X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניסיונות הפיוס עם טורקיה: לא יהיה פשוט לחזור לשוק הביטחוני הטורקי לא רק חשד, גם תחרות מגורמים אחרים יכניסו מקלות בגלגלים טורקיה מנסה להכות בישראל גם בתחום הכלכלי ובעוצמה גדולה
▪  ▪  ▪
מתחרים בעוז בתעשייה הישראלית [AP]

עד לפני משבר המשט, נחשבה טורקיה כבור ללא תחתית עבור התעשיות הביטחוניות הישראליות. מכרו לה בהיקף של מאות מיליוני דולרים והיה פוטנציאל גדול עוד יותר. השוק ההודי והשוק הטורקי סיפקו הרבה עבודה להרבה חברות בהרבה תחומים ביטחוניים. ואז בא המשבר ביחסים ובנוסף לכל שאר הביטויים שלו, מסתבר שהוא גם פוגע ויפגע בתעשיות הביטחוניות הישראליות, אבל לא רק בגלל שהטורקים לא ירכשו את מוצריהן, אלא מפני שהם החליטו בהרבה מקרים לייצר אותם לבד.
היו סימנים ורמזים להחלטה הזו של הטורקים, אבל בחודשים האחרונים הסתבר כי מדובר שם לא ביוזמה מקומית של חברות מסחריות, אלא במדיניות של ממש; "לא מישראל, אבל נייצר בעצמנו ונתחרה בתעשיות שלה" - זה למעשה המוטו הבלתי מושמע של המדיניות הטורקית החדשה.

מתקפה כלכלית מצד "טורקיש מכניק"

המצב אף חמור יותר מכפי שהוא נראה תחילה. טורקיה מנסה להכות בישראל גם בתחום הכלכלי ובעוצמה גדולה. אנקרה לקחה על עצמה להיות מעצמה אזורית וזה בכל תחום אפשרי. חברת התעופה הטורקית הקימה חברת-בת לתחזוקה ושיפוץ מטוסים שתתחרה ישירות בחטיבת בדק של התעשיה האוירית.
החברה "טורקיש טכניק" החלה בפעולות שיווק נמרצות בדיוק בתחומים שבהם עוסקת התעשיה האוירית. כיום מעסיקה החברה הטורקית כ-2,800 עובדים, אבל יש לה תוכניות להגדיל את המספר ביותר מכפול עד שנת 2014. החברה, שמגדילה את היקף פעילותה במהירות רבה, מנסה לחתום גם הסכמים לשיתוף פעולה עם יצרני ציוד תעופתי ומנועים מארה"ב, כך שהיא תהפוך למרכז פעילות אזורי עבורם. שכר העבודה בטורקיה נמוך מזה הנהוג בישראל, לכן תוכל החברה הטורקית להתחרות בזו הישראלית.
חטיבת הבדק של התעשיה האוירית היא אחד המרכזים המובילים בעולם לשיפוץ מטוסים והסבתם מתצורת נוסעים לתצורת מטען. כיום אין באזור מרכז דומה שיכול להתחרות בחטיבת הבדק, ובעבר היא טיפלה גם במטוסים טורקיים וגם הסבה מטוס אחד מתצורת נוסעים למטען.

