X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומנים אישיים
ביקורת על נייר העמדה: המלצות לתיקון שיטת הממשל ותוכנית פעולה (ישראלים להצלת הדמוקרטיה), המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2011
▪  ▪  ▪

הצעות לשינוי שיטת הבחירות כמו גם רפורמות בממשל נדונו פעמים רבות באקדמיה כמו גם בכנסת. הרציונל של נייר העמדה הזה הוא ברצון לחזק "יכולתו של ראש הממשלה למשול, אבל בה בעת בחיזוק יכולתה של הכנסת לפקח על הממשלה. אנו מעוניינים בחיזוק המפלגות המצרפיות (המפלגות הגדולות יחסית, המציעות תוכנית פעולה כוללת ופונות לכלל האזרחים). אנו מעוניינים בכנסת חזקה, שתפקח באופן יעיל על הממשלה, אבל מצד שני לא תחוקק מעל המידה הסבירה" (עמ' 14-13).
אולם במשטר פרלמנטארי קואליציוני, שרידות הממשלה מובטחת הודות לרוב בפרלמנט התומך בה מהאינטרס של שרידות פוליטית עצמית, ולכן אין הוא מפקח עליה. הפרדה מהותית בין הרשות המבצעת למחוקקת, קיימת רק במשטר הנשיאותי, במיוחד במודל האמריקני, אך משטר זה נדחה.
בדרך כלל הדיון בנושא רפורמות מתחיל בנושא שינוי שיטת הבחירות. ההמלצות מעריכות את היחסיות הקיימת בשיטה הישראלית, אבל שואפות למיתונה לטובת יתר ממשלות. ההמלצה הראשונה נסבה על העלאה הדרגתית של אחוז החסימה ל-2.5% ואחר-כך 3%. בהמשך נטען ש"סף חסימה גבוה עשוי להטיב עם המפלגות הגדולות, למתן את רמת השיסוע בפרלמנט ולחזק את כושר המשילות" (עמ' 23).
אולם דומה שלחלק מטענות אלו אין בסיס. ניתן להבין כי אחוז חסימה ישרת את המפלגות הגדולות, אולם מה לכך ולמיתון רמת השיסוע בפרלמנט? מה לכך ולחיזוק כושר המשילות? אם נבחן את המפלגות העלולות שלא לעבור את אחוז החסימה (בהנחה שלא יצרו בלוק טכני), הרי מדובר במפלגות כמו: חד"ש, בל"ד, רע"ם-תע"ל. האם היעדר מפלגות אלו בכנסת (שאינן בגדר שותף לגיטימי בממשלות ישראל), יפחית את הקיטוב? דומה שדווקא ייצוגן בפרלמנט יש בו תרומה למיתון הקצנה פוליטית אידיאולוגית.
ומה לגבי המשילות? הרי גם אם יופחת מספר המפלגות בכנסת ותישאר השיטה הפרלמנטרית קואליציונית בעינה, יגדל כוח המיקוח של המפלגות שמפלגות השלטון תהיינה זקוקות להן.
יש לזכור שבטינו קרקסי היה לראש ממשלת איטליה למרות שעמד בראש מפלגה שלא הייתה הגדולה ביותר.
לא רק מספר המפלגות היוצרות את הקואליציה הוא בעייתי מבחינת המשילות, אלא עצם המשטר הפרלמנטרי קואליציוני. אין בהכרח קשר בין גודל המפלגה ולמידת "קיצוניותה", ולכן אין לקבל כמובן מאליו את הטיעון שהעלאת סף החסימה "תפחית את מספר המפלגות בישראל ותמתן מעט את התמריצים להקצנה" (עמ' 24). באופן פרדוקסלי טוענים המחברים שהעלאה זו "תעודד חבירה של מפלגות לבריתות גדולות בטרם בחירות וכך תפחית את בזבוז הקולות" (עמ' 24). אולם יצירת בלוקים טכניים אפשריים לפני הבחירות עשויה להיות מקפצה להכנסת מספר מפלגות קטנות לכנסת ובניגוד לרציונל העלאת אחוז החסימה ולהפחתת מספרן.
