X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ראוי כי "התותח המקולל" יועמס אחר כבוד על סיפון אונייה ויושלך לשכחת עולם בלב הים התיכון מקומה של האלטלנה הוא באנדרטה על החוף, על כן יש לתור אחר שרידיה פצעי אלטלנה מעולם לא אוחו, הם בוערים בלבבות רבים, מנציחים את האיבה בין מחנות השמאל לימין ובכך ממשיכים לפלג את העם גם 63 שנים אחרי ארועי הטבח
▪  ▪  ▪
רון חולדאי, איש האלטלנה לוקר אליעזר ובנימין נתניהו באנדרטת האלטלנה [צילום ארכיון: יעל צור]
   איציק וולף
יו"ר הכנסת: פשע אלטלנה לא יכופר

מדוע הורה בן-גוריון להשמיד את "אלטלנה"?
אורן קאשי
ביוני 1948 התרחש אסון בחופי תל אביב, לא לפני הסתה והתרת דמם של אנשי אצ"ל, תחילתה ב"סזון" חמש שנים קודם לכן * בן-גוריון ביקש להשפיל את בגין אחת ולתמיד * שני גורמים הצילו את האומה מאסון המלחמה הפנימית, חרת בגין בספרו "המרד" – אהבת אחים ואמת פוליטית * 63 שנים ל"תותח הקדוש"
לרשימה המלאה

היום בו אלטלנה עלתה באש
יוסף עברון
"עומדים לפתח באש?", שאלתי. "לא אמרתי זאת...", התחמק איש הפלמ"ח * דקות אחדות לאחר מכן הכדורים שרקו מכל הכיוונים, לכל מטרה: לעבר הסירה, לעבר אנשיה שקפצו אל המים, לעבר הפצועים * עדות אישית מהאנדרלמוסיה שהתרחשה לפני 63 שנים
לרשימה המלאה

אלטלנה - מבחן של מרות
שלמה גזית
מדינת ישראל עמדה באותם ימים במבחנה הראשון, בו נדרשה לקיים שלטון מרכזי, לתבוע מרות מוחלטת מכל חלקי העם ולשים קץ לתופעת ארגוני הפורשים * 19 לוחמים משני הצדדים נפלו - מחיר כואב בדרך לכינונו של שלטון חוקי וחזק
לרשימה המלאה

