X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בתום שלושה שבועות מצור ("ימי בין המְצרים"), חרב בית-המקדש בתשעה באב - אסון נורא, ששינה לחלוטין את גורל העם היהודי עיון קצר בסיפורים השונים על הסיבות שהביאו חכמינו לחורבן הבית בסיומו של צום תשעה באב - כמה מחשבות על החורבן
▪  ▪  ▪
חורבן בית המקדש שינה לחלוטין את גורל העם היהודי

"כָּל הַלַּיְלָה רָתְחוּ יַמֵּי לֶהָבוֹת וְהִשְׁתַּרְבְּבוּ לְשׁוֹנוֹת אֵשׁ מֵעַל הַר-הַבָּיִת. כּוֹכָבִים נִתְּזוּ מִן-הַשֹּמַיִם הַקְּלוּיִים וַיִּתְּכוּ רְשָׁפִים רְשָׁפִים אַרְצָה. הֲבָעַט בְּכִסְאוֹ אֱלֹהִים וַיְּנַפֵּץ לִרְסִיסִים כִּתְרוֹ?
"וְקִרְעֵי עֲנָנִים מְאָדָּמִים, טְעוּנֵי דָם וָאֵשׁ, תָּעוּ בְּמֶרְחֲבֵי הַלָּיְלָה. וַיְּתַנּוּ בֵין הֶהָרִים הָרְחוֹקִים אֶת-זַעַם אֵל נְקָמוֹת, וַחֲמָתוֹ בֵּין צוּרֵי הַמִּדְבָּר הִגִּידוּ. הֲקָרַע אֱלֹהִים אֶת-הַפָּרְפּוּרִיָּה וַיִּזֶר קְרָעֶיהָ לָרוּחַ?
"וַתְּהִי חִתַּת אֱלֹהִים עַל-הֶהָרִים הָרְחוֹקִים וְחִיל אָחַז אֶת-צוּרֵי הַמִּדְבָּר הַזּוֹעֲפִים: אֵל נְקָמוֹת יְיָ, אֵל נְקָמוֹת הוֹפִיעַ!
"הִנֵּה הוּא אֵל נְקָמוֹת, הוּא בִּכְבוֹדוֹ וּבְעַצְמוֹ. שָׁלֵו וְנוֹרָא הוּא יוֹשֵׁב עַל-כִּסֵּא אֵשׁ בְּלֵב יָם הַלֶּהָבָה. מַעֲטֵהוּ שַׁלְהֶבֶת אַרְגָּמָן וַהֲדוֹם רַגְלָיו גֶּחָלִים בֹּעֲרוֹת. כִּתְּרוּהוּ דַּהֲרוֹת אִשִּׁים, מָחוֹל אַכְזָרִי קוֹדֵחַ סְבִיבוֹ. עַל-רֹאשׁוֹ תִּשָּׁאֶה לֶהָבָה, גּוֹמַעַת בַּצָּמָא חֲלַל הָעוֹלָם. וְהוּא שָׁלֵו וְנוֹרָא יוֹשֵׁב וּזְרֹעוֹתָיו נְתוּנוֹת עַל-לִבּוֹ. מַרְחִיב לֶהָבוֹת בְּמַבָּט עֵינָיו וּמַעֲמִיק מְדוּרוֹת בְּנִיד עַפְעַפָּיו. הָבוּ לַיָי, דּוֹהֲרִים דּוֹלְקִים, הָבוּ לַיָי מְחוֹל לַהַט וָאֵשׁ!
"וּכְשֶׁנִּצְנֵץ הַשַּׁחַר עַל-הֶהָרִים וְאֵדִים חֲוַרְוָרִים פָּשְׁטוּ בָעֲמָקִים - וַיִּשְׁקְטוּ יַמֵּי הַלֶּהָבָה וַתִּשְׁקַעְנָה לְשׁוֹנוֹת הָאֵשׁ מֵהֵיכַל יְיָ הַשָּׂרוּף עַל-הַר הַבָּיִת.
"וּמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת נֶאֶסְפוּ כְּמִשְׁפָּטָם בְּמִקְהֲלוֹת קֹדֶשׁ לֵאמֹר שִׁיר שֶׁל-שַׁחֲרִית, וַיִּפְתְּחוּ אֶת-חַלּוֹנֵי הָרָקִיעַ, וַיִּשְׁלְחוּ רֹאשָׁם מוּל הַר-הַבַּיִת, לִרְאוֹת, הֲנִפְתְּחוּ דַלְתוֹת הַהֵיכָל וְאִם-עָלָה עֲתַר עֲנַן הַקְּטֹרֶת?
"וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה יְיָ אֱלֹהִים צְבָאוֹת עַתִּיק יוֹמִין יוֹשֵׁב עִם-דִּמְדּוּמֵי הַשַּׁחַר עַל-הַמַּשּׂוּאוֹת. מַעֲטֵהוּ תִּימְרוֹת עָשָׁן וַהֲדוֹם רַגְלָיו עָפָר וָאֵפֶר. רֹאשׁוֹ שָׁמוּט בֵּין זְרוֹעוֹתָיו וְהַרְרֵי הַיָּגוֹן עַל-רֹאשׁוֹ. מַחֲרִישׁ וְשׁוֹמֵם הוּא יוֹשֵׁב וּמַבִּיט אֶל-הֶחֳרָבוֹת. זַעַף כָּל-עוֹלָמִים הִקְדִּיר עַפְעַפָּיו, וּבְעֵינָיו קָפְאָה הַדְּמָמָה הַגְּדוֹלָה.
"וְהַר הַבַּיִת עוֹדֶנּוּ עָשֵׁן כֻּלּוֹ. עִיֵּי אֵפֶר, תִּלֵּי רֶמֶץ וְאוּדִים עֲשֵׁנִים יַחַד נֶעֶרָמוּ, וְגֶחָלִים לֹחֲשׁוֹת, צִבּוּרִים צִבּוּרִים, נוֹצְצוֹת כַּעֲרֵמוֹת אֶקְדָּח וְכַדְכֹּד בְּדוּמִיַּת שָׁחַר.
