X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מעללי סרן לוין במנהל האזרחי שחשפנו היו לדידי עד לא מזמן מודל לפעילות שעל הימין לאמץ כדי להשפיע בדרכו על עתיד המדינה. אך עוצמת הברוטאליות והאלימות המשפטית שנחשפים השבת מביאה אותי למסקנה אחרת: לא משנה מה, כדי לשמור על החברה הישראלית השסועה חייבים להילחם על טוהר המידות ועל כללי המשחק
▪  ▪  ▪
מאגר מים [צילום אילוסטרציה: AP]
הפעילות של לוין נראתה לי אז כסוג של אקופונקטורה – מחט משפטית דקיקה שננעצת במדויק במרידיאן הנכון ומשפיעה דרמטית על מאזן האנרגיה של הגוף כולו. לוין, כפי שהדברים נראו אז, רק הדגימה את השיטה. כל שנותר הוא ללמוד את הכלים והמיומנויות, לשנות את הווקטור של הפעילות לכיוון יהודי וציוני יותר, והרי לכם פורמולה מנצחת. או אם תרצו – הוראות הפעלה למהפכה דמוקרטית אפקטיבית בעשרה צעדים פשוטים

המנהל האזרחי - מנגנון ההפעלה
גיל ברינגר
מדהים לגלות כמה כוח יכול להיות לפקיד זוטר המתפקד כיועץ משפטי. מאמרה של סרן (מיל.) רונית לוין, מי שהועסקה עד לפני שנתיים כיועצת משפטית במנהל האזרחי באיו"ש, חושף את הפוליטיזציה שפשתה במנהל * מקור ראשון חושף כיצד יועצים משפטיים המונעים מעמדות פוליטיות קיצוניות עושים כבשלהם בצווי המנהל האזרחי, ומפלים לרעה את התושבים היהודים ביהודה ושומרון המעבדים את קרקעותיהם במשך שנים * ח"כים: "גורמים בשמאל הקיצוני משתמשים לרעה בסמכויות הניתנות להם כעובדי ציבור"
לרשימה המלאה

מה יש לך, גברת לוין?
גיל ברינגר
מסתבר שמעללי היועצת המשפטית לשעבר במנהל האזרחי, סרן (מיל.) רונית לוין, שתחקיר שפרסמנו עסק בהם, לא מסתיימים באזור יהודה ושומרון. ממסמכים וממקורות נוספים עולה שדפוס הפעולה שהנהיגה במנהל, המעביר לידיים זרות אדמות מדינה רשומות כחוק באמצעות תרגילים משפטיים ועיוות הלכות מפורשות, חזר על עצמו גם באזור בקעת הירדן עד שיצא לגמרי מכלל שליטה. האמת שמאחורי בעיות הפיתוח בבקעה נחשפת
לרשימה המלאה

אני חוזר בי.
לפני מספר שבועות הוזמנתי לשוחח עם קבוצת הבוגרים בישיבה הגבוהה באיתמר בנושא 'משימות לאומיות - כיצד ניתן להשפיע על עתיד המדינה?'. איתמר היא ישיבה 'מכינתית', ובדומה למכינות מובילות נוספות - אלישע, עלי, יתד ועוד אחרות - היא מתהדרת בקאדר מרשים של בוגרים שהשתלבו ביחידות מובחרות ובמסלולי פיקוד קרבי בצה"ל. במכינות אלו הדילמה המרכזית של התלמיד הממוצע היא האם לחתור להשתלב באחת מיחידות העילית של הצבא, או 'להקריב' את החלום האישי ולהתגייס לתפקיד לוחם פשוט באחת מהחטיבות הסדירות ולהתערות באוכלוסיה המורכבת של 'עמישראל' המשרתת שם.
"האם מישהו מהנוכחים פה חשב פעם ברצינות על האפשרות של לימודי משפטים בעתודה וגיוס למחלקת הייעוץ המשפטי של המנהל האזרחי?" - יריתי לחלל החדר בפתח הדברים. הבוגרים הצעירים הביטו בי בתימהון. מנהל אזרחי? מחלקת ייעוץ משפטי? עתודה אקדמית? המושגים הללו נשמעו להם כמו סינית מדוברת, ובשום אופן לא התקשרו למושגים שהם מכירים על השירות הצבאי.
לאחר שאלה זו, את החלק הראשון של השיחה הקדשתי לתחום מקצועי, טרחני לכאורה, משהו ש'לא קשור לכלום' כמו שאומרים החבר'ה. הבאתי להם קטעים מתוך המאמר של עו"ד רונית לוין שסוקר פה בהרחבה במוסף צדק (בכתבתו של גיל ברינגר), אבל בנימה חיובית משהו. מוקד השיחה היה קלות ההשפעה של אנשים צעירים על מהלכים ציבוריים חשובים. הפעילות של לוין נראתה לי אז כסוג של אקופונקטורה - מחט משפטית דקיקה שננעצת במדויק במרידיאן הנכון ומשפיעה דרמטית על מאזן האנרגיה של הגוף כולו. לוין, כפי שהדברים נראו אז, רק הדגימה את השיטה. כל שנותר הוא ללמוד את הכלים והמיומנויות, לשנות את הווקטור של הפעילות לכיוון יהודי וציוני יותר, והרי לכם פורמולה מנצחת. או אם תרצו - הוראות הפעלה למהפכה דמוקרטית אפקטיבית בעשרה צעדים פשוטים.
מספר שבועות לאחר מכן, כשהתחלנו לרדת לפרטי הפרשה, הפכה ההתלהבות לדאגה. השיא היה בשבוע שעבר, כשישבנו במערכת עם המקור המרכזי שחשף את פרשיית מאגר המים בנערן שנפרסת לראשונה בגיליון זה. התחלנו לקלוט את חומרת הגידול המשפטי הממאיר שצמח באיבריו הפנימיים של הממשל האזרחי ביו"ש בלי שהחולה הרגיש דבר.

