X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
ערעור המשטר בסוריה משנה את יחסי הכוחות האסטרטגיים במזרח התיכון
▪  ▪  ▪
סוריה. נחלשת. [צילום: AP]
חאלד משעל מנהיג חמאס מודאג מן ההתפתחויות בסוריה, וכדי להבטיח לארגונו מקלט חלופי בטוח במצרים, מיהר לקבל את היוזמה המצרית לפיוס עם הרשות הפלשתינית.

גל ההתקוממות הפוקד את סוריה גורם למשטר האיותאללה בטהרן מבוכה וחוסר אונים. התקשורת באירן כמעט שאינה מביאה דיווחים מן המתרחש בסוריה, מלבד ההודעות של המשטר הסורי המצוטטות בהרחבה. עיקר עיסוקם של כלי התקשורת בטהרן מתמקד בהתנגדות השיעים בבחריין למשטר הסוני של הממלכה הבחריינית.
הסיבה לדאגתם של שליטי אירן מן ההתקוממות בסוריה נעוץ בכך שסוריה היא בת הברית היחידה של אירן בעולם הערבי. יחסיה של טהרן עם שאר מדינות ערב הם קרירים, עוינים ומנותקים. העיינות בין מדינות ערב הסוניות לבין אירן השיעית מקורה באיום האירני על מדינות המפרץ, ובראשן על ערב הסעודית, נוכח שאיפותיה של אירן להשתלט על מקורות הנפט במדינות ערב ועל המקומות הקדושים לאיסלאם בסעודיה. סיבה חשובה נוספת לעוינות היא החתירה האירנית נגד לבנון באמצעות סוריה וחיזבאללה. מסמכי וויקיליקס חשפו כי מנהיגה הרוחני של אירן, עלי חמינאי, הוא שפקד לרצוח את ראש ממשלת לבנון רפיק אלחרירי בשנת 2005 בנימוק שהוא סוכן סעודי. כמו-כן בוצעה שורה של מעשי רצח נגד אישים לבנוניים סונים ונוצרים בהשראת אירן ובסיועה של סוריה.
העכברים ממהרים להימלט
הידוק היחסים בין דמשק ובין טהרן החל בשנת 1982 בעיצומה של מלחמת שמונה השנים בין אירן ובין עירק. נשיא סוריה דאז, חאפז אסד, הסכים לנתק את הצינור שהזרים נפט מצפון עירק, דרך סוריה, לנמל זהרני שעל חוף לבנון. בתמורה, שילמה אירן לסוריה 280 מיליון דולר לשנה. כמו-כן אימנו קצינים סוריים קצינים אירניים בירי טילי סקאד נגד עירק. סוריה גם העמידה שדה תעופה בתחומה למטוסים אירניים שמטרתם הייתה הפצצת מטרות בצפון עירק.
מאז שנות ה-80', מעמיק בין שתי המדינות שיתוף הפעולה הכלכלי, המדיני והצבאי, ובמרוצת שלושה עשורים נוצרו מחויבויות ביטחוניות ומשפטיות בין שני הצדדים שיקשה על המשטר הסורי להיחלץ מהן. למשל, לפני כשלוש שנים הכריז נשיא סוריה בשאר, כי אם תתחייב ישראל להחזיר את כל הגולן, תסכים סוריה להיכנס למו"מ לשלום כולל. בתגובה, מיהר עלי חמינאי להכריז, כי אם תנקוט סוריה צעד כזה, תיאלץ אירן להעריך מחדש את יחסיה עם סוריה. זהו כמובן איום בוטה.
סוריה היא נכס אסטרטגי יקר לאירן, והיחסים ההדוקים בין שתי המדינות מאפשרים למשטר האירני לדחות את הקביעה כי הוא מבודד בעולם הערבי, בטענה כי סוריה היא בת ברית חשובה. הזנבות של משטר האיותאללה, כמו חיזבאללה וחמאס, ניזונים מאירן באמצעות סוריה המספקת מקלט להנהגת ארגון חמאס ומעבירה נשק אירני לחיזבאללה. העברת נשק לחיזבאללה דרך ים סוף ודרך טורקיה נתקלת בקשיים בגלל פעולות הסיכול של צה"ל ובגלל התנגדותה של טורקיה להעברת נשק אירני לסוריה דרכה.