"וַאֲרִי הָאֵשׁ אֲשֶׁר-יִרְבַּץ עַל-הַמִּזְבֵּחַ תָּמִיד יוֹמָם וָלַיְלָה - גַּם-הוּא דָעַךְ וְאֵינֶנּוּ. עוֹד תַּלְתַּל יָתוֹם אֶחָד מִקְצֵה רַעֲמָתוֹ מְהַבְהֵב וְרוֹעֵד וְגוֹסֵס עַל-גַּל הָאֲבָנִים הַשְּׂרוּפוֹת בְּדוּמִיַּת שָׁחַר.
"וַיֵּדְעוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לָהֶם הָאֱלֹהִים. וַיִּזְדַּעְזְעוּ מְאֹד, וַיִּרְעֲדוּ עִמָּם כָּל-כּוֹכְבֵי הַבֹּקֶר; וַיָּלִיטוּ הַמַּלְאָכִים אֶת-פְּנֵיהֶם בְּכַנְפֵיהֶם, כִּי-יָרְאוּ מֵהַבִּיט אֶל-צַעַר הָאֱלֹהִים.
"וַתֵּהָפֵךְ שִׁירָתָם בַּשַּׁחַר הַהוּא לְקִינָה חֲרִישִׁית וּנְהִי דְמָמָה דַקָּה. דּוּמָם פָּרְשׁוּ וּבָכוּ, מַלְאָךְ לְנַפְשׁוֹ מַלְאָךְ לְנַפְשׁוֹ, וַיֵּבְךְּ בִּדְמָמָה כָּל הָעוֹלָם עִמָּם..." - כך פותח חיים נחמן ביאליק את מְגִלַּת הָאֵשׁ, מאגדות החורבן.
"וַאֲנָחָה חֲרִישִׁית אַחַת, חֲרִישִׁית וַעֲמֻקָּה, מִכְּנַף הָאָרֶץ עָלְתָה וּפָשְׁטָה - וַתִּשָּׁבֵר בְּדוּמִיַּת הַבְּכִיָּה ... נִשְׁבֹּר נִשְׁבַּר לֵב הָעוֹלָם, וְלֹא-יָכֹל עוֹד אֱלֹהִים לְהִתְאַפֵּק. וַיִּיקַץ יְיָ וַיִּשְׁאַג כְּאַרְיֵה וַיִּסְפֹּק אֶת-כַּפָּיו, וַתֵּעָל הַשְּׁכִינָה מֵעַל הֶחֳרָבוֹת וַתָּבֹא בַּמִּסְתָּרִים".
שישה צומות יש לעם ישראל, ומהם ארבעה בגין חורבן בית-המקדש; תשעה באב הוא האחרון שבהם במניין, המתחיל בראש-השנה. פעם, כשהשנה העברית החלה בא' בניסן, חודש (מנחם) אב היה החודש החמישי, ובו נשרף הר הבית ונהרס בית-מקדשנו. רק הכותל המערבי שרד ממנו.
הרס בית-המקדש - אסון נורא, ששינה לחלוטין את גורל העם היהודי, בשנת 70 לספירה - לא שם קץ ליישות היהודית בארץ-ישראל, אלא רק חתם את קיומה העצמאי של ממלכת יהודה, שהקימו החשמונאים. היישות היהודית המשיכה להתקיים בארץ-ישראל עוד כמאה שנים - גם אחרי גזירות אדריאנוס - אם כי לא היה לה ביטוי מדינתי.
בדברים המופלאים, שחיבר ביאליק, מהדהדים סיפורי המקרא ואגדות, אך אין בהם להסביר את מה שאירע. מדינית, ברגע שמרדו היהודים, והפרו את השקט בפרובינציית יהודה, היה על השלטון הרומאי להשיב את השקט על-כנו בכוח. ליהודה הזעירה והמפולגת לא היה כל סיכוי להתמודד מול העוצמה הרומאית; ובכל זאת חשוב המרד, כיוון שעזר לגבש את הייחוד היהודי. גם עמידת הגבורה של מצדה ומרד בר-כוכבא, שכה מרבים אניני-הטעם לשקצם כעת (כמובן, מסיבות של תעמולה שמאלנית גרידא), חיוניים לגיבוש אותה המהות - כפי שהבין זאב ז'בוטינסקי, המקשר בין יודפת (בירת הגליל ב"מרד הגדול" נגד הרומאים) לבין מצדה (מעוז הקנאים, שהמשיכו את המרד) וביתר (מעוזו האחרון של בר-כוכבא):
"מגוב ריקבון ועפר
בדם וביזע
יוקם לנו גזע
גאון ונדיב ואכזר
ביתר הנלכדה,
יודפת, מסדה,
תרומנה בעוז והדר.
"למות או לכבוש את ההר -
יודפת, מסדה, ביתר" (שיר בית"ר).
האבל על חורבן הבית ועל הגלות היו קשים כבר אחרי חורבן הבית הראשון. "על נהרות בבל, שם ישבנו גם בכינו בזוכרנו את ציון. על ערבים בתוכה תלינו את כינורותינו. כי שם שאלונו שובינו דברי שיר ותוללינו שמחה. איך נשיר את שיר ה' על אדמת נכר" (תהלים קל"ז, א'). ומאז רק נוספו אסונות לאומיים לכאבנו.
