אוסלו, לונדון, קפריסין וגן עדן
|
|
כמו עמיתיו לרשימת מאה עשירי תבל, מלך המכליות לא אוהב לשלם מיסים. בשנות השמונים הפך לאזרח קפריסין. לפני חמש שנים, לאחר ששכל את רעייתו, חדל להיות האיש העשיר בנורבגיה כשביטל את אזרחותו. הוא מתגורר בלונדון במבנה מיוחס השווה 57 מיליון דולר, ומטפח את בנותיו: זוג תאומות יפהפיות בנות 27 (רווקות למי שמתעניין). פרדריקסן מתראיין לעתים נדירות, ועדיין נהנה מאנונימיות מחוץ לעיתוני הספנות, "האידיאל שלי הוא להיכנס למסעדה או לסופרמרקט ולא להיות מזוהה".
בחודש שעבר הופרעה מעט האידיליה, כשהרשויות האמריקניות תבעו חברת אנרגיה בשליטתו על מניפולציה לא חוקית במסחר חוזי נפט עתידיים. "שטויות", הגיב המלך, "אובמה הזה מנסה לעשות עליי סיבוב יחצ"ני". כמו-כן, נחשף בוויקיליקס שחברה בשליטתו איימה על מתחרים במכרז נפט תימני בחטיפת נציגיהם במדינה, לא פחות. על כך התפייט אונסיס שהכלל בעסקים הוא שאין כללים.
בעולם מכליות הנפט הבמה צרה ואחורי הקלעים רחבים ואפלים. לא כל אחד יכול לשרוד את הקשיחות המסחרית והממשית של השחקנים בזירה הזו. בוודאי שלא להקים אימפריה יש מאין. לכך דרושה אישיות מיוחדת: מצד אחד גאונות מסחרית, כמעט על-טבעית; מצד שני, גמישות מוסרית, כמעט פלילית. מכך גם נובע, שאת סיפור ההרפתקאות המופלא והמלא שומעים רק במועדון טייקוני הספנות לדורותיהם בגן העדן. את המעט שידוע על מלך המכליות הנוכחי, למשל, גם אתם יודעים עכשיו.
|
מלך המכליות חרוץ מאוד. מספרים שכשהוא נוסע בעולם, מתלווים אליו שלושה ברוקרים: אחד צמוד אליו בכוננות, אחד מתאושש במלון מהלילה הקודם, ואחד נח לקראת הלילה הבא. פרדריקסן גם נודע בהחלטות-בזק אינטואטיביות, ובחתימת חוזים על מפיות מסעדה. לא כמטאפורה, אלא פשוטו כמשמעו. למשל, כשדחק את נובל אנרג'י מחברת קידוחים נגד רצונה, רגע ההשתלטות העוינת התרחש בתוך מונית בעיר סאול. "כל אחד צריך משהו שיקים אותו מהמיטה בבוקר, לי יש את הספנות", סיפר פעם, "אעבוד עד שאפול", השיב לשאלה מתי יפרוש. כשאיננו מהרהר על מכליות הוא צופה בכדורגל, או משחיל זבוב לקרס חכה על גדות נחל בסקוטלנד או בערבות רוסיה.
באמצע שנות התשעים הפך המלך על פניה את האסטרטגיה החשאית שלו, אולי בעקבות אחריותו לזיהום הנפט הגדול בתולדות וויילס ב-1996 ("השיער שלי הפך לבן בן-לילה"). הוא העביר עסקיו לבורסה הפומבית, והחל לדווח לציבור על עסקיו. פרדריקסן ניצל כהרגלו שפל זמני בשוק וקנה במחיר מבצע את חברת "פרונטליין". בזמן הרכישה היו בבעלותה שש-עשרה מכליות, בתוך שנים בודדות הפכה לחברת המכליות הציבורית הגדולה בעולם. בדוח האחרון שלה נמסר שברשותה שבעים ושש אוניות, ומחזור רבעוני המתקרב ל-300 מיליון דולר.
