X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אדלינה קלייןמשוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"לבלוג/אתררשימותמעקב
עצם 'החיווי', אינו מרומז ביצירות שלפנינו. לפיכך, הכתיבה בהירה והשפה הפיוטית קולעת למטרה ואינה נדרשת להיאבק לצורכי קיום. ואולם, לא אחת נחזה בקולמוסו של המחבר את הנטייה להוליך יצירותיו עד בואן אל 'הסף' ותלויות על בלימה. יתכן גם שנחזה בתפניות חדות של תרחישים המשולבות בתכתיבי הגורל. ולמעלה מזה, נגישותו אל הליך 'הזמן' שאינו עוצר מהלכיו - הינו קריטי בסיטואציה בה המחדל גרם כבר לנזק בלתי הפיך
▪  ▪  ▪
הפיכת הבלתי ניתן להביע לרגעי התעלות של נבכי הנפש

"רוֹצֶה אֲנִי אֶת תּוֹךְ נַפְשֵׁךְ/רוֹצֶה כִּי תִּרְצִי בִּי" כותב המשורר יוסף כהן-אלרן באחד משיריו (ע' 11). 'הרצייה' הנה תחושה הנגזרת 'מהרגש' ולא פעם אנו חוצים את הגבול, מתוך כמיהת הנפש. שירתו הלירית של המשורר זכה ונוגעת בכולנו ובעיקר אינה מתכחשת אל 'האני'.
בין השורות מסתתרת 'ערגה' בראשיתית שאינה מרפה לאורך כל שירי הקובץ. לדוגמה (ע' 60): "בְּלַחַשׁ רוּחַ אֵלַי תָּשׁוּבִי/עַל כְּנַף גַּחְלִילִית עַל סֶדֶק אוֹר//לִשְׁמֹעַ אִם עוֹד הוֹמֶה הַלֵב/שֶׁמָּא אֶפְשָׁר בְּנַפְשִׁי לִנְבֹּר/אוּלַי מִתְגַּחֲלוֹת בִּי הַשּׁוּרוֹת"...
באם נתעמק בדפים הבאים נגלה ביצירה (שבע' 12-13) את המשפט הבא: "וַחֲלוֹמוֹת אֵיךְ עִתִּים מִתְגַּשְּׁמִים/וְחַיִּים שֶׁל סְתָם/אֵיךְ נִדְמִים כַּחֲלוִם"... שם גם נכיר היטב את פשר: 'החלום ושברו' - בסוגיית 'הריק' השואף 'למליאות'. ואולם, רחוקים מאד לדידו של המחבר - "חיים של סתם". 'החיים' מבחינתו האישית הם מאבק מתמיד: הן בזרימתן הטבעית, אשר לעיתים - מרגשת וסוחפת עד איבוד חושים. והן, בהליכתן בתלם, אך בסופו - מגיעות למבוי סתום.
עצם 'החיווי', אינו מרומז ביצירות שלפנינו. לפיכך, הכתיבה בהירה והשפה הפיוטית קולעת למטרה ואינה נדרשת להיאבק לצורכי קיום. ואולם, לא אחת נחזה בקולמוסו של המחבר את הנטייה להוליך יצירותיו עד בואן אל 'הסף' ותלויות על בלימה. (ממש כמו תהליכים הנוצרים בספרי פרוזה). יתכן גם שנחזה בתפניות חדות של תרחישים המשולבות בתכתיבי הגורל. ולמעלה מזה, נגישותו אל הליך 'הזמן' שאינו עוצר מהלכיו - הינו קריטי בסיטואציה בה המחדל גרם כבר לנזק בלתי הפיך.
בנקודה זאת הדרמה מתחוללת. ומכאן, נוצרות סיטואציות הנעות בין ייאוש לתקווה (ע' 45-46): ..."כִּי אִם נוֹפִיעַ פַּעַם וְנִפָּגֵשׁ כָּךְ בְּאַחַת/אֵיךְ תֵּדְעִי כִּי זֶה אֲנִי אֵיךְ אֵדַע כִּי אַתְּ"... ונוצר הרושם שיוסף כהן-אלרן נוטל אותנו לחוות את רגעי 'ההעצמה' של רומן-שירה שמככבים בו (כמו בכל רומן): גבר. אישה. עלילה. אשר מושתתת על אופני החיים הנערכים על-פי אמות מידה של: נאמנות/בגידה.