מגלת איכה, הנקראת בתשעה באב, מקוננת על חורבן הבית: "איכה ישבה בדד העיר רבתי עם הייתה כאלמנה; רבתי בגויים, שרתי במדינות הייתה למס. בכה תבכה בלילה, ודמעתה על לחייה אין-לה מנחם, מכל-אוהביה: כל-רֵעיה בגדו בה, היו לה לאויבים. גלתה יהודה מעוני, ומרוב עבודה היא ישבה בגויים, לא מצאה מנוח; כל-רודפיה השיגוה, בין המצרים. דרכי ציון אבֵלות, מבלי באי מועד כל שעריה שוממין, כוהניה נאנחים; בתולותיה נוּגות, והיא מר-לה. היו צריה לראש אויביה שלו כי ה' הוֹגָה על רוב-פשעיה עולליה הלכו שבי לפני-צר. וייצא מבת-ציון כל-הדרה היו שריה, כאיילים לא-מצאו מרעה וילכו בלא-כוח לפני רודף ..." (איכה א', א'-ו').
אחרי שלושה שבועות של מצור רומאי ("ימי בין המְצרים") על ירושלים, שהחל בשבעה-עשר בתמוז, נשרף בית-המקדש השני, וחרבה ירושלים, למרות ש"המרד הגדול" טרם דעך. כידוע, המשיכו קנאים לשאת את אש המרד, ולחמו ברומאים - עד נפילת מצדה, כשלוש שנים אחר כך. רמץ המרד ותאוות החירות היהודית המשיכו ללחוש. יהודי התפוצות מרדו בשנת 115, בימי הקיסר טריאנוס; ויהודי ארץ-ישראל מרדו בהנחיית רבי עקיבא ושמעון בר-כוכבא כעשרים שנה אחר כך. גם אחרי שוך מרד בר-כוכבא המשיכה ללחוש גחלת החירות. יהודה לא שקטה עוד שניים-שלושה דורות, כיוון שהיהודים שאפו לחירות ולגאולה.
תשעה באב מציין לא רק את חורבן הבית השני, אלא צבר אסונות, שאירעו לעמנו בתולדותיו. "יש ימים שכל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהן כדי לעורר את הלבבות ולפתוח דרכי התשובה ויהיה זה זיכרון למעשינו הרעים ומעשי אבותינו ..." - כותב הרמב"ם:
"ותשעה באב - חמישה דברים אירעו בו: נגזר על ישראל במדבר שלא ייכנסו לארץ [בעקבות חטא המרגלים]; וחרב הבית [המקדש] בראשונה ובשנייה; ונלכדה עיר גדולה ובית תור [ביתר; במרד בר-כוכבא] היה שמה, והיו בה אלפים ורבבות מישראל, והיה להם מלך גדול [בר-כוכבא] ודימו כל ישראל וגדולי החכמים [למשל - רבי עקיבא] שהוא המלך המשיח, ונפל ביד הרומיים ונהרגו כולם, והייתה צרה גדולה כמו חורבן המקדש; ובו ביום המוכן לפורענות, חרש טורנוסרופוס הרשע ממלכי אדום [רומא] את ההיכל ואת סביביו, לקיים 'צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ'" [משנה תורה לרמב"ם, הלכות תענית, פרק ה', הלכות א'-ג']. ויש המוסיפים עליהם את גירוש ספרד ואפילו אירועים בשואה.
ומעניין לציין, כי תשעה באב אינו המועד המדויק לחורבן בית ראשון ולחורבן בית שני, אך המועד התקבל על-ידי חכמים - כפי שמעידה מסכת תענית. ויש הנוהגים המשך אבלות בעשרה באב.
אבי המנוח היה מסייד את הבית כל שנה, לקראת הפסח. תמיד תמהתי על שלא סיים את המלאכה, והותיר על אחד הקירות שטח לא-מסויד. "זכר לחורבן", אמר, כשהעזתי לשאול. שנים תמהתי על כך, ולא הבנתי, שהרי נולדתי אחרי שהוקמה המדינה, שנחזתה כתשובה הניצחת לגולה ולחורבן. וכידוע, יחד עם השבועה לזכור את ירושלים, שובר החתן כוס לזכר החורבן - אפילו שחלפו כמעט אלפיים שנה מאז.

