X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בהיעדר תרבות של לקיחת אחריות, החל בשרים בממשלה וכלה במנהלים, שיחקה שביתת עובדי הרכבות ביום חמישי האחרון לידיה של ההנהלה הכושלת של הרכבת, שמיהרה להטיל את האחריות לכל התקלות שהיו ברכבת על כתפי העובדים והוועד שנותר ללא הגנה רצינית מההסתדרות והעומד בראשה עופר עיני
▪  ▪  ▪
העובדים ''מתאבדים'' יחד עם הנוסעים [צילום: שמוליק רחמני]

ביום חמישי האחרון (12.5.11) התנוסס שלט על אחד מחדרי ההרצאות במרכז הכינוסים של מלון ליאונרדו ברמת גן: "סדנא של מסילאים רכבת ישראל". חדר הדיונים שבו היה אמור להיות השלט נותר ריק - ולא במקרה. לא הרחק מהמלון, במרחק הליכה של 10 דקות על גשר הולכי-רגל רחב-ידיים, בתחנת סבידור בתל אביב, ארלוזורוב, המתינו כמה עשרות נוסעים על רציפי המסילות של הרכבות, וציפו לחידוש תנועת הרכבות שהושבתה לילה קודם. הסיבה הישירה: מעצרה של יושב-ראש ועד העובדים המיליטנטית גילה אדרעי, בעקבות הפגנה מול ביתו של יושב-ראש הרכבת המיועד אורי יוגב.
כמה שנים אחורה, בימים אחרים ובזמנים אחרים, מעצר של יושב-ראש ועד עובדים וחברי ועד היה לכשעצמו עילה מספקת להשבתת כל המדינה, ולא רק הרכבת. אבל היום, בעידן שלטונו של עופר עיני, שהצליח לייצר לעצמו את דמות היושב-ראש ה"שקול" והאחראי, דמם של יושבי-ראש הוועדים מופקר. בעצם לא כולם. סביר להניח שאילו במקום אדרעי היו עוצרים חלילה את יושב-ראש ועד חברת חשמל, או אל-על, או רשות שדות התעופה - היינו רואים את עופר עיני מעל כל מסך בכל תחנת שידור אפשרית. אבל כשמדובר ביושב-ראש ועד של פועלי הרכבת, המשתכרים בקושי שכר מינימום, האחרונים בשרשרת המשכורות הג'ובים והשחיתויות בארגון כושל זה - הכל מותר.

העובדים מועלים לגרדום

אבל השביתה הפראית של עובדי הרכבת שיחקה לידיהם של מנהלי הרכבת, אלו שאין להם אחריות על כלום, כדי לגלגל את כל החוליים של הרכבת בשנה האחרונה על כתפיהם של העובדים. כלי התקשורת, למרבה הצער, אצו רצו להעמיד מיקרופונים מול פיותיהם של המנכ"ל יצחק (חקי) הראל ומנהלים אחרים שהאשימו את העובדים בחבלה מכוונת בתקלות האחרונות. רוצה לומר, העובדים גרמו בכוונה לשריפה באחד הקרונות, גרמו לכמעט תאונה בין שתי רכבות והזיזו בכוונה קרון אחד מהמסילה. למותר לציין, כי מי שהיו על הקרונות באותן תאונות היו העובדים עצמם ולא חקי הראל, כלומר הם החליטו "להתאבד" יחד עם כל הנוסעים.
את מרבית הקופונים ניסה לגזור ישראל כ"ץ, שר התחבורה, שבשבועות האחרונים מוצא את עצמו יותר מדי באולפנים ובמסיבות עיתונאים, שבהם הוא מסביר כשלים, מחדלים ואסונות שקורים בתחומים שהוא אחראי להם. בכל מדינה מתוקנת אחרת, ראש הממשלה היה מעיף את השר הביתה. אבל בישראל, גבולות האחריות הם שונים. ובהיעדר בעל-בית, יכול להרשות לעצמו מנכ"ל הרכבת חקי הראל לאבד עשתונות בפומבי ולגלגל את כל האחריות על מה שקורה ברכבת על העובדים. הוא לא אחראי לכלום וכמוהו כל יתר המנהלים, שהם לא רק חברים לנשק אלא גם בני משפחה קרובה או רחוקה.

השביתה - לא "סוף העולם"
יש חלופות לנסיעה ברכבת [צילום: פלאש 90]

באופן בלתי צפוי, התקשורת, כמעט כמו תוכי שמדלקם את אותו טקסט, אצה רצה לרציפים הריקים, כדי לאתר את הנוסעים ה"אומללים" שלא יוכלו להגיע לעבודה באותו יום. משל היינו לרגע בפריז, בלונדון או במנהטן, שם השבתת תנועת רכבות משמעותה באמת השבתה של כל המדינה.
בישראל, על-פי נתוני רכבת ישראל, משתמשים ברכבת כ-2 מיליון נוסעים בשנה. רק בשביל הפרופורציות, קואופרטיב אגד לבדו, מסיע מדי יום 2 מיליון נוסעים ב-45 אלף נסיעות שהאוטובוסים שלו עושים. רוצה לומר, שעם כל ההבנה לכעס שיש לנוסע הישראלי שרוצה להגיע ברכבת לעבודה (פינוק אמיתי, יש להודות) יש חלופות אחרות. ליד כל תחנת רכבת יש גם תחנות אוטובוסים, יש מוניות ואם אין ברירה, אז נוסעים ברכב הפרטי.

