X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בלעדי - אנקרה בוחשת בדמשק

ארדואן נגד בשאר אסד

טורקיה, מצרים וקטר דוחפות את ארגוני האופוזיציה הסוריים להתאחד ולהקים מועצה זמנית. ועידת האיחוד תיערך באיסטנבול בעוד עשרה ימים. ואולם, קשה להאמין שמורדי האינטרנט ימצאו שפה משותפת עם הכורדים ועם האחים המוסלמים. לשם שינוי אסד צודק: אין לו עם מי לדבר
▪  ▪  ▪
המורדים הסורים ינסו להתאחד. אסד וארדואן בימים אחרים [צילום: AP]
פעיל סורי גולה:
"באופן פרדוקסלי, הקלף של אסד בעולם הוא יכולתו להבטיח יציבות, גם במחיר מאות הרוגים. אם יתברר שבשאר נכשל בכך, הסובלנות העולמית כלפי מעשי הזוועה תימוג לטובת דרישה לשינוי משטר בדמשק"

במהלך ויכוח אדיר בין פארוק א-שרע לראש המודיעין הסורי הרים האחרון יד על א-שרע. זו כבר הפעם השנייה במהלך המשבר שא-שרע הוכה

בדמשק הכריזו על הכלת גל ההתקוממות. לא בטוח שזה המצב, אולם מתרבים הסימנים להאצת הפעילות המדינית להתמודדות עם המשבר בסוריה. מקורות דיפלומטיים מדווחים על ניסיונות ראשוניים של גורמים בצמרת הסורית לייצר ניצני דיאלוג עם האופוזיציה. במקביל, גורמי אופוזיציה סוריים ומקורות דיפלומטיים מדווחים ל'מקור ראשון' על מגעים ראשוניים לאיחוד ארגוני האופוזיציה הסורית באמצעות הקמת מועצה לאומית זמנית.
מאחורי יוזמת האיחוד עומדות ממשלות טורקיה, מצרים וקטר. מפגש ראשון, לדברי המקורות, צפוי באיסטנבול בעוד כעשרה ימים. את הוועידה באיסטנבול מארגנת המחלקה הבינלאומית של ה-AKP, מפלגתו של ראש הממשלה ארדואן. בהמשך מתוכננת פסגה בקהיר שבה ישתתפו 300 פעילים סורים בכירים. הפסגה במצרים היא חלק ממדיניות החוץ המצרית בעידן שלאחר מובארכ, בעוד קטר פועלת כקטליזטור בציר המדיני החדש ומנסה ליישם את דפוס הפעילות הלובי של הקמת מועצת מורדים זמנית גם בסוריה.
האם ההתקוממות בסוריה נכנסת לשלב חדש ומכריע? תלוי את מי שואלים. בות'יניה שעבאן, יועצת התקשורת של הנשיא אסד, הודיעה כי שבעה שבועות לאחר ראשית ההתקוממות הצליחה ממשלת סוריה להכיל את ניסיון ההתקוממות. "אני מקווה שאנחנו עדים לסוף הסיפור", אמרה שעבאן, "אני חושבת שעברנו את השלב המסוכן ביותר".
האם שעבאן צודקת? האם לאחר שבעה שבועות של התקוממות הפחד שב ומנצח את רוח החופש? האם המומנטום נחלש נוכח מאות ההרוגים והמעצרים ההמוניים? משיחות עם גורמי אופוזיציה סורים גולים, הנמצאים בקשר ישיר עם פעילים בתוך סוריה - התשובה הנחרצת היא לא. לדבריהם, המחאה הולכת וגוברת בשני מוקדי הכוח של המשטר, בדמשק הבירה ובחלבּ. השבוע, אומרים המקורות, התנהל קרב יריות ברובע מעדמיה בדמשק, החסום לתנועה כבר ימים אחדים. גם השבוע מתוכננות הפגנות ליום שישי בדמשק ובחלב, אך ההערכות אומרות שנקודת ההתלקחות הבאה תהיה דווקא בחומס.
לדברי פעיל סורי גולה, דווקא על-רקע המחאה המסרבת לשכוך, ניסתה שעבאן להעביר מסר בלתי מתנצל שלפיו הממשלה הסורית נחושה לדכא את ההפגנות בכל דרך. "בדמשק", אומר הפעיל הסורי, "מבינים שבאופן פרדוקסלי, הקלף העיקרי של בשאר בזירה הבינלאומית היה ונותר יכולתו להבטיח יציבות - גם במחיר מאות הרוגים ואלפי עצורים. אם יתברר שבשאר אינו מסוגל לספק יציבות, הסובלנות היחסית של הקהילה הבינלאומית כלפי מעשי הזוועה של המשטר ביחס לאזרחי סוריה תימוג במהירות, לטובת דרישה גלויה לשינוי משטר בדמשק". בינתיים זה עוד לא קרה.

