X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
דעיכת ירח הדבש בין טורקיה ובין המשטר הסורי פותחת אפיקים חדשים לשיפור היחסים בין טורקיה ובין ישראל, ובמיוחד לאור זה שמנהיגי טורקיה אינם שורפים את הגשרים עם ישראל
▪  ▪  ▪
ארדואן "אח שלנו" [צילום: AP]
דעיכת ירח הדבש בין טורקיה ובין המשטר הסורי פותחת אפיקים חדשים לשיפור היחסים בין טורקיה ובין ישראל.

בריתות הנשענות על אינטרסים צרים, ללא בסיס אידיאולוגי משותף, מתנדנדות ומתערערות, ואורך חייהן קצר. דוגמה מובהקת לכך היא הברית שקרמה עור וגידים בין סוריה לבין טורקיה במרוצת העשור האחרון.
תחילתה של ברית זו הייתה הניסיון ליישב את המשבר שבין שתי המדינות בסוף העשור האחרון של המאה הקודמת, שנגרם כשסוריה העניקה מקלט למנהיג ה-P.K.K. עבדאללה אוג'לַן, שעבר לדמשק מגלותו בסודן. המוסד הישראלי העביר לממשלת טורקיה מידע על הימצאו של אוג'לן בדמשק, כולל כתובת מגוריו באחד מרחובותיה של דמשק. טורקיה, שלא הסתפקה בדרישתה להסגיר אליה את אוג'לן, פרסה שתי חטיבות של צבאה לאורך הגבול הסורי ואף איימה לפלוש לטריטוריה הסורית. אסד האב הבין היטב את האיום והסגיר את מנהיג ה-P.K.K.. כך החל הרומן של שיפור היחסים.
צעד נוסף בכיוון זה עשה בשאר אסד, כשוויתר לפני כחמש שנים על תביעתה של סוריה להשבת מחוז אלכסנדרטה שסיפחה אליה טורקיה בהסכמתה של צרפת. העיתון בעל המוניטין "אל-חיאת" היוצא בלונדון חשף בזמנו את ההבנה שהושגה בין שתי המדינות בסוגייה זו. בשאר הסכים לוותר דה-פקטו על אלכסנדרטה, בלי לחתום על מסמך כלשהו, היות שחשש מפני תגובת מתנגדיו בתוך סוריה ומפני הבוז והלעג הצפויים לו מצד העולם הערבי.
כדי לרצות את טורקיה, הנפיקה ממשלת סוריה שטר של אלף לירות עם מפת סוריה ללא מחוז אלכסנדרטה, צעד שעורר תדהמה בקרב הסורים, נוכח העובדה שכל המפות במוסדות החינוך בסוריה כוללות הן את המחוז והן שטחים נוספים בתחום הטריטוריה הטורקית שמצפון לסוריה.
בעקבות צעדי פיוס אלה, החל ירח דבש בין שתי המדינות. שורה של הסכמי סחר ותרבות נחתמו בין שתי המדינות, בוטלו אשרות הכניסה, ונחתם הסכם בדבר שיתוף פעולה ביטחוני, שכלל פעולות משותפות נגד מבריחים ומסתננים. בנוסף, החלה טורקיה להשמיע הצהרות הקוראות לישראל להחזיר את הגולן לסוריה, וראש ממשלת טורקיה הביע נכונות לתווך בעניין זה בין סוריה ובין ישראל - יוזמה שנתקבלה בברכה בדמשק. שני הנשיאים החליפו ביקורים הדדיים, ובישראל הובעו חששות, שמא עומדת לקום ברית של ציר רשע טורקיה-סוריה-אירן.
מדיניות טורקיה - "חלק מקונספירציה אמריקנית"
פרשנים במערב ובישראל הדגישו כי ירח הדבש אינו יכול להימשך, ואכן הניסיון לטאטא את חילוקי הדעות בין שתי המדינות מתחת לשטיח לא ארך זמן רב. עם פרוץ המשבר הפנימי בסוריה, צפו ועלו המחלוקות אל פני שטח וקיבלו ביטויים רבים.
כך, לדוגמה, אין באפשרותה של טורקיה לגבות את משטרו של בשאר כשהוא טובח בנתיניו וכאשר כל מדינות ערב מתעבות אותו. אומנם בהתחלה הסתפקו הטורקים במתן עצות לבשאר כי עליו לחדול מן הטבח ולבצע את הרפורמות שהבטיח עם עלייתו לשלטון לפני 11 שנים. אך עד מהרה הפך מתן העצות להתקפות מילוליות שחריפותן אף עולה על הגינויים מצד ארה"ב.