לאחרונה, הפתיע ראש ממשלת טורקיה ארדואן, כשפקד ליירט שני מטוסים אירניים שהובילו נשק לחיזבאללה בטענה שהברחת נשק נוגדת את החלטת מועצת הביטחון. היחסים בין טורקיה ובין סוריה העכירו גם בשל היד הקשה שנוקט המשטר הסורי לדיכוי ההתקוממות נגדו. כזכור, בהתחלת ההתקוממות האשימה דמשק גורמים פלשתינים בהשתתפות במה שמכונה בפיה "המזימה".
נוכח התפתחות זו, מודאגים מנהיגי חיזבאללה מן ההתרחשויות בסוריה. חאלד משעל מנהיג חמאס מודאג אף הוא, וכדי להבטיח לארגונו מקלט חלופי בטוח במצרים, מיהר לקבל את היוזמה המצרית לפיוס עם הרשות הפלשתינית. על כך נאמר כי כשהספינה טובעת, העכברים ממהרים להימלט.
יהיו אשר יהיו ההתפתחויות בסוריה, המשטר הסורי של מחר לא יהיה כפי שהיה תמול-שלשום. אפילו אם יישאר על-כנו, הוא ייחלש, ויעסוק בעיקר בענייני פנים ובנקיטת צעדים כדי להמשיך לשרוד. התמורות בסוריה יפגעו אפוא בציר הרשע ובמעמדה של אירן במזה"ת וישַנוּ את המפה האסטרטגית באזור.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא פרשן לענייני המזרח התיכון - קול ישראל.
תאריך:  21/05/2011   |   עודכן:  21/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמואל עבאדי
עד אשר (אם בכלל) הרווח שיפיקו הערבים מיחסי שלום עמנו יהיה כמו זה שאנו נפיק משלום עמהם - לא יהיה שלום    נתניהו מגן באומץ על קו זה    ייתכן כי קו זה לא יהפוך אותו פופולרי, אך בכך הוא מגלם מנהיגות אחראית
מרדכי קידר
פריצתם של מאות אנשים את גדר הגבול ביום ראשון האחרון סימלה יותר מכל את ההבדל בין הפלשתינים ובין ישראל: הם חסרי כל, ואילו ישראל מדינה מסודרת ומאורגנת, ואפילו יכולה להרשות לעצמה לגלות איפוק בטיפולה בהם
אלדד יניב
אותה דמות טלוויזיונית מדויקת שחזרה למחוזותינו השבוע, היא תבנית נוף הפוליטיקה שלנו בעשורים האחרונים, לאמור: כלומניקים, בובות חוטים וסמרטוטים שמטפסים במעלה הג'ובים
איתן קלינסקי
נכון שהרצל היה אתאיסט, אבל הוא רחש כבוד רב למסורת ולערכים דתיים בדרכו הוא
אליקים העצני
האין העובדות זועקות ממש, שאין שחר לתפיסה השמאלנית, שאם תיתן לאנשי רמאללה מדינה ותחלק את ירושלים, הם יוותרו על הנכבה ולא ידרשו עוד למחוק את תוצאות מלחמת 48', כלומר - את מדינת ישראל גופה?
רשימות נוספות
לפחות 25 הרוגים בהתנגשויות בסוריה  /  עופר וולפסון
דיווח: קדאפי נפצע וברח מטריפולי  /  עופר וולפסון
צבא סוריה הרג שישה אזרחים בבניאס  /  איציק וולף
אובמה מנותק  /  יורם אטינגר
יום עצמאות שמח, שכנים!  /  נפתלי רז
המהפכה שלא צלחה  /  ראובן לייב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il