X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעתיד לבוא, כאשר יתגלו שבטי ישראל האבודים ויחזרו לארצנו, לא תחולק שוב הארץ לשבטים, כי זו אינה שיטה מתאימה לימינו אנו. גם מכיוון שהחברה מזמן אינה חברה חקלאית וגם מכיוון שזו אינה שיטת שלטון אופטימלית. האידיאל בעתיד לבוא יהיה: זיהוי שבטי - כן, ישוב שבטי - לא
▪  ▪  ▪
חלוקת הארץ לשבטים אינה השיטה המתאימה לימינו

עִיקרה של פרשת 'וזאת הברכה' החותמת את ספר 'דברים' הוא, כמובן, ברכת משה לשניים עשר השבטים. כל שבט זכה לברכתו של משה רבינו (למעט שבט שמעון, שמשה סירב לסלוח לו על חטאו הגדול בפרשת בעל פעור). נשאלת השאלה - מדוע סיכם משה רבינו את הברכות לשבטים במילים "וַיִשְכֹן ישראל בֶּטַח בָּדָד" (דברים לג, כח)?, מהי המשמעות של אותה ברכה מסכמת?, האם היא סותרת את ברכת השבטים בכך שהיא חושפת חזון אחר לעם ישראל?
ע"פ רש"י הכוונה ב"בטח בדד" היא: "כל יחיד ויחיד איש תחת גפנו ותחת תאנתו מְפֻזָרִין ואין צריכין להתאסף ולישב יחד מפני האוֹיֵב". האם יש רמז בפרשנות זו שבאופן אידיאלי בני ישראל ישבו בארצם ללא צורך בהתלכדות שבטית כדי לצבור כוח נגד אוייביהם, ויוכלו לחיות כיחידים בלי טריטוריה שבטית?
כדי להבין את משמעות האפשרות הזו הבה נתבונן בהיסטוריה השבטית של עם ישראל במדבר, וננסה להבין מדוע היא התבססה שם בצורה זו. אנו פוגשים את השבטיות לראשונה בספר 'שמות' בחטא העגל כאשר "ויעמֹד משה בשער המחנה ויֹאמר מי לה' אֵלַי, וַיֵאָסְפו אֵליו כל בני לוי" (שמות לב, כו). לא די ששבט לוי התייצב, אלא אף ציית לביצוע המשימה הקשה ביותר של הריגת "איש-את-אחיו ואיש את-רעהו ואיש את-קרֹבו" (שם, כ"ז). בכך הפגין לראשונה שבט כלשהו את תכונתו הייחודית. לאחר מכן, בספר 'במדבר', כאשר עם ישראל צֻווה לנסוע מחורב ארצה, הקב"ה קבע את השבטים, מינה את ראשיהם ועיצב לכל שבט דגל המסמל את תכונתו הייחודית - ואפילו הורה להם את מקום שיבתם מסביב למשכן - כך הם חנו וכך הם נסעו.
המבנה השבטי הזה התבסס במדבר, ובצורת אירגון זו נכנסו בני ישראל לארץ כעם בעל שניים עשר שבטים. האם מבנה זה אידיאלי או שמא בעייתי? הראיה הראשונה העומדת לפנינו הינה ששני השבטים, ראובן וגד, החליטו, לפני שמשה גער בהם, להישאר בעבר הירדן המזרחי ולא להשתתף בכיבוש הארץ. ראיה נוספת היא היענות מועטה של אותם שבטים ואחרים לקריאתם של דבורה וברק למלחמה נגד הכנעני.
מאוחר יותר, כאשר העם ביקש להמליך עליו מלך, הוא הבין למעשה שלצורך ביטחונו הוא זקוק למשטר מרכזי עליון שיתגבר על השבטיות, ובכך יוכל לארגן את העם, להגנתו ולשגשוגו, בדרך יעילה יותר. בבקשתו למלך הסכים העם למעשה לוותר על סמכות השבט ועל נאמנותו השבטית לטובת נאמנות לעם כולו. במאמר מוסגר, לעניות דעתי, טעותם של בני ישראל בבקשה למלך הייתה במלך שמוריש את כתרו לבנו, ולא במלך שה' בוחר בו מדור לדור.
התופעה הזו של מתח בין השאיפה לשלטון שבטי לבין השאיפה לשלטון מרכזי הופיעה במשך כל הדורות ואינה ייחודית לעם ישראל. רק לפני כמאה וחמישים שנה בארה"ב, על-רקע מחלוקת עקרונית לגבי עבדות השחורים, החליטו המדינות הדרומיות לבטל את השתתפותן בממשל הפדרלי מכיוון שלדעתן זכותן של המדינות שהקימו אותו היה לפרוש ממנו בכל עת שהן בחרו. הנשיא הדגול אברהם לינקולן לא היה מוכן להתפשר בנושא ביטול העבדות, ואף לא בנושא זכויות המדינות לפרוש. לטענתו, החלטתן להקים את המשטר הפדרלי הייתה החלטה של העם שאין לחזור בה - מעין ברית אנושית שעל המשך קיומה הוא יצא למלחמת האזרחים.