אח אקדוחן ודוברת יונה

תסריט הבלהות של בשאר הוא הפיכה בארמון שתתבצע בידי אחיו מאהר והרדיקלים הנציים. בניסיון למנוע זאת, אומר המקור, בשאר מכין צעדי מנע בשיתוף עם גנרלים ממוצא סוני

אם נחזור ליוזמה הבינלאומית המתגבשת להקמת מועצה לאומית זמנית בסוריה, השאלה המיידית היא אם יש לה בכלל פרטנרים בדמשק. האם בשאר אסד יכול ו/או רוצה לנהל דיאלוג שבסיומו תקום קואליציה רחבה שאמנם תותיר אותו בשלטון, אך תחליש מאוד את מעמדו? ואם כן, האם שותפיו לשלטון, אחיו מאהר והממסד הביטחוני, יאפשרו בכלל אופציה כזו? לא בטוח.
על-פי דיווחים המגיעים ממקור סורי גולה בצרפת, בעל קשרים במפלגת הבעת', מצבו של בשאר, גם בתוך הממשלה, אינו פשוט כל עיקר. המקור יודע לספר על מפגש של בכירי המשטר הסורי שנערך ב-24 באפריל. נושא הדיון היה צורת הטיפול במתקוממים. הדיון היה סוער במיוחד ובמהלכו כמעט גלשו המשתתפים לתגרת ידיים. הסתמנו שני מחנות: המחנה הראשון, המכונה לצורך העניין 'המחנה המתון', כולל דמויות כגון בות'יניה שעבאן, הדוברת של אסד, שר החוץ לשעבר פארוק א-שרע, אנשים בדרג בינוני ונמוך במפלגת הבעת' ורוב האדמיניסטרציה הסורית.
המחנה השני הוא מחנה הנִצים הרדיקליים הדורשים ומיישמים קו נוקשה וברוטלי של דיכוי המפגינים. עם הנצים נמנה מאהר אסד, האח של, העומד בראש המשמר הנשיאותי ומפקד על הדיוויזיה הרביעית, שביצעה את הדיכוי בעיר דרעא. עוד במחנה זה: גיסו של בשאר אסד, ראש המודיעין הצבאי אסף שאוקת, הנשוי לאחותו בושרה, ראש המודיעין הכללי הגנרל עלי ממלוכ, וגם מה שהמקור הסורי מכנה "האקזקוטיבה הרדיקלית של מפלגת הבעת'".
על-פי הדיווחים, באותו יום התעורר ויכוח אדיר בין פארוק א-שרע לאסף שאוקת, ובמהלכו הרים שאוקת יד על א-שרע. זו כבר הפעם השנייה במהלך המשבר שמגיע דיווח על כך שא-שרע הוכה. במקביל פרץ ויכוח מר בין בות'יניה שעבאן למאהר אסד, שהסתיים כאשר מאהר שלף את אקדחו, הניח אותו על השולחן וסיכם: "זו הדרך הנכונה לטפל בהפגנות".
"בכל המהלך הזה בשאר נותר דומם. הוא חלש ולא מסוגל לעצור את אחיו מאהר ולא את גיסו אסף שאוקת". דברי המקור, העוקב מקרוב אחר ההתפתחויות בסוריה, מצטרפים לדיווחים מן השטח שלפיהם ציווה מאהר על כוחותיו לירות במפגינים אש חיה בכינון ישיר, בניגוד להוראותיו של בשאר.
המקור, שמכיר את בשאר אך רחוק מלחבב אותו, מדגיש בעיקר את חוסר האונים שלו. הוא מספר שאסמה אסד, אשת הנשיא, פעילה מאוד בשבועות האחרונים בניסיון למזער נזקים למשפחתה. לדבריו היא חוששת שהדיכוי הברוטלי יוביל לנפילת משפחתה הקרובה, ונעזרת באביה, איש עסקים אמיד המתגורר בבריטניה, כדי לשגר לבריטים ולצרפתים מסרים שלפיהם בשאר מוקף קיצונים הדורשים דיכוי, וכי יש לתת לו זמן כדי לממש שינוי כלשהו.
יתרה מזאת. לדברי המקור, בשאר חושש מאחיו מאהר לא פחות - ואולי יותר - מאשר מן המתקוממים נגדו. תסריט הבלהות של בשאר הוא הפיכה בארמון שתתבצע בידי מאהר והרדיקליים הנציים. בניסיון למנוע את האפשרות הזאת, אומר המקור, בשאר מכין צעדי מנע בשיתוף גנרלים ממוצא סוני. אם כן, ייתכן שזהו מקור השמועות שלפיהן שר המודיעין עלי ממלוכ נמנה דווקא עם הגורמים המחפשים גשר לשיחות עם האופוזיציה הסורית.

