחזקה אינה היחידה. על הפרק סוללה של דיונים, כשרובם עוסקים ביישובי יו"ש - רחלים, עפרה, איתמר ועוד. את העתירות הגישו ארגוני שמאל שמבקשים להכריז על כמה שיותר יישובים כבלתי חוקיים. ביום ראשון שעבר, בישיבת שרי הליכוד, התפרץ יולי אדלשטיין לתוך דבריו של נתניהו כשהוא צועק שיש לפתור בדחיפות את בעיית הבג"צים. נתניהו סבר תחילה שאדלשטיין מתכוון לבג"ץ על גבעת היובל וחרשה, אך אדלשטיין התכוון לבג"ץ עיבוד וחזקה.
מה לנתניהו ולבג"צים? פשוט מאוד: על המדינה להשיב לעתירות. מי קובע את עמדת המדינה? משרד המשפטים, כשהדמות הדומיננטית הוא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מייק בלאס, תלמידה המובהק של טליה ששון.
"בכל הדיונים בבג"ץ", אומר אדלשטיין, "המדינה מתנהלת כאילו אין ממשלה. אסור לדברים להמשיך ולהתנהל ככה".
מייק בלאס, סבורים שרי הליכוד, לוחש על אוזנו של נתניהו. מצד אחד, הוא סייע להכרה בהוצאות ביתו של ראש הממשלה בקיסריה כהוצאות ממשלתיות. מצד שני, הוא מזהיר אותו חדשות לבקרים - אל תתערב בהחלטות כאלה וכאלה, עלולה להתעורר בעיה משפטית...
בלאס כמובן אינו השחקן הראשי. עמדת המדינה תלויה לא רק במשרד המשפטים אלא גם בשר הביטחון אהוד ברק. ברק מביא לכל דיון סוללה של יועצים משפטיים של משרד הביטחון ושל המנהל האזרחי. נתניהו לרוב דוחה את קבלת ההחלטות להמשך.
לצדו של רה"מ פועל צוות לא רשמי שהוא מעין צוות שרים להתיישבות. לא הוועדה שפעלה בתקופת שרון, אלא צוות. לא מתקיימות הצבעות, אבל מתנהלת עבודה אינטנסיבית. הצוות כולל את שר המשפטים יעקב נאמן, את שר הביטחון אהוד ברק, את השרים בוגי יעלון ובני בגין, את מזכיר הממשלה צביקה האוזר ואת יו"ר הקואליציה זאב אלקין. האוזר נוקט כידוע עמדה שלפיה יש להכשיר ביו"ש בנייה יהודית על אדמות מדינה ולהרוס רק את מה שנבנה על קרקע הנמצאת בבעלות ערבית פרטית מוכחת. ברק מתנגד לעמדתו. הוא לא יכיר בשום שכונה של יישוב זה או אחר - מבחינתו זה תרגיל. בבקשה, הוא אומר, תכנסו ישיבת ממשלה, תקבלו החלטה על הקמת יישוב חדש. תסתבכו עם האמריקנים.
בעניין בג"ץ עיבוד וחזקה, עמדתו של ברק הייתה ברורה. נאמן תפס מרחק. בשיחות סגורות אמר מספר פעמים ש"הפרקליטות היא מדינה בתוך מדינה". בקרב השרים יש מי שסוברים שהעובדה שנאמן יצא נקי מהתיק שתפרו לו ב-1996 לא הפכה אותו לחסין. הפרקליטות הפגינה את כוחה למען יראו וייראו.
האוזר ואלקין ניהלו מאבק עקבי כשבוגי יעלון מסייע. בני בגין סנגר תחילה על עמדת משרד המשפטים כשהוא מנסה לפייס אבל לאחר מכן עבר צד.
מי שפעל כאן מאחורי הקלעים היה שר החינוך, שמכיר את הפרשה מקרוב. סער בשיתוף עם האוזר הצליח לערב את משרד רה"מ כדי שיפעל ושוחח מספר פעמים עם שר המשפטים בניסיון למנוע את הדיון בבג"ץ.
בתחילת אפריל שכנעו סער ואלקין את האוזר לדחוף את בני בגין שמילא את מקומו של נאמן לפעול לדחיית הדיון. נקבע מועד חדש. בשלב מסוים פנה אלקין למשרד המשפטים בכובע של יו"ר ועדת המשנה לענייני יו"ש. תדחו את הדיון, ביקש, אנחנו רוצים להעלות את הסוגיה במליאת הכנסת. במחלקת הבג"צים השיבו לו שהם לא מדברים עם פוליטיקאים, אלא רק עם שרים ונציגי ממשלה. אלקין החליף את הכובע לזה של יו"ר הקואליציה והודיע שאם כך הוא לא יראה במשרד המשפטים חלק מהקואליציה. אם יהיו להם בקשות - ויהיו להם - שיפנו לקדימה. בני בגין ניסה לפייס. הטונים עלו. לבסוף מכיפוף הידיים יצא אלקין כשידו על העליונה. הדיון נדחה.