האם יש הקבלה בין אותה פרשה אמריקנית עגומה מהעת האחרונה להיסטוריה של עם ישראל? במבט ראשון, כן. אחרי מותו של שלמה המלך, מלך חזק לכל הדעות, עלה לשלטון בנו רחבעם. כאשר שבטי ישראל פנו אליו כדי להקל מעליהם את העבודות הקשות של אביו הוא התעלם מעצתם של הזקנים שיעצו לו לפייס אותם, והקשיב ל"הילדים אשר גדלו אִתו" (מלכים א, יב, ח).
הוא ענה למוחים נגדו כך: "אבי יִסַר אתכם בשוטים ואני אֲיַסֵר אתכם בְעַקְרַבִים" (שם, יד). וכך, בשיקול דעת מדהים בטיפשותו, גרם רחבעם לפיצולה של המלכות ולהקמתה של מלכות ישראל. רחבעם יצא להילחם במורדים כדי לשמר את הממלכה, ברם אז דיבר "האלֹקים אל-שמעיה איש-האלֹקים לאמֹר: אָמֹר אל-רחבעם...לא-תעלו ולא תִלָחֲמוּן עם-אֲחֵיכֶם בני ישראל...כי מאִתִי נהיה הדָבָר הזה...וישובו ללכת כדבר ה' " (שם, כד).
אפשר להגזים ולומר שהשבטיות הרדומה התעוררה בתנאים הקשים שהציבה מולה המלכות האכזרית, וכך פירקה את עצמה. זו הגישה של ההיסטוריון הגדול פול ג'ונסון, שלמרות אהבתו הגדולה לעם ישראל החמיץ פה את העיקר. עם ישראל אינו כיתר העמים, והשבטיות והפלגנות נצחו את המלכות מסיבה אחרת לגמרי. הרי פה הקב"ה הבטיח לשלמה "יען אשר הייתה - זאת עִמָך ולא שמרת ברִיתִי וחֻקֹתַי אשר צִוִיתִי עָלֶיך קָרֹע אֶקְרַע את-הממלכה מֵעָלֶיך וּנְתַתֶיהָ לעַבְדֶךָ" (שם, יא, יא). ולכן, למרות שמלכותו של שלמה הייתה חזקה ועדיפה על משטר שבטי שהינו בטבעו חלש מכל הבחינות, ה' ויתר על טובת העם בגלל חטאו של המלך. כי המלך אינו כאחד העם אלא מייצג את העם מול בורא עולם.
לכן, לעניות דעתי, בעתיד לבוא, כאשר יתגלו שבטי ישראל האבודים ויחזרו לארצנו הקדושה, לא תחולק שוב הארץ לשבטים, כי זו אינה שיטה מתאימה לימינו אנו. גם מכיוון שהחברה מזמן אינה חברה חקלאית וגם מכיוון שזו אינה שיטת שלטון אופטימלית - לא ביטחונית, לא כלכלית ולא רוחנית, כי היא אינה מאפשרת ערבות הדדית מקסימלית בין כל אזרחי המדינה. כאשר כל שבט בעל התכונות הייחודיות ישב באזור נפרד מאחיו, המצב לא יאפשר להגיע לתוצאה שבה כולם ייהנו מן התכונות הייחודיות הללו של כל שבט ושבט. ולכן, האידיאל בעתיד לבוא יהיה: זיהוי שבטי כן, ישוב שבטי לא.
יהי רצון שכל שבטי עם ישראל יחזרו לארצנו הקדושה במהרה בימינו, כדי שנוכל לחדש ימינו כקדם. כן יהי רצון.

הכותב הוא רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים.
תאריך:  16/10/2011   |   עודכן:  16/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שבטי ישראל מול אומת ישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
ניררררררררר  |  16/10/11 18:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
"אתם חייבים לזעוק עד השמיים, להפוך עולמות, לעשות את כל שביכולתכם ולא לסמוך על לכאורה מאמצי הממשלה מאחורי הקלעים. הם לא יביאו את הבן הביתה" - אמרתי לנועם שליט, אבי הבן החטוף
יוסף אליעז
עסקת שחרור גלעד שליט נדיבה למשפחתו, אך אכזרית לכל העם ולוחמיו    תפקידו של נתניהו הוא לעמוד בלחצים, ובכך הכזיב    "חנינת" המחבלים היא בזיון לצה"ל ולמשטרה, למערכת המשפט ולמדינה    המפכ"ל הקדיח את תבשילו    שמישהו ירים את הכפפה וידרוש מתנובה לפצות את הציבור    דת ישראל לובשת אלילות וגדולי הרבנים ומנהיגי הדת מחשים
מיכאל זץ
אויבינו למדו שנהיה מוכנים לשלם את המחיר המבוקש ולרוקן את בתי הכלא שלנו מהרוצחים הכי נתעבים שיש    הדרך להשאיר את בתי הכלא שלנו ריקים היא פשוטה מאוד - לחוקק חוק עונש מוות למחבלים
איתן קלינסקי
אני פוחד מהלכי רוח שמבטא אביחי רונצקי, תת-אלוף בצה"ל, ששיכרות לאומנית מביאה אותו להשחית לא רק את ארון הספרים היהודי, אלא להביא את חיינו בארץ הזו למציאות מיליטריסטית הרסנית, שאינה מבשרת לנו טוב
רפאל ישראלי
ואף על-פי שמרבית הערים המרכזיות בעולם, הן במזרח והן במערב, היו תחת איום של החרבה, האנושות בכללה חיה בפחד של השמדה פתאומית ומוחלטת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il