X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אבי דוידוביץ קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
שיבושי לשון או כוונה תחילה ליצור מציאות מעודנת שוחד לוקחים ולא מקבלים אי-אפשר לקחת את החוק לידיים - אפשר לקיים או להפר אותו אין סידור בו לעבירה יש מחיר, משלמים עליה והיא מתבטלת החקירות באזהרה אינן תחת אזהרה ומי שומר על זכות השתיקה?
▪  ▪  ▪
החקירות באזהרה אינן תחת אזהרה

בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת קמה בתל אביב הקטנה התארגנות שקראה לעצמה בשם: "גדוד מגיני השפה". תחת הסיסמה: "עברי, דבר עברית" שמו לעצמם חברי הגדוד מטרה למצב את העברית כשפת הדיבור הבלבדית בקרב היהודים בכלל ובארץ-ישראל בפרט. בין היתר עמדו הפעילים בגדוד מגיני השפה על המשמר בפני הזלזול בשפה העברית.
"גדוד מגיני השפה" נעשה לפרק בהיסטוריה של העיר תל אביב והיישוב כולו. הזלזול בשפה העברית, בעוצמות שונות ובביטויים שונים חי וקיים. שפה אינה רק אמצעי תקשורת בין בני אדם, היא גם כלי רטורי הבא להשפיע על אנשים ובבואה לתרבות. מילה או ביטוי יכולים להוות סמל המייצג דבר אחר, לעיתים סמוי מן העין.
כאיש ששירת שנים רבות בסוכנות לאכיפת חוק ובמידה רבה ממשיך לשרת את המוסד החברתי החשוב הזה, מצאתי לנכון להביא כמה ביטויים שגויים השגורים בפי רבים. חלק משיבושי הלשון האלו נובעים מאי ידיעת השפה. חלק אחר של שיבושי הלשון נעשה בכוונת מכוון, במסגרת רטורית שתכליתה למזער ולצמצם אחריות למעשה פלילי או את עוצמת הקלון הנלווית למעשה.
אין קבלת שוחד - יש לקיחת שוחד
הביטוי "קבלת שוחד" הינו שיבוש לשוני וממזער את חומרת המעשה. "קבלת שוחד" הינה לכאורה פעולה פאסיבית, ולא כך היא. עובד ציבור הלוקח שוחד אינו סביל כלל וכלל. לקיחת שוחד היא מעשה מושחת הנעשה בכוונה ובאורח פעיל לגמרי ולא סביל. ייתכן שמקור השיבוש הלשוני "קבלת שוחד" הוא מאנגלית בה בדרך כלל מגדירים את לקיחת השוחד במושגים: receiving או accepting או agreeing ולא בפועל פעיל בנוסח taking.
כבר בתקופת המקרא נתן המחוקק הקדום את דעתו לאופן הפעיל של המעשה המושחת של לקיחת שוחד, ובכל המקורות בתנ"ך מופיע הביטוי "לקיחת שוחד" ולא "קבלת שוחד": בפרשת משפטים בספר שמות (כ"ג, ח') נאמר מיד אחרי עשרת הדיברות: "ושוחד לא תיקח כי השוחד יעוור פקחים ויסלף דברי צדיקים". בספר דברים (י', ט"ז) מעיד משה כי: "אלוהים הוא האל הגדול והנורא, אשר לא ישא פנים ולא יקח שוחד". ובפרק כ"ז (פסוק כ"ה) היטיב הסופר לומר: "ארור לוקח שוחד".
חוק העונשין הישראלי אימץ את הביטוי הקדום והמדויק ונקט בביטוי "לקיחת שוחד". התיאור "קיבל שוחד" אינו רק שיבוש לשוני ואי דיוק משפטי, הוא הנחה למושחת ואנחנו לא אוהבים לעשות הנחות למושחתים.
לא לוקחים את החוק לידיים - או שמצייתים לחוק או שמפירים אותו
לעיתים מתבטאים דוברים כאלו ואחרים על כאלו שלקחו את החוק לידיהם. כך למשל התבטא המפכ"ל דודי כהן על השוטרים שהטמינו מטעני חבלה בנהריה שהם "נטלו את החוק לידיהם". בדרך כלל יבוא את הביטוי "לקחו את החוק לידיים" בהקשר של מעשה על-רקע אידיאולוגי, או כזה שישנם כאלו המנסים להצדיקו - בדרך כלל בטענה לנקמה או רדיפת צדק (Vigilante). ראוי להבהיר, הביטוי לקחו את החוק לידיים הוא מכבסת מילים למעשה של הפרת החוק ורמיסתו. הניסיון לשוות לו מראה מרוכך, שכאילו מדובר במעשה "חוקי" רק שנעשה על-ידי הידיים הלא נכונות הוא בחזקת הוספת חטא על הפשע. על הפשע המקורי מתווסף חטא גמור של ניסיון לזכך את העוול, לטהר את השרץ, או להלבין כתם.
אין יכולים לקחת את החוק לידיים, זהו ביטוי המכיל סתירה פנימית מהותית - תרתי דסתרי. או שמצייתים לחוק או שמפירים אותו, או שהחוק נאכף כדין על-ידי מי שהוסמך לכך.
שילם את חובו לחברה או בא על עונשו
בדרך כלל נעשה שימוש במושג "שילם את חובו לחברה" בהקשר לעברייני ה"צווארון הלבן" או ידוענים כאלו ואחרים שנענשו על עבירות פליליות ומנסים למחוק מעצמם קלון משפטי או חברתי. לעיתים רחוקות יעשה שימוש בביטוי נואל זה גם בהקשר של עבריינים "רגילים" שסיימו לרצות תקופת מאסר כזו או אחרת.
הביטוי "שילם את חובו לחברה" מבטא ליקוי ערכי מהותי. אין שום עסקה בין החברה ובין העבריין לפיה לכל פשע יש מחיר שעל העבריין לשלם אם יבצעו. כך הפשע לא ישתלם למי שלא משלם. העונש אינו מאיין את העבירה או את הנזק והעוול שנעשה. הענישה היא תנאי ולעיתים תנאי הכרחי לתשובה, אך אינה תנאי מספיק. החרטה הכנה, צמצום הנזק שנגרם במידת האפשר, התנהגות תקינה ומוכחת לאורך זמן - הם תנאים הכרחיים נוספים לשבים מדרכם הרעה. ריצוי העונש כשלעצמו אינו מכפר על המעשה האסור, כפי שחז"ל כבר קבעו: "הָאוֹמֵר, אֶחֱטָא וְאָשׁוּב, אֶחֱטָא וְאָשׁוּב, אֵין מַסְפִּיקִין בְּיָדוֹ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה".
תקנת השבים היא ערך נעלה במשפט ובאכיפת החוק. המעשה הפלילי אינו יוצר חוב לחברה והענישה אינה מנגנון לגביית חובות. מי שריצה את עונשו לא שילם חוב אלא נענש בהתאם לנסיבות. הקלון אינו מוסר אוטומטית עם סיום תקופת המאסר. הקלון מוסר בכפוף להתנהגות העבריין מאז היום שביצע העבירה ואילך - ולא מהיום שקיבל את העונש או סיים למלאו - "בחזקת מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך".
החקירות באזהרה אינן תחת אזהרה
"תקנות השופטים" (Judges' Rules) הן קובץ של כללים מנחים לשופטים ולשוטרים בעניין התנאים לקבלת הודאת חשוד במשטרה. התקנות שתוקנו לראשונה באנגליה לפני כמאה שנה, אומצו על-ידי המשפט הישראלי. לפיכך יש להזהיר כל חשוד לפני גביית הודעתו כי הוא חשוד בעבירה מסוימת, כי אינו חייב לומר דבר, וכי כל מה שיאמר עלול לשמש ראיה נגדו. למותר לציין כי חלה חובה להוכיח כי החשוד היה מודע לעובדה כי הוא עומד בפני סכנת הפללה וכי הוא רשאי שלא להפליל את עצמו בכל דרך שהיא במהלך חקירתו.
הנה ניתן להבין כי החקירה באזהרה נעשית ביחס לחשודים. בדרך כלל נעשות חקירות אלו תחת תקרת חדר החקירות. לעיתים רחוקות ובתנאים מסוימים שהוגדרו בנהלים יכולות חקירות באזהרה להתקיים גם תחת כיפת השמיים. עדיין לא נמצאה האזהרה שתחתיה ניתן לשבת (או לעמוד) ולקיים חקירת חשוד.
מי שומר על זכות השתיקה?
אפרופו חקירות באזהרה, בהן על החוקר לומר במפורש לחשוד כי אינו חייב לומר דבר, אלא אם רצונו בכך, נוצר מטבע לשון המתאר חשוד ששתק בזמן חקירתו במילים: "שמר על זכות השתיקה".
יש לי חדשות לאותו חשוד או לבא-כוחו: החשוד לא שמר על זכות השתיקה - החשוד ניצל את הזכות או השתמש בה - אכן כדין. מי ששמר על זכותו של החשוד שלא לומר דבר הוא החוקר, בשעה שיידע אותו על זכויותיו ולא הביא אותו שלא כדין לידי הפללה עצמית.
הביטוי "שמר על זכות השתיקה" מעדן את עובדת שתיקתו של הנחקר ומוסיפה לה נופך אלגנטי, לגאלי ולגיטימי. כאילו רצו לומר - הרי נחקר תמים שומר חוק קל כחמור, וכפועל יוצא מכך שתיקתו אינה אלא מעשה ראוי של אדם השומר על קיום הזכויות. הנה כי כן, מי ששומר על זכות השתיקה הוא החוקר. החשוד נהנה ממנה, מנצל אותה ולבטח משתמש בה.

