X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצעת החוק של ח"כ יואל חסון להגביל את את המס על הדלק ל-30% ממחירו נראית במבט ראשון כסבירה. רק במבט ראשון. הדרך להורדת מחירי הדלק עוברת בנתיבים אחרים
▪  ▪  ▪
פופוליזם. יואל חסון [צילום: פלאש 90]
כאשר מחיר הדלק נמוך נשלם פחות מס, ודווקא כשמחיר הדלק גבוה נשלם מס גבוה יותר. תשאלו מה ההיגיון? למר חסון פתרונים

שוב יואל חסון קופץ בראש. בעקבות ההעלאה האחרונה במחירי הדלק ל-7.62 שקל לליטר, מגבש חבר הכנסת מקדימה הצעת חוק במסגרתה יוגבל נטל המס על הדלק ל-30% ממחירו. נטל זה יכלול הן את המע"מ והן את הבלו. כיום עומד נטל המס על 52% ממחיר הדלק.
לכאורה זו נשמעת הצעה מפתה במיוחד. מחיר הדלק כיום היה עומד על 6.78 שקלים בלבד לליטר, לו היא הייתה מתקבלת. בפועל מדובר בהצעה שהפופוליזים הוא הצד ההגיוני היחיד בה.
ראשית, מבחינה מספרית, ההצעה מציגה הגיון הפוך. לפי הצעה נטל המס יהיה פרופרציוני למחיר. כלומר, כאשר מחיר הדלק נמוך נשלם פחות מס, ודווקא כשמחיר הדלק גבוה נשלם מס גבוה יותר. תשאלו מה ההיגיון? למר חסון פתרונים.
בנוסף, ההצעה הופכת את משרד האוצר של מדינת ישראל, למי שדומה לאחרון המהמרים על מחירי הדלק העולמי. חשבו נא על תכנון התקציב השנתי של המדינה, מה ישים ראש ראשות המיסים בסעיף ההכנסה מדלק ? הוריקן במפרץ מקסיקו - המחירים שועטים למעלה, ואיתם גם הכנסות המדינה. בן-לאדן מחוסל? קופת המדינה מתרוששת. הכנסת אי ודאות כה גדולה לתקציב המדינה תגרום למנהלי התקציב לעשות את מה שכל אחד מאיתנו היה עושה, לתכנן למקרה הגרוע. התוצאה תהיה עודף גדול אפילו יותר מהיום בהכנסות המדינה, ואת הנטל הזה נשלם כולנו.
חמור מכך, רמת התחרות בענף הדלק כיום נמוכה מאוד והוא מתנהל במאפיינים קרטלים. המדינה צריכה לנקוט בצעדים משמעותיים כדי לפתוח שוק זה לתחרות. למשל על-ידי התרת סבך הביורוקרטיה להקמת תחנות דלק חדשות. אתמול בלילה תדלקתי במרכז תל אביב ב-7.40 שקל לליטר. לנס הזה קוראים 'סדש", והוא רק קצה הקרחון המעיד על היכולת התחרותית האפשרית בשוק זה. אבל איזה אינטרס יהיה לממשלה לפתוח את השוק התחרות ולהוזיל את מחירי הדלק, כאשר היא זו הראשונה הנהנית ממחירי דלק גבוהים?
כמו בכל מקרה בו מדובר במיסים, צריך להתסכל על התמונה המלאה. בשנים האחרונות, בעקבות מהפכת המיסים של נתניהו, ירדו המיסים הישירים, כמו מס על היחידים ומס החברות, ובמקביל עלו המיסים העקיפים, כמו המס על הדלק. כלכלנים מצביעים על היתרונות לצמיחה ולמשק הטמונים בהורדת המיסים הישירים לעומת העקיפים. אך הם מתעלמים מההיבט החברתי. המיסים העקיפים אינם פרוגרסיבים והם גורמים לפגיעת יתר בשכבות הבינוניות והחלשות. ישנם שלל פתרונות אפשריים לריסון מחיר הדלק, כולם צריכים לענות על השאלה הבסיסית שמר חסון טורח להתעלם ממנה - "מהיכן יבוא הכסף"?