כעת כאמור התבטל סופית. זהו ניצחון חלקי, שכן שאלת רישום הקרקעות שבנידון נותרה פתוחה. אבל זהו הרע במיעוטו: אם בג"ץ היה מקבל את עתירתו של מני מזוז, החלטה שמפלה בין ערבים ליהודים, הוא היה יוצר תקדים מסוכן.
לסיכום, מדובר בשני הישגים. הישג שלטוני: הממשלה ניצחה את משרד המשפטים. הישג מדיני: מדינת ישראל לא תטען בבג"ץ שהיא היא כוח כובש ביו"ש, טענה שבלשון המעטה לא הייתה מסייעת לנתניהו לקראת ספטמבר.

נתניהו מאוגף מימין
הדיון המיוחד שהתקיים בכנסת בעניין הפיגוע בקבר יוסף, עוד קודם שנודע דבר הפיוס בין פתח לחמאס, הציג את העמדות המתגבשות בין שרי מפלגת השלטון, שיקשו על נתניהו לשבור שמאלה
▪  ▪  ▪

"הם אומרים: מי שהורס הכול אלו הימנים, הדתיים, הממשלה הזאת, ביבי הזה. נו כבר, תפסיקו. תלכו, תנו לנו לחיות בשקט על 'חתיכת השוקולד שלי'. ואנחנו אומרים: הרצון לשלום אינו מונופול של אף אחד. דווקא אתם אנשים מיואשים ואתם מנסים לייאש. אבל אתם במיעוט. והערבים רוצחים בנו כי הם לא רוצים בנו גם בגבולות 67'".
לימור לבנת נשאה מעל במת הכנסת נאום מבריק. רהוט, קצבי ונוגע ללב. השכול הפיח רוח חיים בדבריה והכאב חידד את המסרים. מי שצפה בלבנת ראה את לימור של פעם, את הצעירה הרהוטה והנלהבת שנשאה נאומים בהפגנות נגד הסכמי אוסלו כשהיא מדקלמת את דבריו של ז'בוטינסקי.
ההחלטה לכנס את המליאה לדיון בפיגוע בקבר יוסף התקבלה באופן ספונטני ויצאה לפועל במהירות כמעט חסרת תקדים. היוזמה הייתה של ראשי שדולת ארץ ישראל, זאב אלקין ואריה אלדד, מיד לאחר החג. בחגיגות המימונה בקריית-אתא פגש אלקין את יו"ר הכנסת רובי ריבלין ואת יו"ר ועדת הכנסת. ביחד, בין מופלטה למופלטה, קידמו שלושתם את היוזמה. לא היה זמן לגייס את 25 החתימות הדרושות לכינוס פגרה מיוחד. ריבלין השתמש בסמכותו כיו"ר הכנסת, ובכל מקרה נדרש גם אישורה של ועדת הכנסת שהתכנסה ביום רביעי מוקדם בבוקר.
על שני מסרים חזרו הדוברים מטעם הקואליציה: על הצורך להבטיח גישה חופשית לקבר יוסף באופן קבוע, לאור יום ולא כ"גנבים בלילה" (השדולה יוזמת ביקור של ח"כים במתחם ביום השלושים לרצח), ועל ההוכחה הנוספת שסיפק לדבריהם הפיגוע לטענה שלפיה אין מקום להקמת מדינה פלשתינית: שוטרים פלשתינים שנסעו בג'יפ ביצעו את הרצח. רוצחי משפחת פוגל, הזכיר זאב אלקין, הם צעירים שגדלו בעידן אוסלו ולא מכירים מציאות אחרת. הם לא באו בשליחות חמאס. רוצחיו של בן-יוסף לבנת, אמר אריה אלדד, נמנים עם גדודי דייטון שאמורים לשמש תשתית להקמת מדינה פלשתינית. המדינה שתקום, הוסיפה ציפי חוטובלי, תהיה מדינת טרור. אלדד קרא לראש הממשלה לספח את יו"ש אם אבו-מאזן יכריז באופן חד-צדדי על הקמת מדינה. יואל חסון השיב שלמרות האהבה שאף הוא חש לארץ ישראל, עלינו להסתפק במדינה קטנה ודמוקרטית בעלת רוב יהודי מובהק.
