X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמה נעים ונוח לתקוף, לגנות ולגדף את הקפיטליזם ה"חזירי", ובסוף החודש לגלות בחשבון הבנק משכורת נאה המאפשרת לחיות חיים נעימים ומפנקים
▪  ▪  ▪
משכורת נאה [צילום: פלאש 90]
קשה לבעלי המקצועות החופשיים המשכילים לעכל את המחשבה כי למרות עליונותם האינטלקטואלית והמוסרית, אין הם מצליחים להיות עשירים או בעלי השפעה פוליטית וחברתית כמו אותם "סוחרים" בורים.

שפעת המאמרים בגנות כלכלת השוק, או בשמה המוכר יותר "קפיטליזם", המתפרסמים לאחרונה, יוצרת את הרושם כי מדובר בגישה כלכלית כושלת המביאה רק צער ואומללות לעולם. כביכול מדובר בתופעה שחייבת לחלוף מן העולם גם אם דרושה לכך "דחיפה" קטנה בצורת אלימות פוליטית "צודקת". שהרי, כבר אמר ההומניסט והאנטי-קפיטליסט המפורסם יוזף סטאלין "כשכורתים עצים, עפים שבבים". אז, למרות שאיני בעל הכשרה כלכלית מפוארת כמו מירב מיכאלי ("מקפיטליזם לניאו-פיאודליזם", 28‪.‬11‪.‬11) או כמו דפני ליף וחבריה, הייתי רוצה לסנגר מעט על כלכלת השוק החופשי שדומה כי פסו כמעט מגיניה מן הארץ.
נתחיל בשאלה פשוטה. האם אכן מדובר בשיטה גרועה מן הבחינה הכלכלית? בנקודה זו לא יוכלו גם מבקריה החריפים ביותר להכחיש כי מדובר בשיטה יעילה יותר מכל קודמותיה - בין אם זו הפיאודלית ובין אם זו הסוציאליסטית. העושר שהביאה כלכלת השוק לעולם ב-200 השנים שבה היא קיימת, גדול יותר מהעושר שנוצר בכל אלפי שנות הקיום האנושי שקדמו לו. בזה גם הודו ענקי הרוח הסוציאליסטים ובראש ובראשונה קרל מרכס. ובהערת אגב, בריה"מ הצעירה, באישורו של לנין, שבה לכלכלת שוק (NAP) כאשר עמדה בשנים הראשונות לקיומה בפני משבר כלכלי עמוק אשר נבע (איך לא?) ישירות מהנהגתה של כלכלה קומוניסטית.
יאמרו המקטרגים כי אין בכך רבותא שהרי ישנם בחיים גם דברים נוספים על כלכלה, כמו בריאות, חינוך, רווחה, איכות חיים וצדק שאינם בהכרח נמדדים ביעילות כלכלית. גם כאן, אלה מביניהם שעדיין מחויבים לחשיבה רציונלית וביקורתית נאלצים להודות כי מרבית המדינות שהנהיגו כלכלת שוק הצליחו להעלות בצורה ניכרת את רמת החיים ואיכות החיים של אזרחיהם. כי אמת עצובה אך פשוטה מראה כי הכל בחיים עולה כסף. וכשיש יותר ממנו, יש יותר גם לשירותים חברתיים. לכן יכולות מדינות סקנדינביה העשירות להנהיג שירותי רווחה מפליגים ולשמור על יציבות כלכלית ורמה סבירה של פערים חברתיים. ובדיוק מאותה סיבה יוון הענייה מצמצמת כעת את שירותי הרווחה שלה כדי לא לפשוט רגל באופן מוחלט. יתירה מזאת, אם נשתמש במדד פשוט, אך יעיל, כמו תוחלת החיים ותמותת התינוקות כדי להעריך את רמת הבריאות של האוכלוסיה, נמצא יתרון ברור למדינות שהנהיגו כלכלת שוק על פני אלו שנמנעו מכך.

