X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קריאת שירה נושאת בחובה יתרונות גדולים לקורא של ימינו, הנתון לדוחק כללי ולקוצר רוח מתגבר, והיא מעשה של תקווה המושתת על אהבת המילים
▪  ▪  ▪
לשפר את הריכוז והתובנות [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

הקורא נדרש כל העת לפענח קשרים חד-פעמיים, המעוררים תנועה רגשית, הנפרצת לכל עבר. הוא נע בין תמונות לשוניות הפועלות במצבי צבירה שונים ומקיימות ביניהן יחסים מורכבים. לומד להכיל את המורכבויות, מחדד את ריכוזו, צובר עושר פיוטי ומגביר את צימאונו לחדשנות.
קריאת שירה נושאת בחובה יתרונות גדולים לקורא של ימינו, הנתון לדוחק כללי ולקוצר רוח מתגבר. טענתי, שתהליך פענוח השיר הכולל, עיון מעמיק הנאחז בפרטים ובאותה עת מתמסר להפלגות נפש, מפתח אורך רוח, סבלנות פעילה ומעמיק את יכולות ההטמעה של המורכבויות. הקורא לומד לשוב אל הסדרים לאחר שפרש מניפות מגוונות של תכנים וצורות. חווה שיאים מתחלפים של הבנות רוחניות ומשפר את ריכוזו. מדובר בפעילות יוצאת דופן, העוסקת בפרשנות של טקסטים הנשענים על היגיון פנימי רב-גוונים.
הקורא פוסע בתרשים זרימת המשמעויות. הוא נע בין תמונות לשוניות, תנועה פנימית וחיצונית, רכה ועיקשת כאחת. תמונות אלה, לא אחת, רחוקות, פועלות במצבי צבירה שונים ומקיימות ביניהן יחסים מסועפים. הקורא פוסע בתוך ההתרחשויות, עקב בצד אגודל, יוצא אל נחמות הדמיון ושב פנימה, לחבר בין השלבים, כשברשותו מידע עשיר יותר.
לדוגמה: השיר "אני כותבת" מאת המשוררת סיגל בן יאיר, נפתח במילים: "אֲנִי כּוֹתֶבֶת לְךָ מֵהַצַּד שֶׁל הַיָּד בְּלִי הַלֵּב/ קוֹצִים יֵשׁ/ וּשְׁלוֹשָׁה יְתֵדוֹת/ וְאַב הָרַחֲמִים. הָעֵט הוּא צְלָב בַּרְזֶל/ כֶּתֶם דְּיוֹ עַל לִבִּי..." (מתוך: "לא מעודן", הליקון מוציאים לאור 2011).
השיר דן, בין היתר, במערכות יחסים. כדי לטוות מהלך ראוי של הקשרים, הקורא נדרש להציע פרשנות למונחים "קוצים", "יתדות" ו"אב הרחמים". ערכים אלה הם יחידות עצמאיות, בעלות קשרים סמויים חזקים, שצריך לאתרם כדי להשלים את חווית הקריאה. הקורא, בכוח הפלגות עולמו הפנימי, מרחיב את סך המאפיינים. שלל קוראים ימצאו דרך עצמאית לתהות אחר מסמרות החיים המייחלים כל העת לרגעי חסד של גילוי ורחמים.
בשיר "ים יהונתן" מתארת המשוררת חגית גרוסמן את האהוב: "...גַּלֵּי גּוּפְךָ יְשֵׁנִים בְּמִסְתְּרֵי מַיִם סוֹדִיִּים/ מְעִירִים אֶת גּוּפְךָ הַמְּחַכֶּה לִמְשִׁיכַת הַיָּרֵחַ/ הָרוּחַ בַּגַּלִּים סוֹדֵק פְּתָחִים פְּתָחִים לְאוֹר הַשֶּׁמֶשׁ/ וְהַיָּרֵחַ נָע בְּמַעְגְּלֵי חֲלוֹמְךָ/ עַד גֵּאוּת גְּדוֹלָה מְצִיפָה אֶת הַחֶדֶר/ וּמְפַזֶּרֶת שְׁבָרִים חֲדָשִׁים. בְּסוֹד מַיִם סְמוּיִים/ אַתָּה גָּדֵל, מַנִּיחַ רֹאשְׁךָ עַל שְׂפַת יָדַי/ וְלֹא אֶגַּע בְּגוּפְךָ הַיָּשֵׁן, אַךְ אֶזְרֹק אֶבֶן קְטַנָּה אֶל מִסְתְּרֵי הַיָּם עַד יִתְעַגְּלוּ הַגַּלִּים וְיִתְפַּשְּׁטוּ הַחוּצָה..." (מתוך: "לויתני האפר", הוצאת "קשב לשירה" 2010).