בנוסף בוערת הסקרנות לגבי המשך העלילה שנקטעת, בנסיבות עליו החליט המחבר (בדיעבד) כדי להגיע 'לחסך מקובל', כשהמטרה למשוך את הקורא אל מושב המשכי של חלק א' (אשר זה עתה הסתיים) ואומר לנו: כעת, צפו אל ההמשך בחלק ב'. ואכן, השיר (שהבאנו לעיל) ממשיך בהליך טבעי אל הבטה יותר שיתופית ומעורבת. יוסי כהן-אלרן - מעניק גיבוי מלא לאותה האישה 'האחת': ..."וְאוּלַי אֲנִי שׁוֹאֵל כִּי מִי אֲנִי/ וְאַתְּ לְמִי/וְאוּלַי אֵין בְּכוֹחִי לִהְיוֹת אֶת כָּל עַצְמִי"...
האהבה הבלתי אפשרית אשר מלבה יצרים, סופה אצל הגבר (החולם בהקיץ) בא לביטוי רק 'במחשבה על בגידה' (ע' 24-25): ..."זֶה אֲנִי הַכּוֹתֵב/הוֹזֶה חִיּוּכַיִךְ/כּוֹתֵב שׁוּרוֹתַיִךְ הָלוֹךְ וְכָתוֹב". ואילו אצל האישה (הכנועה/אך גם המעשית) סופו 'במעשה המוביל לפורקן יצרים' (ע' 26): "אַתָּה מְשׁוֹרֵר שֶׁל עֶרְגוֹתַי/כּוֹתֵב שְׁאֵרִית הַלֵּב/מֵיתְרֵי תְּהוֹם כְּמִיהוֹתַי/נוֹגְנִים עָמְקֵי הַכְּאֵב". על אותם פרקי ההתרחשויות ניתן כמעט לומר שהם עומדים על גבול 'אוטוביוגרפיה אותנטית' קרי: שואף - ואין. עושה - ויש.
עצם הכתיבה מקיפה וחובקת. נוצר מצב בו התפקידים בין הדמויות אישה-גבר משתנה ללא הרף. פעם תפקידו של: הגבר להיות 'נבגד' (ע' 14): ..."וְאָמַרְתִּי עֵינַיִךְ נֶעֱצָמוֹת לְלֵילוֹ/אַךְ נוֹתְרוּ לִי פָּנַיִךְ/הַדּוֹלְקִים אֶל יוֹמִי"... ופעם, תפקידה של האישה להיות: 'נבגדת'. ראה שורות השיר (ע' 22-23): ...אֶשְׂנָא אֶת הַלַּיְלָה הָאָפְל/שֶׁלּוֹקֶחַ אוֹתְךָ אֵלֶיהָ/אֶבְחַל גַּם בַּבֹּקֶר הַתָּפֵל/שֶׁבֹּו תָּקִיץ אֶל יָמֶיהָ"...
שלושה דמויות: בעל (אלים). מאהב (נסתר). ואישה חצויה: בין כניעה, חמלה, ואהבה. שלושת הדמויות מהלכות בין יום ללילה במושגים של מלחמת הקיום ראה (ע' 48-49): ..."אַךְ דּוֹמֶה יֵשׁ מִי שֶׁאוֹמֵר לְאָן תֵּלֵךְ/וְנִדְמֶה יֵשׁ מִי שֶאוֹמֵר לְאָן תָּבוֹא/כִּי יֵשׁ מִי שֶׁסּוֹפֵג דִּמְעוֹת הַלֵּב/וְדוֹלֶה מִן הָאָדָם אֶת כְּאֵבוֹ"...
יחד עם שירי הערגה והאהבה לבן/בת הזוג - שאינם יכולים להיות האחד ללא האחר ראה (ע' 50-52): ... "אֵיךְ זָכִינוּ אָנוּ שְׁנֵינוּ/לְבַל נִהְיֶה אֶחָד אֶחָד/עֲטֹף עָלַי אֲזַי בִּקַּשְׁתִּי/עֲשֵׂה לִי כָּךְ שֶׁלֹּא אֶחֱרַד"...
נמצא הרבה גם את 'שירת היחיד' (ע' 54): ..." אָדָם נוֹעָז אֲנִי גַּם אִישׁ גִּבּוֹר יָדִי בַּכֹּל//אַךְ אוֹר הַבֹּקֶר בָּא/הִצִּיב גְּדֵרוֹת שֶׁל תַּיִל/הִנֵּה אֲנִי עוֹמֵד בְּתוֹךְ הָאוֹר וְאֵינִי יָכוֹל"...
