X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פתח וחמאס: שתי הנהגות; שני ארגונים; שתי טריטוריות; האחת נחשבת לדתית קיצונית, השנייה נחשבת לדתית מתונה. נשאלת השאלה - האמנם פילוג טקטי ואחדות אסטרטגית?
▪  ▪  ▪
פלשתיני בעזה לבוש דגל חמאס ודגל פתח. אחדות במטרה המשותפת נגד ישראל [צילום: פלאש 90]

לפלשתינים יש הנהגה דו ראשית, פת"ח וחמאס. שתי הנהגות המצויות ביריבות ובעימות פנימי מתמיד, שהולך ומתעצם, למרות הצגת "הסכם הפיוס" הוירטואלי שנחתם לאחרונה. בעזה קיימת "מדינת" חמאסטן, בהנהגת החמאס ובראשה הנייה. ביהודה ושומרון קיימת "מדינת" פתחלנד, בהנהגת הפת"ח ובראשה אבו מאזן. שתי הנהגות. שני ארגונים. שתי טריטוריות. האחת נחשבת לדתית קיצונית, השנייה נחשבת לדתית מתונה.
לשני הארגונים היריבים יש מטרה יעודית משותפת, למרות המחלוקת הפנימית להשגתה. המטרה לחיסול הישות הציונית, על-פי "תורת השלבים", גם אם הדבר יתמשך לאורך שנים. החמאס מאמין ופועל נגד ישראל רק בדרך הטרור וה"התנגדות". ואילו הפת"ח מאמין ופועל גם בדרך המדינית. לשתי ההנהגות יש אחדות המטרה האסטרטגית נגד ישראל, תוך כדי יריבות ומחלוקת טקטית על דרכי הפעולה. זו האמת שרבים מהמעורבים מנסים להסתירה ולהתכחש לקיומה.
בעקבות שחרור 1,000 האסירים הפלשתינים, בעסקת שליט, בין ישראל לחמאס, בתיווך המצרי גרמני, וכתוצאה מהכשלון של אבו מאזן בעצרת האו"מ, להעביר החלטה להקמת מדינה פלשתינית בגבולות 67', המסקנות חדות וברורות, בדעת הקהל הפלשתינית על כל פלגיה. הטרור החמאסי מנצח ומציג הישגים. הדיפלומטיה המדינית של הפת"ח נכשלה ללא השגים. שני אירועים שתהיה להם השפעה רבה לעתיד יחסי הכוחות הפנימיים בין הפת"ח לחמאס מצד אחד, וליחסים העתידיים עם ישראל מצד שני.
בשנת 2012 אמורות להתקיים בחירות כלליות אצל הפלשתינים. תמונת המצב הנוכחית של יוקרה, פופולריות והשגים לחמאס וכשלון לפת"ח, יובילו בסבירות רבה לניצחון החמאס בבחירות גם בגדה ולא רק בעזה. ראוי להזכיר שגם בבחירות הקודמות, תחת לחץ ופיקוח אמריקני, ניצח החמאס גם בערי הגדה.
על-רקע מציאות חדשה זו נשאלות מספר שאלות:
  • האם ישראל צריכה ויכולה לפתוח ביוזמה מדינית חדשה?
  • האם לפתוח אולי גם בהידברות עם החמאס?
  • איזו תועלת ממשית תהיה, אם בכלל, ביוזמות חדשות שכאלה?
  • האם על ישראל לעשות ויתורים נוספים לאבו מאזן בהנחה שהחמאס ישתלט
  • על רמאללה לאחר הבחירות?
למכלול השאלות הללו ורבות נוספות, אין תשובה משכנעת לאף אחד מהפוליטיקאים שלנו מהאופוזיצה, ולאף אחד מהמדינאים המתווכים מהעולם, שלוחצים לחדש את תהליך השלום. שמונה עשרה שנות יוזמות, שיחות, הצעות וועידות שלום שהיו ונכשלו הוכיחו כי "תהליך שלום" אפשר להנשים ולתחזק אך לא ניתן להגיע לשלום, לביטחון, לפשרה ולקץ הסכסוך.
