X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מצווה אחת מיוחדת מוזכרת בפרשת השבוע "ראה" - מצוות הצדקה, לה חשיבות רבה, כללית, פרטית ואישית חז"ל קבעו חד-משמעית ש"הצדקה וגמילות חסדים שקולות כנגד כל מצוותיה של התורה"
▪  ▪  ▪

פרשת השבוע, פרשת "ראה", הכוללת 126 פסוקים (וסימנך: "אלהינו הוא זה"), כוללת 55 מצוות שונות ומגוונות: 17 מצות עשה, כגון: השמדת ואיבוד העבודה הזרה ומשמשיה, הענקת "גימלת פרישה" לעבד עברי בצאתו לחופשי, הפרשת מעשרות (שני, עני)... ו-38 מצוות לא תעשה, כגון: שלא לאכול אבר מן החי, שלא להוסיף על המצוות ופירושן, שלא להתגודד (=לבצע שריטה בגוף עקב צער ובעיקר בגין אבל על מת) ועוד. אחת מן המצוות החשובות ביותר ביהדות והנזכרת בפרשה היא מצוות הצדקה (מצווה תע"ט, "ספר החינוך").
על מצווה מיוחדת זו ועל חשיבותה הכללית, כמו גם על חשיבותה הפרטית והאישית, כבר נכתבו הררי פסוקים, פרשנויות ורעיונות, וכבר "נשתברו בפרשנותה קולמוסים רבים". מצווה נעלה זו נזכרת במקרא, נשנית במשנה ונשלשת בתלמודים ובמדרשים, בספרות הקודש ובדברי הגותם של גדולי ישראל מיני קדם ועד לימינו. אין לך חכם, פרשן והוגה-דעות שלא התייחס, כתב ואף הוסיף נופך מיוחד מדידו בביסוס מצווה זו כ"אחת מן האושיות המוסריות בהשקפת העולם היהודית" (מדרש גם).
די לנו באם נזכירה ללומדים ולקוראים את השקפת עולמו של שלמה המלך, "החכם מכל אדם", שציין מפורשות לגבי מצוות הצדקה שיש בכוחה אף להציל ממוות ובניגוד גמור לכל האוצרות (רשע, כמובן) שיכולים להיות לאדם אבל אין בכוחם להשתוות למצוות הצדקה. וכך הוא קובע בספרו המונומנטלי משלי [י', ב']: "לא יועילו אוצרות רשע. וצדקה - תציל ממוות"; או בקביעותיו הנוספות: "כן צדקה - לחיים" [משלי י"א, י"ט]; ו/או "באורח צדקה - חיים" [משלי י"ב, כ"ח]. ומכאן, אל ייפלא בעיניך שכל נביאי ישראל הזכירו בדברי תוכחתם או בדברי נחמתם לישראל את עניין הצדקה, כבסיס רוחני, חברתי/סוציאלי ועוד, כבסיס של "לתקן עולם במלכות שדי" (או: "לתכן עולם במלכות שדי, כגירסת יהודי תימן. ודו"ק).
חז"ל, בעקבות פסוקי המקרא, אף הרחיבו את החשיבות, הכוח והעוצמה שיש במצווה זו וכדומיה בקובעם חד-משמעית ש"הצדקה וגמילות חסדים שקולות כנגד כל מצוותיה של התורה" [ירושלמי פאה א', א']. ואכמ"ל.
סיפורים רבים הנוגעים ישירות למצוות הצדקה נמצאים במאגרי הספרות והסיפורת היהודית, כמו גם הכללית. לקחים חינוכיים, ערכיים ואמוניים ומוסרי השכל נלמדים מהם לעשרות ולרבבות. ובעיקר: כמה שכר ותגמול טוב למתעסקים בה באמת, בצדקות, בישרות-דרך ובכנות. ופעמים, עד כדי הצלתו של האדם מגזירת מוות המרחפת מעליו, לא עלינו ועליכם.