אחים מוסלמים עם אינטלקטואלים?

בין ארגוני האופוזיציה הסורית יש משקעים, יריבויות וחשדות הדדיים. איחודם לקואליציה שתהווה משקל-נגד למשטר בדמשק הוא משימה הרואית, לא פחות. שאלת שילובם של האחים המוסלמים צפויה להיות אבן הנגף של כל קואליציה עתידית שתיווצר בסוריה, עם בשאר אסד או בלעדיו

למרות המסר של שעבאן, מתרבים הסימנים שגם בארמון בדמשק מחלחלת התחושה שאי-אפשר יהיה להמשיך במצב הנתון עוד זמן רב. לדברי מקורות בביירות, מסרים מדמשק מועברים כל העת בצינורות דיפלומטיים על-ידי גורמים בצמרת הסורית, ולפיהם אסד מחפש דרכים להידברות עם האופוזיציה. שני האישים המזוהים עם חיפוש צינורות תקשורת הם שר החוץ לשעבר פארוק א-שרע, שמשפחתו במקור מדרעא, ושר המודיעין עלי ממלוכּ, שיש לו קשרים טובים עם צמרת המודיעין הבריטי. הטענה שעולה מדמשק היא שבהיעדר מנהיגות ברורה אין עם מי להידבר.
זו טענה שאין להקל בה ראש. נכון להיום, אין אף מנהיג או קבוצת מנהיגות המסוגלים לאגד תחת כנפיהם את האופוזיציה הסורית על שלל פלגיה האתניים, הדתיים והחברתיים. הפאזל המורכב של קבוצות אופוזיציה כולל כוח חדש ונועז של פעילי אינטרנט צעירים הנמצאים בקשר יומיומי עם אנשים בשטח שמעבירים להם עדויות מן ההתקוממות, לצד פעילים ותיקים יותר למען זכויות אדם, כמו גם ערב-רב של אינטלקטואלים גולים ובכירים לשעבר במשטרו של אסד. לכל אלה יש לצרף גם את ארגוני הגולים הכורדים, וכמובן את האחים המוסלמים. בין הארגונים הללו יש משקעים, יריבויות וחשדות הדדיים. איחודם לקואליציה שתהווה משקל-נגד למשטר בדמשק הוא משימה הרואית. לא פחות.
על הרקע הזה מדווחים מקורות דיפלומטיים על היווצרותו של ציר טורקי-מצרי-קטרי, הפועל בימים האחרונים להקמת מועצה זמנית של ארגוני האופוזיציה הסוריים על-פי הדגם של מועצת המורדים הזמנית בבנגזי.
