X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל חוליה בשרשרת חלבה את פרת המזומנים ששמה הצרכן הישראלי
▪  ▪  ▪
העם ניצח [צילום: יח"צ]
במקומות שבהם קובעת המדינה מחיר מקסימום למוצר, היצרנים המתחרים כבר אינם מסתכנים עוד בכתבי אישום פליליים כדי לתאם מחירים ביניהם; המדינה עושה זאת בשבילם.

   רשימות קודמות
  צו 8 לאליטות
  לכל מטבע (חוץ) שני צדדים
  זה לא שבור, עדיין
  מאתא טורק נותר רק חלום
  העברת התקציב - פתיח נאה המחייב המשך ראוי

השיטה הקפיטליסטית היא התגלמותהּ הכלכלית של הדמוקרטיה: בכל פעם שאנו משלמים עבור מוצר כלשהו, או נמנעים מלשלם עבורו, אנו למעשה מצביעים בעד המוצר והגוף העומד מאחוריו, או נגדם. חרם הצרכנים שהוכרז על גבינות הקוטג' הוא, אפוא, ביטוי אולטימטיבי לכוחו של שלטון העם: היצרן, כמו גם השליט, אינו יכול להתעמר בצאן מרעיתו, שכן בכוחו של זה להענישו. במובן הזה לפחות, מחאת הקוטג' הייתה אכן המקבילה הישראלית והשבֵעה לְמה שמכונה בחיבה בלתי מוסברת "אביב העמים הערבי".
בסופו של דבר הצרכן - או אם תרצו: העם - ניצח: המחיר לגביע קוטג' ירד לרמה סבירה של 5.90 שקל. אך אין מדובר רק בניצחון של הצרכן הישראלי, אלא גם בניצחונו של השוק החופשי על שלל חלופות מגוחכות ופופוליסטיות.
חשוב להזכיר: מלכתחילה נגוע היה שוק מוצרי החלב כמעט בכל חסם תחרות אפשרי. כל חוליה בשרשרת הערך ראויה לכשל שוק שניתן לקרוא על שמה - החל בחקלאים והלובי האימתני שהם מפעילים בכנסת, עבור ב"תנובה", מקרה נדיר של מונופול שהוא גם מונופסון (רוכש דומיננטי) שנתקל בתחרות מועטה מצד "טרה" ו"שטראוס", וכלה בשוק הריכוזי של רשתות השיווק. כולם - כל אחד בתורו - חלב את פרת המזומנים ששמה הצרכן הישראלי.
עם הישמע קול המחאה, היו הפופוליטקאים ה"חברתיים" ראשונים לקפוץ על העגלה ולתבוע את החזרת הפיקוח על מחירי הקוטג'. זאת, על-אף שהוכח כבר נחרצות כי פיקוח מחירים הוא רע לתחרות, רע לצרכן ורע לכלכלה.
רגע קטן של תהילת כותרות
במקומות שבהם קובעת המדינה מחיר מקסימום למוצר, היצרנים המתחרים כבר אינם מסתכנים עוד בכתבי אישום פליליים כדי לתאם מחירים ביניהם; המדינה עושה זאת בשבילם. זאת ועוד: אם המחיר שבפיקוח נמוך מדי עבור היצרנים, קל להם הרבה יותר להשפיע על כמה עובדי מדינה להעלות אותו, מאשר לגרום למיליוני צרכנים לשלם אותו. ואם לא עולה בידם להעלות את המחיר, הם יכולים ליצור קרטל איכות, שבו עבור המחיר שבפיקוח ניתן מוצר נחות, ואילו על מוצר ה"פרמיום" - עד לא מכבר המוצר ה"רגיל" - לגבות מחיר גבוה.
עובדתית, צודקים הטוענים כי מחיר הקוטג' נסק מאז הוסר הפיקוח - אך הדבר אינו תוצר של "קפיטליזם פרוע ובלתי מרוסן", אלא דווקא בשל העדרו של שוק חופשי. אילו נפתח השוק לתחרות ממוצרי יבוא, לא היה מתאפשר ל"תנובה", ובעקבותיה גם ל"טרה" ול"שטראוס", לגבות מחירים מקוממים עבור גביע קוטג'.
מלבד הקוראים להחזרת הפיקוח, היו אחרים - שאליהם הצטרף השבוע נוחי דנקנר, יו"ר אי.די.בי, בעלת השליטה בשופרסל - שהציעו לבטל את המע"מ על הקוטג'. המע"מ, כמס פרוגרסיבי המוטל במידה שווה על צרכנים ללא קשר לרמת הכנסתם, הוא אומנם רע - אך רע הכרחי. ראוי לשאוף להפחיתו באופן רוחבי, עד כמה שניתן. ואולם מריחת לחמנייה בגבישי גבינה היא בשום פנים ואופן אינה זכות חוקתית. בניגוד לפירות וירקות, שהערך התזונתי שלהם יכול להצדיק פטור ממע"מ בשם הנגשת השכבות החלשות למזון מזין ובריא, אין זה מתפקידה של הממשלה לעודד צריכה של גבינת קוטג', שערכה התזונתי מפוקפק ושיש הטוענים שנזקהּ רב מתועלתהּ.
מרענן היה לשמוע את שר האוצר, יובל שטייניץ, מעמיד את דנקנר במקומו באומרו: "לא מקובל עלי שאנשי עסקים נותנים עצות לממשלה".
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, היה המקורי מכולם והציע איוולת מסוג אחר: מחיר מומלץ לצרכן. במחיר המומלץ לצרכן לא זאת בלבד שאין כדי להגביר את התחרות, אלא דווקא להגבילהּ. במקום שבו המחיר לצרכן מוכרז בקול גדול, אין מקום למקח וממכר על הנחות למשווקים, שלאחר מכן מגולגלות לצרכן, ואין מקום לתחרות בין היצרנים על המחיר. הנוהג הפסול הזה קיים מזה שנים בעיתונות היומית, שבה כל העלאת מחיר של ידיעות אחרונות המנומקת ב"עליית תשומות הנייר", נענית למחרת בהכרזה בלשון דומה להחשיד מצד מעריב.
ההצעה הזו התפוגגה, לא לפני שח"כ שאמה-הכהן זכה לעוד רגע קטן של תהילת כותרות.
טוב עשתה הממשלה שהתעלמה מהרעשים מסביב, וטוב עשתה שאיימה בהסרת מכסי היבוא על מוצרי החלב. ואולם אין די בכך. סביר להניח כי האיום בתחרות מבחוץ, ולא רחמנות ראשיהם של "תנובה", "טרה" ו"שטראוס" היא שהביאה בסופו של דבר לירידת המחירים של גביעי הקוטג'. ואולם לא די לאיים, יש גם לקיים: על הממשלה להסיר את חסמי היבוא למוצרי חלב. רק כך הצרכן לא יהיה תלוי עוד בחסדי היצרנים.

