X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם שיעור הצמיחה קטן, שיעור הצריכה קטן, שיעור ההשקעה קטן, היצוא קטן, כיצד האבטלה אינה גדלה?. בסיכומו של דבר מדובר פה באחיזת עיניים של ממשל אובמה, של האיחוד האירופאי ושל תחזית בנק ישראל לגבי ההתפתחויות בכלכלת ישראל
▪  ▪  ▪
אף אחד אין ידע מבוסס על הצפוי לו בשנה הבאה [צילום: AP]

בן שלום ברננקי, יו"ר "הפד", נאם אתמול ( יום שבת, 24.9.11). שתי הודעות חשובות היו בפיו. אחת: "סיכונים משמעותיים לכלכלה" והכוונה, כמובן, לכלכלה האמריקנית בשנים הקרובות.
השנייה: רכישת אג"ח של ממשלת ארה"ב לתקופה ארוכה (20 שנה+) בסך 400 מיליארד דולר כנגד מכירת אג"ח, בסכום זהה, לתקופה קצרה.
המשמעות של הודעתו הראשונה היא כי אינו צופה שינוי משמעותי לטובה בשיעור הגידול בצמיחה וקיטון בשיעור האבטלה בארצות הברית. מנגד רכישת האג"ח לזמן ארוך הקטינה את שיעור התשואה השנתי של האגרות לפחות מ-3% דבר שיבוא לידי ביטוי בירידה בריבית לזמן ארוך, בעיקר בהלוואות לרכישת דירות. מאחר שתמיד ישנו קשר מסוים בין הריביות השונות הרי הירידה בריבית לזמן ארוך תרסן או אפילו תקטין את הריביות לזמן קצר ובינוני.
בכך בעצם, בן ברננקי, ממצה את "התחמושת" המוניטארית אשר בידו ומשאיר את "המגרש" של כלכלת ארה"ב פנוי רק לפעילות פיסקאלית.
במקביל שטח נשיא ארה"ב, ברק אובמה, תוכנית כלכלית חדשה להקטנת שיעור האבטלה וחידוש הצמיחה. התוכנית מתוכנת להזרים כ-440 מיליארד דולר להורדת מיסים ממעסיקים קטנים ובינוניים, תמריץ לקבלת עובדים חדשים, עוד כסף למובטלים, השקעות בתשתית תחבורתית והרחבה במערכת החינוך לשם מניעת פיטורי רבבות.
בסיכומו של דבר זו עוד הזרמה כמותית שאמורה להנשים את המערכת הכלכלית בתקופה שלפני הבחירות. הבעיה היא ש"הנשמות" כמותיות כאלה ניתנו ללא הרף מאז 2008 עת החל המשבר הכלכלי. אולי ההנשמות הללו מנעו משבר עמוק יותר אך בטח לא אוששו את הכלכלה האמריקנית. אולי הגיע הזמן שמישהו יחשוב גם "מחוץ לקופסה" לפני שיוחלף על-ידי נשיא חדש.
כלכלת אירופה:
מסתבר שכלכלת היורו היא מארג אחד שלם והדוק שכל פרימה הכי קלה במארג עלולה לגרום לפרימה מלאה. יון שהיא כנראה החוט הראשון שמסכן את המארג נלחמת נואשות כנגד פגעי מדיניות הרווחה שהייתה נהוגה בה שנים רבות. הבעיה היא לא רק כלכלית הבעיה היא אנושית.
מאות אלפי פנסיונרים עתידים לרדת במידה רבה ברמת חייהם ומאות אלפי עובדי מדינה מועמדים לפיטורין. השבוע קראנו שמפעל שוויצרי לתרופות הפסיק למכור לבתי חולים ביוון סחורות עד שישולמו החובות. כל הדברים הללו עתידים להוריד דרסטית את רמת החיים וספק אם יועילו לצמיחה מחודשת. אך החברות בכלכלת היורו אינן יכולות להרשות לעצמן שאחת החברות תפשוט את הרגל, הפגיעה במערכת הפיננסית תהיה קשה ותגרום ל"כדור שלג" שסופו אינו ברור. לכן אני מעריך שבסופו של דבר ההחלטה תהיה טוטאלית - האם לשמור על המארג שלם או לתת לו להיפרם לחלוטין.