גם לרצח אפשר שקיימות נסיבות מקלות, אך עדיין רצח הוא רצח הוא רצח. באירוע הטבעת ושריפת אוניית האצ"ל 'אלטלנה' לפני 63 שנים בחוף ימה של תל אביב, יש נרצחים ויש רוצחים ודבר לא יוכל לשנות זאת. אנשי אלטלנה (אצ"ל וניצולי שואה יחדיו), נרצחו בכוונת מכוון בעודם נסים על נפשם מהאונייה המופגזת והבוערת, ונפגעו מכדורי "אחיהם" המרצחים בעודם במים מנפנפים בגופיותיהם הלבנות כאות כניעה. לפי כל דין, לאומי ובינלאומי, הדבר מהווה רצח לכל דבר ועניין, פשע שעליו על הפושע לשלם. אך אנו הרי כבר יודעים - במדינת הגמדים, כל ממזר מלך, כל ראש כנופייה סלב, כל גנב של תפוח לכלא, וכל גנב של עשרות מיליונים מקבל ההזדמנות לגנוב עוד עשרות רבות של מיליונים. במדינת הקומבינה ו"הצטלעך" הוענק לרוצחים כבוד ויקר, משרות מתגמלות, אתננים חוקיים ושאינם כאלו.
פעולת הטבעתה, פיצוצה באש פגזי "התותח המקולל" ושריפתה של אלטלנה בהוראת בן-גוריון, כוונה לכאורה למטרות ממלכתיות, לאיחוד השורות וסתימת פרצות לאומיות (טיעון זה היה שקרי, האצ"ל מעולם לא תכנן הפיכה בישראל, גם לפי עדות מאוחרת של בן-גוריון עצמו), אך פעולה זו הייתה מלווה בפעולה של רצח. ניתן להבין את מניעי ההנהגה של אז, אך לא לקבלם. ולכן, הפעולה אפשר שהיוותה מעשה רצח עם נסיבות מקלות. מאסר עולם אולי לא היינו משיתים על הרוצחים, אך את העונש המקסימלי בעוון הריגה חייבים היינו להשית.
למען הפרופורציה ומבלי לערוך כל שמץ השוואה בין הנפשות הפועלות, כך בדיוק פעל החמאס בעזה כנגד ה"פורשים" מהפתח בהשליכם אותם מראשי הגגות בשם ה"ממלכתיות" החמאסית. מקובל עלינו?
הנשק והתחמושת אשר היו על האונייה הוענקו לאצ"ל ותומכיו בצרפת (אשר לא נטשה את חלומה לחזור ללבנט) והיה מיועד, בהתאם להסכם פנים אל פנים בין בגין לבן-גוריון, בחלקו המכריע, 80 אחוז ממנו, עבור ההגנה (אשר הפכה כבר לצה"ל בעת מסע האונייה לחופי הארץ), ואילו 20 האחוזים הנותרים היו מיועדים ליחידות אצ"ל בתחום ירושלים בעת מערכת הדמים על העיר העתיקה. מערכה זו נכשלה מחוסר אמצעי לחימה (כעת ברור מדוע) ונטישת הפלמ"ח את המערכה על העיר העתיקה במפתיע וללא כל הסבר וצידוק. האם הדבר מרמז כבר אז על הסכם לחלוקת ירושלים בין הלגיון להנהגת היישוב?
שנאת חינם
שנאת החינם בינינו הביאה את בן-גוריון (בעידודו ובהכוונתו של הארכי-נכלול ישראל גלילי), להפר את ההסכם שערך עם בגין לגבי חלוקת הנשק שעל האלטלנה כנזכר לעיל, ובאורח חד-צדדי, בוגדני וכוחני למנוע מאנשי האצ"ל ומיחידות צה"ל-ינוקא אשר הפכו לצבא אחד ואשר שיוועו לנשק ולתחמושת, את צרכי המלחמה הבסיסיים ביותר, והכל בעבור מה? בעבור שנאת חינם.
דהיינו, הנהגת המדינה ירתה לכולנו ברגל. כפי שהיה ידוע אז, גם ידוע כיום, בגין וארגונו האצ"ל לא היו מרימים יד על יהודי, באשר הוא. הצהרות ברוח זו ומעשים אשר גיבו הצהרות אלו נשמעו באורח תדיר בידי מנהיגי האצ"ל. כך שהנהגת ההגנה וצה"ל-ינוקא ידעו ידוע היטב כי טיעוניהם בדבר "פוטש" הזוי של האצ"ל נגד הנהגת המדינה אשר לכאורה עליהם למנוע, היו אך מסך עשן, סחריר נכלולי המזין מאבק פוליטי לשליטה על המדינה החדשה שבדרך. בדיעבד, ולפי עדותו של דן אבן - מח"ט חטיבת אלכסנדרוני דאז, חששו של בן-גוריון היה מניסיון הפיכה של הפלמ"ח נגד הממשלה הנבחרת, האצ"ל כלל לא עמד לדיון בהקשר זה. למעט שאיפתו הבוערת של בן-גוריון ובתדלוקו של ישראל גלילי לחסלו ויהי מה באשר הוא ראה בו מתחרה פוליטי, בוודאי לא צבאי (בניגוד לפלמ"ח אשר היווה מתחרה פוליטי וצבאי כאחד להנהגת הישוב).
