X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המצב הבעייתי אליו נקלעה טורקיה בעקבות המהפכות בעולם הערבי מהווה הזדמנות לישראל לסיים את הסכסוך בין המדינות
▪  ▪  ▪
על ישראל להכיר בחולשה הרגעית של טורקיה [צילום: AP]

בתוך סבך ההתרחשויות המדיניות במזרח התיכון ובוושינגטון, הגיעו לפני כשבוע שני מסרים מכיוון טורקיה שכמעט לא זכו להתייחסות ראויה בכלי התקשורת הישראלים, למרות שהם אוצרים בתוכם מסרים חשובים ליחסים בין המדינות.
בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" אמר נשיא טורקיה, עבדוללה גול, כי הוא "מייעץ לחמאס להכיר במדינת ישראל כמדינה לגיטימית", וכי "יש צדק בטענת אובמה לפיה לא ניתן לצפות מישראל לשאת ולתת עם גוף שאינו מכיר בה". בהמשך הוסיף גול ואמר כי "לישראל יש את כל הזכויות להציב את ביטחונה האישי בראש מעייניה". באותו יום צוטט גם שר החוץ הטורקי בראיון שנתן לטלוויזיה הטורקית כשאמר: "צריך להבהיר שטורקיה תעניק תגובה הולמת לכל חזרה על הפרובוקציה הישראלית בלב ים", כתגובה לשאלה כיצד תגיב טורקיה למקרה של שפיכות דמים נוספת במשט שעתיד לצאת מחופי טורקיה בעוד כחודש.
למשמע הצהרות אלו נראה כי לכאורה ישנה סתירה בין דבריו של נשיא טורקיה שמזכירים יותר נאומים פרו-ישראלים מצד נשיאים אמריקנים, לבין הטון הלוחמני ששידר שר החוץ הטורקי, המאפיין את המדיניות הטורקית כלפי ישראל מאז החל המשבר ביחסים בינואר 2009. אולם, מניתוח הדברים עולה כי הם משקפים את האופן שבו מדיניות החוץ הטורקית מתמודדת עם אירועי "האביב הערבי".
האיש מאחורי פילוסופיית מדיניות החוץ הטורקית הוא שר החוץ, אחמד דאווטולו - אקדמאי ואסטרטג מובהק שהגה את מדיניות "אפס הבעיות". מדיניות זו בנויה על שמירת יחסים תקינים עם כל שכנותיה של טורקיה ומטרתה להחזיר לטורקיה את מעמדה ויוקרתה בזירה הבינלאומית לזה שהיה בימי האימפריה העותומאנית. ביישום מדיניות החוץ משלים את דאווטולו ראש הממשלה המוחצן ארדואן, שידוע ברגישותו הרבה לדעת הקהל בעולם הערבי. ארדואן ודאווטולו שבו ועברו בבירות רבות בעולם והצליחו לבסס את מעמדה של טורקיה כמעצמה אזורית הקשורה ברשת של אינטרסים כלכליים ומדיניים עם מדינות מרכז אסיה והמזרח התיכון.
עוד לפני שמוחמד בוזיזי הטוניסאי הצית עצמו, גילה דאווטולו כי מדיניות החוץ שלו שאפתנית יתר על המידה. המשבר ביחסים עם ישראל וההתקרבות לציר האירני-סורי קיררו את היחסים בין וושינגטון לאנקרה, שלמרות כוחה המתגבר, עדיין זקוקה לתמיכה הכלכלית והמדינית של ארה"ב. דאווטולו גילה כי מדיניות של "אפס בעיות" עם כל המדינות השכנות אינה ריאלית כאשר למדינות בשכונה אין אינטרסים חופפים אחת עם השנייה.
השפעת המהפכות בעולם הערבי
המהפכות בעולם הערבי העמידו את דאווטולו במצב מורכב אף יותר. בדומה לארה"ב ולישראל, גם טורקיה מיסדה את מדיניות החוץ שלה על אינטרסים משותפים עם משטרים ערביים ולא עם העמים עצמם. כשהמשטרים החלו ליפול זה אחר זה, מדיניות החוץ הטורקית החלה לזגזג בניסיון להיות בצד שיהיה בעל יכולת קבלת ההחלטות כשהמהומות ייפסקו.
נפילתו של מובארק נתפשה באנקרה בתחילה כחיוביות מכיוון שמצרים הייתה יריבתה של טורקיה במאבק על דומיננטיות אזורית ופופולריות בקרב הלאום הערבי. אולם כשהמשטר המצרי הצבאי החל להתקרב לאירן ותיווך בעסקת הפיוס בין פתח לחמאס, התברר לשלטון באנקרה שמצרים של אחרי מובארק עלולה להוות יריבה חזקה יותר מזו שבימי מובארק.
ההפגנות שהפכו למלחמת אזרחים בלוב העמידו את טורקיה בבעיה גדולה יותר. טורקיה ולוב חתמו על חוזי שיתופי פעולה כלכליים בשווי מיליארדי דולרים, שביטולם האפשרי היה הגורם המרכזי בתמיכתו הרטורית של ארדואן בקדאפי וסירובה הראשוני של טורקיה להתערבות צבאית בלוב. לאחר שנערכו הפגנות נגד ארדואן בבנגזי וכשהוחלט שנאט"ו (בה חברה טורקיה) תיקח על עצמה את ניהול המערכה הצבאית, טורקיה השכילה להשתתף במאמץ הבינלאומי בצורה דפנסיבית על-ידי שליחת ספינות בית-חולים שיפנו את האזרחים הפצועים ממיסראטה הנצורה.
