X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הטרמפיסטים - עורכי הדין מהמשרדים הסמוכים שתוצאת עבודתם היא הגדלת המעמסה על המפגינים, הפוליטיקאים המנסים ליצור הון פוליטי בביקורם והטייקונים - אלה שרוצים שנאהב אותם ראש הממשלה - כבר הוכיח שחולשתו אינה בתוכניות או בהצהרות, אלא בביצוע הריכוזיות - חיה ובועטת והיא חלק מהביעה שיש לפתור אותה
▪  ▪  ▪
מחאת האוהלים. לכל מחאה יש את הטרמפיסטים שלה [צילום: צבי גלברד]

הטרמפיסטים
מוזר היה למצוא בין המבקרים במאהל המחאה בתל אביב עורכי דין מהמשרדים הסמוכים, מיקירי המקצוע, שהביעו הזדהות. אלה עוה"ד המתכננים עבור לקוחותיהם תכנוני מס אגרסיביים הגורמים לחיוב מס מגוחך על הכנסות עתק, המשיגים עבור מגייסי אגרות החוב הסדרים הפוטרים אותם מלעמוד בהתחיבויותיהם לציבור והמשמשים כלוביסטים לקבלת הטבות ממשרדי הממשלה השונים. תוצאת עבודתם היא הגדלת המעמסה על המפגינים ועל מי שהם מייצגים, הנושאים בנטל המיסוי והמחירים. אין משהו לא חוקי (כך אנו מקווים) בפעילותם של עו"ד אלה, אך יש משהו מגוחך במחוות הסימפטייה בהן הם מנופפים, כמו אותו עו"ד פלילי שזיכה לקוח מעבירות אלימות במשפחה ובא לביקור אהדה במקלט לנשים מוכות.
תחושת מיאוס מעלים גם הפוליטיקאים המבקרים במאהל לאחר שהודיעו על כוונתם זו לתקשורת והצמידו מיקרופון לדש חולצתם. הביקור הוא ניסיון ליצירת הון פוליטי, מחווה ריקה ותחליף לעבודה הממשית בעניינים אלה, אותה עליהם לבצע בכנסת או בממשלה. טוב עשו המפגינים ששלחו אותם לדרכם, גם אם הדבר חייב המלטות חבר כנסת דרך מטבח מסעדה שכנה וגם אם היה מלווה בדברי נאצה של חברת כנסת מסויימת מאוד. קבוצה שלישית של מעוררי גיחוך היא של החתומים על "מכתב הטייקונים" לראש הממשלה, אלה שרוצים שנאהב אותם. לא שאין להם מה לומר או להציע, אבל שליחת מכתב דרך אמצעי התקשורת עם הצעות לפתרון, מבלי שמי מהם הציע להפחית במשהו את הנטל שהוא וחברותיו יוצרים על הציבור, זו חוצפה של ממש.
ראש הממשלה
במפתיע, הדרך בה פועל ראש ממשלה בימים האחרונים, לאחר איבוד עשתונות זמני, נראית סבירה. הוא מקבל את העובדה שהמחאה ממשית, ולא נגרר עם חלק משריו ומחברי הכנסת למלל מתנשא ולניסיון להפוך את המחאה, שהיא חברתית-פוליטית, למחאה מפלגתית. ההתחיבויות במסיבת העיתונאים אומנם נבעו מלחץ, אך לפחות פעולה אחת המחייבת החלטה מיידית נעשתה; הפחתת הבלו על הדלק הייתה דרושה, ניתנה לביצוע, שידרה הקשבה ולמעשה אינה עולה לממשלה דבר כיוון שאין מדובר בויתור על הכנסה תקציבית קיימת אלא על תוספת מיסוי מיותרת. ההתייחסות המזלזלת של לשכתו להערכת העלויות שהוגשה על-ידי האוצר מוצדקת; ראה הבלו לעיל, ראה האומדן לעלות הפחתת מחירי הקרקעות שבהיעדר שיווק על-ידי המינהל ממילא לא נכללה בתקציב, וראה הסתירות הפנימיות לגבי הכרה בהוצאות למטפלת לעומת עמדת האוצר בבג"ץ.