"לא אשכח את יום החורבן"

תשעה באב איבד מחשיבותו, ומרבית הציבור הישראלי כבר אינו מכירו, ואינו מוקירו, לצערי. כך, מתמעט המרחב המשותף לחלקי העם. רבים מאלה, שבאלימות רבה מנשוא תובעים מכל אחד לעמוד בצפירות בערב יום השואה ובערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, אינם מוכנים לכבד את הנדרש בפרהסיה היהודית בימי האבל היהודיים (י' בטבת, י"ז בתמוז ותשעה באב) – כאילו אלה אינם חלים עליהם, ואינם חגיהם. ואין פוצה פה ומצפצף.
הוויכוח על אופיו של תשעה באב החל עוד לפני הקמת המדינה. ברל כצנלסון כתב עוד בשנת 1934 נגד הרדידות התרבותית ונגד חוסר האחריות, המתבטאות בנטישת מסורת האבל בתשעה באב. "נהרוס עדי-יסוד את העולם הישן, נשרוף את כל רכושו שנצבר במשך הדורות ונתחיל הכל מחדש – כתינוקות שנולדו. דור מחדש ויוצר אינו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות, אלא מחזיר לתחייה מסורת קדומה שיש בה להזין את נפש הדור המחדש". לדבריו, "לא אשכח, לא אוכל שכוח, את יום החורבן – היום האיום מכל הימים, יום גורלנו".
וכדי לקדם את העתיד – נזכיר את דברי התפילה:
"תְּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל לְחֵרוּתֵנוּ
וְשָׂא נֵס לְקַבֵּץ גָּלֻיּוֹתֵינוּ
וְקָרֵב פְּזוּרֵינוּ מִבֵּין הַגּוֹיִים
וּנְפוּצוֹתֵינוּ כַּנֵּס מִיַּרְכְּתֵי אָרֶץ.
וַהֲבִיאֵנוּ לְצִיּוֹן עִירָךְ בְּרִנָּה
וְלִירוּשָׁלַיִם בֵּית מִקְדָּשָׁךְ
בְּשִׂמְחַת עוֹלָם".
והגאולה תהיה גם גאולת ירושלים – כנאמר בתפילת עמידה: "ולירושלים עירך ברחמים תשוב ותשכון בתוכה כאשר דיברת, ובנה אותה בקרוב בימינו בניין עולם וכיסא דוד מהרה לתוכה תכין".
ונזכור את חזון הנביא זכריה על גורל ארבעת הצומות על חורבן המקדש לאחר הגאולה: "כה אמר ה' צבאות צום הרביעי [י"ז בתמוז] וצום החמישי [תשעה באב] וצום השביעי [צום גדליה] וצום העשירי [עשרה בטבת] יהיה לבית-יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים והאמת השלום אהבו" (זכריה ח', י"ט).
לשנה הבאה בירושלים הבנויה!