גם עתידו הלא ברור של משטר אסד העמיד את טורקיה במצב מסובך. בנוסף להיותה נכס כלכלי, סוריה של אסד היא בעלת ברית חשובה במזרח התיכון, במיוחד כאשר עתידם של משטרים נוספים לוטה בערפל. הפיכה אפשרית לא רק שעלולה לעלות לטורקיה באובדן שותפה אסטרטגית, אלא גם בזרם של מיליוני פליטים עלאווים שיימלטו מזעם ההמון הסוני.
הזדמנות ליישוב הסכסוך
אם כך, השינויים במזרח התיכון מאלצים את מדיניות החוץ הטורקית להתגמש ולהתיישר לפי המציאות הפוליטית החדשה במזרח התיכון. דאווטולו נאלץ לתמרן בין הרצון לשמר את תמיכת הציבור המוסלמי מבית והערבי מחוץ, ובין האינטרסים הטורקיים לשמר ולחזק את מעמדה של טורקיה כמעצמה אזורית. התנהגות זו יכולה גם להסביר את אותן הצהרות סותרות-כביכול כלפי ישראל. מחד-גיסא, טורקיה איבדה ממעמדה ומכוחה וזקוקה לתמיכת ישראל כדי שזו תסכים להמשיך ולשמש כמתווך בין ישראל לעולם הערבי. מאידך-גיסא, ההתנגדות הטורקית למדיניות ישראל היוותה את המקור העיקרי לתמיכת העולם הערבי בארדואן, תמיכה לה הוא נזקק עכשיו יותר מתמיד לקראת הבחירות בחודש הבא ובעקבות המהפכות בעולם הערבי.
מבחינת ישראל מצב זה מהווה הזדמנות ליישב את הסכסוך בין המדינות. כדי לעשות זאת, עליה ראשית להכיר בחולשתה הרגעית של טורקיה כלפי מי מהשחקנים האחרים במזרח התיכון ובאיזה אופן. שנית, עליה להכיר כי מקור הסכסוך והאנטגוניזם הטורקי כלפי ישראל נובע משיקולים פוליטיים, פופוליסטיים-אלקטוראליים טורקיים פנימיים וחיצוניים, ולא משום מלחמת דתות או ציוויליזציות. שלישית, על ישראל להשכיל לנצל את המצב ולהציע לטורקיה להמשיך לשמש כגורם מרכזי בתהליך מדיני במזרח התיכון תמורת מחוות כגון גניזת ההתנצלות על אירועי המשט וביטול המשט המתוכנן לסוף חודש יוני. כקלף מיקוח יכולה ישראל להשתמש במצרים או בקטר כמי שיחליפו את מקום טורקיה בתהליכי התיווך המדיני במזרח התיכון.
הבחירות הכלליות הקרבות יכולות לשרת את האינטרס הישראלי. מפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן צפויה לקבל רוב מכריע מן הקולות ולאחר ששלטונו יובטח שוב, ייתכן שארדואן ישכיל להפחית ממשקל חשיבות דעת הקהל הפנימית ולשים את הדגש על שמירת האינטרסים הטורקיים במזרח התיכון החדש, בו ישראל וטורקיה צריכות אחת את השנייה יותר מתמיד.

הכותב הוא בוגר תואר ראשון ביחסים בינ"ל מאוניברסיטת טורונטו ותואר שני בלימודי דיפלומטיה מאוניברסיטת תל אביב. חוקר מדיניות חוץ ומתמחה ביישוב סכסוכים בינ"ל.
תאריך:  06/06/2011   |   עודכן:  07/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טורקיה, ישראל והאביב הערבי: הזדמנות ליישוב הסכסוך?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
האמנם טורקיה זקוקה לישראל?
אקדמאי, מזה"ת  |  8/06/11 21:28
2
טורקיה, ישראל והאביב הערבי: הז
עוד אקדמאי  |  9/06/11 21:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תרצה הכטר
תמר איש-שלום החלה להגיש באופן קבוע את תוכנית החדשות המרכזית של ערוץ 10 במקום מיקי חיימוביץ'. מאז שחיים יבין הגיש את תוכנית "מבט" מ-1968 עד 2007 ונתפש כ"מר טלוויזיה", חל שינוי בתפישות. לצד תפישה הגורסת שהגשת תוכנית החדשות המרכזית "כבר לא ביג דיל!" קיימת תפישה נוספת, קוטבית לה, האומרת ש"אין לזלזל" במגיש או במגישת המהדורה המרכזית
עמוס שריג
למאיר דגן מגיע פרס ישראל לא רק בזכות תרומתו לצה"ל ולמוסד, אלא בעיקר בזכות אזהרותיו ואתרעותיו מפני הקיסר מקיסריה והנפוליאון מאקירוב, שלא יהססו לסבך אותנו בהרפתקאות הרות-אסון
דודו אלהרר
מפגיני השמאל המזיקים דוחקים את הדמוקרטיה הישראלית לעבר ההתפוררות והאנרכיה    ישראל חפצת חיים, לכן לא תוכל לשאת לאורך ימים דמוקרטיה מתאבדת, ולא יהיה מנוס מאשר ביטול הדמוקרטיה וקיום משטר הדוק יותר - דיקטטורה
מיקי פרי
עשיית ספק-רומן ספק-סטוץ עם התקשורת המקומית על-ידי סיפוק כותרות כפי שעשה מאיר דגן במהלך השבוע האחרון, היא אומנם צורה שמשרתת את האינטרסים הצרים שלו, אך כזו שגם תפגע בו ובתדמיתו כראש מוסד לשעבר בעתיד
סיני גז
מנהיגים פחדנים ומפחידים מנהלים את אזרחי ישראל באמצעות פחד מצמית - פחד מפני איומי השמדה, פחד מפני אויבים דמיוניים ופחד מהשכנים    מצג השווא הזה שווה עוצמה, כוח וכסף רב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il