הפתעה לא נעימה

האמת היא שלצוות תחקירנים שעוסק דרך קבע בשחרור סתימות במערכות ביוב מתקדמות, הפתעות הן חלק מתוכנית העבודה. הממצאים שמעניינים אותנו נמצאים לרוב באזורים אפלים, טחובים, דלים בחמצן. תנאי הכרחי להצלחה הוא היכולת לנוע באפלה, להסתמך על חוש המישוש ועל הדמיון, ולעבוד בתנאי ריח ואתיקה קשים. כדי לעבוד באופן יעיל יש לדעת לשרטט מראש את המערכת התת-קרקעית המשוערת ולגלות את מקומו של המוקד, לזהות את הכותרת של הסיפור. יחד עם זאת חשוב לשמור על גמישות מרבית בגיבוש תמונת המצב, ולזכור שמה שנראה כסתימה פשוטה עשוי לעיתים לכסות על בעיה חמורה יותר שנמצאת במוקד אחר לגמרי. בדינמיקה הרגישה הזו, חשוב גם לשמור תמיד על שיווי המשקל הרופף מול מלכי התוהו שמנהלים את העולם התחתון האפל. כמו דוד המלך במדרש, צריך לדעת איפה ומתי לכתוב את פתק התחקיר שימנע הצפה של מי תהום העשויים להטביע את כולנו בצונאמי משפטי עכור.
אחרי כל זה חשבנו שכבר ראינו הכול, אבל אז באה לוין ועשתה לנו בית ספר. הסיפור של עורכת הדין הזו הוא ללא ספק שיא שלילי מדאיג במיוחד. לכל אחד מאיתנו העדפות פוליטיות וסולם ערכים משלו, ולגיטימי לגמרי שלעובד ציבור יהיו נטיות פוליטיות, גם אם מדובר בנטיות הפוכות. לגיטימי גם שהנטייה האישית תשפיע על הדגשים בעבודה, כפי שלדוגמה העידה פעם דליה דורנר על עצמה ש"הנושא של זכויות אדם היה מאד קרוב לליבי". אבל לא לגיטימי שהנטייה הזרה תגרום להטיית דין פסולה ומקוממת, שבמקרה של לוין גרמה לפגיעה כה חמורה בישובי בקעת הירדן.
שהרי מה קרה פה? קיבוץ חקלאי מבקש להקים מאגר לטיהור מי שפכים. המקום הוא אדמת מדינה רשומה, יש תב"ע מאושרת ואפילו חתימה של שר הביטחון. ואז צצה משום מקום קצינה זוטרה ומחליטה שהקרקע שייכת לפלשתינים. מומחה בינלאומי ושופטים בוועדת הערר הצבאית פוסלים את הטענה הזו מכל וכל, אבל כל זה לא עוזר. בשורה התחתונה הקצינה גורמת להצגת תמונה הפוכה ומצליחה לטרפד את הקמת המאגר, ובדרך להוביל לעצירה כמעט מוחלטת של כל הפעילות ההתיישבותית בבקעה.
בישיבה שנערכה לקראת פרסום הכתבה השנייה על לוין התלבטנו מאד מה לכתוב בפירוש ומה להשאיר לרמז. האם להתבסס על הממצאים הקשים שהגיעו לידינו ולהאשים אותה בעבירה פלילית של שקר חמור שנעשה בידי בעל תפקיד רשמי בשירות הציבורי, או רק להצביע על הפערים הקשים שנתגלו ולהשאיר את המסקנות לאינטליגנציה של הקוראים? ההחלטה הייתה לפסוק לחומרא ולהימנע מקביעות חד-משמעיות. צריך לזכור שהבעיה בנושאים שאנו עוסקים בהם היא מורכבותם. הכותרות שלנו לרוב אינן בנוסח "נמצאה גופה" או "בוצע אונס". רוב השחקנים שעל עקבותיהם אנו מתאמצים להתחקות יודעים להתנהל בתחכום ובזהירות, לפעול באמצעות קבלני משנה ולהסוות היטב את המניעים שלהם. לכן קשה מאד, ברוב המקרים, להסיק מסקנות חד-משמעיות.
בסיפור של לוין לא מדובר על לבן שנעשה שחור, אלא על מהלך מתוחכם שנעשה בסדרת צבעי ביניים: הלבן הצחור של המומחה לענייני קרקעות התערפל לאפור בהיר אצל ועדת הערער, לאפור כהה אצל הממונה במנהל והיתרגם בסופו של דבר לשחור פחם אצל רונית לוין. אלא מה, כשאתה מבין שרונית לוין הייתה הבימאית והמפיקה של כל המהלך מתחילתו עד סופו, הצבעים כולם מקבלים עומק אחר לגמרי.
החומרה מתעצמת כשמבינים שלוין לא פעלה בחלל ריק. כדי שזרע הבאושים שלה ייקלט צריך היה להתקיים רחם עם ריריות מתאימות שמסוגלות לקלוט ולהרות אותו. הבן הממזר הזה נולד מהריון אסור שהתרחש בין כתלי המנהל האזרחי. כולם שם מסביב נהנו ושתקו, אף אחד לא מחה, לא הציע לבצע הפלה או לקחת את גלולת היום שאחרי. ואחרי הלידה, כצפוי, אף אחד לא נטל אחריות. 'הממזר השתוקי' שנולד במנהל האזרחי תוקע לחלוטין את ההתיישבות בעמק הירדן, עומד מאחורי המלחמה המשפטית ההזויה כנגד בית השלום, מניע מפגעים משפטיים קשים סביב ים המלח ועוד. הבעיה היא שידו של הפרא הזה עוד נטויה אבל אין לו הורים שאפשר להגיש להם את החשבון.

