X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר אדם ניגש לערוך צוואה, יש להקפיד על כל התנאים הקבועים בחוק ובפסיקה ביחס לכך, ולכתוב את הוראות הצוואה בצורה ברורה, כשהיא מנוסחת היטב ובלשון שאינה משתמעת לשתי פנים וזאת מתוך שאיפה שלא ניתן יהיה לפסול את הצוואה או חלקים ממנה לאחר פטירתו של המצווה, או שלא תתעורר בעיה כלשהי בפרשנות תוכנה והבנת רצונו של המצווה
▪  ▪  ▪
להקפיד על התנאים בחוק [צילום: פלאש 90]
צוואה - מהותה והדרכים לעריכתה - חלק א'
אברהם אלטלף
בעת עריכת הצוואה יש להקפיד על כל התנאים הקבועים בחוק ובפסיקה ביחס לכך, מתוך שאיפה שלא ניתן יהיה לפסול את הצוואה
לרשימה המלאה

במאמר זה נבקש להתייחס למספר נושאים אשר הופכים לרלוונטיים כאשר מבקשים לקיים את הצוואה. לאחר פטירתו של המצווה, יש לפעול לשם קבלת צו לקיום הצוואה. מתן הצו הינו שלב הכרחי לשם קיום ההוראות הכלולות בה.
את הצו ניתן לקבל בשתי דרכים חלופיות. או בפניה לרשם לענייני ירושה אשר יתבקש לתת לה תוקף, או בפניה לבית הדין הרבני. ההבדל המהותי בין שתי דרכים אלה הוא שלרשם לענייני ירושה יש סמכות טבועה בחוק למתן צו קיום, בעוד שכדי שבית הדין הרבני יקנה סמכות לדון ולתת צו קיום לצוואה, חייבים כל היורשים להתייצב בפני בית הדין ולתת את הסכמתם המקנה לבית הדין את הסמכות לדון בעניין.
כחלק מההליך למתן צו קיום לצוואה, מתפרסמת על כך הודעה בעיתונות וזאת כדי לאפשר למי שמעוניין להתנגד לקיום הצוואה, לדעת על הגשת הבקשה וניתנת לו האפשרות להגיש התנגדות לבקשה וזאת בתוך 14 ימים ממועד פרסום ההודעה. התנגדות למתן צו הקיום יכולה להיות מבוססת על כמה סוגים של טיעונים:
  • המתנגד מחזיק בידיו צוואה אחרת של המנוח, ולטענתו יש לקיים את הצוואה שבידיו ולא את הצוואה שהוגשה לקיום.
  • במועד בו חתם המנוח על הצוואה שאותה מבקשים לקיים, הוא לא היה כשיר לחתום על צוואה.
  • המנוח חתם על הצוואה שלא מרצונו הטוב, מחמת השפעה בלתי הוגנת או בשל מעורבות של אחד היורשים בעריכת הצוואה.
  • אחד העקרונות הבסיסיים שהחוק מעניק לו חשיבות רבה בקשר עם עריכת צוואה הוא "כיבוד רצון המת".
לכן, באופן עקרוני, כאשר מתעוררת שאלה ביחס לתקפותה של צוואה, בית המשפט יפעל בשני כיוונים עיקריים:
  • ניסיון להבין, מתוכן הצוואה או מראיות נוספות, מה באמת היה רצונו של המנוח בצוואתו. לעיתים עלול להתעורר ספק בדבר רצונו האמיתי של המצווה, והאם הפרשנות שניתנת על-ידי ביהמ"ש או היורשים, להוראות מסוימות הכלולות הצוואה, משקפות באמת את רצונו של הנפטר. דוגמה למקרה כזה יכולה להיות כאשר בצוואה נכללת הוראה להוריש חלק מהרכוש של המצווה, למטרה מסוימת, מבלי לנקוב בה במדויק או מבלי להגדיר בצורה ברורה לאיזה גוף, המקיים את אותה מטרה, יש למסור את הרכוש או חלקו. במקרים כאלה, יידרש בית המשפט, לנסות ולהתחקות אחר רצונו של הנפטר ולהשתדל לתת הוראות לקיום הצוואה בדרך שנראית הקרובה ביותר לרצונו של הנפטר.