דמשק לא נותרה חייבת, והודיעה רשמית כי הנשק המשמש את המורדים מגיע מטורקיה. המשטר הסורי אף הִנחה פרשנים סוריים לטעון כי טורקיה פועלת כחלק מקשר אמריקני נגד סוריה, וכי טורקיה הסכימה למעורבות צבאית אמריקנית על הגבול שבין שתי המדינות. הם אפילו ציינו כי זו תתבצע במחוז אידליב. דוברים רשמיים בסוריה הודיעו כי הפליטים שהגיעו לטורקיה הם ממשפחות המורדים, המכונים בתקשורת הסורית "כנופיות מזוינות" - "אלשביחה", וכי ממשלת טורקיה מעניקה לכל משפחה העוברת את הגבול 20 אלף דולר.
המשטר הסורי ארגן הפגנות נגד טורקיה, שבהן נשאו המפגינים דגלים הצמודים זה לזה של טורקיה ושל ישראל, כאות קלון לממשלת טורקיה. כמו-כן נשאו המפגינים שלטים שעליהם סיסמאות המגדירות את ישראל ואת טורקיה כאויביה המושבעים של סוריה, וכי הצבא הטורקי וצה"ל הם היינו הך. מפגינים סוריים התקהלו מול שגרירות טורקיה בדמשק וצעקו: "העם רוצה את החזרת מחוז אלכסנדרטה", במקום לצעוק "העם רוצה בהפלת השלטון", כפי שצעקו בשאר מדינות ערב שבהן אירעו לאחרונה התקוממויות.
פועלי טקסטיל סוריים הפגינו בדריה וסקבה שבפאתי דמשק - שתי ערים הידועות בתעשיית הטקסטיל. הם מחו על יבוא הטקסטיל והרהיטים מטורקיה, הפוגע בפרנסתם. גם עובדים בענף התיירות בסוריה החלו להביע מורת רוח מכך שבעקבות שיפור היחסים בין שתי המדינות, נוהרים אזרחים סוריים לאתרי תיירות בטורקיה, במקום לפקוד את אלה שבסוריה, ובכך פוגעים בענף.
תגובותיה של טורקיה על המתקפות מן הצד הסורי מאופקות יותר. בנוסף להודעות הגינוי, הודיע ראש ממשלת טורקיה טאיפ ארדואן ערב הבחירות כי ירח הדבש אינו עוד עם המשטר הסורי, אלא עם העם הסורי.
יש לזכור כי אין מדובר רק במחלוקת סביב האירועים של השבועות האחרונים. בין אירן ובין טורקיה קיימת יריבות אידיאולוגית על מנהיגות העולם המוסלמי הפוגעת בעקיפין ביחסים שבין טורקיה לבין סוריה. יריבות זו קיבלה ביטוי בהכרזתו של ארדואן בכנס שנערך לכבוד הניצחון בבחירות האחרונות: "טורקיה מציעה דפוס חדש של העולם המוסלמי. טורקיה שואפת להיות קולם של כל המוסלמים ברחבי תבל". נוכח קביעתה של החוקה האירנית כי חמינאי הוא מנהיג המוסלמים עלי אדמות, רואים הקנאים השיעים באירן בהכרזתו זו של ארדואן משום התגרות בוטה מצידה של טורקיה.
כמו-כן, הברית שכרת משטר המיעוט העלאווי עם המשטר השיעי של חמינאי, היא לצנינים בעיני טורקיה הסונית, בעלת העבר המפואר מתקופת האימפריה העותומאנית, אשר שלטה בעולם הערבי במשך 450 שנה. ייקשה על טורקיה להשלים עם חיזוק הזרם האיסלאמי השיעי שנתנה לו הברית שבין המשטר העלאווי ובין טהרן. תהום עמוקה מפרידה בין טורקיה הסונית לבין אירן השיעית, ושורשי השוני ביניהן נעוץ בנבכי ההיסטוריה, במחלוקת שבין העות'מאנים לבין הצפווים באירן. טורקיה לא תשלים עם העמקת ההשפעה השיעית בעולם הערבי הסוני, ויש לראות את תמיכת משטרו של ארדואן בפלשתינים גם כאמירה שנועדה להפגין כי אירן אינה בלעדית בתמיכתה בפלשתינים.
