X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רגע לפני שאנו ממהרים לזעוק על קיפוח, יש לבחון מדוע אזורי התעשיה של המגזר הערבי נכשלים באופן עקבי? הרי האחריות לפיתוח ותחזוק אזורים אלו נמצאת בידי הרשות המקומית או המועצה בתוכה הם פועלים. מדוע אם כך, נכשלות הרשויות הערביות בשמירה וקידום תחזוקת אזורי התעשיה, הכה נחוצים ליושבים בשטחה?
▪  ▪  ▪
לשתף את כלל מגזרי האוכלוסייה בעשייה וברווחה [צילום: פלאש 90]

רבות נאמר על מצב התעסוקה הירוד של אוכלוסיות המיעוט בישראל, בדגש על המגזר הערבי, ובצדק. אולם עד כה הדברים נשארים, ברוב המקרים בגדר אמירה בלבד, בדרך כלל של בכירים בממשלה המסיימים את תפקידם ופורשים מבלי שבאמת יישמו אותם.
כיום, מתקיימות בישראל שתי כלכלות באותו מרחב: כלכלה יהודית מפותחת, מתקדמת ודוהרת קדימה לצד כלכלה ערבית שאינה מפותחת כפי יכולתה. נושא התעסוקה של אוכלוסיות המיעוט בישראל מהווה אתגר משמעותי וחשוב למדינה ולחוסנה הכלכלי. שיעור ההשתתפות בשוק העבודה בקרב המגזר הערבי נמוך מיתר אוכלוסיית ישראל, כ-40% לעומת כמעט 60% במגזר היהודי. תוצאות פער זה ניכרות בתחומים רבים, בכלל זה רמת חיים נמוכה, הרחבת הפערים החברתיים, חיזוק תחושת הניכור ופגיעה ברורה בתל"ג ובמשק הישראלי.
הקשיים המוכרים הניצבים בפני ערביי ישראל, וקבוצות מיעוט אחרות, ביניהם מיעוט קשרים במעגל הפנימי של תעשיית ההיי-טק ותעשיות מובילות נוספות, חוסר מיומנות ואחרים, פשוטים יותר לפתרון לעומת המרחק ממרכזי תעסוקה. מבחינה שנעשתה עולה כי מסך כל שטחי התעשיה במדינת ישראל, כ-2% בלבד נמצאים בישובים ערביים. רק בכדי לסבר את האוזן, בנצרת עילית חמישה אזורי תעשיה המשתרעים על שטח של אלפי דונמים ומספקים תעסוקה לכ-40 אלף תושבי העיר. מנגד, שכנתה הערבית נצרת, אשר אוכלוסייתה עומדת על כ-66 אלף תושבים מחזיקה ב-150 דונמים בלבד של שטחי תעשיה.
תוכנית "ישראל 2028" מציגה חזון לאומי לדירוג מדינת ישראל בין 15 המדינות המובילות בעולם במונחי תל"ג לנפש, תוך שיתוף כלל מגזרי האוכלוסיה בעשייה וברווחה. אין לי ספק כי לאור הנתונים המוצגים מעלה, דרכנו ליעד זה אומנם ארוכה, אך אפשרית. מרבית המגזר הערבי מיושב בריכוזי אוכלוסיה בצפון הארץ, אזור המוכר ברובו כאזור עדיפות לאומית, שמשמעותו קבלת הטבות בהתאם לחוק לעידוד השקעות הון, המאפשרת מתן מענקים ליזמים באזור או פטור מלא ממס לתקופה של 10 שנים ועוד. כמו-כן, אזורים אלו נהנים מארנונה נמוכה ממרכז הארץ והטבות רבות נוספות.
רגע לפני שאנו ממהרים לזעוק על קיפוח, יש לבחון מדוע אזורי התעשיה של המגזר הערבי נכשלים באופן עקבי? הרי האחריות לפיתוח ותחזוק אזורים אלו נמצאת בידי הרשות המקומית או המועצה בתוכה הם פועלים. מדוע אם כך, נכשלות הרשויות הערביות בשמירה וקידום תחזוקת אזורי התעשיה, הכה נחוצים ליושבים בשטחה?
כמנכ"ל פארק תעשיה הממוקם בלב אזור בו מתגוררת אוכלוסיה מעורבת, אני מכיר היטב את התרומה שפארק תעשיה מביא לאזור כולו. בפארק מועסקים כ-2,600 עובדים, למעלה משליש מתוכם הינם תושבי הישובים הערביים באזור. מאז נפתח הפארק לפני כ-20 שנים, צמח שיעור אחוז המועסקים באזור בכ-70% אחוזים. הנתונים כולם מעידים כי פתיחת מקומות תעסוקה חדשים ונוספים באזורים אלו וניהול משותף של אזורי תעשיה נכשלים תקדם אותנו בבטחה אל היעד הנכסף, ואם יתעוררו מוסדות השלטון בזמן ויקבלו החלטה אסטרטגית לקדם אזורי תעשיה אלו, אולי נצליח להתקדם אל היעד עוד טרם שנת 2028.

הכותב הוא מנכ"ל פארק תעשיות משגב
תאריך:  23/08/2011   |   עודכן:  23/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
המוטו של מאמר זה היא כותרת בעיתון ידיעות אחרונות מיום שישי האחרון "למה אני צריך לגדל עוד 11 ילדים שאינם שלי?" - שאלה נוקבת של מר רענן שקד, שדווקא יש לי תשובה עליה
יאיר לב
כיצד התעלמו כלי התקשורת מהעובדות ו"הסתירו" מהציבור את המידע על השתתפותם של חרדים ודתיים רבים בהפגנות?    האמת חייבת להיאמר - ישנה הדרה מכוונת של החרדים מהמרחב הציבורי במדינת ישראל. מישהו לא רוצה לראות אותם ולשמוע מהם    שאלות קשות ונוקבות הדורשות חשבון נפש מכל חלקי החברה הישראלית
דן אלון
לכל בני האדם המתקוממים בכל-כך הרבה מדינות יש מכנה משותף אחד ברור וצלול: כולם קוראים לשינוי המבנה החברתי-כלכלי שהנציח את העושר בידי אותם אנשים במשך כל-כך הרבה שנים, ומטרת המאבק המשותף הזה היא השתתפות בשלטון וחלוקת המשאבים באופן צודק וערכי יותר    עידן חדש נולד ובא אל ההיסטוריה האנושית. מה תפקידה של ישראל בעידן זה?
גיל נתן
כולנו היינו רוצים שיהיה לנו הרבה יותר כסף שיאפשר לנו לחיות ב"אושר". למה? כי לשכן, לחבר, להוא יש, אז לי יהיה גם ואף יותר. נשאלת השאלה מי באמת רוצה צרכנים נבונים - החברות המסחריות, המדינה? מי הוא המרוויח הגדול מהשיטה?
שלמה גולדרייך
האם אפשר ליצור תא משפחתי יציב כשאין אהבה רומנטית בין בני הזוג? איך מרגישים חתן וכלה ביום חתונתם כשבנישואיהם הם מוותרים על רצונם האנושי והבסיסי בזוגיות של אהבה?    על הרעיון לשדך בין הומואים ללסביות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il