  • ניסיון לוודא שכאשר נערכה הצוואה על-ידי המנוח, תוכנה שיקף נאמנה את רצונו שלו, והוא לא היה מושפע מרצונם של אחרים. השפעה יכולה להתבטא בהפעלת לחצים בצורה בלתי הוגנת על המצווה כדי שיוריש לאותו אדם רכוש, בניגוד לרצונו של המצווה וכדומה. בנוסף קובע החוק כי כאשר ישנה מעורבות של אחד היורשים בעריכת הצוואה, גם אם לא הייתה השפעה על המצווה, הצוואה תיפסל, כולה, או לפחות החלק הנוגע לאותו יורש שהיה מעורב בעריכת הצוואה. עצם המעורבות בעריכת הצוואה נחשב כהשפעה על המצווה, ועלול לפסול את הצוואה.
כיון שלעיקרון של כיבוד רצונו של המת ניתן משקל מכריע בדיני הירושה, ניתן לעיקרון זה משקל מכריע בשאלה אם לקיים או לפסול את הצוואה . מבחינה עקרונית בית המשפט ישתדל, במידת האפשר לקיים את הצוואה, כיון שברור שהמנוח היה מעוניין לתת הוראות ספציפיות ביחס לעיזבונו והיה מעוניין לחלק אותו בדרך מסוימת. ביטולה של צוואה, כולה או חלקה, יוצר מצב שהעיזבון יחולק בין היורשים הקבועים בחוק ולא בין אלה שפורטו בצוואה. לעיתים אין הבדל גדול בין התוצאות, אולם במקרים רבים, יכולה להיות לכך משמעות גדולה, שכן אם אדם מעוניין להוריש את רכושו בדרך הקבועה בחוק, אין כל צורך בעריכת צוואה על ידיו.
דוגמה מעניינת לשאלות שבהן התחבטו בתי המשפט לאורך השנים הינה בהוראות אשר קובעות תנאים מיוחדים או אף חריגים בצוואה, אשר על היורשים לקיים, כתנאי לקבלת חלקם בעיזבונו של המנוח. במקרה שנדון לפני כמה שנים בבית המשפט נקבעה בצוואה הוראה אשר מתנה את זכותם של חלק מהיורשים לרשת את המנוחה, בכך שאותם יורשים חייבים טרם קבלת חלקם בעיזבון להינשא לבני זוג יהודים. מקורה של ההוראה היה בחשש של המצווה, שאותם יורשים יתחתנו עם מי שאינו יהודי ועל כן היא קבעה את ההוראה הזו בצוואתה. הבעיה התעוררה כאשר אותם יורשים, היו רווקים, ולא הביעו, באותו שלב, כל רצון להינשא בכלל, ומאידך ביקשו לקבל את חלקם בעיזבון לאחר פטירת המצווה.
כאשר בית המשפט נדרש לדון בתנאי זה שבצוואה, הוא קבע כי אין כל הצדקה להמתין בחלוקת העיזבון עד לנישואי אותם יורשים, כשבכלל לא בטוח שהם באמת יינשאו אי פעם. לכן קבע ביהמ"ש תאריך יעד, של מספר שנים, והורה שגם אם עד לאותו מועד לא יינשאו היורשים כלל, הם יהיו זכאים לקבל את חלקם בעיזבון. במקרה זה, ערך ביהמ"ש איזון בין רצון המצווה לבין נסיבות החיים של היורשים.
שאלה מעניינת שעלתה לכותרות לאחרונה עוסקת בקשר שבין תרומת איברים ובין דיני הירושה והצוואות. ישנם אנשים אשר עורכים צוואה וקובעים בה גם את רצונם ביחס למה יעשה בגופם לאחר פטירתם. לדוגמה יש אשר בוחרים לתרום את גופם למדע, או להבדיל מבקשים להורות על תרומת איברים מסוימים להצלת חייהם של חולים הזקוקים להשתלת איברים. במקרה שהובא לבית המשפט לפני מספר שנים, נחלקו הבן והבת של הנפטרת, האם לקיים את הוראתה בצוואה שערכה, לתרום את גופה למדע.