רענון מלמעלה - לא מלמטה

כאשר התקשורת עושה מיסגור לסיפור מסוים, היא נוטה להתעלם מהעובדות. הנה עוד פרט קטן ובלתי חשוב לכאורה: העילה להפגנה אינה קשורה בכלל למה שקורה ברכבת בזמן האחרון. מדובר על סכסוך עבודה שהחל לפני יותר משנה, הרבה לפני התקלות החמורות. הנהלת הרכבת שפכה כמה מיליוני דולרים כדי לשלם לחברת יעוץ קנדית שהמליצה לה להוציא את כל עבודות התחזוקה של הרכבת החוצה. העובדים מפרשים זאת כאיום, ובשמן של 2,000 משפחות שמתפרנסות מעבודה ברכבת הם יצאו למאבק לגיטימי בתיווך ההסתדרות.
אבל כבר אמרנו הרי שדמם של פועלי הרכבת מותר, אף אחד לא מחשיב אותם יותר מדי, הם ה"פועלים השחורים" שמצויים יום-יום על המסילות, על הרציפים וליד סדנאות התחזוקה, בניגוד לבוסים שלהם, שיושבים במשרדים ממוזגים, ונוסעים לעבודה ברכב על-חשבון הציבור, למעט פעמים בודדות, שבדרך-כלל מתוקשרות היטב בכל אמצעי התקשורת. אבל כמו שאמרנו, בזמן מיסגור, התקשורת אומרת לכולם "אל תבלבלו אותי עם העובדות". העובדים אשמים. נקודה.
אין ספק שרכבת ישראל דורשת רענון וטלטול אמיתי. אבל הטלטול הזה צריך להתחיל מלמעלה ולא מלמטה. הוא דורש קודם כל שר נטול שיקולים פוליטיים, שיהיה מסוגל לקבל החלטות אמיצות, לא רק בנוגע לעובדים סוררים אלא לגבי כל הנהלת החברה. רפורמה כה עמוקה כפי שנדרשת ברכבת, יש לה סיכוי להצליח רק בשיתוף העובדים, שזכותם לדאוג לפרנסתם.
"הפרטה" אינה מילת קסם לכל דבר ומעולם לא הוכח שהיא מגבירה בטיחות. הפרטה יכולה להיות מנוף לצמיחה ולקידום עובדים מבלי לפטר איש, אבל כדי שזה יקרה דרושה קודם כל הנהלה אחראית שמצליחה ליצור אמון במערכת היחסים שלה עם העובדים, שיודעת להכריע במו"מ לגיטימי, ושלא מגלגלת עליהם את האחריות למחדלים ולכשלים שהם קודם כל פרי ניהול כושל שלה ושל אלו הממונים עליה בממשלה. אבל באין ממשלה ובאין נציגות אמיתית של עובדים, שמגנה על הוועדים ומסייעת להם, כתבי התקשורת צפויים לעוד הרבה סיפורי נוסעים מאוכזבים ברציפי הרכבת.

תאריך:  14/05/2011   |   עודכן:  15/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשופים על המסילה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
או הפרטה או פושעים =ועד עובדי ל"ת
ישע  |  15/05/11 13:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
האם גג המוקף במעקה נחשב כמפרסת לצורך חישוב תשלום האגרה? מהי ההגדרה של מרפסת-גג בתקנות התכנון והבנייה לצורך חישוב שטחים ואחוזי בנייה בתוכניות ובהיתרים? וכיצד מתייחס לסוגייה בית המשפט העליון?
מאיר גלבוע
מספרים על שלושה סטטיסטיקאים שיוצאים לציד שועלים. הסטטיסטיקאי הראשון יורה בשועל אך מחטיא במטר ימינה. הסטטיסטיקאי השני יורה בשועל אך מחטיא במטר שמאלה. הסטטיסטיקאי השלישי אינו יורה, אך צועק בהתלהבות: "בממוצע פגענו בו". גם המשטרה לא תמיד פוגעת, אך מפרסמת סטטיסטיקות שונות, לפיהן היא מצליחה להוריד את הפשיעה
יהונתן דחוח-הלוי
אין כל הוכחה שבן-לאדן ביצע את פיגועי ה-11 בספטמבר והוא נרצח בידי ארה"ב בדם קר    כך טוען פרופ' נועם חומסקי, האב הרוחני של ארגוני השמאל הרדיקליים, אשר זוכה להערצתו של גדעון לוי הרואה בו "ענק רוח" שראוי להקשיב לדבריו
אורי נטע
"כצאן לטבח" - משמעות הביטוי הוא שעם ישראל הלך להשמדה ללא כל ידיעה שהולכים לרצוח אותו, ממש כפי שהצאן לא מבין ואין לו כל תחושת סכנה בדרכו לבית מטבחיים
צבי גיל
"אלטנוילנד" - רב מכר אצל הפלשתינים, ה"נכבה" - אצל הישראלים    זה קורה בדרך כלל בקרב הבריות, שאנשים - מבוגרים ותלמידים - במקום ללכת לחנות ולקנות או להחליף ספרים, עושים זאת בעצמם    כאן מדובר בספרי היסטוריה ובשני ראשי ממשלות    עם זאת, בעצם, הם לא החליפו ממש ספרים, אך נראה כי כל אחד מהם דווקא למד ופועל לפי משנתו של האחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il