רוב מעצבי דעת הקהל, בארץ ובעולם, מקרב הפוליטיקאים והעיתונאים שיש להם ניסיון ומעורבות בסכסוך הישראלי פלשתיני, עדיין לא מוכנים להודות כי הפלשתינים רוצים "צדק" ולא פשרה, מדינה וקץ הסכסוך. "צדק פלשתיני" משמעותו זכות השיבה לפלשתין השלמה ללא אף יהודי בתוכה. הם אומרים זאת, אבל אנחנו לא מאמינים להם. נאיביות של הונאה עצמית.
פוליטיקאים מטבעם מייצרים לרוב אופטימיות מגויסת גם כשהמציאות מיאשת. ואולם ל"אופטימיות" שכזו יש תוצאות של אסונות וכשלונות, כפי שקרו כבר, לאחר הסכמי אוסלו וההינתקות.
לפי כך, גם בימים אלה של לחצים גוברים על ישראל לפתוח ביוזמה מדינית חדשה, חוזרים הטקסטים הלעוסים של "תעשיית השלום" שתובעים מישראל: "רעיונות חדשים", "צעדים בוני אמון", לקחת "סיכונים מחושבים", לנצל את "חלון ההזדמנויות", להסכים ל"ויתורים כואבים", "להציג אופק מדיני", לתת "צ'אנס קבוע" למרות כל פיגוע.
מהצד הפלשתיני הם לא תובעים מאומה. נישאלת השאלה מה עוד אפשר לחדש ולהציע? איזה רעיון מקורי חדשני ניתן להפיק? האם אין גבול לאופטימיות דיפלומטית מגויסת?
צריך להיות ריאלי ולהודות שבנסיבות הקימות אין שום סיכויי להגיע לפתרון, להסכמה ולקץ הסכסוך. הפלשתינים לא יסכימו לעולם על ויתור זכות השיבה, וישראל לעולם לא תסכים לתביעה זו. הפלשתינים לא יסכימו למדינה פלשתינית מפורזת. וישראל לא תסכים לפלשתין מחומשת. אין אף מנהיג פלשתיני שיהיה לו האומץ לעמוד מול כל הפליטים במחנות בשטחים ובארצות ערב ולחתום על הסכם על ויתור זכות השיבה. גם המהפכות במדינות ערב לא יאפשרו ולא יעודדו מנהיגים פלשתינים להסכים על פשרות ממשיות עם ישראל.
לאור מכלול העובדות של המציאות הקיימת צריך להודות שאין שום סיכוי בשלב זה להגיע לפתרון ולשלום. כל מה שנותר הוא לקיים ולתחזק את התהליך המוכר והישן. שלום וירטואלי ללא ביטחון ריאלי הוא סכנה.

תאריך:  24/10/2011   |   עודכן:  24/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פתחמאס: ארגונים יריבים עם מטרה משותפת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם שוייצר
פרץ האושר הגורף, אווירת האופוריה וביטויי הסולידאריות הלאומית הנדירה שחצתה מגזרים והתעלתה מעל מחלוקות פוליטיות, אינם יכול להסתיר, כי במהותו של ההסכם עם חמאס, אין מדובר בהישג גדול לישראל
עמוס דאי
הזכירי לי, גברת מלמד, איזו השכלה קולנועית יש לך, ומה את מבינה במשחק בכלל כדי להביע דעה על המשחק האותנטי של השחקנים בסדרת הטלוויזיה "הכבוד של מרציאנו"?
מיקי פרי
אתה צריך להבין שאתה כבר לא רק הילד של אימא ואבא. נכון, הם התגעגעו אליך יותר מכולם. אבל אתה, גלעד, כבר הילד של כולנו
ציפורה חלפון
אסור לנו להרפות עד אשר ישובו כל השבויים והנעדרים הביתה - זכריה באומל, יהודה כץ, צבי פלדמן, רון ארד, גיא חבר ומג'די חלבי
עו"ד פנחס (פיני) פישלר
ראיתי בטלוויזיה את מנהלת מחלקת החנינות במשרד המשפטים - עו"ד אמי פלמור סוחבת - גוררת - את עשרות ארגזי המחבלים - העמוסים לעייפה - לעבר לשכת כבוד נשיא המדינה בירושלים - לקראת ה"סטמפה" לחנינתם - ולא הבנתי פרט שולי וקטן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il