סוגייה אחרת בשינוי שיטת הבחירות נסבה על שינוי שיטת הרשימה "אנד-בלוק" הסגורה לרשימה "פתוחה למחצה לכנסת, שתאפשר לבוחרים לעשות אחת משתיים: להצביע למפלגה ובכך לתת אישור למועמדויות שנקבעו בהליך מפלגתי פנימי או לסמן כמה נציגים בפתק ההצבעה" (עמ' 15). להצדקת שיטה זו גורסים המחברים ש"אימוץ שיטת רשימתית פתוחה למחצה יפחית את משקלה של בחירת המועמדים הפנים מפלגתית בכלל ואת משקל הפריימריז בפרט, מכיוון שבמועד הבחירות הכלליות יתקיים סבב נוסף ומכריע של תחרות פנים מפלגתית" (עמ' 21). אומנם רק מצביעי המפלגה הם המשפיעים על בחירת מועמדיה לכנסת, אולם כיצד נקבעת הרשימה? כיצד נקבע הדירוג של כל מועמד ומועמד? מי יכול להיות מועמד? מדובר בשאלות שהתשובות להן אינן ברורות דיין. יש גם לזכור שככל שגדל האלקטורט של הפריימריז הן מבטאות יתר דמוקרטיזציה, אך גיוסי ההון יכולים ליצור ההבדל בין מועמדים ריאלים למי שאינם ריאלים, ללא כל קשר לאיכותם הסגולית.
ביחס לכנסת מוצעות מספר הצעות, ביניהן: "שיפור הפיקוח הפרלמנטרי על הרשות המבצעת", שכפי שהוסבר קודם מדובר בכשל מובנה מעצם המשטר הפרלמנטרי קואליציוני.
הצעה אחרת נסבה על "הגדלת מספר חברי הכנסת" (עמ' 16), ומאידך-גיסא צמצום "מספר השרים ולקבוע כי בממשלה יהיו 18 שרים לכל היותר, להגביל את מספר סגני השרים ולשריין מגבלות אלה בחוק יסוד ברוב של שני שליש" (עמ' 26). מחברי המסמך ממליצים "לשריין הגבלה זו בחוק יסוד: הממשלה. השריון בחוק היסוד מאפשר להסיר את המגבלה רק ברוב של שני שלישים" (עמ' 36). נכון ש-80 חברי כנסת הם מכשול רציני לשינוי חקיקה, אבל כשיהיה צורך בהגדלת הממשלה, לא מן הנמנע שיהיו תרגילים מתרגילים שונים להבטחת רוב לשינוי זה.
ביחס לגודל הפרלמנט ביחס לאוכלוסיה, מובאים נתונים של 13 מדינות שאוכלוסייתן בין 4 מיליון עד קרוב ל-11 מיליון לעומת כ-7 מיליון בישראל. על פניו, יש ממש בטיעון אולם היה רצוי להביא מהספרות המחקרית הערכות מאותן מדינות על תפקוד הפרלמנט נוכח גודלו באותן מדינות. דומה שבולגריה, בעלת 240 חברי פרלמנט ואוכלוסיה של 7.4 מיליון נפש, מהווה מודל אינפלציוני לעומת ישראל בעלת אוכלוסיה כמעט זהה עם מחצית חברי הפרלמנט (עמ' 26).
בהתייחס לסוגיית המשילות במבט על הממשלה, טוענים המחברים שהפגיעות "של הרשות המבצעת בישראל אינה נגזרת של דפוס המשטר הפרלמנטרי, אלא תוצאה של השיסוע בפרלמנט ושל העדר הסכמה בכל הנוגע לפתרון סוגיות מהותיות" (עמ' 32). אולם המחלוקות האידיאולוגיות בפרלמנט יימשכו ולא ניתן מבנית לנטרלן, אך המחברים בכל זאת מאמינים שבאמצעות רפורמות ניתן לשפר המצב וטוענים ש"מוקד הבעיה היא פעולתם של הסדרים מוסדיים, אשר אינם מעניקים תמרוץ מספיק להקמת שותפיות יציבות ומחייבות" (עמ' 32).
ההצעה הראשונה נסבה על "קביעה בחוק שתעניק זכות ראשונים להרכבת הממשלה לראש המפלגה שזכתה במספר הקולות הגבוה ביותר" (עמ' 32). אולם מה המשמעות והמשקל של מתן אפשרות ראשונים לראש המפלגה הגדולה ביותר? הרי הוא אמור ליצור קואליציה לצורך הקמת הממשלה, וכשאין לו רוב, אין הוא יכול להקים ממשלה וכך היה עם ציפי לבני. מתן זכות הראשונים אינו פוטר את הצורך ברוב לממשלה משך כל זמן כהונתה. הטענה שזכות הראשונים תעודד "את המצביעים לתמוך באחת המפלגות הגדולות, שרבים הסיכויים כי יתמודדו על הזכאות להרכיב ממשלה. הסיבה לכך היא, שהקשר בין ניצחון בבחירות לבין הזכות להרכיב ממשלה יהפוך לברור וודאי יותר. צפוי גם, שמנגנון זה יעודד מפלגות לחבור זו לזו טרם הבחירות" (עמ' 33). מדובר בטענה שאין לה על מה לסמוך. הממשלה הקואליציונית תמשיך להתקיים ומצביעי המפלגות השונות (למשל: מרצ, שס, ישראל ביתנו) לא ישנו את הצבעתן נוכח אפשרות שמפלגה גדולה א' (למשל הליכוד) תרכיב ראשונה את הממשלה או מפלגה גדולה ב' (למשל קדימה).