טבע אלים

ובחזרה לשיחה בישיבת איתמר. אני חוזר בי מהשימוש ברונית לוין כמודל לחיקוי, כי השתכנעתי שדפוסי הפעולה שלה הם אסון לדמוקרטיה הישראלית, לא פחות. זהו מפגע משפטי שאסור לימין ללמוד ממנו או לאמץ אותו. החברה הישראלית היא חברה שסועה ומסוכסכת, ואחד התנאים החשובים להגנת לכידותה הוא שמירה על כללי משחק הוגנים. כפי שכתבתי פה לפני שבועיים, פעילי השמאל הגלויים והסמויים חייבים להתעשת ולהבין שההגינות היא בראש ובראשונה אינטרס עליון שלהם, כי השנים והדמוגרפיה יעשו את שלהם ויום יבוא והם ימצאו עצמם מיעוט מזדקן שמאבד אט אט את האון ואת מוקדי הכוח והשליטה. אם הימין יאמץ את 'מורשת לוין' הקלוקלת, המיעוט הזקן הזה ימצא את עצמו יום אחד מתגולל ברחובות, מר נפש שנושל מכל נכסיו וערכיו.
באינטרנט מסתובבים היום סרטונים על הקרבות המדממים בלוב. קשה להביט בהם בלי לחשוב על הסיפור שהם מספרים על המנטליות הערבית. אספסוף משולהב חמוש ברובים משתולל ברחובות, כולם יורים על כולם, ג'ונגל אנושי במיטבו. אתה שואל את עצמך - הרי בין הברבריות הניאנדרטלית הזו לציוויליזציה מבדילים שנות אור. איך אפשר לבנות איתם עתיד משותף? כשחושבים על כך לעומק, נראה כי ההבדל בין 'מורשת לוין' למלחמות השבטים בלוב הוא הבדל בתפאורה בלבד, בכלי העבודה ובצבע. הטבע האלים הוא אותו טבע, גם אם הוא נעשה במשרדים ממוזגים ומתבטא באלימות משפטית או בשימוש לרעה בסמכות מקצועית שניתנה לך. כשאמנון לורד כתב במשך שנים על המורשת הסטליניסטית של חלקים מהשמאל הישראלי חשבתי שהוא מגזים, שמדובר אולי במיעוט שולי וזניח ושאין צורך להיזקק למודל הקיצוני הזה בכדי להבין את ההתרחשויות. ואז באה פרשת לוין וסיפקה למרבה הצער הוכחה ניצחת לתזה שלו.
מצד שני קיימת גם נקודת אופטימיות. הרי גם המנטליות של עמי אירופה הייתה עד לפני שישים שנה דומה למנטליות של שבטי לוב. אם הם הצליחו לצאת ממנה, יש גם תקווה לערבים, ואולי גם לחברים השמאלנים של רונית לוין.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  02/09/2011   |   עודכן:  02/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דליה דורנר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השחתת השירות הציבורי
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
אני מאוד מקווה שהנוער המצוין ש
אריק1  |  2/09/11 16:36
2
לאומנות וגזענות חברו להן
לימין הרפתקן  |  2/09/11 17:41
 