ואם אנחנו כבר בשלב הפתרונות, הנה הצעה. משרד האוצר מנמק, ובצדק, את המס על הדלק בהיותו מוצר "מזיק", הן בתחלואה ובזיהום, והן בגודש בכבישים. כיוון שהמיסים העקיפים פוגעים יותר בשכבות הבינוניות-חלשות, וכיוון שנטל מחיר הדלק על תושבי הפריפריה גבוה יותר, והתחבורה הציבורית החלופית שם גרועה יותר, יש מקום להקל את נטל המיסוי על הדלק על תושבי הפריפריה. זה נכון במיוחד לאור העובדה שהנזק הסביבתי של הדלק שם נמוך יותר, הן בפקקים והן בזיהום. כיוון שההצעה הזו לא תתרום למצביעים הפוטנציאלים של קדימה, אין חשש שנשמע אותה ממר חסון.

פורסם במקור: מוסף כלכלה, מקור ראשון
תאריך:  08/05/2011   |   עודכן:  08/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצעה פופוליסטית ומטופשת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יואל חסון ליצן הכנסת. כנסו.
יעקב א  |  9/05/11 09:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערן בר-טל
ענף שיווק הדלק בארץ מתנהג בצורה של קרטל. מדוע חברות הדלק המועטות שמשווקות בארץ את הנוזל הנכסף אינן מתחרות על הצרכנים? מדוע, כמו עלות ניהול חשבון בבנק, מחיר הדלק בתחנות במרכז הארץ זהה למחירו בצפונה ובדרומה? מדוע אף חברה משווקת לא מעיזה להוריד כמה אגורות כדי לגרוף נתח שוק גדול יותר? התשובות ברורות - אין כאן שוק!
איתמר ברתור
מחיר הדלק שובר שיא נוסף ואיתו גם רכיב המסים במחיר, המגיע לכמעט ארבעה שקלים לליטר. ומה עם תחרות בענף? מסתבר שמלבד הורדת המיסים השערורייתיים יש עוד הרבה מה לעשות
יואב לוי
הגיע הזמן לשנות את סדר המילים בדבריה של גולדה מאיר: אנו כועסים עליהם שגרמו לנו לאבד את טובי בנינו, על הבנים שלהם הם היו צריכים לשמור בעצמם
יעקב מדן
ביום הזיכרון אנו חייבים לשאול את עצמנו על מה מסרו חיילינו את נפשם, ומהו החזון המצדיק זאת. התשובה חייבת להיות קבלה על עצמנו מול קברם להמשיך את מפעל הערבות ההדדית היהודית. רק משנקבל זאת על עצמנו, נהיה זכאים לחוג את יום העצמאות בשמחת אמת
ליאור רזניק
השנה התחילה תופעה מגעילה - חלק מהעיריות שכרו חברות הפקה שיפיקו אירוע ביחד עם אמנים, והוחלט לקחת כסף על כך. זוהי חוצפה שלא תאמן - לאף אחד אין בעלות על היום הזה. הזיכרון שייך לכולנו. עלינו להחרים את האירועים שבתשלום ולהעביר מסר חד וחלק - הזיכרון הוא חופשי וחינמי ואף אחד לא יגזור עליו קופון
רשימות נוספות
"בציונות הדתית מכינים אפשרות של מחנות השמדה"  /  ישי פרידמן
הנהג שנסע הפוך באיילון - לא ממש אשם  /  אדוארד אטלר
מילים שעפוּ  /  חגית ריטרמן
לכל שם יש איש  /  אבי כפירי
מעט מן האור  /  חגי סגל, פאריס
גלנט מדבר  /  אמנון לורד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il