לתר מגזין מראה
הכותב הוא יועץ ניהולי.
תאריך:  01/07/2011   |   עודכן:  02/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיל רונן
הטענה כי 95 אחוז מאירועי האלימות בין בני זוג מבצעים גברים, כאשר בשאר האירועים האלימות היא הדדית, בהסתמך על "הנתונים האמריקניים" כביכול, היא בעייתית מאוד
יעקב אסתרליס
אם אנו נתקעים עם ראש בקיר - ההרגשה כאילו אמיתית, אבל מצד שני אנו כבר יודעים שגם הראש וגם הקיר הם בעצם מרחב ריק ומתקיים מפגש של שני ריכוזי כוח המגיבים כל אחד להתקרבותו של השני
יהודה דרורי
פעם, כחניכי בני-עקיבא הם היו מתונים יותר, וגם היום הם אינם פרזיטים מבחינה כלכלית ורובם כן שירתו בצה"ל, אבל רובם מחזיקים כיום באידיאולוגיה קיצונית אשר רוב העם בישראל מתנגד לה
ניסן ג'רבי
מפלגת העבודה מעולם לא הייתה באמת מפלגת שמאל    מאז ומעולם הייתה זו מפלגה לוחמנית, ציונית, מפא"יניקית
יעקב אסתרליס
איפה אנו נמצאים - בעולם האמת או בעולם הדמיון?    ננסה להבין מהו העולם ואיך הוא בנוי - נתחיל מהפרט הקטן ביותר: האטום, שהוא בעצם אבן יסוד לכל
רשימות נוספות
לא אמות כי אחיה ואספר מעשי יה  /  עמוס גורן
ספטמבר האיום  /  שאול רוזנפלד
הביצה הלובית  /  נחמן פביאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il