שוק הוא מקום "מסריח" והאנשים בו מחוספסים
אם נודה על האמת, השוק הוא מקום המתקשר אצלנו עם אנשים מחוספסים וגסי רוח, מקום די מלוכלך, והמוני ולעיתים, יש להודות, מסריח
▪  ▪  ▪

אבל מה עם השוויון? יקשו מתעבי שיטת השוק. איך אפשר עם הפערים האלו? נכון. כלכלת השוק אינה מבטיחה שוויון. אין שוויון בין האזרחים במדינות קפיטליסטיות. יש בהן עשירים ועניים. אבל להבדיל, יש גם מעמד בינוני רחב שכמעט שאינו קיים במדינות שבהן לא הונהגה כלכלת שוק. ובכלל, קשה למדוד שוויון חברתי, הואיל ואין תמימות דעים בנוגע להגדרתו. למשל, האם הוא מהותי או פורמלי? ישנה אפילו מחלוקת בדבר הצורך בקיומו, או אפשרות השגתו. המציאות מראה כי גם אם אין הפועל או המורה משתכר כמו בעל חברה או איש עסקים, הרי שבבעלותם של הראשונים נכסים רבים שבכלכלות לא קפיטליסטיות יכולים עמיתיהם למקצוע רק לחלום עליהם.
אז מדוע כל כך פופולרי לשנוא את כלכלת השוק ה”חזירית”? לא אנסה להמציא תשובות משלי, אלא אצביע על תשובות שנתנו (גם אם אין הן מושלמות ומקיפות) כבר גדולים וטובים ממני. מילטון פרידמן, למשל, הצביע על התופעה הפרדוקסלית שבקפיטליזם: העושר והרווחה היחסיים הנופלים בחלקו של רוב העם, דווקא מדגישים את קיומו של המיעוט העני. הרי כשכולם עניים - "אין בעיה". אבל משחלק (ניכר) מן האנשים מתבסס יותר כלכלית, העניים בולטים יותר. לכן, אומר פרידמן, נראה כאילו בעיית העוני בכלכלות הקפיטליסטיות דוחקת ומרה יותר מזו שבמדינות סוציאליסטיות. זאת, בעוד שהאמת היא שעדיף לו לעני בארצות הקפיטליסטיות מאשר בגני העדן הסוציאליסטיים ה"שוויוניים", אשר כפי שהיטיב לאבחן ווינסטון צ'רציל, בהם "העוני מחולק בצורה שווה" ביותר. במרבית המדינות הקפיטליסטיות גם האדם העני נהנה מרשת ביטחון כלשהי המבטיחה לו דיור צנוע, מזון בסיסי, שירותי רפואה וחינוך ברמה שעליה האזרח הממוצע במדינות הקומוניסטיות יכול רק לחלום. הכל כמובן על חשבון המדינה הקפיטליסטית "הרעה".
סיבה נוספת לתיעוב היא אופיה של כלכלת השוק המבוססת על עיקרון המסחר - של מוצרים, שירותים ושל רעיונות. זהו סחר חליפין וולונטרי שבו אנשים מבצעים את העסקות ביניהם מרצונם החופשי ומתוך מניע לשפר את מצבם (אינטרס). זה לא סקסי, זה נראה "נמוך", זה אנוכי ולא אלטרואיטסטי. ואם נודה על האמת, השוק הוא מקום המתקשר אצלנו עם אנשים מחוספסים וגסי רוח, מקום די מלוכלך, והמוני ולעיתים, יש להודות, מסריח. אנו גם יודעים כי שיטת השוק מביאה לכך שאנשים שאיננו מעריכים במיוחד, שאינם משכילים, יפים או חכמים יותר מאיתנו, יצליחו בעסקים. ולראייה, אנשי העסקים ואילי הממון הגדולים בעולם אינם בהכרח נמנים על בוגרי המחלקות לכלכלה ומנהל עסקים. זה, טוען אירווין קריסטול, בדיוק מה שמפריע לבעלי מקצועות חופשיים כגון מורים, מרצים, רופאים, אשר למרות עדיפותם המקצועית, נותרים מאחור, או למצער מועסקים אצל אותם עשירים. קשה לאלה לעכל את המחשבה כי למרות עליונותם האינטלקטואלית והמוסרית, אין הם מצליחים להיות עשירים או בעלי השפעה פוליטית וחברתית כמו אותם "סוחרים" בורים. אולי זוהי גרסה מודרנית של הסנוביזם של אצולת הכסף והפוליטיקה הישנה אל מול המתעשרים החדשים ה"נובו רישים". ואולי זוהי סתם הפוליטיקה של הקנאה.