הנהגת המדינה עמלה קשות ליצור מצג שווא של דה-לגיטימציה ודמוניזציה של ארגוני האצ"ל והלח"י, ומצג זה קרוב לוודאי הוא שהידק את האצבעות לוחצות-ההדק של חבורת מרצחי הפלמ"ח נגד אנשי אלטלנה (כן, כמובן, הם מילאו פקודה). הפגזת אלטלנה ורצח אנשיה במים ועל החוף יצרו פילוג נורא בעם אשר עקבותיו המדממים ניכרים עד היום. ללמדך מהי שנאת חינם ותוצאותיה ההרסניות לכולנו.
ראוי לציין כי אירוע אלטלנה ורצח יהודים בידי יהודים בו, גרם למרידות זוטא בצה"ל שזה אך הוקם, ומרבית אנשי מח"ל (מתנדבי חו"ל) הודיעו על כוונתם לחזור לארצותיהם באשר אינם מוכנים לתת יד לרצח יהודים. חשוב לציין כי אלו אשר השתתפו בטבח, דהיינו יחידות הפלמ"ח, לא הגיעו לכלל חיבוטי נפש, לא הדירו שינה מעיניהם עקב המעשה הנפשע. ללמדך את סוג האוריינטציה הפוליטית והאידיאולוגית אשר רבים שם היו שטופים בה.
"נצטוויתי לירות"
לאור "מכחישי אלטלנה" אשר קמו לנו ומנסים לציין כי לא היו דברים מעולם, לא נורו אנשים במנוסה במים, לא נורו אנשים בדם קר על-ידי שלוחי הפלמ"ח ומפקדיו, חשובה עדותו של אדם שהיה מעורב עד צוואר בטבח. אורי ירום, לימים אל"מ, ממקימי טייסות המסוקים של צה"ל, אשר היה בין אלו שהצטוו לירות על-מנת להרוג את ניצולי אלטלנה המפרפרים במים בין האונייה לחוף. לפי עדותו:
"נקראתי למטה הפלמ"ח במלון ריץ שהשקיף לים בעת שאירעה הטרגדיה, נצטוויתי לירות לעבר אלה שמילטו את נפשם. יריתי. איני יודע אם פגעתי, אם פצעתי, אם הרגתי, אולי כן אולי לא, אבל יריתי בניצולים. אני מבקש סליחה ומחילה".
כמובן כי אל לנו לפסוח על עדותו של מפקד הטבח, יצחק רבין, אשר נאמרה בנימת גאווה והתייהרות על פועלו ה"מוצלח", גם עשרות שנים לאחר המעשה: "דפקנו אותם באונייה, דפקנו אותם גם במים".
בן-גוריון עצמו, בדברים שנשא לאחר פרשת אלטלנה, גרס כי סכנת מפלגת מפ"מ והפלמ"ח אשר תחת השפעתה המוחלטת, היא "הסכנה הגדולה ביותר שנתעוררה מאז הוקמה המדינה". הוא האשים את מפ"מ וזרועה הצבאית הפלמ"ח בניסיון לתפוש השלטון ולפלג את העם, מילה לא נאמרה על ידו בהקשר זה לגבי האצ"ל. מקימי ותומכי הפלמ"ח הראשיים היו חברי מפ"מ וקיבוצי השומר הצעיר, אשר חפרו בהסתר בשנות החמישים המוקדמות אינספור סליקים לנשק בחצרות קיבוציהם ליום פקודה, דהיינו - תפיסת השלטון בישראל בכוח הזרוע והשלטת משטר קומוניסטי, בולשביקי-סטליניסטי בישראל.
פצעים ישנים
לכל מאחזי העיניים המנסים לטשטש דעתנו בתואנה כי משיית שברי האלטלנה כיום אינה מעשה ראוי, באשר זה יפתח פצעים ישנים ומוטב להשאירה לכן במקומה במעמקי הים, הרי ברי כי על ראשם בוער הכובע. הללו מודעים למעשה הטבח שנערך באנשים שוחים במים ומנופפים בגופיות לבנות לאות כניעה. הללו מודעים לתאוות הרצח עקב שנאה תהומית לבעלי דעות שונות, ובשלילתם את המשייה מנסים לסתום את הגולל ולהנציח מיתוסים שקריים באשר לאירוע אלטלנה. הללו מתעלמים במודע מהעובדה כי אין אפשרות לפתוח פצע אשר מעולם לא נסגר. פצעי אלטלנה מעולם לא אוחו, הם בוערים בלבבות רבים, מנציחים את האיבה בין מחנות השמאל לימין ובכך ממשיכים לפלג את העם גם 63 שנים אחרי ארועי הטבח.
