X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה שאובמה דורש מאיתנו, יחד עם לא מעט ממדינות אירופה, הוא להצהיר ובקול על הקו האחרון שאליו נהיה מוכנים לסגת וכל זה רק בתחילתו של משא-ומתן
▪  ▪  ▪
משא בלי מתן על ארץ ישראל [צילום: AP]

מבלי קשר האם אתה הקורא מאמין בארץ ישראל השלמה ורוצה את מדינת ישראל "עד לנהר הגדול" או שהנך בעד חזרה לגבולות 48', צריך להסתכל על מתווה אובמה בצורה עניינית וביושר פנימי.
מה שאובמה דורש מאתנו (יחד עם לא מעט ממדינות אירופה) הוא להצהיר ובקול על הקו האחרון שאליו נהיה מוכנים לסגת וכל זה בתחילתו של משא-ומתן. מתי אתה הקורא בעת שניהלת משא-ומתן, לדוגמה על מכירת דירה או אפילו מכונית, הודעת לקונה הפוטנציאלי בפגישה הראשונה מהו המחיר האחרון שאתה מוכן לקבל עבורה ושהיית מוכן לרדת אליו? האם לא השארת לעצמך מרווח תמרון מסוים?
לכל משא-ומתן יש עמדת פתיחה ויש עמדות המתבהרות במהלך המשא-ומתן. לא סתם התהליך נקרא "משא-ומתן" כלומר יש תהליך בו כל צד "נותן" משהו תמורת "נתינה" של הצד האחר. ככה זה במכירת מכונית, דירה וכל דבר אחר. התהליך באופן עקרוני לא שונה כאשר דנים על יחסים בין מדינות.
ולעצם העניין, כל מי שתומך בחזרה לגבולות 67' כאן ועכשיו ורוצה שלום אמת חייב לקרוא את ספרו של דני יתום "שותף סוד", שיצא בהוצאת ידיעות אחרונות בשנת 2009. דני יתום, שהיה יד ימינם של רבין, ברק ונתניהו בתהליכי המשא-ומתן בתקופתם, חושף בספרו מסכת ארוכה ומפורטת של עמדות המנהיגים השונים בפרק זמן משמעותי של המדינה.
לצד הכתיבה המרתקת השופכת אור על תהליכים שבדרך כלל הם נסתרים מהעין אי-אפשר שלא לחוש בחוסר הניסיון ובכשלים של מנהיגי ישראל בתהליך המשא-ומתן.
כדוגמא, אביא את עניין רמת הגולן המתואר בספרו של יתום. בתחילה מנחה רבין לדבר עם הסורים על כך שהקו הקדמי שאנו מוכנים לסגת אליו עובר במרכז הרמה (קו התילים) והפשרה המקסימלית תהיה נסיגה לקו המצוקים על הרמה. לאחר זמן מה בתהליך המו"מ הקו הקדמי לנסיגה הופך לקו המצוקים ואילו הקו האחורי לנסיגה הוא קו שביתת הנשק. בספר דוגמאות למכביר של "התקפלות" שיטתית של ישראל מעמדותיה בצורה המעוררת דאגה ליכולת העמידה של ישראל בהתייחס למטרות שהיא הגדירה כקריטיות.
עוד מוצגות בספר דוגמאות של שלומיאליות שלנו אל מול "המתווך הנאמן" - אמריקה. ראשי ממשלה בישראל מתפתים לשתף את האמריקנים כבר בתחילת התהליך בקווים האדומים של ישראל מתוך התחייבות מפורשת של האמריקנים לא למסור לצד שכנגד את עמדתנו. לא עוברות 12 שעות והמשלחת הישראלית מקבלת כנייר עמדה רשמי של ארה"ב את הקווים האדומים שלה כנקודות לתחילת משא-ומתן... ככה עם הסורים וככה עם הפלשתינים.
במקרה של השיחות עם הפלשתינים המצב קיצוני יותר היות שהם עומדים על דעתם לאי התקפלות מעמדתם הראשונית. פעם אחר פעם הם סוחטים את ישראל ואת האמריקנים לפשרות ואף פעם אינם מוכנים להגיד מהי עמדתם או מהי הנקודה שהם מוכנים להתגמש כלפינו. והתגובה שלנו במשלחת? כעס על הפלשתינים והמשך התקפלות...
דני יתום אינו חשוד בעמדות פוליטיות ימניות ועמדותיו נראות כאמיתיות ומתארות את המצב שהיה קיים בתהליך השיחות. האם ישראל אינה חייבת ללמוד לקח מהעבר שאינו רחוק? בוודאי שכן!
הלקח המרכזי הוא ניהול משא-ומתן בדרך רצינית יותר תוך הבנת הצד השני, תרבותו ושיטת התנהלותו. דרישתו של אובמה מישראל לחזור לקווי 67' ולהתחיל אתם את המשא-ומתן לא הגיונית ואין לקבלה.

תאריך:  27/05/2011   |   עודכן:  27/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה ראש הממשלה צודק בעניין קווי 67'
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אין למה?זו ארצנו=נקודה!!! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  27/05/11 16:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
שעת מבחן הגיעה לצעוד אל המטרה הנכספת בתנאי מדבר קשים, אך זה מבחן הדור    זה מבחנו של עם ישראל בכל הדורות: לדעת לעמוד בתנאים קשים לא רגילים שכל עם עומד בהם    בל נסמוך על אחרים, כי כבר אימצנו את הכלל "אם אין אני לי מי לי". זה הכלל ששם את ישראל על מפת העולם
ציפי לידר
מה לומדים ממיפקד העם במדבר ומדגלי השבטים? ומדוע נפקדו הלוויים לחוד? ואיך כל זה קשור למסורת?    וגם: מדוע ניתנה התורה במדבר?    ביחד ולחוד - גירסת היהדות
אסף גולן
על ישראל לפעול בעוצמה רבה נגד הצעדות של הפלשתינים אל גבולות המדינה גם במחיר של סנקציות בינלאומיות
אברהם (פריצי) פריד
בסנאט לא בטוחים אם ניתן לממן את החמקן החדש ואצלנו הזמינו כבר עשרות מטוסים מהדגם    לאן נעלמו מיליארד שקלים?    למה כדאי לשתוק בחקירה במשטרה?    ועל העיר שנחסמה לה יחדיו
איתן קלינסקי
כשאני כותב שורות אלו מתייצבת לנגד עיני דמותו של מחנך אהוב, שבקול אבהי כואב מדבר אלי. מחנך שהיה חשוב לו להבהיר לי, כי אני טועה בכפירתי, שאינני בן לעם סגולה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il