לדברי מקורות דיפלומטיים, בטורקיה מתנהלים כרגע מגעים אינטנסיביים לארגון כנס של האופוזיציה הסורית בעוד כעשרה ימים באיסטנבול. המארגנים הם אנשי המחלקה הבינלאומית במפלגת החופש והצדק של ראש הממשלה ארדואן. לכנס יוזמנו נציגים מקשת רחבה של ארגונים, כולל הכורדים והאחים המוסלמים. השלב הבא, אומרים המקורות, הוא פסגה בקהיר, שאליה יוזמנו כ-300 מנציגיה הבולטים של האופוזיציה הסורית, ואלה יקימו מועצה לאומית זמנית בדומה לזאת שהוקמה בלוב. המועצה הלובית קיבלה הכרה בינלאומית, ראשית על-ידי צרפת ובהמשך על-ידי הקהילייה הבינלאומית. אם התוכנית תעלה יפה, מוסיפים המקורות, יש סיכוי סביר ששר החוץ הצרפתי אלן ז'ופה יגיע לכנס בקהיר.
היוזמה הזאת שונה מהותית מהיוזמה שעליה דיווחנו בטור זה בשבועות האחרונים, היוזמה של מפלגת הרפורמה הסורית בראשות פאריד גאדרי בשיתוף עם ארגוני אופוזיציה סוריים מקרב הסונים, הכורדים והדרוזים - לייצר קואליציה רחבה של ארגונים שתשאיר את האחים המוסלמים מחוץ לתמונה. שאלת שילובם של האחים המוסלמים צפויה להיות אבן הנגף של כל קואליציה עתידית שתיווצר בסוריה, עם בשאר אסד או בלעדיו. אולם ככל שזה תלוי בטורקים, תמיכתם באחים המוסלמים הסורים ברורה. מנהיגם, מוחמד ריאד שאקפה, מבקר באחרונה בטורקיה לעתים מזומנות, ועל-פי מקורות בביירות המקורבים למודיעין הטורקי, שאקפה צפוי לעזוב את מקום גלותו בתימן ולהשתקע בקרוב באיסטנבול.
אם היוזמה המדינית החדשה תתגבש לכלל מהלך דיפלומטי ממשי, יהיה זה ניצחון ראשון של ראש ממשלת טורקיה ארדואן, השואף למצב את טורקיה כמתווכת-על אזורית. עד כה מאמציו של ארדואן לא צלחו. בעוד חודש צפויות להתקיים בטורקיה בחירות, והצלחה דיפלומטית של ארדואן צפויה להשתקף גם בקלפי.

מקלט מדיני לאסד בטורקיה?

לדברי המקורות הסוריים, המעורבות של טורקיה בנעשה בדמשק כה גבוהה, עד שלטורקים יש אפילו מועמד מועדף משלהם לכהן כראש ממשלה סורי זמני: גנרל חסן טורקמני, שר ההגנה הסורי לשעבר ואדריכל היחסים בין סוריה לטורקיה