- אתה פשוט לא מבין את הבסיס
אדמה היא אדמה   |  2/09/11 20:34
 
- מעניין - יהודים בוכים על נישול
בשטחים הכבושים...  |  2/09/11 23:15
 
- אדמות איזו מדינה???
אחד העם  |  3/09/11 13:46
3
האם הוגש בג"ץ בנושא?
אחד העם  |  3/09/11 13:40
4
מפקדים הנוכחים וממונים
הצבא והממשלה  |  3/09/11 22:16
5
קרה נס: הקמתם מדינה 3-לאומית
רון מוושינגטון  |  3/09/11 23:39
6
חייבים להעמידה לדין בגין שימוש
עופר וינשטוק  |  4/09/11 10:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגית ששר
לפני שמונה שנים נולד לצילה ולברוך גרינברג בן מקסים, ויש לו כרומוזום עודף. לא, לא תסמונת דאון, כרומוזום עודף. מה זה אומר? יותם כבר ילמד אותם, לא הסטטיסטיקה הרפואית. מבחינתם מדובר בילד רגיל לגמרי, שכמו כל בני גילו כבר יודע לקרוא ולכתוב, לחמם לעצמו אוכל ולשמור על אחיו הקטנים. "כשיש אמון מלא בילד והדרכה מתאימה- ורק עם הדרכה מתאימה - הילד מגיע מוכן לחיים הבוגרים", הם אומרים
עליס בליטנטל
מאז נפטר פרופ' מוטי עומר, מנהל מוזיאון תל אביב, העולם כמרקחה. הביצה האמנותית הישראלית, שבמרכזה קבוצת אמנים החושבים עצמם לקובעים, החליטו שמי שצריכים לבחור את המנהל החדש אמורים להיות אנשי מקצוע, קרי גם אמנים, ולא אספנים בעלי הון
אלי אלון
מנכ"ל מנהלת מבני הדת בעיריית ירושלים: המבנים ברחבת קבר האדמו"ר מזוועהיל ליד הכנסת פועלים שלא כחוק    מאשר שלא קיבלו התרי רישוי כנדרש בחוק    ביקור במקום מגלה עזובה ולכלוך    יזמים מאחת החסידויות "אימצו" את המקום, הביאו מכולה המשמשת למחסן ולקופת צדקה גדולה
ליאון אלי
מחזה המספר על יחסים במשבר בין זוגות כאשר הכל מתרכז סביב השאלה מהי היום נאמנות. חמישה סיפורים המשתלבים בסוף בחקירת משטרה החוקרת את סיבות היעלמותה של פסיכיאטרית. מומלץ לראות את ההפקה
עליס בליטנטל
אחת מפניני המחזאות של הקלאסיקה המודרנית היא "העלמה יוליה" מאת אוגוסט סטרינדברג (מ-1888). ליחה לא נס עד היום, והנושא המגרה של יחסי גבר-אישה ועד כמה היצרים נבללים בהבדלי מעמדות, כל זה חי וקיים עד לרגע זה. תיאטרון הספריה, המעלה אך ורק מחזות איכות משובחים, עם בוגרים צעירים או ותיקים של בית צבי, ממשיך במסורת שהטביע גרי ביל"ו, המנהל הקודם של המוסד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il