הקורא משייט עם גלי האהוב ונדרש לפרשנות עמוסה. דימוי הים בעל זרועות רבים. על הקורא להציע תשובות משלו לשאלות: מי הוא האהוב? מה טיבם של היחסים? מה מסמלים משיכת הירח, הרוח הסודקת בגלים, הגאות, השברים החדשים, המים הסמויים, האבן הקטנה? מדובר בקריאה אינטנסיבית, חדה ורגישה, המייחלת כל העת לרגעי חשיפה של שובבות נפש. מה שהתרחש בין השניים הוא מאורע מתפתח, הממתין לגילוי הקורא.
המשורר רוני סומק כותב על המשורר הפרואני המופלא ססאר ואייחו, אשר הותיר שירה אדירה וידע חיים של גלות, עוני ורדיפה. סומק מתייחס לשנתו הראשונה של ואיחו, בגלות בפריז, בה נאלץ לאסוף בקבוקים למחייתו: "...אֶפְשָׁר לְדַמְיֵן אֶת קִדַּת הַגַּב, אֶת הַיָּד הַנִּשְׁלַחַת / לְצַוַּאר הַזְּכוּכִית, אֶת הַפְּרוּסָה שֶׁנֶּחְתְּכָה מִלֶּחֶם הַחֶרְפָּה/ מֵאוֹתָהּ זָוִית קָשֶׁה לִשְׂבֹּעַ אֲפִלּוּ מֵרַגְלַיִם פָּרִיזָאִיּוֹת / הַמֻּדְבָּקוֹת לְיַרְכֵי הַבַּחוּרוֹת שֶׁאֱלֹהִים צָחַק אִתָּן/ בַּחֲדַר הַלֵּדָה./ וְאַתָּה אֲדוֹנִי שַׂר הָרָעָב, אַל תַּגִּיד שֶׁבְּבִטְנוֹ הָרֵיקָה/ נֶאֱפוּ שִׁירָיו, אַל תַּזְכִּיר שֶׁהַיֹּפִי מַצְלִיף בַּחִטָּה לִפְנֵי/ שֶׁתַּנּוּרֵי הַגֵּיהִנֹּם מְגַלְגְּלִים מִמֶּנָּה לֶחֶם. אֶפְשָׁר הָיָה / לַחֲלוֹם שֶׁהוּא צִפּוֹר, וּלְהַשְׁאִיר פֵּרוּר עַל אֶדֶן הַחַלּוֹן" (מתוך: "מחתרת החלב", זמורה ביתן מוציאים לאור 2005).
תמונה מכמירת לב, בה הדמות המדוברת קדה אל צוואר הזכוכית, מצליחה לזקק את הרגש ולתאר מציאות שלמה של ניכור ובדידות. הקורא נדרש למלא פערים ולברר: מי זה, או מי הם, "שר הרעב". מה מסמלים "הלחם", "צוואר הזכוכית", "הציפור", "אדן החלון". הברית בין היופי המצליף בחיטה ללחם המתגלגל מתנורי הגיהינום, רומזת על המחיר אותו נדרשים לשלם יוצרים הנאמנים ליסוד אומנותם. שלל המטאפורות בשיר הן הזדמנות נהדרת להעמיק את הדיון בביקורת החברתית המוצעת.
קריאת שירה היא פעולה איטית, הדורשת תרגול מתמשך. הקורא בודק כל העת מה הצליח לאחוז מן המצרף ומתקדם הלאה. יש בו תשוקה לנוע קדימה אל רגעי שיא, המופיעים זה אחר זה, עד לנקודת הסיום. ההפוגות שבדרך אינן דוחקות בתענוג לפנות עצמו לטובת ביצוע מטלות ההבנה השוטפות. לא אחת, הוא עוזב את השיר ושב אליו במועד אחר, כשתעצומות הנפש עומדות לרשותו. אט-אט הוא צובר עושר פיוטי ומגביר את צימאונו לחדשנות. מדובר בקריאה מעמיקה של טקסטים עשירים ומורכבים שראוי לתרגל אותה כבר בבתי הספר היסודיים, כדי שהתלמידים יפיקו בבוא עת תועלת משמעותית ממלאכות הפענוח.