אין מקום להכרזות מיידיות נוספות. הצוות שמינה ראש הממשלה חייב למיין את הבעיות הן לפי עוצמתן - על איזה חלק באוכלוסיה הן מכבידות ובכמה, והן לפי הקצב האפשרי של התיקונים - טווח מיידי, טווח בינוני וטווח ארוך, והכול מבלי להתעלם מהיכולת הפוליטית לבצע. לדוגמה, מתחייבת השוואת ההוצאה התקציבית לנפש בשטחים לזו שבישראל, מבחינת תשתיות, דיור, חינוך, תעסוקה ציבורית וכיוצא באלה אך בקואליציה הקיימת הדבר כמובן אינו ניתן. בנוסף, ברור שכל הוצאה או התחייבות צריכה להתברר מול השפעתה על תקציב המדינה, בו יש צורך לקבוע סדרי עדיפויות חדשים הן בצד ההוצאות והן בצד המיסוי, הישיר והעקיף. תוכנית הגיונית לפי סדרי עדיפויות ועם לוחות זמנים סבירים לא ניתן להציג תוך ימים, אך ניתן להכינה תוך שבועות ספורים. חובה שהתוכנית תביא בחשבון שעשרים אחוזים מאוכלוסיית המדינה הם ערבים, שאמנם טרם יצאו להפגין במספרים גדולים, אך מצבם מהווה פצצת זמן. לחרדים יש מי שידאג.
ולבסוף, ראש הממשלה כבר הוכיח שחולשתו אינה בתוכניות או בהצהרות, אלא בביצוע. כדי שלא יאבד את אמינותו לחלוטין, עליו למנות אנשי ביצוע, בעלי יכולת מוכחת ולא לפי מפתח מפלגתי, עם סמכויות להבאת כל החלטה למימושה הסופי.
ריכוזיות
בחודשים האחרונים פרסמו מאמרים וחוות דעת לרוב המלמדים על היעדר ריכוזיות בישראל. האירועים בשטח מראים כי הריכוזיות חיה ובועטת וצודק ראש הממשלה בהצהירו שהיא חלק מהבעיה שיש לפתור עתה. לא נוסיף על מה שכבר נאמר בשוק המזון על תנובה, שטראוס, אוסם ועל רשתות השיווק, אך לא חסרות דוגמאות אחרות; מבוטחי הפניקס שבשליטת תשובה הלוו (מבלי ששאלו אותם) עשרות מיליוני שקלים לדלק נדל"ן הקורסת שאף היא בשליטתו, והפעם לא הציע לתרום להם מכספו, כפי שהציע לוועדת שישינסקי.
חברות התפלת מים תלויות באספקת הגז עליה ועל מחיריה יחליט תשובה כמתפיל גדול המתחרה בהן. חברת סלקום של דנקנר לא הצטרפה לדרישת אחיותיה הסלולריות להפחתת עמלות כרטיסי האשראי, כי שופרסל בעלת כרטיסי האשראי הפרטיים היא חברה אחות. חברות המתחרות בשופרסל, סלקום או נכסים ובניין חושפות את נתוניהן לבעל השליטה במתחריהן אם הן עורכות את ביטוחיהן בכלל ביטוח. חברות קבלניות חושפות את נתוניהן לבנק הפועלים שבעלת השליטה בו מחזיקה בשיכון ובינוי. אם בנק לאומי ירכוש נתח מתנובה, עלול הדבר להקשות על שטראוס או טרה לבקש אשראי למלחמה במתחרה.
ספק אם המתחרים בקוקה קולה או נביעות ירשו לעצמם לפנות באופן חופשי לבנק המזרחי של מוזי וורטהיים. לא נפרט את כל המקרים בהם בנקים משמשים הן כשותפים, הן כנותני אשראי והן כבעלי אג"ח, וחברות ניהול תיקים השייכות לקבוצת ריכוז מנועות מלפעול לטובת המשקיעים באסיפה הכללית בשל ניגוד עניינים. גם הבעלות בעיתונים וברשתות הטלוויזיה עברה לבעלי אינטרסים כלכליים מגוונים; ורטהיים ותשובה בקשת, אחים עופר ברשת, מימן בערוץ 10, דנקנר במעריב, פישמן בגלובס ולפחות חלקם עשויים לנצל את הכלי תקשורתי לקידום אינטרסים כלכליים או פוליטיים. דווקא למוזס (ידיעות) ולאידלסון (ישראל שלנו), אותם תוקפים כולם מסיבות שונות, אין אינטרסים כלכליים מהותיים בישראל פרט לתקשורת.
