טיפול פסיכולוגי רגשי באמצעות משחק מהווה שיטה חדשנית פורצת דרך בתחום בריאות הנפש, המאפשרת התערבות במצבים קריטיים ומשיגה תוצאות דרמטיות במקרים בהן שיטות אחרות כשלו או שהמצב מחייב צעד משמעותי במיוחד. הטיפול בשיטה זו בנוי על הדרך הטבעית של הילד ללמוד על עצמו ועל מערכת היחסים שלו עם סביבתו.
דרך הטיפול באמצעות משחק, הילד לומד לתקשר עם אחרים, להביע רגשות ולהתאים את התנהגותו במצבים שונים. באמצעות צעצועים, הוא מפתח יכולת פתירת בעיות ולומד דרכים שונות להתחבר לאחרים. המשחק מספק מרחק פסיכולוגי בטוח מהבעיות הפרטיות של הילד, ומאפשר הבעת מחשבות ורגשות בצורה המתאימה להתפתחותו.
שיטת הטיפול הפסיכולוגי באמצעות משחק, נותנת מענה ייחודי לבעיות של ילדים שחוו טראומה, לילדים עם הפרעות אכילה, לילדים שסבלו מהתעללות רגשית, פיזית או מינית, לילדים שסבלו מפרידה או מגירושים של ההורים, לילדים המתקשים ליצור קשרים חברים, לילדים שסובלים מאובדן או שכול כלשהו, לילדים הסובלים מחרדה, לחץ או פחדים, ולילדים הסובלים ממחלה או בעלי נכות כלשהי.
השיטה מאפשרת טיפול בטוח גם בקרב ילדים המסתגרים ממשפחתם ומהעולם לעיתים קרובות, ילדים שבוכים לעיתים קרובות מאוד, ילדים מאומצים או ילדים במשפחה אומנת, ילדים אלימים כלפי אחרים או אפילו כלפי עצמם.
הטיפול במשחק מאפשר למטפל לאמוד ולהבין את דרך המשחק של הילד. יתר על כן, הטיפול במשחק משמש כעזר לילדים להתמודד עם רגשות קשים ומציאת פתרונות לבעיות, על-ידי עימות עם מצבים בעייתיים באמצעות צעצועים. בתוך קליניקת הטיפול במשחק, ילדים כמו דנה מוצאים פתרונות בריאים יותר המאפשרים להם לשנות את צורת החשיבה שלהם לגבי דברים מסויימים, רגשותיהם כלפי מישהו או משהו, ולהפחית את דאגותיהם.
הטיפול הפסיכולוגי באמצעות משחק, מתאים במיוחד לילדים גיל שלוש ועד גיל 10 שנים. בני נוער ומבוגרים מרוויחים גם הם מטכניקות המשחק ומתהליך שקשור בבילוי או שעשוע, אך להם מומלץ להיעזר בשירותי רפואה נפשית המתאימה לגילם. בשנים האחרונות, הטיפול במשחק החל להיות מיושם גם בקרב פעוטות ותינוקות.
מחקרים מדעיים שנערכו בשנים האחרונות, תומכים ביעילותו של הטיפול הפסיכולוגי באמצעות משחק בילדים, ומראים כי הטיפול מביא את הילדים למצב שבו הם חווים מגוון רחב של חוויות בתחום החברתי, רגשי וההתנהגותי, ולומדים על בעיותיהם ופתרונם, כולל לחץ מבעיות בחיים כמו: גירושים של ההורים, מוות של קרוב, מעבר דירה, אשפוז, מחלות כרוניות, אסון טבע שהשפיע על הילד, התעללות פיזית או נפשית, אלימות במשפחה וכדומה (Reddy, Files-Hall & Schaefer, 2005).
מאחר שמדובר בטיפול קצר מועד לילדים שהינו יעיל מחקרית, הפך טיפול זה למתודה העיקרית בטיפול בילדים בארה"ב ובחמש השנים האחרונות עולה העדפת הורים ואנשי חינוך לשיטה זו גם בישראל.