אחד מן הסיפורים המובאים בתלמוד הירושלמי [הוריות פ"ג, ה"ד] ובמדרש [דברים רבה ד', ח'], והגם שבקריאה ראשונית הוא נראה הזוי במשהו, מוכיח "הלכה למעשה" עד כמה "משתלם" לעסוק במצווה חביבה וחשובה זו, גם אם מדובר ב"הצלה כספית" גרידא ולאו-דווקא ב"הצלה ממוות", וכדלקמן:
מעשה ברבי אליעזר, רבי יהושע ורבי עקיבא שהלכו ליישוב חולת שעל-יד אנטיוכיא (סוריה) כדי לאסוף צדקה (עבור מוסדות התורה ולומדיה שבארץ ישראל). היה שם אדם אחד ושמו אבא יודן (לא תלמידו של ר' יהודה הנשיא) שהיה תדיר מקיים מצווה זו "בעין יפה" ובעת שהגיעו אליו כבר "ירד מנכסיו". אשר על כן, התבייש להופיע בפניהם. שאלה אותו אשתו הצדקת: "מפני מה פניך חולניות?". ענה לה: "רבותינו מארץ ישראל הגיעו ואיני יכול לתת להם כפי שהייתי נוהג". ענתה לו: "נשתיירה לנו חלקת שדה קטנה. לך ומכור חצייה ותן להם". הלך ועשה כעצת אשתו. חזר אל שלושת החכמים ונתן להם את שקיבל מן המכירה. התפללו עליו: "אבא יודן! המקום (=הקב"ה) ימלא חסרונך". לא עברו ימים רבים ובעוד הוא חורש את מחצית השדה שנותר ברשותו, נבקעה האדמה, "שקעה פרתו ונשברה רגלה". ירד אבא יודן לטפל בפרתו הגועה ומצא תחתיה סימא (=אוצר, מטמון גדול). אמר: "לטובתי נשברה רגלה של פרתי". על כזה וכיוצ"ב כבר הכריזה והבטיחה תורתנו הקדושה בפרשתנו [פרק י"ד, פסוק כ"ט]: "למען יברכך י-ה-ו-ה אלוהיך בכל מעשה ידך אשר תעשה".

תאריך:  25/08/2011   |   עודכן:  25/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
עיתון הארץ פרסם הבוקר "חשיפה" כביכול על "הקשר בין השופט דנציגר, לחיאני ומנכ"ל בנק איגוד"    אלא שאין מדובר בחשיפה, אלא במיחזור של מידע שנחשף לראשונה בפברואר 2010 ב-News1 ושבעטיו כבר נחקרו קוטלר ודנציגר    עכשיו מנסים הארץ וכתבו, בלי בושה ובלי חשבון, ליהנות מההצלחה    אגב כך הם מטעים את קוראי העיתון כאילו הם הראשונים שחשפו את הקשר המשולש
עפר דרורי
מדינה היא גם אוסף של עקרונות וערכים שעל פיהם היא חיה ומתנהגת. כאשר מדינה זונחת את עקרונותיה היא הופכת למעין תאגיד שמטרתו שרידות או רווחים ואין לו ערכים. דווקא ישראל אמורה להיות שונה והרעיון להתנצל בפני מחבלים בעוד אנו מפקירים את חיילנו שסכנו חייהם על המרמרה הוא בלתי נסבל
אילן יוגב
לנוצרים היסטוריה ארוכה של שנאת יהודים, איני משלה את עצמי שפתאום כל הנצרות הפכה לציונית או אוהבת יהודים. אבל אם יש כאן סיכוי לניצן של שינוי גישה, של כפרה, הודאה בטעות, עלינו לכל הפחות לתת לו להישמע. אסור לנו לתת לנוצרים שעדיין נרתעים מאיתנו לראות אותנו יורקים על אלה שמושיטים לנו יד
שירה להט
חשוב שהמערכת כולה - משרד הבריאות, ההסתדרות, ואם צריך - גם בתי המשפט, תכיר בהתפטרות ההמונית ככזו שנעשתה לצורך ובמסגרת המאבק הארגוני, ולא יאפשרו למעבידים לתפוס עליה טרמפ ולבחור להחזיר רק חלק מהרופאים המתמחים
אברהם בן-עזרא
זו ההזדמנות לכבוש מחדש את גוש קטיף וליישבו, בפתיחה לכיבוש מחדש של חצי האי סיני בעקבות מה שמתחולל במצרים, המדינה הראשונה שקברניטי ישראל נכנעו ל"שלום" שלה אחוזי פנטזיות מזרחיות של "מזרח תיכון חדש"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il