הטיפול בריכוזיות יחטיא את מטרתו אם לא יטופלו, בנוסף לקבוצות הריכוז הפרטיות, גם מונופול מינהל מקרקעי ישראל (בפועל ולא רק בחקיקה) ושאר המונופולים שבשליטת המדינה. נתניהו כשר אוצר שפך מאות מיליוני שקלים לכיסי עובדי הנמלים ב"אם כל הרפורמות" שהשאירה בעינם את בונוס הסינטה וחופשת בר המיצווה לבנו של חבר הוועד, על חשבון עלויות הייצוא והייבוא. הרפורמה בחברת החשמל, שחוקקה בחקיקה ראשית לפני למעלה מעשור כלל לא החלה, עדיין יש בחברה אלפי עובדים מיותרים וחגיגת הוצאות.
ברשות שדות התעופה אין התייעלות, שר התחבורה סיפח לרשות, מסיבות פוליטיות, את שדה התעופה החדש העתיד לקום וסתם את הגולל על תחרות ברשות המנופחת. מונופול הרכבת חשוף בכל ערוותו ומרחיק, יחד עם הפקקים בכבישים, את הפריפריה מן המרכז. המלצות בעניין ריכוזיות שיחולו רק על הסקטור הפרטי יחטיאו את המטרה.

תאריך:  04/08/2011   |   עודכן:  04/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלושה הרהורים בשולי מחאת האוהלים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
דברים כדורבנות
גודי אלי  |  4/08/11 11:02
2
מאמר טוב ומחכים. ל"ת
דורון פ  |  4/08/11 11:29
3
חוכמת גביש מפליאה
מנסה להבין  |  4/08/11 11:58
 
- תגובה למנסה להבין
מבין  |  9/08/11 11:38
4
קח עוד 2 הרהורים
ישמעאל  |  4/08/11 14:09
5
שכחת עוד כמה הינטים
ישמעאל  |  4/08/11 14:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
לדעת העיתון הנושא את דגל שחיקת מעמד הביניים, כל תינוק צריך לקבל מדי שנה ריהוט ב-6,000 שקל, לילדי בית הספר חייבים לעשות ימי הולדת ב-1,500 שקל, ואילו סטודנטים קונים מדי שנה מחשב נייד ב-3,500 שקל. ככה זה כאשר מלבישים טענות חסרות-שחר על קו אידיאולוגי מוצדק
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
הוראות החוק ביחס למע"מ בקבוצות רכישה מעוררות ספק ביחס לאופן הטלת החבות במע"מ כאשר אחד מחברי הקבוצה הינו עוסק במקרקעין. ככל שהרכישה הייתה בכובעו הפרטי יהיה דינו של אותו עוסק כדינם של יתר חברי הקבוצה הפרטיים
עמוס עמירן
מסכת ההתעללות של החברות באזרח הקטן נמשכת. לאחר שהבטיחו כי החשבון יסודר והחיוב הבא יהיה תקין, התגלה שוב כי שום דבר לא קרה. החיוב שוב לא נכון ואותה גביית יתר הייתה גם החודש. בדאי להמתין בסבלנות כי הנראה שיהיו עוד פרקי המשך
עוזי אורנן
השגת השלום היא מפתח להצלחת המחאה. על כן, תנאי הכרחי הוא הכרה בלאום הישראלי    אם המושגים המקובלים על "עם יהודי" לא ישתנו באופן יסודי, ישראל לא תגיע לשלום והמאבק על שינוי תנאי החיים בישראל לא יוכל להצליח
גיא חזן
שוק ההון אינו קזינו ומי שמתייחס אליו כך שיזכור - "הבית תמיד מנצח"!    אז מה עושים? צריך לדעת במה משקיעים ולהיערך בהתאם; מי שאינו מסוגל לשאת הפסדים בטווח הקצר שפשוט לא "ישחק" במשחק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il