באותה עמקות (ללא פיתולים מיותרים), נחשפת 'שירת היחיד' של כהן-אלרן במסווה 'הטבע' (ע' 55-56): ..."רַק רוּחַ בִּנְתִיבָיו/שׁוֹרֶקֶת וְזוֹמֶמֶת/חוֹמֶדֶת אֶת מֵימָיו/אַךְ הָאָפִיק שׁוֹקֵעַ/אַדְמָתוֹ נִכְלֶמֶת/בּוֹכֶה הוּא אֶת יָמָיו"...//ובהמשך: ..."כִּי לָמָּה לִי לִזְרֹם/וְלִי הֵן רַק הָרוּחַ/יָבְשׁוּ מִכְּבָר מֵימֵי/הָהָר הֱיֵה שָׁלוֹם/הַעֲנֵק לִי אֶת הַכּוֹחַ/אָשׁוּב אֶל מַעֲמַקֵּי"...
אהבתי את שירתו של המשורר יוסף כהן-אלרן שבפשטות ההבעה ובעמקות המילה קיבץ ערכים שלמים של תחושות וערגות המשנות ומשתנות והופכות - את הבלתי ניתן כמעט להביע, לרגעי התעלות של נבכי הנפש.
תאריך:  07/06/2011   |   עודכן:  07/06/2011
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
 
תגיותמי ומי בפרשה
 יוסף כהן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
"אלו ערגות" - בעיקר שירי אהבה
תגובות  [ 6 ]מוצגות  [ 6 ] כתוב תגובה 
1
על הערגה
חיה בנצל  |  8/06/11 18:50
2
יוסי אלרן זכה למשוב חיוב, ובצד
הרצל חקק  |  9/06/11 13:11
3
שירי יוסי אלרן
סיידוף מזרחי רחל  |  9/06/11 18:56
4
המאמר טוב בעיני
חיים ספטי  |  9/06/11 22:24
5
מאמר של אדלינה כהן אלרן
אביגדור גונן  |  11/06/11 20:21
 
- פרוזה
יוסף כהן אלרן  |  16/06/11 15:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יוני ירום
חלק מהחלבונים יגיעו לגוף ממקור חיצוני, כך שקיימת תלות במה שנכניס לפה במהלך היום    בבחירת תזונה מאוזנת של חלבונים, יש לשלב חלבונים הנמצאים במאכלים המכילים פחות שומן    החלבון מאפשר לשלוט על אכילת יתר
אורן פרסיקו
"עיקרון-העל של חופש הביטוי חייב לאפשר למשרד הפרסום לפרסם את המודעה, והעיתון לא היה מוסמך להגביל או לשים עצמו כצנזור", נכתב בכתבי ההגנה של הארץ וידיעות אחרונות מול תביעת הדיבה של אבי בניהו
דפנה זיו-בוסאני
מוצרי חלב רזים יכולים בהחלט להחליף את מוצרי החלב השמנים יותר    מוצרי חלב הם דרך מצויינת להעשרת התפריט בסידן    עדיף לאכול את הפרי ופחות מומלץ לסחוט אותו למיץ או לאכול את הפרי מיובש
איריס שחר
לטיפוח, מומלץ להשתמש בחלב עיזים העשיר בויטמינים, מינרלים וחלבונים    היוגורט מכיל חיידקים המייצרים חומצת חלב בעלת סגולות ניקוי, כיווץ, הרגעה והבהרה    חלב הנאקה מחטא, מונע ומסיר תאי עור מתים ומומלץ לטיפול באקנה
אורן קאשי
בחודש תמוז, 7 ביולי 1981, הפציץ חיל האוויר את הכור העירקי 'אוסיראק' והפך אותו לעיי חורבות    ממשלת ישראל החליטה, וצה"ל ביצע את ההחלטה ב-"100% כי אי-אפשר יותר מזה", להגדרתו של הרמטכ"ל דאז רפול    בגין תיאר את המהלך כ"דיני נפשות"    הוא התייצב בראש מערכת ההסברה של ישראל בגאון    סיפור הפצצת הכור האטומי בעירק בשנת 1981 כפי שסופר בספר המרתק "תמוז בלהבות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il