אוהבים תכנון וסדר
אם ניזהר שלא ללכת שולל אחר הסיסמאות שובות הלב של "חברתיים" מקצועיים יותר או פחות ונבדוק את העובדות לאשורן, נגלה כי הבעיות הכלכליות הגדולות שלהן אנו עדים בשנים האחרונות, מקורן לא בשיטת השוק החופשי אלא דווקא בעיוותים של השיטה
▪  ▪  ▪

לכך מתקשר עניין נוסף. כבר הצביע תומס סואל על כך שהקפיטליזם נראה אקראי, בלתי מתוכנן, פרוע, נשלט על-ידי גחמות וקפריזות - "כוחות השוק הנעלמים". הקפיטליזם אינו בא לתקן עולם ואין לו דבר עם השאיפה לשפר את החברה. לכאורה, יש בו רק אינטרס עירום של כדאיות קרה - שאיפה לרווח ואגואיזם צר. זה מפריע למי ששואף לחברה מסודרת, מתוקנת, שבה אין אקראיות, לחברה שבה אין עוני ואין קפריזות של שוק, שבה כל אחד תורם כפי יכולתו ומקבל לפי צרכיו, לא יותר ולא פחות, ושאותה מנהלים אנשים ראויים, משכילים ובעלי אמות מידה מוסריות נעלות, ובקיצור: אלטרואיסטים. ההכרה בעליונותה של כלכלת שוק חופשי קשה למי שמאמין כי ניתן באמצעים מדעיים ורציונליים להגיע לחברה מושלמת. לכן, אין זה פלא שמבקריה החריפים ביותר של שיטת השוק באים דווקא מקרב האינטליגנציה. אירווין קריסטול מציין כראייה לכך את שיעורם היחסי של אלה בתנועות השמאל הרדיקלי שהוא גבוה משיעורם של בעלי צווארון כחול, או משל העניים שבשמם הם יוצאים למלחמה בשיטת השוק. אגב, מרבית המבקרים האלו, אם נדחק בהם, יוכרחו להודות כי זכו להשכלתם ולמעמדם בזכות החינוך, הבריאות והעושר שיצר הקפיטליזם. ממרומי מגדל השן האקדמי שמממנות המדינה הקפיטליסטית והחברות התעשיותיות, ומעל במות התקשורת המסחריות הקפיטליסטית, מצליפים אלה בקפיטליזם ה"חזירי". כמה נעים ונוח לתקוף, לגנות ולגדף, ובסוף החודש לגלות בחשבון הבנק משכורת נאה המאפשרת לחיות חיים נעימים ומפנקים.
אין ספק כי שיטת השוק מלאה פגמים וחסרונות, וגם אין היא מתיימרת להביא מזור לחוליי החברה האנושית אבל ראו זה פלא: למרות כל פגמיה, היא מצליחה להביא רווחה, בריאות, השכלה, וחירות ליותר אנשים מכל שיטה כלכלית אחרת בהיסטוריה. הכלכלן הנודע חאווייר אי-סאלאס הצביע במחקריו הרבים על כך שבעשורים האחרונים טיפסו ועלו מתוך מעמקי העוני מאות מיליוני אנשים בסין ובהודו. רבים גם מטפסים בשנים האחרונות מתהומות העוני ב"גני העדן" הסוציאליסטיים ששררו בקובה, בהודו ובסין. זהו הישג שהתאפשר רק בזכות נטישת הכלכלה הסוציאליסטית ואימוץ כלכלת השוק. איני ממליץ למקטרגים על גישת השוק לדבר באוזני אלה שנחלצו ממעמקי העוני הזה, על עליונותה המוסרית והמדעית של השיטה הסוציאליסטית שממנה נמלטו. לא כדאי להם למנות בפניהם את שבחיה של מערכת כלכלית שהביאה עליהם עשורים שלמים של עוני מחפיר, מחנות עונשין, תורים אינסופיים בחנויות עלובות, רעב המוני ורצח עם, השתקה ודיכוי. להם השיטה "הצודקת" וה"מדעית" הזאת לא הייתה תרגיל אקדמי בלבד, שגם אם נכשלת בו תמיד ניתן לגשת למועד ב' או להחליף קורס. את מחיר הכשלונות של הניסוי החברתי שבו שימשו סטטיסטים בעל כורחם, הם שילמו במלואו.