בגלל דין תורה

התלמוד מספר, כי המנהיגות היהודית התלבטה בעניין בר-קמצא, ונטתה להקריב את הקרבן הפסול מפני "שלום מלכות", אך רבי זכריה בן אבקולס, אחד המנהיגים הבולטים, דחה את ההצעה, והורה לא להקריבו. היו שדרשו להרוג את בר-קמצא, כיוון שהטיל את המום בקרבן כדי להכשיל את עמו. ושוב התערב רבי זכריה, והצילו – מחשש פן יחשבו בדורות הבאים, שכל המטיל מום בקורבן ייהרג.
רבי יוחנן שולל את התנהגות רבי זכריה. "ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס החריבה את ביתנו ושרפה את היכלנו והגליתנו מארצנו" (גיטין נ"ה-נ"ו). בדומה לכך, יש המבקרים את התעקשות רבי זכריה לא להקריב את הקרבן, בניגוד לדעת החכמים האחרים.
אמירה נוספת מייחסת את החורבן לטעויות שיפוט, הנובעות מקשיחות-יתר של ייקוב הדין את ההר. מסכת בבא מציעא קובעת, "אמר רבי יוחנן לא חרבה ירושלים אלא על שדנו בה דין תורה ... אלא אימא שהעמידו דיניהם על דין תורה ולא עבדו לפנים משורת הדין" (דף ל', עמוד ב'). אם תרצו – זו הביקורת של רבי יוחנן על רבי זכריה, שעמד על קוצו של יו"ד. ירושלים חרבה משום ששופטיה דנו בה בקשיחות דווקנית רק לפי הדין, ולא התחשבו במתדיינים.

בגלל הגולה

סיפור מעניין ביותר מופיע במדרש שיר-השירים רבא (ח', י"א): ריש לקיש טבל בירדן, ולא הצליח לעלות מן המים. עבר שם עלה חדש מבבל, ונחלץ לעזרתו. הושיט לו יד לעזרה, ודחה אותו ריש לקיש. שאל העולה מדוע העליבו האמורא הדגול, וריש לקיש אמר, שבגלל יהודי בבל חרב הבית.
תמה הבבלי, וריש לקיש הסביר, שכיוון שיהודי בבל לא עלו ארצה כחומה יחד עם עזרא, מיד כשפרסם כורש את הצהרתו, ונותרו בגולה – לא שרתה שכינה על הבית השני, ולכן חרב.