במסמך יש הצעות נוספות וגם חשובות, כמו למשל שינוי שיטת הבחירות, "תריסר אזורי בחירה רב נציגים" (עמ' 38), ותרומה להבנת הצעה זו טמונה בטבלה משווה של שיטת בחירות, מספרי אזורי בחירה ואופי ההצבעה ב-35 דמוקרטיות במערב (עמ' 41-40).
למעשה, הדיון בשינוי שיטת הבחירות מלווה את הכנסת מהעשור הראשון שלה, ודומה שהוא ימשיך ללוות אותה. בשורה האחרונה, גם אם ההתרשמות שמדובר במסמך אפוי בחלקו יש בו בכל זאת תרומה לדיון חשוב ומרכזי על אודות משטר מדינת ישראל.

הכותב חבר בעמותת "אני ישראלי".
תאריך:  30/05/2011   |   עודכן:  30/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)  אברהים צרצור  אברהם הירשזון  אברהם זילברברג  אהוד רצאבי  אהרן אבוחצירא  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית זוארץ / Orit Zuaretz  אורית נוקד  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד א-ד`אהר  אטילה שומפלבי  אילן ליבוביץ'  אילן שלגי  איתן לבני (בנוזוביץ')  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליעזר אבטבי  אלכס מילר  אסתרינה טרטמן  אפרים תבורי  אתי לבני  בנימין אבניאל (גטשטיין)  ג'ון אדוארדס  גילה פינקלשטיין  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד מנע  דן  גרטלר  דן מרידור / Dan Meridor  דניאל הרשקוביץ  דניאל-יצחק לוי  דרור זייגרמן  הרצל שפיר  ויצמן שירי  חיים אמסלם  חמאד אבו-רביעה  חנא סוייד  טובה אילן  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יהודה-מאיר אברמוביץ'  יואב מני  יוליה שמאלוב-ברקוביץ'  יוסף שגל  יוסף שפרינצק  יורם מרציאנו  יחזקאל זכאי  יעקב כהן  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק בן - ישראל  יצחק ברמן  יצחק זיגר  יצחק זיו  ישראל ישעיהו-שרעבי  כרמל שאמה-הכהן  לביב חוסיין אבו-רוכן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר זורע (זארודינסקי)  מאיר תלמי  מאיר-דוד לוונשטיין  מאשה לובלסקי  מוטי ששון  מחמוד א-נאשף  מיכאל פואה  מיכאל רצון  מיכל ליברמן-גילון  מיקי לוי / Mickey  Levy  מלי פולישוק-בלוך  מנחם אליעזר מוזס  מרדכי זר  מרטין שלאף  משה זלמן פייגלין  משה מוץ מטלון  נדב פרי  נחום ניר-רפאלקס  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  סופיה רון-מוריה  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עבאס זכור  עבאס זקור  עבדול-עזיז זועבי  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עינת וילף  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמירה דותן  עמרי שרון  ערי ז'בוטינסקי  פנחס לבון (לוביאנקר)  פניה (פאינה) קירשנבאום  פריג`א זוארץ  ציון פיניאן  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קדיש לוז (לוזינסקי)  ראובן ברקת (בורשטיין)  רוביק דנילוביץ'  רוחמה אברהם בלילא  רון בריימן  רוני בר-און  רחל אדטו  רן בנימיני  שלום זיסמן  שלמה לביא (לבקוביץ')  שמואל תמיר כצנלסון  שרון שלום  תאופיק זיאד
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה חלפון
רלי פנחס
על הימים שבין השואה לתקומה ועל העידן שבין התמימות לנהנתנות    מוקדש לסבא שלי יואל כץ ז"ל שעלה לארץ מאירופה עם משפחתו בשנת 1948
נורית גרינגר
אלישע פורת
גורי גרוסמן
רשימות נוספות
מרדכי גילת כותב ספר על אריה דרעי  /  יואב יצחק
נתניהו יצא גדול, ומי יצא קטן?  /  יהודה דרורי
פאשיזציה? - זו רק ההתחלה  /  יוסף חרמוני
סיפוח זוחל בליכוד  /  סופיה רון-מוריה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il