X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איך מצליחה ממשלה, ובישראל במיוחד, לעבור את טלטלות דעת הקהל שלה, בלי ליפול ובלי להיכנע דווקא לרחשי לב הרחוב או הבוחרים? איך היא יכולה לבצע מהלכים שיזכו להתנגדות בלי לקחת יותר מדי אחריות עליהם? לשם כך הומצא המושג "ועדה"
▪  ▪  ▪
נתניהו. עוד ועדה? [צילום: AP]

לפעמים, קורה שוועדות מגנות על ישראל. רבי יצחק אברבנאל הסביר בפירושו על התורה שלשיטה הדמוקרטית קיים יתרון גדול: כיוון שכל מושל עלול לתת את הדין על פשעיו על-ידי מחליפו, הוא ייזהר יותר כדי לא לעשות יותר מדי פשעים. כמו-כן, בישראל כל ממשלה נזהרת לא ללכת יותר מדי נגד דעת הקהל שלה, כי היא עלולה ליפול, וגם לא להיבחר בעתיד בגלל זה.
אז, איך מצליחה ממשלה, ובישראל במיוחד, לעבור את טלטלות דעת הקהל שלה, בלי ליפול ובלי להיכנע דווקא לרחשי לב הרחוב או הבוחרים? איך היא יכולה לבצע מהלכים שיזכו להתנגדות בלי לקחת יותר מדי אחריות עליהם? לשם כך הומצא המושג "ועדה". הוועדות מהוות הנשק העיקרי של הממשלות השולטות, נגד דעתו של קהל כועס ומתנגד.
הזמן מאפשר לעייף מחאות
לממשלה יש סמכות למנות ועדה שתחקור ותגיש אליה מסקנות בכל עניין ונושא. אחד היתרונות של הוועדות, שהן לוקחות זמן. וכל מאבק ציבורי, גם אותו "צדק חברתי", שזכה לגיבוי תקשורתי חסר-תקדים, מתעייף בסופו של דבר. קשה להוציא אנשים לרחובות, לא משנה כמה המאבק צודק, וכמה העם מסכים, ואפילו כמה התקשורת עוזרת. בכל מקום, זה עולה כסף, ולציבור בישראל נמאס מכל נושא כמעט, כשדשים בו יותר מחודש.
כדי לבלום את המחאה החברתית, נתניהו כדרכו ענה מיד: "אתם צודקים!". ואז...מינה ועדה. אותה ועדה ישבה וסיפקה תשובות, מותאמות לסקרים של דעת הקהל. אחר-כך, כשדובר על מעשים ושינוי בתקציב, התחילו ההתנגדויות והכשלות סעיפים שונים מהמסקנות שגובשו ועברו בממשלה.
ראש הוועדה קובע הכל
ארה"ב דרשה לחקור את חיסול המחבלים במשט הטורקי. נתניהו נענה ומינה...ועדה. הוא בחר בשופט בדימוס, בין היחידים של היסטוריית מדינת ישראל שהוא היה ציוני. אותו שופט מינה צוות על-מנת לסייע לו. ובוועדה, יצא שישראל לא אשמה. הדוח הוגש, ומספר מדינות קיבלו אותו כאמת, זה הספיק כדי להדוף את הביקורת מארה"ב. אפשר לדמיין שאישיות מהסוג של אהרן ברק בראש הוועדה, הייתה פוסקת לשלם גם פיצויים לאנשים שפספסו את הספינה ורק רצו להשתתף!
מסווה של רצינות ואובייקטיביות
הדבר האחרון שמחייב ממשלה שרוצה לקדם מהלך, הוא החוק, במידה שזאת נחושה בכך. אבל ועדה, עשויה לשכנע את הציבור שההחלטה היא צודקת. כמו-כן, כששרון החליט להרוס את ההתיישבות, הוא ידע להקים את "ועדת טליה ששון". טליה ששון, גם ללא הנחיות, ידעה להציג כל טיעון משפטי או פסאודו-משפטי כדי לפסול כמה שיותר ישובים צעירים, ולקדם את אג'נדת השמאל. היה אפשר בלי בעיות לכתוב דברים הפוכים, ולהכשיר כל מקום לבנייה יהודית. אך אחרי הוועדה, הרבה יותר קל לממשלה שמאלנית להרוס ולהסתתר מאחורי העבודה ה"מקצועית" וה"משפטית" של טליה ששון. עד היום, אף דוח לא בא לסתור את התרגילים המשפטיים שאריאל שרון הזמין להרס ההתיישבות. גם הממשלה ה"ימנית" ממשיכה להתנהל על-פי אותם עקרונות.
נכון הוא, שהבג"צ יכול לפסול כל החלטה, גם של כל ועדה, אך לממשלה יש גם נשק נגד זה: "חוק עוקף בג"צ". הממשלה יכולה, בסיועה של הכנסת, להעביר כל החלטה שהיא רוצה, אך היא צריכה לרצות בכך.
נתניהו והמאחזים
נתניהו לא אוהב את המאחזים. נוח לו שברק מפרק כל שבוע אחד או שניים, תוך כדי שבירת האנשים היושבים שם. כמו שהוא מנסה להרוס כל מי שמסייע להם. בגלל הקואליציה שלו, יום לפני שחרור 1,027 מחבלים, נתניהו יצא בהכרזה שהוא יקים ועדה להכשרת המאחזים, כדי לצאת "ימני". אחר-כך, היועץ המשפטי (פיקוד הממשלה) פסל את הרעיון, כך שנתניהו יצא "נקי", כאילו הוא לא תכנן את זה. אז הוא הקים ועדה. שם הוא מינה את הפרקליט הצבאי הראשי היוצא אביחי מנדלבליט. האיש שהפך את הצבא לעוד זרוע מבצעת של הפרקליטות.