אל לנו ליפול בפח הרטוריקה המבריקה של פרופסורים סוציאליסטים רהוטים (שאכן יודעים לדבר). אם ניזהר שלא ללכת שולל אחר הסיסמאות שובות הלב של "חברתיים" מקצועיים יותר או פחות אשר עשו להם הרגל לתלות את כל חוליי החברה בשיטת השוק החופשי ולדרוש "צדק חברתי", ונבדוק את העובדות לאשורן, נגלה כי הבעיות הכלכליות הגדולות שלהן אנו עדים בשנים האחרונות, מקורן לא בשיטת השוק החופשי אלא דווקא בעיוותים של השיטה. מדובר בריכוזיות גבוהה ובתחרותיות נמוכה, בקרטליזם ובמונופוליזם, ברגולציה עלובה ובהעדפת מקורבים, בהגדלת גרעונות ללא סוף וביצירת חובות ללא יכולת עמידה ריאלית בפרעונם ועוד ועוד. כל החוליים האלה שאינם חלק מקפיטליזם בריא ושאסור לעשותם בכלכלת שוק חופשי אמיתית, דווקא מיוחסים לה. ואכן, לא מפליא כי חלק מהמלצותיהם של חכמי השמאל הכלכלי-חברתי (כמו ועדת ספיבק-יונה) מובילים בדיוק לכיוון הזה של הכללת עוד ועוד מאותם חולָיים.
לכן, לצד הביקורת (שלעיתים היא מוצדקת בהחלט) על הקפיטליזם ושיטת השוק הבלתי מושלמת שלו, ראוי להעמיד את הישגיו הגדולים ולהבין שכרגע, אין לאף אחד שיטה מוכחת טובה יותר לניהול חיי המין האנושי. אפשר ורצוי לתקן ולהטליא מה שצריך בתוך השיטה. אבל כיום אין לה תחליף ראוי. ולמי שמציע לנו גני עדן של צדק חברתי ושוויוניות, אם רק נזרוק את הקפיטליזם הזה לכל הרוחות ונלך בעליזות בעקבות חלילו של המציע, נזכיר את גורלם המר של העכברים מהמלין.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מרצה במחלקה למינהל ומדיניות ציבורית, מכללת ספיר.
תאריך:  04/12/2011   |   עודכן:  04/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דפני ליף
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מילה טובה על הקפיטליזם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
גולם
מזכיר המדינה  |  4/12/11 19:25
2
חומר למחשבה - לא יהיו עשירים
קול המציאות  |  26/12/11 04:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פנחס לבקוביץ'
האם בית המשפט העליון ימשיך להיות בשליטתם המוחלטת של הסמול, התשקורת הסמולנית וכנופיית שלטון החוק המייצגים מיעוט מזערי בעם. או שיישמע בו גם קולו של העם היהודי מסורתי-ימני
עו"ד יוסי דר
איזו מורשת הנשיאה משאירה לנו?. מורשת בדמות התנגשות תקופתית עם הפוליטיקאים מצלצלת לא רע- בוודאי כשהפוליטיקאים מצידם עושים את השטויות שלהם. העיקר לא להעלם אל האופק
פסח רויטמן
למיעוט חייב להיות ברור, כי ההחלטה והביצוע הם בידי הרוב בלבד    אחרי שנים של שיתוק ושתיקה, התפנתה סוף-סוף הכנסת לטפל גם בעניין זה, והניחה הצעת חוק שנועדה להגביל את זכות העתירה לבג"ץ לנפגע עצמו
עו"ד מתן פריידין
לו ג'פרסון, שהיה, בין היתר, פילוסוף, דיפלומט ואדריכל, היה חי במדינת ישראל כיום לא מן הנמנע כי אף הוא היה מותקף בבליסטראות מילוליות, עקב פעילותו לצמצום כוחו של בית המשפט. ואולם, ג'פרסון לא היסס מלהתעמת עם נשיאו העצמתי של בית המשפט העליון ג'ון מרשל, בסוגיות הליבה הנוגעות לסמכויותיהן של הרשויות השונות
ג'ייקוב מצ'נגמה
על "מושתקים: כיצד כפירה וחילול הקודש מחניקים את החירות ברחבי העולם" מאת פול מרשל ונינה שיי (אוקספורד, 2011)
רשימות נוספות
פתולוגיה ירושלמית בניו-יורק   /  יובל ברנדשטטר
בן החמאס  /  יובל ברנדשטטר
עצרו את אירן עכשיו  /  ח'אלד אבו-טועמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il