X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום אילוסטרציה: AP]
מחאה קוסמופוליטית בלוינסקי
בניגוד למאהל בשדרות רוטשילד, את המחאה הדרום תל אביבית הרבה יותר קשה לעכל. רשמי ביקור
בניגוד למחאה ברוטשילד, המפגינים בדרום אינם נהנים מקונצנזוס. באותו יום שבו הוקם המאהל כבר היו ארגוני שמאל שהתנערו מן המאהל בלוינסקי וכינו את תושבי השכונות פשיסטים וגזענים

אמש שמתי פעמי למקום הכי קוסמופוליטי בתל אביב - גינת לוינסקי, בשולי התחנה המרכזית הישנה. היה חם. חם מאוד. מהגרי עבודה סודנים היו שקועים בשינה עמוקה על הדשא. מטרים ספורים משם, במאהל המחאה של דרום תל אביב, התנהלו ויכוחים שאפילו החום המתיש לא יכול להם. על המחצלות תפסתי שיחה עם ערן גילה, עובד סוציאלי תושב שכונת שפירא, שעזב הכול ובא כי הגיעו מים עד נפש.
כשדיברנו, היה זה לאחר יומיים רצופים שבהם פקחי עיריית תל אביב פשטו על המאהל בארבע לפנות בוקר והורו למפגינים להתפנות בטענה שהם יוצרים רעש ומפריעים את מנוחת התושבים.
מה אתה אומר על זה, שאלתי את ערן. הוא גיחך. תסתכלי סביב, השיב. למי בדיוק אנחנו מפריעים. מי התלונן? הפליטים, מהגרי העבודה, המסתננים?
הגרסה הרשמית של עיריית תל אביב היא שמדובר במאהל לא מורשה. ערן חושב שההתנהלות העירונית מוּנעת ממניעים אחרים לגמרי. עובדה, המאהל יושב עשרה מטרים בלבד מתחנת המשטרה המקומית, ומשם עדיין לא יצאה שום יוזמת פינוי. ייתכן, הוא אומר, שבעירייה חוששים שהפליטים ילמדו מאיתנו ויקימו גם הם אוהלים. ואז איזה פרצוף יהיה להם.
בניגוד למחאה ברוטשילד, המפגינים בדרום אינם נהנים מקונצנזוס. באותו יום שבו הוקם המאהל כבר היו ארגוני שמאל שהתנערו מן המאהל בלוינסקי וכינו את תושבי השכונות פשיסטים וגזענים. ואכן, בניגוד למחאה בשדרות רוטשילד, את המחאה הדרום תל אביבית הרבה יותר קשה לעכל. מה לעשות, הם לא נחמדים. כלומר, הם דווקא נחמדים מאוד, אבל המחאה שלהם הרבה יותר נוקבת. ההתנחלות בגינת לוינסקי לא מתיפייפת. היא תוקעת אצבע בעין המדממת של המצב החברתי ומייצרת התנגשות בין שתי אוכלוסיות חלשות - תושבי הדרום החלשים ומולם הזרים. פה כבר לא מדובר על מחסור בדיור אלא בתחרות דרוויניסטית על אותה נישה.
חשבנו שהמחאה שלנו חייבת להיות מקומית, אומר ערן גילה. יש פערי ענק בלתי נסבלים בתוך העיר וצריך למקד אותם ציבורית ותקשורתית. בדרום תל אביב יש יותר מכמה רבדים של הזנחה מתמשכת - והדיור הוא רק אחד מהם. אנחנו לא נגד האנשים האלו, הוא אומר ומחווה בידו לעבר המסתננים. איך אפשר להיות נגד אנשים שחיים בתת-תנאים בדירות שאינן ראויות למגורי אדם? לא הם הבעיה, אלא מי שמביא אותם לפה ומנצל אותם בצורה מחפירה. הם חיים כאן בתנאים תת-אנושיים בגלל שמדובר באנשים שכוח המיקוח שלהם קטן מאוד. הם נעשקים במחירים מופקעים, ללא כל פיקוח מצד הרשויות. מצב העניינים הזה מייצר השפעה שלילית הגוררת עִמה שכבות חברתיות שלמות בחברה הישראלית למטה, בעוד העירייה והמדינה במקרה הטוב מעלימות עין.
אולם מי שציפה להתנגשות מעמדות במאהל של לוינסקי, טעה ובגדול. ערן גילה אומר שבערב הקודם הייתה מסיבה במאהל. הזרים צפו מן הצד בביישנות, אפילו בחשש, אולם עד מהרה התחממה האווירה והם הצטרפו למסיבה. שרו שם שירים מנפאל, מהפיליפינים ומסודן.