שימוש בידע ישראלי לייצור מל"טים

הצעד הטורקי לא הפתיע איש בישראל. גם תעשיות ביטחוניות טורקיות שעד למשבר המשט קיימו שיתופי פעולה נרחבים עם תעשיות ביטחוניות ישראליות, מנסות כעת לצאת לדרך עצמאית, בעיקר תוך קבלת ידע מחברות אמריקניות איתן הן חותמות על הסכמים לשיתוף פעולה. לא רק שהשוק הטורקי התאדה, אלא שהתעשיות הביטחוניות הטורקיות החלו כבר להתחרות באלו הישראליות.
טורקיה חשפה בחודשים האחרונים מטוס ללא טייס, שלטענתה פותח על-ידי התעשיה הביטחונית שלה. חשיפת המל"ט, שאין כרגע כל מידע על ביצועיו, באה במקביל לכך שטורקיה, למרות הקרע עם ישראל, קלטה את אחרוני המל"טים מדגם הרון שרכשה בתעשיה האווירית הישראלית. לדברי מקורות בישראל, אין כל ספק שהטורקים עושים שימוש בידע שקיבלו מישראל במסגרת עסקת רכש המל"טים כדי לפתח יכולות משלהם.
הטורקים הודיעו כי בכוונתם למכור את המל"טים שהם ייצרו גם למדינות אחרות, כמו פקיסטן, וכי מגעים בעניין כבר החלו. בישראל מטילים כאמור ספק רב שהטורקים הצליחו בשלב זה לפתח מערכת שלמה ומבצעית של מל"ט, אבל אומרים כי העברת הידע שהם דרשו כחלק מעסקת המל"טים עם התעשיה האוירית ואלביט בעייתית וצריך להסתכל עליה ב"עיניים מפוכחות".
מקורות המקורבים לנושא ייצוא הנשק אמרו עם זאת כי ללא העברת ידע לא ייתכנו עסקות של מכירת מערכות צבאיות ישראליות. לדבריהם, צריך עם זאת להקטין את הסיכון על-ידי "סינון" טוב יותר של הידע שמועבר למדינות מסוימות.
תעשיות ביטחוניות טורקיות שבעבר עבדו בשיתוף פעולה עם ישראל, מנסות להשיג ידע בעיקר מארה"ב, כדי לפתח מערכות צבאיות כמו מטוסים ללא טייס ולמכור אותן.
כמו שארה"ב לא שאלה את ממשלת טורקיה כיצד ייתכן שחברה בנאט"ו מסייעת לחמאס בעזה ולעוד ארגוני טרור כמו החיזבאללה, כך לא מפתיע שוושינגטון לא מנידה עפעף למראה שיתוף הפעולה הגובר בין חברות אמריקניות וחברות טורקיות בעיקר בתחום הביטחון. במשבר הכלכלי השורר עדיין בארה"ב וכאשר הממשל בוושינגטון משדר חולשה בהרבה תחומים, שום שאלה לגיטימית לא תישאל. עבור וושינגטון זה עניין שולי. בישראל מודאגים מאוד למרות שמשדרים עסקים כרגיל. למכה הזו לא היו מוכנים כאן כל-כך.

תאריך:  06/07/2011   |   עודכן:  06/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדיניות טורקית חדשה: תחרות בתעשיה הצבאית
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
נו באמת...
אליק א.  |  6/07/11 11:06
 
- מצטרף לדעתך, ויותר...
ירון זכאי 1  |  6/07/11 11:54
 
- כל הכבוד ליהירות ולשחצנות.
אמציה האמיץ  |  6/07/11 16:23
 
- כנראה שאתה באמת אמיץ
אליק א.  |  6/07/11 18:07
 
- מספר 5 הסביר לי הכל.
אמציה האמיץ  |  6/07/11 22:19
 
- ממה עייפת אותנו ל"ת
לך לישון - טבל...  |  7/07/11 01:02
 
- אתה הדוגמה הקלסית של השמאלן
יהיר בור ושונא  |  7/07/11 01:39
 
- מלאי האומץ אזל
אליק א.  |  7/07/11 08:10
2
יופי מצויין!! - לא למכור להם..
דני שובבני  |  6/07/11 11:14
3
להעביר ישירות ידע לאיראן !
ישמעאל  |  6/07/11 11:41
4
לא צריך לחזור לשוק התורכי,
מומחה לאיסלם  |  6/07/11 11:48
5
לנתק מגע בטחוני עם טורקיה!
אא-אא  |  6/07/11 12:28
6
ברק אינו מבין מהו כבוד
מרכיב בבטחון   |  6/07/11 12:51
7
יהודונים חושבים רק על כסף.
אליהו חיים  |  6/07/11 22:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
מגמת האוצר להעלות את גיל הפרישה לנשים לא זו בלבד שלא תיטיב עימן - היא רק תעמיק את הפער שבינן לבין הגברים ותחליש ביתר שאת את מעמדן. עכשיו, כשהמרצע יוצא מן השק, מתברר כי התרגיל השקוף של האוצר פשוט אינו עומד במבחן המציאות
מנחם רהט
דווקא כשהשמאל מתעורר ומטיח ביקורת חריפה בגלי צה"ל, עד כדי דרישה לפיזורה, מספקים ח"כי הימין חמצן להמשך קיומה של תחנת גלמ"ץ (גלי מרצ)
עקיבה לם
אחרי מחאה ציבורית נרחבת החליט שר הביטחון אהוד ברק שאת 'עסקת' הגופות יש להקפיא. למה?    וגם: לא צריך לעשות על עסקת שליט ספין פוליטי
רוני אלוני סדובניק
לאור גל ההסתות האחרון, וריבוי המקרים בתחום החינוך, הבריאות, הצבא וכד' הפרת עקרונות השוויון ודריסת זכויות זרים מיעוטים ונשים - הגיעה העת לעשות לזה סוף. הגיעה העת לדמוקרטיה לוחמת, לא מתפשרת, הקמה על רגליה ואומרת די, עד כאן
יובל לובנשטיין
להצהיר כי השירות חרוט על דגל החברה אינו מספיק. שירות זה לא רק לדעת להחליף מוצר פגם, אלא שירות במובן המלא של המילה נושא בתוכו מכלול רחב ושלם של מערכת יחסים ברובה ערכית בין הצרכן לבין הרשת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il