ערכים שנשכחו

כוחם הגדול של שירים רבים טמון ביכולתם לעורר רגש גדול, בעזרת תיאור ממוקד וחד-פעמי של תופעות אנושיות. כותבת סיגל בן יאיר: "אִמִּי וַאֲנִי נוֹבְרוֹת / בְּפַח אַשְׁפַּת/ מִבְצְעֵי חֲמִשָּׁה פְּרִיטִים בְּתֵשַׁע תִּשְׁעִים וְתֵשַׁע/ עַל גַּבָּה הַמִּתְכּוֹפֵף נֶחְרָצִים / שְׁנֵי פַּסֵּי צֶנַע. אֶת תְּלוּשֵׁי הַקְּנִיָּה/ הִיא אוֹחֶזֶת חָזָק, כְּבַת הָאוֹחֶזֶת בְּשִׂמְלַת אִמָּהּ (שם, עמוד 9).
"יוקר המחיה" מועבר באמצעות תיאור יחסי אם ובת, בצוק העיתים המתגבר. שתי נשים נוברות בפח המבצעים. כל "תשורות" העולם הונחו לפניהן בפח אחד. האם הופכת לבת האוחזת בתלושי הקנייה כבשמלת אם. נייר הקנייה המרופט הופך למיוחל מרכזי, בחברה חומרנית, ששועטת אחר מני ממונות ומתפרקת מערכיה - כרגישות, חמלה וסובלנות.
רוני סומק בשיר "שיר לילדה שכבר נולדה" מתאר את תחושות האב הטרי: "בַּיּוֹם שֶׁנּוֹלַדְתְּ חִמְּמוּ פּוֹעֲלֵי הָאֹשֶׁר/ אֶת כַּפּוֹת הַיָּדַיִם מוּל אֵשׁ שֶׁהֻצְּתָה / בְּגַפְרוּר חַיַּיִךְ/. לַיְלָה לַיְלָה אֲנִי מִתְהַפְּנֶט מִקּוֹל נְשִׂימָתֵךְ/ כְּמוֹ הָיְתָה הִבְהוּב מִגְדַּלּוֹר לְמַלָּח שֶׁכִּמְעַט נִטְרַף/ בְּשִׁנֵּי הַיָּם" (מתוך: גן עדן לאורז, זמורה ביתן "מוצאים לאור" 1996).
אותו הבהוב מגדלור הבת הרכה, לאב שכמעט ונטרף בשני הים, מסוגל לדמעות בעיני קוראים רבים. גפרור חייה של בתו היה לאורם של שלל פועלי אושר והמשורר ביניהם. כך מצליח שיר קצר להעביר את תחושות הפלאים שבין אב לבתו.
חגית גרוסמן מתארת בשיר "עכשיו הדממה תחשוף" מפגש חד-פעמי עם "עוברת אורח": "...הֵרַמְנוּ אֶת הַמַּבָּט לְעֶבְרָהּ/ זֶה הָיָה מַבָּט קָצָר. הִיא נִזְקְקָה לְיוֹתֵר/ הָיְתָה לָהּ נְשָׁמָה גְּדוֹלָה מִדַּי בִּשְׁבִיל הָעוֹלָם הַזֶּה./ אֲנָשִׁים עִם נְשָׁמוֹת אַדִּירוֹת כְּמוֹ שֶׁלָּהּ, כָּאֵלֶּה/ שֶׁנֶּעֱצָרִים בִּפְלִיאָה בְּאֶמְצַע הָרְחוֹב וּמְשַׁתְּפִים/ זָרִים בְּהִשְׁתַּהוּתָם, הֵם בְּדֶרֶךְ כְּלָל בּוֹדְדִים. וְהִיא נֶעֶצְרָה לְיָדֵנוּ וְחִיְּכָה חִיּוּךְ עֲנָקִי/ שֶׁלֹּא הִצְלַחְנוּ לְהָשִׁיב. אִם הָיִינוּ קָמִים וּמְחַבְּקִים אוֹתָהּ/ זֶה לֹא הָיָה מַסְפִּיק. אָז הוֹרַדְנוּ עֵינֵינוּ חֲזָרָה אֶל הַקּוֹצִים./ שָׁתִינוּ מַיִם וְשָׁתַקְנוּ" (שם, 79).