בגלל תרגום התנ"ך

בספר האגדה מסופר, כי כשהושלם תרגום השבעים, רגז הקב"ה על שהפרו את הצו לא לגלות את סודות תורת ישראל לגויים. בזעמו השליך מטֶה לים, וממנו צמחה רומא. כלומר, חורבן הבית בידי הרומאים היה עונש על חשיפת הדת היהודית בפני עולם ומלואו.
גישה זו מייחדת את העם היהודי כ"עם לבדד ישכון, ובגויים לא יתחשב" – כדברי בלעם (במדבר כ"ג, ט'). הפרת הייחוד גרמה לאסון הנורא, שבא על העם כעונש.

חוסר עניין בצבא

ואילו הרמב"ם, שחי במאה השתים-עשרה – הרבה שנים אחר חתימת התלמוד – קובע באיגרתו לחכמי העיר מרסיליה, כי הבית השני חרב דווקא משום שחכמי אותו הדור מעלו בחובתם ללמד את עצמם ואת זולתם קשת.
"... וזו היא שאבדה מלכותנו והחריבה בית מקדשנו והאריכה גלותינו והגיעתנו עד הלום. שאבותינו חטאו ואינם ... ולא נתעסקו בלמידת מלחמה ולא בכיבוש ארצות ... ודאי סִכלים ואווילים היו, ואחרי התוהו אשר לא יועילו הלכו".
האם לכל האמירות, האגדות והמשלים הללו יש משמעות?
כל אחד יכול למצוא באוצר החוכמה היהודית צידוקים לגישתו. אך דווקא מגוון הגרסאות מלמד, כי השאלה סבוכה; ואולי לא צריכים להכריע, אלא לאמץ את כל הלקחים, העולים מהגישות הללו, כי מִצרפם ישים לזמננו.

קמצא ובר-קמצא – שנאת חינם, או דברים אחרים?!

הרבה סיבות ולמה חרב הבית השני, וכל אחת מהן משקפת עולם ומלואו, ויכולה לשמש לנו לבדה השראה ואזהרה.
"אלוהינו ואלוהי אבותינו, מפני חטאינו, גלינו מארצנו, ונתרחק מעל אדמתנו" – אומרים במוסף ראשי-חודשים, אך אין ברור על אילו חטאים אנחנו מכים – בין אדם למקום, או בין אדם לרעהו.
הגרסה המקובלת לסיבת החורבן – בשל קמצא ובר-קמצא; משמע, בשל יחסים בין אדם לחברו: שנאת חינם. מסכת גיטין בתלמוד מספרת (דף נ"ה-נ"ו), כי אחד מעשירי ירושלים עשה מסיבה, ושלח את משרתו להזמין את חבריו. טעה המשרת, והזמין את בר-קמצא (שהיה שנוא על בעל-הבית) במקום את קמצא, ידידו. כשהופיע בר-קמצא למסיבה, גירשו בעל-הבית מביתו, למרות שבר-קמצא הציע לשלם לו את דמי סעודתו, כדי שלא יביישו ברבים. ולא נעתר בעל-הבית לבקשתו.
בר קמצא לא השלים עם העלבון, וכעסו גבר לנוכח העובדה שישבו בסעודת העשיר חכמי ישראל, שלא מנעו את העלבתו. החליט לנקום, והלשין לקיסר הרומאי, כי היהודים מורדים בו.
כדי להוכיח את טענתו, הציע לקיסר לשלוח ליהודים קרבן. הם, הסביר בר-קמצא, יסרבו להקריבו. הקיסר נתן בידי בר-קמצא עגל לקרבן, ובדרך לירושלים הטיל בו בר-קמצא מום קטן – ביודעו, שהמום ימנע מהכוהנים להקריבו; וכך היה. פסילת קרבנו נתנה לקיסר הוכחה מספקת, שהיהודים מורדים בו, והניעה אותו לעלות על ירושלים ולהחריבה.
סיפור קמצא ובר-קמצא מדגיש היבט מעניין בחיי היהודים – לא רק בימי קדם – הלשנה לגויים כפתרון לסכסוכים אישיים, לסכסוכים חברתיים ולסכסוכים פוליטיים. אין פלא, שבריב בין צאצאי החשמונאים, הוזמנו הרומאים להיכנס לעובי הקורה; וכך איבדה, כביכול, יהודה את עצמאותה.
אחר החורבן, כשסודרו התפילות, תיקן שמואל הקטן לבקשת רבן גמליאל בתפילת עמידה ("תפילת שמונה-עשרה") את "ברכת המינים" – קללה על המלשינים, על המינים ועל המשומדים – כולם יהודים, שקמו על עמם: "ולמלשינים אל תהי תקווה, וכל הרִשעָה כְרגע תאבֵד, וכל אויבי עמך מהרה ייכרתו, והזדים מהרה תעקר ותשבר ותמגר ותכניע במהרה בימינו. ברוך אתה, ה', שובר אויבים ומכניע זדים".