מעניין כי מתנגדי המשייה מאחזים עינינו בטיעונים "ממלכתיים" צבועים המובאים כעזר כנגדם לתרץ את חוסר התוחלת במשיית שרידי אלטלנה. הללו מאחזים את עינינו, שהרי לא נעלם מעיניהם כי אלפי אנשי שמאל ושמאל קיצוני, הנמנים על מחנם הם, משוטטים ברחבי העולם בעודם ניזונים, שמנים ועבים מכספי אתנן של עמותות אויבות למדינת ישראל כ"קרן לישראל חדשה" ודומותיה, ובאורח "ממלכתי להלל" משמיצים, מכפישים, קוראים לחרמות ומאררים את מדינת ישראל.
יוסי (הפודל האירופי) ביילין גרס השבוע כי סיפור אלטלנה הוא "ניצחונה של הממלכתיות". הוא התכוון להעתיר לגיטימציה למעשה רצח של יהודים בידי יהודים למען מטרה לאומית. ביילין הפך עצמו נלעג ואף מטופש באשר אכן סיפור אלטלנה הוא ניצחון הממלכתיות, אך לא של בן-גוריון אלא של מנחם בגין אשר מנע מאנשיו להחזיר מלחמה שערה, מנע בנחרצות פרוץ מלחמת אזרחים בעיצומה של מלחמת השחרור. זו ממלכתיות.
משיית השרידים תהיה שלב אחד בחיסול הנגע ההיסטורי המדמם הזה המפלג בעם. השלב השני והחשוב מכל יבוא לאחריו. חייב יהיה איש בכיר ומקובל בציבור מתנועת העבודה, המזוהה עם אסון אלטלנה, לקום ובקול רם וצלול להתנצל ולבקש, גם בדיעבד - בפרט בדיעבד - באשר את הנעשה אין להשיב, את סליחתם של נרצחי אלטלנה ובני משפחותיהם. אם המדובר ביישור ההדורים הלאומיים והממלכתיים, זו הדרך.
ראוי היה כי "התותח המקולל" יועמס אחר כבוד על סיפון אונייה ויושלך לשכחת עולם באפלת הנצח ב"תהום של רודוס", בלב הים התיכון. מקומה של האלטלנה הוא באנדרטה על החוף ומקומו של התותח הזה תחתה במעמקי הים.
אין בכוונתנו להצביע כאן תוך פירוט שמי לעבר הרוצחים ושולחיהם אשר קיפדו חיי היהודים על האלטלנה ובמים, באשר רובם אינם בין החיים. יבחן כל קורא לעצמו את גישתו לדברים ויחליט עבור עצמו את מי תשפוט ההיסטוריה לחומרה.
מאידך-גיסא, הנושא חייב להיות מובא לפני הציבור ללא כחל ושרק. רק התייחסותנו אליו בעיניים פקוחות לרווחה אפשר שתביא מזור לנשמות הנפגעים ומשפחותיהם ולחלקים נרחבים בעם אשר עדיין לא נוחמו.
חובבי-ציון
"התותח המקולל" אולי הביא תועלת קצרת טווח למחנה השמאל, אך בטווח הארוך המיט אסון על כולנו. זה התותח שהציב חומה גבוהה לשנים ארוכות כמחסום לנירמול היחסים בין השמאל והימין, הקיים עד עצם ימינו אלה. ברי כי אחדותו של העם היא הערובה המוצקה ביותר לשרידותנו במרחב השמי. בכך שהתותח המקולל הזה הביא לקרע עמוק בעם, הרי שסיכויי שרידותנו במרחב אינם כה מזהירים.
אכן "רק לא מלחמת אחים" כדברי בגין ז"ל לאנשיו הן בתקופת הסזון (44'-45') והן בארועי אלטלנה, בשלט זיכרון המוצב ליד התותח המוצב בבסיס פו"מ, אך חובה זו מושתת על כל הצדדים כאחד, שווה בשווה. הגיע הזמן כי נתבגר כבר מהעיסוק בשמאל ובימין, ונעסוק במהות - אלו ההבדלים בין חובבי-ציון לבין מקעקעי-ציון.
הרחבות:
שלמה נקדימון - "איפה נמצא היום התותח שהפגיז את הספינה אלטלנה לפני 63 שנה?" (הארץ, 25.6.11) - [קישור].
אהרון רול - "אבדן השכל הישר" - [קישור].