כמו-כן (על-פי תחקיר סוזי דים - ממטות ערים):
  • הוא חתום על הצווים הראשיים להריסה שמופעלים נגד היישובים הצעירים עוד היום.
  • בהוראתו נזרקה לבנת עוזרי מביתה בגבעה 26 ליד חברון באישון לילה חורפי. עם חמשת ילדיה הקטנים, יחפים ובפיג'מות, הושארה ברחוב אלמוני בעיר אחרת בשעה 2 בבוקר. היה זה חודש אחרי שבעלה נתי הי"ד נרצח על-ידי מחבלים באותו הבית, שנהרס על רכושו.
  • בהינתקות - שימוש בחיילי צה"ל לאכיפת חוק נגד מפגינים אזרחיים בתוככי ישראל הקטנה (בכפר מימון).
  • סלוגן הנחישות והרגישות, בתקופת ההינתקות.
  • פינוי פעילי מטה "חומש תחילה" בימי שבת.
  • סיכון חיי חיילים 'כדי לא לסכן חפים מפשע', בלבנון 2.
  • חקיקת צו-שימוש-מפריע נגד החקלאות היהודית ביהודה ובשומרון.
  • צווי הגליה של מתנחלים מבתיהם, במשך חודשים רבים, ללא משפט, תוך גדיעת פרנסתם והרחקתם ממשפחותיהם הגדולות.
  • בד-בבד, לא הוצא אפילו צו-הרחקה אחד לאנרכיסטים ולפעילי השמאל הקיצוני.
  • הפוגרום בעמונה, הכשיר והכין.
  • הרחקת היישוב היהודי בחברון מבית השלום שנקנה בכסף מלא.
  • פרשת רונית לוין.
  • סגירת ישיבת הר ברכה מפני שרב הישיבה (בעקבות מספר רבנים ראשיים לישראל לשעבר...) סבור שפינוי ישובים יהודיים היא פקודה בלתי חוקית בעליל.
  • פרשת סרן אדם מלול שהועמד לדין וישב בכלא כי נתן מכה לפלשתיני החשוד בפעילות טרור.
  • פרשת סרן ר' - נכנע לתקשורת ולארגוני השמאל והחליט על העמדה לדין.
  • אושרו הרצאות נשות מחסום ווטש בפני חיילי צה"ל.
  • מדיניות המסיק: "עד הזית האחרון" לפלשתינים (גם בתוך ישובים יהודיים) אך ליהודים - אפס הגנה מפני פורעים ערבים.
  • איפשר את ההשתוללות בבילעין ובנעלין במשך שנים, בלי טיפול משפטי הולם (כמו שהוא יודע לעשות נגד מתנחלים).
  • "יעוץ משפטי" לכל אוגדה כדי לבדוק את "חוקיות מטרות האש", ולבלום אותן.
אם כן, לא צריך להיות גאון כדי לנחש מה יהיו ה"מסקנות" של ועדה בראשות אדם כזה. וגם לא צריך להיות גאון כדי להבין מה מטרותיו האמיתיות של נתניהו בנושא ארץ ישראל, כשהוא ממנה אדם כזה כדי "להכשיר" מאחזים.
לכן, צודקים הלוחצים על נתניהו להכשיר ולא לעשות כאילו. ורק לחץ אמיתי, ואיום על הקואליציה שלו, יגרמו לו להנחות את הממשלה להפסיק את מלאכת ההרס שלו בארץ ישראל.

הכותב הוא מהנדס מחשבים, בוגר הטכניון, חבר מנהיגות יהודית בליכוד ותושב ירושלים.
תאריך:  21/11/2011   |   עודכן:  22/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
למרות שהתקשורת הביאה על עצמה חלק מההאשמות המיוחסות לה, חשוב לזכור שבלי תקשורת פתוחה וחופשית לא היינו יודעים דברים רבים וחשובים
ד"ר רון בריימן
שימוש סיטוני ושלא לצורך במונח "דגל שחור" שוחק את כוחו ואת משמעותו. יש לשמור אותו למאבק האמיתי, המאבק להצלת ארץ ישראל, ולשלבו במאבק על כבוד האדם וחירותו, אף אם הוא יהודי ו"מתנחל", רחמנא לצלן
עו"ד משה גולדבלט
לנוכח השפעתו המופלגת של השמאל בוועדה לבחירת שופטים, יש לקדם את הצעת חוק השימוע לפני בחירת כל שופט נוסף לעליון    וגם: מני מזוז - מועמד מזרחי ראוי לכהונה בבית המשפט?
משה חסדאי
אנו מבינים ש"תהליך השלום" הינו תהליך של הונאה אסטרטגית, דוגמת הסכם ריבנטרופ-מולוטוב שבאמצעותו הגרמנים הרדימו את הרוסים בזמן מלחמת העולם השניה. להונאה זו יש להוסיף מלחמת טרור, תוך פיתוח והצטיידות באמל"ח להשמדה המונית
גורי גרוסמן
כאשר מבקשים למנות חלילה את השופט נועם סולברג, החוטא במגורים באלון שבות ב"שטחים הכבושים", לבית המשפט העליון, הרי שזוהי פגיעה אנושה "בשלטון החוק". חבל שאין ביכולתם להחרים את בית המשפט העליון כמו את היכל התרבות שבאריאל. אולי הפעם "הם מפחדים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il