לו נערך הדיון שעות ספורות מאוחר יותר, כשנודע דבר הפיוס בין פת"ח לחמאס, היה השיח מקבל אופי אחר ולא היה מסתכם בוויכוח המסורתי בין ימין לשמאל. אם קודם לכן נשענה הטענה על הימצאותו של פרטנר פלשתיני למו"מ על כרעי תרנגולת, עתה מתנדנדת התרנגולת על קצה הזרת. המצדדים בהסכם שלום יפגינו בוודאי יכולת להיאחז גם בזרת, אבל החזית הפלשתינית החדשה תשפיע ללא ספק על השיח הציבורי בישראל, ואם הממשלה תדע להיערך נכון - גם מחוצה לה.
דבר אחד ברור: רשמית, נציגי הליכוד מתמידים בהתנגדות להקמת מדינה פלשתינית. בשבוע שעבר אישר כאן השר משה כחלון, יו"ר מרכז הליכוד ואחד השרים המקורבים ביותר לראש הממשלה, שהוא מתנגד להקמת מדינה פלשתינית וכי החלטת מרכז הליכוד שלפיה המפלגה מתנגדת להקמתה, עדיין בתוקף.
בינתיים אין לדעת מה ילד יום. למה יתחייב נתניהו בביקורו בארה"ב החודש, ומה ייכלל בנאום בר-אילן 2, אם הוא אכן הולך לשאת נאום כזה. אבל מפלגת השלטון הולכת ובונה מחדש עמדות שעתידות להקשות על תפנית שמאלה.
בעיצומו של הדיון נכנסו ליציע העיתונאים ראש המועצה אזורית שומרון גרשון מסיקה ויועצו יוסי דגן. אופיר אקוניס שניהל את הישיבה וציפי חוטובלי שעמדה באותה עת על הדוכן מצאו לנכון לברך את שניהם קבל עם ועדה, וצופי ערוץ 99. נכון שמסיקה הוא ראש מועצה שספגה רק לאחרונה שני אירועי דמים, אבל בל נשכח - הוא גם חולש על גוש לא מבוטל של מתפקדי הליכוד.

צונאמי מנייר
דורי גולד ואלן בייקר סבורים שאיומי הצונאמי של ספטמבר לא מחזיקים מים
▪  ▪  ▪

בישיבה שערכו בשבוע שעבר בכירים במועצת יש"ע וחברי כנסת שהתכנסו לדון בהשלכות האפשריות של הכרזה חד-צדדית על הקמת מדינה פלשתינית, הקפיד שגריר ישראל באו"ם לשעבר, דורי גולד, להגדיר את עצמו כאיש פרטי. יוזמי הישיבה שהזמינו אותו להופיע יחד עם אלן בייקר, ששימש בעבר היועץ המשפטי של משרד החוץ, ידעו שמדובר במומחה ממדרגה ראשונה בתחום המדיני. גולד ובייקר הוזמנו על-מנת לערוך בירור אמיתי האם כצעקתה, ולטכס עצה לקראת הבאות.
מדברי השניים משתמע שצודק יורם אטינגר, שפועל להבהיר זה מספר שבועות כי הצונאמי המדיני שעליו מדבר ברק הוא צונאמי מדומה. אם לא נוריד את הראש, הצונאמי לא יחזיק מים, אמרו גולד ובייקר והוסיפו כי השיח הציבורי בארץ רחוק מלשקף את המציאות.
גולד הסביר שאין משמעות מעשית להחלטה של עצרת האו"ם. עובדה: ב-1988 הכריז ערפאת על הקמת מדינה פלשתינית. בהחלטה תמכו יותר מ-80 מדינות. בפועל לא קרה כלום, כי להחלטת עצרת האו"ם אין תוקף מעשי. מה גם, העיר גולד, שלפי הראיון שהעניק אבו מאזן לשבועון "ניוזוויק", מתקבל רושם ברור שהוא כלל לא מעוניין בהקמת מדינה פלשתינית. הוא מעוניין רק לדבר ולהפחיד. הדיון, שוב, נערך עוד לפני שפורסם כי פת"ח וחמאס מקימים ממשלה משותפת - עובדה שמחזקת את הטענה של גולד.
ההחלטה להקים מדינה פלשתינית תקבל משמעות רק אם יכירו במדינה החדשה ארה"ב ומרבית מדינות אירופה. לא הכמות היא שקובעת בדיפלומטיה אלא האיכות. מאה מדינות בלתי מזדהות משקלן פחות מזה של ארה"ב והאיחוד האירופי.
האם מדינות אירופה עתידות להכיר במדינה פלשתינית? הכרזה חד-צדדית על מדינה שכזו, אומר גולד, היא הפרה של הסכמי אוסלו. היא תאתגר אם כן את המדינות שהיו ערבות להסכם. אשר לארה"ב, אמר גולד כשהוא משיב על שאלות המתכנסים, אפילו במצבה הנוכחי אין סיכוי שהיא לא תטיל וטו על החלטה להקים מדינה פלשתינית במועצת הביטחון של האו"ם. עם זאת, חייבים לספק לאמריקנים נימוקים. והנימוקים הם לא זכויותינו ההיסטוריות אלא נימוקי ביטחון. הדבר היחיד שישכנע את וושינגטון הוא הטענה שגבולות 67' אינם בני הגנה.