תיאור של מפגש קצר עם אישה זרה מבהיר מצב צבירה של חברה שלמה, חברת נאלמים ומחרישים, המצפה לגילויי אנושיות ומייחלת לימים אחרים.
קריאת שירה היא מעשה של תקווה המושתת על אהבת המילים. מילים שחברו אל הברית הצרופה, אל כינוסי קרובים ורחוקים, בכפיפה צרה, כדי לאמוד את הרבים. מילים של אלה שהצליחו לאחוז במנות ההשראה החמקמקות, שהיו לרגע למנת חלקם ומיהרו להטביעם על הדף, לרווחת אחרים.

הכותב הוא משורר. מחבר הספרים "חול ולימונים" (עם עובד 2006), "ארבעים על האדמה" (הוצאת קשב לשירה 2010). חי ויוצר בעיר דימונה.
תאריך:  24/10/2011   |   עודכן:  25/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קריאת שירה - מעשה של תקווה
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
קריאת שירה - מעשה של תקוה
גילה גבאי   |  25/10/11 15:55
2
חמוד ל"ת
רם1245  |  25/10/11 21:48
3
אוחיון באחד מפרקי השירה המאלפי
אבי אליאס  |  26/10/11 07:59
4
מאמר מעניין וחשוב
מירב שריד  |  26/10/11 11:22
5
חשוב לכל הגילאים
קלרה אברהם  |  26/10/11 13:23
6
מאמר נפלא, משה!
עמית מאוטנר  |  26/10/11 16:13
7
מסכים
קובי פ  |  30/10/11 09:42
8
הבאת קטעים בעלי עוצמה
שרה מלול  |  30/10/11 14:12
9
קריאת שירה
עופר סלע  |  3/11/11 10:05
10
אין רבים כמוך -מלח הארץ
חוה שרר  |  11/11/11 12:43
11
מפיך לאזני האלוהית
צ.ב.י.  |  17/11/11 17:42
12
מעניין ומלמד
יוהן  |  18/11/11 14:28
13
שירה אדירה
שרית זמיר  |  24/11/11 17:29
14
מעמקי המודעות
סיון צבר  |  29/11/11 10:07
15
אכן מילים חשובות
אסף ס  |  30/11/11 09:29
16
מעמקי השירה
גליה סיון  |  5/12/11 09:51
17
מאמר חשוב ומעמיק.מקדם השירה ! ל"ת
דרור אלימלך  |  5/12/11 10:01
18
מאמר חשוב ומעמיק.מקדם השירה ! ל"ת
דרור אלימלך  |  5/12/11 10:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
עלינו להתריע באוזני מערכת הביטחון האמריקנית ובפני חברי הקונגרס על שגיאת הנסיגה החפוזה מעירק של נשיא חסר מעוף אסטרטגי, לא רק לטובתם, אלא גם לביטחוננו    לקח הנסיגה מלבנון
ראובן לייב
מה שקורה בלוב, כמו גם בשאר מדינות המהפכה של העולם האיסלאמי, אינו מבשר, בדיוק, את בואו של אביב ערבי. להפך: באף אחת מן המדינות האלה, שבהן שוררת אפלה בצהריים, לא קמו יורשים ברורים. לכל היותר התחלפה בהן העריצות בסוג אחר של משטר אוטוריטרי
אליקים העצני
תירוצים כמו פירוז או "סידורי ביטחון" סופם לנשור כמו נוצות מרוטות, ומה שיישאר זו פינת הריבונות הפלשתינית שממנה אין מוצא, כי ריבונות מקנה זכויות בלעדיות, ומן הרגע שהוקנו זכויות כאלה, שום התחכמויות מצד היהודים לא יועילו
יהודה כסיף
מה היה קורה אם נועם שליט היה עובד ב"עוף הגליל" או ב"פרי הגליל"?    מה יעשו משרדי היחצ"נות וה-PR? אולי איזו כתבת-צבע למועמד נשכח למקום 119 ברשימת מרצ - עם כלב אפגני, וילה סביונית, וטחורים סיליקוניים?
יובל לובנשטיין
פצע רחב-ממדים נבקע בליבה של אדמת הטרשים שליד בן שמן    האחראי לו הוא מפעל המלט נשר    ועוד: מדוע קונצרן המלט הוא יותר מתרנגולת שמטילה ביצי זהב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il