בית המשפט קיבל את תוכן הצוואה למרות התנגדותו של הבן והורה כי יש לקיים תנאי זה שבצוואה כרצונה של הנפטרת. כך גם לגבי תרומת איברים להשתלה. השאלה שעלתה לאחרונה עסקה בשאלה האם ניתן לתת לכרטיס אד"י תוקף של צוואה או לא, כאשר יש מקרובי המשפחה שמתנגדים לתרומת האיברים. בעקבות הפרסום בתקשורת, לאחר פטירתו של שחקן הכדורגל אבי כהן, הוגשה תביעה הצהרתית לבית המשפט להורות כי לכרטיס אד"י יש תוקף מחייב של צוואה. ענין זה טרם החל להתברר בבתי המשפט ועל כן אין בו הכרעה מחייבת עדיין.
מכל מקום ברור הוא שכאשר אדם ניגש לערוך צוואה, יש להקפיד על כל התנאים הקבועים בחוק ובפסיקה ביחס לכך, ולכתוב את הוראות הצוואה בצורה ברורה, כשהיא מנוסחת היטב ובלשון שאינה משתמעת לשתי פנים וזאת מתוך שאיפה שלא ניתן יהיה לפסול את הצוואה או חלקים ממנה, לאחר פטירתו של המצווה או שלא תתעורר בעיה כל שהיא בפרשנות תוכנה והבנת רצונו של המצווה.

האמור לעיל הינו בבחינת מידע כללי ואינו בא במקום התייעצות ספציפית עם מומחה מקצועי, ביחס לכל מקרה ומקרה.
הכותב הוא עו"ד, מומחה בתחום המעמד האישי ודיני הירושה ושותף במשרד עורכי הדין אלטלף.
תאריך:  25/05/2011   |   עודכן:  25/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צוואה, מהותה והדרכים לעריכתה - חלק ב'
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
החלום הפלשתיני הוא וירטואלי. את הזהות הפלשתינית ואת המדינה הפלשתינית שתלו במוחם זאבי ערב, בעלי ההון האנטישמיים באירופה ובאמריקה, שאליהם התפתו רודפי הבצע בקרב בעלי ההון ואדריכלי התקשורת ואמנים ישראלים. זהות פיקטיבית זו היא כמו רוח רפאים, כמו שד שנכנס בהם, ולא יניח להם, ולא ישקוט בהם, ומביא עליהם הרס עצמי נורא. הפיקציה הפלשתינית תקרוס בדיוק כפי שאימפריית ההייטק המנופחת קרסה, מכיוון שלא היה בה ממש
הלל ויס
ישראל תמיד אימצה את נתיב הדמוקרטיה    רק הערבים אזרחי ישראל נהנים מזכויות דמוקרטיות אמיתיות    מתוך 300 מיליון ערבים רק מחצית האחוז חופשיים    מי שמכחישים את הסכנה מאירן גרעינית טומנים ראשיהם בחול    מוכן לפשרות כואבות    היהודים אינם כובש זר ביהודה ובשומרון    גבולות 67' אינם בני הגנה    ירושלים לעולם לא תחולק
חניאל פרבר
עם ישראל תאומים-תאומים זה לזה ותאומים לקב"ה    מהו הדמיון בין השמות סיוון, סיני וסין?    השמחה הגדולה בחודש זה היא קבלת התורה בחג מתן תורה
איתן קלינסקי
צר לי שהבית עליו אני נמנה כששים שנה הביא את האסיפה של פועלי כימיקלים צפון לכלל החלטה שכולם עוזבים את ההסתדרות. עוזבים גוף שנתן יד לתוצאה הרסנית - ממאה אחוז עבודה מאורגנת במפעל, השומר על זכויות הפועלים, הפך למפעל שמחצית כוח האדם העובד מועסקת על-ידי ספסרי כוח אדם
רבקי פינצ'וק
איה מקומו של הקשיש בחברתנו כיום?    יחסנו למבוגרים מאיתנו הולך ומידרדר משנה לשנה    רק אם נבצע שינוי דרסטי ביחסנו אליהם, יהיה בכוחנו לקבל ולהנחיל ידע, ערכים ואמונה, בדור החדש ההולך וגדל בארץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il