X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פחד בעיניים. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס [צילום: פלאש 90]
הם מפחדים - כולם, גם ביבי
מחאת האוהלים נגד יוקר הדיור פגעה בעצב חשוף ורגיש של הציבור כולו והפכה לסופה בעלת עוצמה. בשונה מההתייחסות למחאות חברתיות אחרות, הפוליטיקאים שלנו, כולם, החלו לחשוש והם מתחילים לפחד מזעם הציבור

התסיסה החברתית התחילה כבר לפני מספר שנים, ולא הזיזה הרבה לפוליטיקאים. היא קיבלה תנופה בשנתיים האחרונות באמצעות רשת האינטרנט. עצומות מחאה בעד ונגד צצו שם כפטריות אחרי גשם.
זה התחיל כשעשוע, אבל תפס תאוצה לפני שנה בערך, כשפרצו המחאות נגד ייקור המים והדלק. זה כבר עורר דיון ציבורי די סוער וגם הביא לריכוך מסוים בעוצמת ההתייקרות, אבל הבעיה עוד לא הוסדרה. שר התקשורת משה כחלון הבין כבר אז את העוצמה הטמונה במחאה חברתית כשזו תופסת תאוצה ומתפרצת והצליח, במידה רבה, לבלום את ההתפרצות נגד חברות הסלולר והממשלה על-ידי נקיטת צעדים שבלמו במקצת את השתוללות החברות מול הצרכנים, ופתח בתהליך הגברת התחרות בענף.
אבל המחאה החברתית מצאה לה עד מהרה מטרות חדשות. "מחאת הקוטג'" עוררה סערה רבתי בתחום ענף החלב והמזון, ואילצה את המשווקים "להוריד פרופיל". גם הדרג הפוליטי החל לעשות קולות של היחלצות לפעולה ונקיטת צעדים. מוקדם עדיין לומר אם השינוי שיתחולל יהיה אמיתי או רק למראית עין.
אבל לפני מספר ימים התחולל זעזוע נוסף. המחאה הפכה לסופה בעלת עוצמה. "מחאת האוהלים" נגד יוקר הדיור פגעה בעצב חשוף ורגיש של הציבור כולו. אומנם, כולם יודעים, כולל המפגינים והמוחים, שאין שום סיכוי שהבעיה תיפתר בטווח קצר. מקסימום תהיה התחלה של תהליכים שיובילו להקלה במצוקה ולהפחתה במחירים. בכל זאת המחאה מתפרצת כי המצוקה מחריפה והמצב בלתי נסבל.
בשונה מההתייחסות למחאות חברתיות בנושאים אחרים, דומה שהפוליטיקאים שלנו, כולם, החלו לחשוש. יש יותר מדי תסיסה ויותר ויותר תופעות של מחאה ציבורית. ועל-רקע הידיעות על התסיסה במצרים, בסוריה, בתימן, בלוב ובמדינות נוספות הם מתחילים לפחד מזעם הציבור. נכון, אצלנו כרגע זה לא אותו דבר. בכלל לא. אבל המצוקה קיימת ומחריפה. ולך תדע מה יהיה מחר. הרי כבר ישנם כאן - אם כי בתחומים אחרים - גילויים של סרבנות ואלימות כנגד גורמי חוק ושלטון שהתנהלותם אינה מוצאת חן בעיני קבוצה זו או אחרת אצלנו. ואלה כבר לא "עשבים שוטים".
אז הכל צפוי והפוליטיקאים מ-פ-ח-ד-י-ם.

"תגיד לי, אתה סתום?"

לכן, בינתיים מדברים, מכנסים דיונים, מסתכנים מעט וניגשים למאהל המחאה על-מנת להזדהות ולתפוס כותרת. ירידת הפוליטיקאים לרחוב למאהל מאבק המחאה כרוכה כאמור גם בסיכון עבורם. את ראש עיריית תל אביב הניסו המפגינים מהמקום כששפכו עליו בירה. על חברת הכנסת מירי רגב שפכו מים מינרלים, קראו כנגדה קריאות גנאי ואילצו אותה לעזוב. היא מצידה איבדה קצת את העשתונות והתעמתה עם המפגינים. "תגיד לי, אתה סתום?", קראה לעבר אחד מהם. כשהיא מתכוונת להצעה שהגישה בזמנו בכנסת להקלת מצוקת הדיור. המפגינים לא התעניינו בכך וח"כ רגב החליטה שהם "סמולנים", ונטשה. היא טעתה. המצוקה והמפגינים באים מכל שכבות הציבור הצעיר. המצוקה היא נחלת כולם, היא אמיתית והדבקת תוויות גנאי לא תעזור.
גם המפגינים, שהיו מעורבים בתקרית טעו. אז נכון, מירי רגב באה גם "לתפוס כותרת" ואולי גם צילום. אבל צעדי אלימות מסוג זה אינם מועילים. אולי רק סייעו לח"כ רגב להשיג את הכותרת שאותה חיפשה.