מעבר להצלחתו האישית של ארדואן, ובמיוחד, כאמור, לקראת הבחירות - לטורקים יש עניין ישיר בכל המתרחש בדמשק, שכן לאי-היציבות בסוריה יש השלכות פוליטיות, צבאיות וביטחוניות ישירות על אנקרה. הטורקים עוקבים מקרוב מאוד אחר המתרחש בדמשק. על-פי העיתון הטורקי 'סבאח', לפני קצת יותר מחודש, במהלך ביקור חשאי של ראש ה-CIA ליאון פאנטה בטורקיה, העלה בפניו ראש שירות הביון הטורקי האקן פידאן הצעה לסיום המשבר בסוריה על-ידי הצעת מקלט מדיני בטורקיה למשפחת אסד. על-פי הפרסום ביומון הטורקי, פידאן ביקר בדמשק ערב המפגש והעביר מסר אישי מראש הממשלה ארדואן לבשאר, שבו האיץ בנשיא סוריה "להיענות לרצון העם ולבצע שינויים מרחיקי לכת". אולם בשאר איחר להגיב, והאשים גורמי חוץ במשבר בסוריה.
כעת אומרים גורמים באופוזיציה הסורית כי ההצעה לבשאר הייתה מרחיקת לכת הרבה יותר. לדבריהם, הטורקים העלו לפני בשאר הצעה לירידה מכובדת מן השלטון תוך מתן ערבויות לשלומו ולשלום משפחתו. לדברי המקורות, הטורקים הציעו לבשאר את האופציה לשהות בטורקיה כאורח תחת חסותה של הממשלה והגנתה לתקופה ממושכת, שבסופה ישוב בשאר לסוריה או שלא ישוב כלל. באותה תקופה, כך על-פי המקורות הסוריים הגולים, ימונה ראש ממשלה זמני, שיוביל משא-ומתן עם ארגוני האופוזיציה הסורית לקראת הקמת ממשלה חדשה שתכלול גם את האחים המוסלמים, אולם השלטון העלאווי יישמר.
אין אפשרות לאמת את התיאור הזה, אולם יש בו די כדי להדגים את רמת המעורבות והמרכזיות שמייחסים ארגוני האופוזיציה הסוריים לטורקיה. על-פי המקורות הללו, לטורקים יש אפילו מועמד מועדף משלהם לכהן כראש ממשלה סורי זמני. האיש הוא הגנרל חסן טורקמני, שר ההגנה הסורי לשעבר וכיום עוזר של סגן ראש ממשלת סוריה ואדריכל היחסים בין סוריה לטורקיה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  17/05/2011   |   עודכן:  17/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארדואן נגד בשאר אסד
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אוי לו מיצרו ואוי לו מיוצרו. ל"ת
פלא יועץ  |  17/05/11 11:44
2
ארדואן בעל תחת טורקי מרשים,דרק
ראספוטין בן מדביד  |  17/05/11 17:06
3
רוצח הכורדים חושש שיגיעו אליו=
יוד יוד  |  18/05/11 23:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
"ממחזר דיכוי נשים ומשעתק אותו מקום כוחני של העיתונות הכלכלית הרגילה", אומרת ד"ר עינת לחובר בעקבות מחקרה על מיזם הדגל של מגזין הנשים "ליידי גלובס"    ממצאי מחקרה של לחובר מגלים: הדגש על העצמת נשים נעשה ברור ומפורש יותר; כסף וכוח הפכו לקריטריונים משמעותיים יותר בבחירת הנשים וההיררכיה והתחרות הפכו לערכים מרכזיים יותר
יורם אטינגר
במקום למנף את הנכסים ההסברתיים המעולים שלה - כגון תרומתה לארה"ב, עוצמתה הכלכלית נוכח הקריסה הגלובלית, זעזועי מדינות ערב, משניות העניין הפלשתיני, איומי האיסלאם על המערב - ממשיכה ישראל לדבוק במדיניות הסברה הססנית, עמומה ומתנצלת, המוסיפה שמן למדורת הלחצים והאיומים, מערערת את הביטחון, מרחיקה את השלום ומקרבת את המלחמה
איתמר לוין
בקשה של הסניגוריה הציבורית לקיים משפט חוזר לנהג מונית שהורשע בעבירות תעבורה, מלמדת לכאורה עד כמה קל להרשיע אדם בפלילים - גם כאשר יש לו אליבי וזיהויו מוטל בספק כבד
יובל לובנשטיין
האם מוצר מצליח בישראל לבטח יצליח גם בחו"ל? האם ייבוא של "מוצרים מנצחים מחו"ל" אשר הוכיחו את עצמם, יחזרו על הצלחתם גם בארץ? האם מדובר רק ב"מזל" או שישנם גורמים נוספים התורמים להצלחה?
ראובן לייב
איל הממון האוסטרי, שהתאבד בשבוע שעבר בשל מחלת האלצהיימר, לא התיר בחייו לשום עובר-אורח לחלוף בה, כדי שלא ייאלץ, חלילה, להתחכך ב"המון העם" הפוקד את פלדן, עיר הנופש והשעשועים האטרקטיבית של חבל קרינתיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il