תאריך:  10/08/2011   |   עודכן:  11/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה חרב בית שני ולמה זה חשוב?
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
עבודה יפה ל"ת
אלישמע  |  10/08/11 11:48
2
מבט חילוני על החורבן בית2
ראספוטין בן מדביד  |  10/08/11 11:51
3
הטיעונים הקשורים לאלוהים--שטות
יהודה דרורי  |  10/08/11 12:15
 
- היתום שרצח את הוריו ומתבכיין
חנה שרה-  |  11/08/11 12:04
 
- לאף אחד אין מנדט
אביתר בן-צדף  |  11/08/11 14:05
4
לא בחינם אני שונאת את שונאי יש
קורןנאוה טבריה  |  10/08/11 12:45
5
נראה לכם שפוי לאהוב את הסמול ה
קורןנאוה טבריה  |  10/08/11 12:54
 
- כן
ניררררררררררר  |  10/08/11 13:16
 
- אם את ימין אני עובר לשמאל ל"ת
יהודי מסורתי  |  10/08/11 22:49
6
ויהי רצון שיפנימו
בן עמו- גורלו  |  14/08/11 13:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זיו פופלבסקי
עידן הרשתות החברתיות מוציא אנשים למחאות ברחובות. ומה עם הגופים המסחריים והממשלתיים? מזדנבים מאחור
סימון אזולאי
אי-אפשר, אדוני ראש הממשלה, להתעלם מזעקת הכאב של אותה אימא, שרוצה לגדל את ילדיה בצורה נאותה; וגם אי-אפשר להתעלם מזעקת מעמד הביניים ובטח שלא מזעקת השכבות החלשות שבעם
עו"ד ישי בית-און
הגיעה העת לבחון חשד סביר שמא, רגע לפני יציאת החברה בהודעה דרמטית לתקשורת בדבר אי יכולתה להחזיר חוב, ייתכן שהתבצעה תרמית מנהלים, בעלים או נושאי משרה. נדרשת חקירה לא בהכרח פלילית אלא אזרחית על-מנת לברר האם ידעו הבעלים מראש, ובזמן הנפקת האג"ח - כי לא יוכלו לעמוד בהחזר החוב, במועד שנקבע מלכתחילה ולהגיב בהתאם לכך
עו"ד נפתלי שמולביץ
אולמרט נחלץ מתיקים פליליים רבים ותלונות רבות לא הסתיימו בהגשת כתב אישום. לדעת מרגלית, אלו שניסו לחשוף את שחיתותו (לינדנשטראוס, בורובסקי, זילכה ושרגא) הוצגו כאויבי העם בעזרת "מנגנונו שבתשלום ובהתנדבות", זאת לאחר ש"בתקשורת התגייסו לצד הממסד והעומד בראשו". האין הליכי התערבות אלו מהווים פגיעה חמורה בדמוקרטיה?
יובל לובנשטיין
התקרבות בין נוער הגבעות לציבור יושבי האוהלים והשדרות יכולה לעשות רק טוב לשני הקהלים, אשר יראו שיש הרבה מה לעשות ולתקן במישור החברתי בארץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il