דבר נוסף: ישראל תוכל להגיב. גולד ובייקר ציינו שישראל נמצאת ביו"ש מכוח הסכמי אוסלו. גם הרש"פ. הכרזה חד-צדדית על מדינה פלשתינית מבטלת את ההסכם. ישראל תוכל לספח את שטחי יו"ש שברשותה.
אחד מהנוכחים העלה השערה שראש הממשלה עשוי להציע למסור לרש"פ שטחי A או B כדי שיקימו בהם מדינה. מה יותר מסוכן, נשאל גולד, הכרזה כזאת של רה"מ או הקמת מדינה פלשתינית חד-צדדית שצפויה אולי בספטמבר? אין שאלה בכלל, השיב גולד, בוודאי שהכרזתו של ראש הממשלה מסוכנת יותר.
המסקנה היא אם כן שמדובר במסע הפחדה, כשמי שקורא להכיר במדינה פלשתינית בגבולות 67' מחליש את טענתה של ישראל לפיה אלה אינם גבולות בני הגנה - הטענה היחידה שמבטיחה לישראל את תמיכתה של ארה"ב. בינתיים הציבור חש מאוים. ישראל עלולה לוותר מחשש לצונאמי הנמצא בעיקר על דפי העיתונים. יש מי שמשכנע אותנו לקפוץ למים כשהמבול לא בדרך.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  04/05/2011   |   עודכן:  04/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
1:0 לממשלה נגד הפרקליטות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אפשר היה להגיע לשלום
יערת השרון  |  4/05/11 02:35
2
סוף סוף משהו מעורר תקווה,כל הכ
קורןנאוה טבריה  |  4/05/11 05:54
3
לשם מה נבחר נתניהו ?
הצבעתי ליכוד  |  4/05/11 06:58
4
יבורך יו"ר הקואליציה-אלקין על
פלא יועץ  |  4/05/11 11:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פזית רבינא
סגן השר הדרוזי, שלו קשרים בסוריה ובאוסטריה, מנסה ליצור גשרים לקראת הימים שיבואו
אריאל כהנא
ככל שמתקרב מועד כינוס עצרת האו"ם בספטמבר, הולך ומתברר שאין מדובר ב'צונאמי מדיני' אלא לכל היותר בגל הצהרתי עכור. "מי שמזין את גל האיומים בקהילה הבינלאומית רוצה שישראל תתקפל או תוותר רק כדי להביא את אבו-מאזן לשולחן המו"מ" אומר השר בוגי יעלון. והוא לא היחיד שסבור כך
איתמר לוין
לא תאמינו מי היה האדם היחיד באולמו של השופט אביהו גופמן, בבית משפט השלום בחדרה, ששם לב לחג הפסח המתקרב    ביקור באולמו של שופט אנושי ויעיל, היודע לאזן בין המסגרת הפורמלית לבין המהות המעשית
בני אקילוב
בסביבה עסקית, שבה הון הוא יקר המציאות, בעלי עסקים יכולים להיכנס לשיתופי פעולה עם עסקים אחרים כדי להגיע ללקוחות חדשים, או כדי להרחיב את היצע המוצרים/שירותים, מבלי להשקיע בעלויות פיתוח של מומחיות חדשה, וללא כוח אדם נוסף. שלא כמו במיזוג, שותפות עסקית מאפשרת לשתי חברות לשמור על זהויות נפרדות. הן יכולות להיכנס לשותפות מתוך הבנה שזה יכול להיות לטווח קצר, ולקבוע גם את התנאים לסיום השותפות
ציונה שי
ההתמודדות עם השכול – מאבק שלא נגמר: סיפורן של המשפחות השכולות מלווה את חיינו מאז ראשית התקומה הציונית. סיפור של מאבק נמשך, של חיילים שנפלו, הסיפור של מדינת ישראל    סיפורו של רון צבאג ששכל את בנו החייל שי, זה סיפור שנוגע בכולנו, זהו סיפור של כולנו. הגבורה הנפשית לזכור, להנציח את הבן, להמשיך את דרכו
רשימות נוספות
הנהג שנסע הפוך באיילון - לא ממש אשם  /  אדוארד אטלר
מילים שעפוּ  /  חגית ריטרמן
חיילי מילואים תרגלו מצבי פתיחה באש על מתנחלים  /  חגי סגל
הזדמנות חד פעמית  /  יהודה יפרח
סערה בבר-אילן  /  יהודה יפרח
בעלות הברית בלמו את הצלת יהודי יוון  /  יעקב בר-און
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il