הגחתו הפתאומית לזירה התקשורתית הדהימה את אצולת הספנות המסורתית, בעיקר בגלל האגרסיביות הבלתי מעודנת של בן-הפועלים. על אחת מחברות המכליות השבדיות, לדוגמה, השתלט בעוינות לאחר מאבק של שנתיים במשפחה המכובדת שהחזיקה בה; קרב שלא בחל בקמפיין מודעות פרובוקטיביות בעיתונים, מכתבים זועמים ולחצים שונים על בעלי מניות סרבניים, עד שלבסוף נעתרו ל"חיזורים". הוא כמובן לא עצר שם, אלא המשיך ומיזג לאמפריה בהתהוות רבות מהחברות האציליות, בדרך-כלל רגע אחרי התרוששותן. כשלא נותרו עוד קורבנות בענף המכליות, עבר לתחום הגז והמטען היבש, ומשם לתחום הקידוחים במים עמוקים. בשנים האחרונות הוא סגר מעגל, והפך לספק דגי הסלומון הגדול בעולם: 300 אלף טון בשנה בשווי 3.4 מיליארד דולר.
|
בתחילת שנות השבעים תיווך האלמוני הצעיר הובלות נפט גולמי מערב הסעודית ומעירק למדינות המערב, ותזקיקי נפט בכיוון ההפוך. כך למד בהדרגה ובעקשנות את רזי עולם המכליות. מלחמת יום הכיפורים זימנה לו את ההזדמנות הראשונה. השתוללות מחירי הנפט עם פרוץ המלחמה ריסקה את הביקוש להובלת הזהב השחור, ורבות מחברות הספנות פשטו את הרגל. הפיורדים של נורבגיה נמלאו במכליות מובטלות שעגנו שם עד יעבור זעם. פרדריקסן חכר אותן בפרוטות, ובהמשך גם החל ברכישתן. הסיכון היה עצום, מעולם לא התרחש מיתון כה חריף וממושך בשוק, אך בכך נבדל טייקון מיתולוגי ממנכ"ל מפוחד, או ממהמר שיכור: באומץ לשחות נגד הזרם, בראיית הנולד בשוק, ובתמחור מדויק של רכישה ומכירת אוניות.
לאחר כמה שנים מתוחות נקרתה לפניו המלחמה, סליחה, ההזדמנות הבאה: מלחמת אירן-עירק. לא פחות מ-554 מכליות נפט נפגעו מאש הצדדים במפרץ הפרסי בשנות השמונים. אין זה פלא שרבים מבעלי האוניות סירבו לשוט שם, ומחירי ההובלה והביטוח נסקו לשמיים. פרדריקסן למד מאונסיס את סוד ההצלחה בעסקים: לדעת משהו שאף אחד אינו יודע. הוא ידע שבשיא העימות רק כשני אחוזים מהתנועה הופרעה; בניגוד למצופה, דרושים כשמונה טילים להטביע מכלית, והן אף התגלו כעמידות יחסית בפני מוקשים ימיים. ג'ון שלח, אם כן, את ספינותיו לטעון באי הנפט האירני חארג', ושימו לב: ללא ביטוח. למרות ששלוש מהן נפגעו מטילים עירקיים, שאר המכליות השלימו את מסע ההרפתקאות ללא שריטה, וגבו מלקוחותיהן סכום הגבוה עשרות מונים מהנזק הזניח. כך הומלך בגיל ארבעים מלך המכליות, אך יעבור עוד עשור עד שהבשורה על כך תיוודע בציבור.
מקור שלישי להתעשרותו המהירה הוא משטר האפרטהייד המוחרם בדרום אפריקה. על-ידי שרשור הבעלות על אוניותיו, והיקשרות דרך חברות קש, הוא שבר את האמברגו על המשטר הגזעני וגבה את חלקו בשלל מדינת העבדים. "נכון, אך כולם עשו זאת בזמנו", הגיב רק לאחרונה בוול סטריט ג'ורנל. כתם נוסף בעברו קשור בגניבה פרופר. הוא נעצר באוסלו ב-1986 בחשד ל"קיזוז" נפט מלקוחותיו - לטובת תדלוק ספינות דיג בלב ים. אמת עצובה בעולמנו היא שגם צדק משפטי נמדד בכסף: כעבור כמה שנים האישומים רוככו והוחלפו בקנס כספי.
|
|