דעיכת ירח הדבש בין טורקיה ובין המשטר הסורי פותחת אפיקים חדשים לשיפור היחסים בין טורקיה ובין ישראל, ובמיוחד לאור זה שמנהיגי טורקיה אינם שורפים את הגשרים עם ישראל.
יחסי המסחר בין שתי המדינות מתהדקים והולכים, המאזן המסחרי ביניהן עלה ב-28 אחוזים בשנת 2010, ועסקות הנשק והציוד הצבאי נמשכות.
שר החוץ הטורקי דאוד אוגלו קרא ליוזמי המשט לרצועת עזה לשקול את שיגור המשט, נוכח פתיחת מעבר רפיח. ואכן, השתתפות הספינה מרמרה הטורקית במשט בוטלה.
אוגלו גם קיים התייעצויות בעניין המשבר בסוריה עם שגרירי טורקיה במדינות האזור. גם שגריר טורקיה בישראל הוזמן להתייעצויות - צעד המעיד על כך שטורקיה מביאה בחשבון את עמדת ישראל. ראש הממשלה ארדואן אף קרא לתיירים הישראלים לחזור ולבקר בטורקיה וכינה אותם: "בנים שלנו".
טורקיה רגישה לענייני כבוד, ועל כן היא מחפשת דרך לרפא את גאוותה הפצועה מאירוע המשט לפני כשנה. היא מבקשת התנצלות ופיצויים למשפחות הנספים.
ישראל מצדה בירכה את ארדואן על נצחונו בבחירות, ולדברי בכירים, זהו צעד אחד מכמה מחוות הדדיות שנעשו בזמן האחרון בין שתי המדינות. יש לקוות כי ישראל תדע לנצל את ההזדמנות שנוצרה כדי לשקם את היחסים עם אחת המעצמות העולות במזרח התיכון.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא פרשן לענייני המזרח התיכון - קול ישראל.
תאריך:  26/06/2011   |   עודכן:  26/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פסח רויטמן
לאחר שמוצו כל הטריקים של צעדות, שביתות רעב, מסיבות סיום בי"ס, ישיבה על המדרכה, המציאה תקשורתנו הקופצנית טריק חדש: ישיבה בצינוק
ירון זכאי
האם חדלו השבדים לבקר אצל זונות? בשבדיה הכל גלוי, וידוע כי בין אלו שנתפסו בחברת זונות היו שר התעסוקה, שני שופטים מחוזיים, שופט בית המשפט העליון, קצין משטרה בכיר, ואפילו מלך שבדיה שהיה זקוק להתרעננות בין חלוקת פרס נובל אחד למשנהו
גרשון אקשטיין
השר להגנת העורף ומערכת משרדו עושים ימים כלילות כדי להכין את החזית האזרחית והעורף למלחמה, וזאת רואים אזרחי המדינה בתרגילי "נקודת מפנה" למיניהם    לא ברורה אדישות הציבור ויש לעשות דבר בנושא
עידן יוסף
בניגוד להחלטת מליאת רשות ניירות ערך, הגורסת כי יש לצמצם למינימום את פרסום התשקיפים בעיתונות הכתובה, מנסה שורת חברי כנסת בראשות ציון פיניאן מהליכוד להעביר תיקון לחוק שיאפשר לפרסם גם כריכה של תשקיפים    המשמעות: עוד שטחי פרסום בעיתונות הכתובה שיעלו הון עתק למשלם המיסים
רועי אורן
דיון בעניינים אקטואליים: הפרידה מהדרכונים הדיפלומטיים; בקשה חריגה של חייל אמריקני שנפל באפגניסטן; יוזמה ברוכה של הספרייה הלאומית בירושלים
רשימות נוספות
יום דמים בסוריה: 14 נהרגו בהפגנות  /  עופר וולפסון
שר ההסברה הירדני נגד "חוקי הממשל הצבאי"  /  יחיאל (חיליק) רוזמן
אובמה לא קיבל אישור להמשך המתקפה בלוב  /  איציק וולף
חורף העמים הערביים  /  מרדכי קידר
סלאמת אתא תורכ, אהלן ארדואן  /  מרדכי קידר
כסף מזויף  /  אסף גבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il