תאריך:  29/06/2011   |   עודכן:  29/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יצחק רבין / Rabin Yitzhak
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להטביע את "התותח המקולל"
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
נא לדייק בעובדות-"שנאת חינם"-ח
קורןנאוה טבריה  |  29/06/11 10:38
2
עיקר שכחת.
אהוד פרלסמן  |  29/06/11 11:36
3
הכל אמת לאמיתה,אך לרוע מזלך
אברהם מערב השומרו  |  29/06/11 18:23
4
איך יש פילוג אם אין שמאל?
אלטע קאקער  |  29/06/11 19:29
5
בסך הכל דברים ברורים שכוללים
עין צופיה  |  29/06/11 20:16
6
אלטלנה והמרמרה מקום להשואה
פועה  |  29/06/11 20:56
 
- התותח מוצב בבסיס המכללה לפו"ם
מיקיס  |  29/06/11 21:28
 
- כמה שנאה יכולים לפעפע? כמה רעל ל"ת
עין צופיה  |  29/06/11 21:44
 
- פועה,תפסיקי לפאות ותתחילי.....
י.ש  |  29/06/11 21:51
 
- הנה, "מכחישת אלטלנה" בפעולה ל"ת
מתעב שרלטנים  |  29/06/11 21:56
 
- יגאל עמיר יכול להיות גאה בך.
חגא  |  30/06/11 10:25
 
- תגובה אופינית לבולשיויקים
ישראלי שזוכר  |  30/06/11 12:45
7
להטביע התותח =מחיקת אאושויץ
אצלניק פוטנציאלי  |  29/06/11 22:14
 
- רבין עושה דברו של בן גוריון
אראל מודע לאמת  |  30/06/11 07:10
 
- היו יהודים שסירבו פקודה-הטייס
קורןנאוה טבריה  |  30/06/11 11:51
8
נהפוך הוא=להנציח את התותח המקו
קורןנאוה טבריה  |  30/06/11 06:33
9
לא להטביע שום תותח
אמנון לביא-לוי  |  30/06/11 07:26
10
להציב אותו ליד הכנסת
ע.ג.  |  30/06/11 07:39
11
להעמיד התותח בכיכר רבין
יוסיי  |  30/06/11 09:57
12
בקשת סליחה
נירררררררררר  |  30/06/11 14:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
אף שלא מדובר במסעדה מהודרת ומרווחת, "דים סאם סטיישן", שבדרום תל אביב, עונה על כל הציפיות הקולינריות שאפשר להעלות על הדעת מבית-אוכל אסייאתי    המטבח המעולה, בניצוחה של השפית והמנהלת הפיליפינית שלו, מצליח להפיק תפריט בריא, עשיר ומגוון
ציפורה בראבי
הגיעה העת להוריד את הספרים משולחן המנתחים    ספרים הם דרך מצוינת לחנך, להרחיב את הידע ולהעמיקו. ובעיקר - להתרגש...
דן רונן
באמצעות שילוב קבוצות מיעוט מכלל האוכלוסיה - כמו החרדים - ורתימתן לעול העשייה המשותף, ניתן לבנות חברה בריאה וטובה יותר, ועל יוזמה זו מגיע "שאפו" גדול למשטרה    עוד "שאפו" מגיע לה על קידומו של ג'מאל חכרוש' לדרגת תת-ניצב - הקצין המוסלמי הראשון שהגיע לדרגת נצ"מ ושמונה למפקד הגזרה בזבולון
איתמר לוין
השופטת רחל ברקאי, מבית המשפט המחוזי בבאר שבע, אולי חושבת בטעות שהיא יושבת על כס המלכות במקום על כס השיפוט. אחרת, קשה להבין את לשון הרבים בה היא משתמשת כאשר היא מתייחסת לעצמה
איתמר לוין
הגישה המתנשאת של הצרפתים באה לידי ביטוי לא רק בסירובם העיקש ללמוד אנגלית ולהשתמש בה, אלא גם בתור ענק בכניסה לארמון ורסאי ובזלזול מופגן בנוסעים בנמל התעופה דה-גול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il