כלכלת ישראל:
ובישראל פרסם בנק ישראל תחזית כלכלית חדשה לשנת 2012. על-רקע התחזיות הקודרות בעולם, אין ספק שגם ישראל, למרות מצבה הכלכלי היוצא דופן, תיפגע מכך.
הבנק צופה ירידה בשיעור הצמיחה ל-3.2%, בשיעור הצריכה הפרטית ל-1.7%, בהשקעה בנכסים קבועים (בעיקר דירות) ל-6% ובאינפלציה ל-2.2%. לעומת זאת, אינו חוזה שינוי בשיעור האבטלה.
עם כל הכבוד לבנק נראה לי שהתחזית היא יותר בגדר ניחוש מאשר משהו ממשי. כאשר יש קריאות מימין ומשמאל להוזיל מחירים זה אינו מסתדר עם ירידה בשיעור הצריכה. האינפלציה היא בעיקר תוצאה של מחירי חומרי הגלם בעולם.
הצפי לירידתה הוא כנראה תוצאה מהתבוננות בכדור בדולח. אם שיעור הצמיחה קטן, שיעור הצריכה קטן, שיעור ההשקעה קטן, היצוא קטן, כיצד האבטלה אינה גדלה?. בסיכומו של דבר מדובר פה באחיזת עיניים של ממשל אובמה, של האיחוד האירופאי ושל תחזית בנק ישראל לגבי ההתפתחויות בכלכלת ישראל. כולם מהמרים, לאף אחד מהם אין ידע מבוסס על הצפוי לו בשנה הבאה. לכן הזהירות היא מילת המפתח.

תאריך:  25/09/2011   |   עודכן:  25/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההתפתחויות העתידיות בכלכלת העולם: כולם מהמרים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה ברום, שמעון שטיין
ביום שאחרי המהלכים באו"ם יסתבר לציבור הפלשתיני, כמו גם לציבור בארצות ערב האחרות, שדבר ממשי לא השתנה, והמציאות בגדה המערבית וברצועת עזה נותרה ללא שינוי
איתן קלינסקי
עד לכתיבת שורות אלו לא ראינו במאהל ברחוב משה דיין אפילו פח אשפה אחד קטנטן, שהעמידה העירייה לרשות תושבי המאהל, כדבריו של ראש העיר. אז כבר אמרתי שלא יפה לשקר, ועוד לתת לשקר תהודה תקשורתית
שולמית קיסרי
שתי המילים "הסימפוניה התשיעית" מעניקות כבר את ההתרגשות, משמשות הבטחה לקונצרט חגיגי בו משתתפת תזמורת גדולה, מקהלה, זמרים סוליסטים , טקסטים נפלאים מיצירה של המשורר פרידריך שילר ומוזיקה מרוממת של בטהובן
מתי דוד
על נהר היאנג צה נבנה סכר ענק. זה לא הפריע לפנות 400 אלף בני אדם בשל הבנייה    אולימפיאדת בייג'ין 2008 הייתה הצלחה ארגונית וטכנולוגית מרשימה שהביאה יוקרה למשטר הקומוניסטי על חשבון פגיעה חמורה בזכויות האדם    מקאו והונג קונג - נהנות מאוטונומיה, שתימשך למשך 50 שנה במשטר קפיטליסטי דמוקרטי    סין והיהודים - הסינים קלטו וקיבלו את היהודים בהגינות, בכבוד, תוך סיוע והבנה
יובל לובנשטיין
למי שעדיין לא שם לב, 10 שקלים הם משהו כמו 3 דולרים, אומנם סכום נמוך, אך ישנן מדינות שבסכום זה ניתן לרכוש בהן ארוחת צהריים מזינה ומשביעה    מבצע 10 או מלכודת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il