כל משך שיחתנו עמד מן הצד ילד סודני כבן עשר וגמע בצמא כל מילה. אחרי כמה דקות התגבר על עצמו ועל הביישנות. "אפשר לאכול מנגו", שאל כשהוא מצביע על פרי בודד שנותר בקרטון במאהל.
בבקשה, השיב ערן.
אחרי דקות אחדות הצטרף ילד נוסף שביקש מים ועוד ילדה קטנה עם ילקוט גדול. הם ישבו במאהל בנינוחות ובפתיחות, ודיברו עברית מצוינת.
אתם יודעים מה עושים פה במאהל, שאלתי.
כן, השיבו ילדי הזרים. לאנשים האלה אין כסף לקנות בית.
ולכם יש? גם לא, השיב הקטן. לאמא שלי אין כסף.
מה יהיה, שאלתי. לא יודעים, משכו כתף.
אם אין בית בישראל אולי תחזרו לסודן, הצעתי.
אני לא, פסק הקטנצ'יק. גם אני לא, הצטרף הגדול יותר, הביישן.
עכשיו כבר ברור - אם למישהו הייתה כוונה לשסות את האוכלוסיות אלה באלה, זה לא ילך. חם מדי. וחוץ מזה - הקרבה שנוצרה, גם אם בכפייה, מייצרת ניצנים של הבנה ושיתוף פעולה. לממשלה ולבעלי הבתים יש בעיה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  03/08/2011   |   עודכן:  03/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחאה קוסמופוליטית בלוינסקי
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
למה יש בעיה לבעלי הבתים? ל"ת
מוציקו  |  3/08/11 04:12
2
אתמול התקשר עיוור ירושלמי לתוכ
קורןנאוה טבריה  |  3/08/11 04:52
3
פצצה מתקתקת בתמיכת השמאל
המסתננים מאפריקה  |  3/08/11 06:31
4
משחדל פסטיבל ערד בא לנו חדש . ל"ת
יוסף המגיד  |  3/08/11 06:31
5
קיראו נכון
יוסי הבוכה  |  3/08/11 07:39
6
ללא שום קשר למחאה
יוקו  |  3/08/11 08:27
7
אין שום דבר קוסמופוליטי בגינה
אינשאללה- יעל  |  3/08/11 08:55
 
- אלה עבריינים מסתננים מוסלמים
מסודן ואפריקה  |  3/08/11 09:20
8
צרפת מגדילה את מכסת המגורשים..
יונתן מרקז  |  3/08/11 09:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנפרד גרסטנפלד
ראש ממשלת נורווגיה ינס סטולטנברג אמר כי תשובתה של ארצו לפשע הנורא תהיה "עוד דמוקרטיה, עוד הומניות, אבל לעולם לא עוד נאיביות". אם הצהרה זו היא יותר מסתם תעמולה, הרי שבפני ממשלת נורווגיה ובפני האליטה שלה עומדת דרך ארוכה וקשה
סופיה רון-מוריה
מבחינה פוליטית מצבו של נתניהו איתן. לשתי המפלגות שבכוחן לערער את הקואליציה, ישראל ביתנו ושס, אין עניין בהקדמת הבחירות. אבל מהבחינה הציבורית, מצבו של ראש הממשלה גרוע. לכשתגיע מערכת הבחירות, המאבקים החברתיים עשויים, כמו בעבר, להעביר קולות ימין למחנה השמאל
נחום אבניאל
אין ויכוח שהרופאים התורנים צריכים לישון יותר, שהרופאים בבתי החולים צריכים להרוויח יותר, ושהמאושפזים צריכים להצטופף פחות. אז למה מאבק הרופאים נמשך כל כך הרבה זמן, ומה גרם לכמעט-הסכמה להתפוצץ?
עליס בליטנטל
גם אם ראיתם בתערוכה ציורים מהעת העתיקה ומשחר ההיסטוריה, ובהם מתוארים טקסים בהם אוכלים בני השבט חלקי גופות אדם שבושלו לנגד עיניהם - הרי היחס כאן למעשה הוא כאל טקס ותו לא
ניב שטנדל
הבטיחו לנו ביקור של מנהיגת המהפכה וקיבלנו את ענת מגן שבו עם מגפון    כשליף האמיתית נכנסה הפסיקה "נבחרת" להיות תוכנית בידור, והפכה לתוכנית אירוח אמיתית, לא מעניינת וחסרת הומור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il