ההצהרות והתוכניות

משרד השיכון שלף פתאום, בתוך יום, תוכנית שתושיע את המצב. ישווקו 6,900 דירות. זה יציף את השוק. יגדיל את ההיצע ויוריד את המחירים. יפה. מתי זה קורה? זה לא נאמר בהודעה לתקשורת שפרסם המשרד

כרגיל, זה מתחיל בהצהרות ובניסיונות "לתפוס כותרת" או צילום. הנה שר השיכון אריאל אטיאס, כבר מודיע שהמחאה צודקת. הוא כבר אמר מזמן שיש בעיה. הוא דרש מזמן פעילות. הוא הגיש תוכניות. אבל מה, האוצר, שוב פעם האוצר מטרפד. יש לו גם אבחנה מעניינת. המפגינים האלה, המוחים באוהלים - הם לא רוצים ללכת לגור בפריפריה. רק תל אביב ואזור המרכז טוב להם. ושם המחירים הכי גבוהים. אז מה הפלא שישנה מצוקה?
סליחה, כבוד השר. יש תעסוקה הולמת בפריפריה? יש תחבורה מהירה למרכז, שם מבחר גדול יותר של הזדמנויות תעסוקה? ואיפה כבודו מתגורר? בפריפריה? (נכון, זה טיעון דמגוגי, אבל זה הסגנון היום).
אחרי שהגערות וההצטדקויות של כבוד השר לא זכו לתהודה חיובית, שלף פתאום משרד השיכון, בתוך יום, תוכנית שתושיע את המצב. ישווקו 6,900 דירות. זה יציף את השוק. יגדיל את ההיצע ויוריד את המחירים. יפה. מתי זה קורה? זה לא נאמר בהודעה לתקשורת שפרסם המשרד. כי התוכניות עוד לא גובשו, לא אושרו, לא הוצעו למכרז והאוצר בכלל עוד לא אישר. אבל השר יכול להיות מרוצה, הוא נאבק למען פתרון מצוקת הדיור. (משום מה הפעילות הזו מזכירה את הפרסומים על פעלתנותו של חברו לסיעה השר אלי ישי בפרשת שירותי הכיבוי וההצלה שנודעה לציבור רק לאחר השריפה הגדולה בכרמל.)
הצהרות הפעילות של שר השיכון הן רק דוגמה. בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שדנה (18.7.11) בנושא הייתה צפיפות ונוכחות כבדה של ח"כים, גם כאלה שאינם חברים בוועדה, שהגיעו לדיון. להיות נוכחים, לזרוק מילה, להיות בתמונה. גם שר החוץ אביגדור ליברמן הגיע, כאילו הוא עוסק בנושא יום-יום. מה יצא מזה? כלום. לוועדה הזו אין שום סמכויות, פרט ליכולת לשחרר נאומים לפרוטוקול.
ראש הממשלה גם הוא לא שומר על שתיקה. הוא הצהיר (18.7.11) כי יפתור את מצוקת הדיור. האמת, הוא לא יצר את המשבר. אבל מה לעשות, זה קרה ומחריף במשמרת שלו. יועצו הכלכלי אומר כי כבר מראשית כהונתו מנסה נתניהו לייצר שינוי שיוביל להקלה במצוקה. אבל מה לעשות, שהדיבורים, התוכניות וההודעות לעיתונות אינם תחליף לביצוע בשטח וזה עוד לא קרה.
בניגוד למחאת הקוטג', האצבע המאשימה מכוונת ישירות לממשלה. על כן, הממסד השלטוני חושש מזעם הציבור. הוא יודע שאין לו פתרון מיידי. והוא פוחד שאם העסק לא יירגע זה עלול לעלות באובדן השלטון, אם לא חמור מכך...

לאתר הכותב
תאריך:  21/07/2011   |   עודכן:  21/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הם מפחדים - כולם, גם ביבי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בעיריית י -ם לא התייחס לתלונתי
על כותב הרשימה  |  22/07/11 01:49
2
פרשת רמדיה אריה שנדורי
אריה שנדורי  |  27/07/11 23:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
חברי הכנסת מירי רגב ומאיר שטרית, זכו לטבילת אש קשה כמו רון חולדאי. כי שלושתם שייכים למפלגות שלא נתנו מעולם את הבכורה להון האנושי העובד, אלא נתנו את כל תשומת הלב להון מיסטר קאפיטאל
עדי אמסטרדם
ארגונים רבים מדי בארצנו מתאמצים לרצוח וגם לטעון לירושה באותו הזמן, וכאשר באים להוכיחם על כך, זועקים הם חמס, מקארתיזם, פגיעה בדמוקרטיה וכיו"ב
אברהם פכטר
סדרת הכתבות בטלוויזיה (ערוץ 10 - מיקי רוזנטל), תחת הכותרת "הכתם שנשאר", הוא מסמך משפטי חברתי בעל חשיבות רבה. עשרות אנשים שנעצרו, נחשדו בעבירות שעשו כותרות ענק בכל כלי התקשורת, והסתיימו בקול דממה דקה או בסגירת התיק, לא התאוששו מכך מעולם. ללא פיצוי, ללא בקשת סליחה או הבעת חרטה וללא אזכור תקשורתי, השאירו אותם פצועים ודומעים בשטח
אהרון רול
בכל המהומה אשר סוחררה בכוונה תחילה בידי אינטרסנטים ואינטרסים שלא ממין העניין נגד חוק האנטי-חרם, שכחנו את הנפגעים עצמם, אלו שעליהם מוטלות חרמות בידי קבוצות ישראלים כבר שנים - המתיישבים ביו"ש. בסיפור זה הרי קיימים פוגעים ונפגעים, שכחנו?
אריק בכר
מועצת העיתונות הבריטית עלולה להיות הקורבן הנוח ביותר של הוריקן הזעם הציבורי המכה בבריטניה לאחר שהעיתונות בה סרחה. כדאי לעיתונאים כאן לעקוב מקרוב אחרי המתרחש בחצרה של הוד מלכותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il