תאריך:  12/12/2011   |   עודכן:  12/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דודי כהן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עברי, דבר עברית
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
החכמתי. תודה. ל"ת
אני123  |  12/12/11 17:49
2
הפוסל במומו פוסל
ש. שאול  |  13/12/11 09:14
 
- טעות בידך!
אבי דוידוביץ  |  13/12/11 19:24
 
- קרא
יניב מויאל  |  14/12/11 06:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
היא הגיעה ארצה בדרך-לא-דרך, לאחר שהפקידה, כמו יתר הפליטים מארצה, סכום של 3,000 דולר בידי "מאכער" בדואי בסיני, שדאג להעבירה, בתום מסע-תלאות, לגבול הישראלי    כחיה נרדפת היא מתגוררת בעליית-גג, באזור התחנה המרכזית בתל אביב, ואת מחייתה היא מוצאת בעבודות-ניקיון מסביב לשעון
ד"ר גבי אביטל
הזכייה היא תוצאה של עבודה קשה, אפורה, מפרכת, מתישה וגם נגד הזרם. הוא שב לעבודתו מיד לאחר ההודעה על הזכייה. ומכאן עלינו לשאול מה הקשר בין דברים אלה לבין הטענות בדבר כישלונה של מערכת החינוך ושל הישגים נמוכים
חניאל פרבר
בכל פעם שהעם היהודי התבקש להתמודד מול תרבויות זרות שניסו לדחוק את רגליו, שימש ניצחון זה דוגמה ומקור לעידוד    שני היבטים אלו של חג החנוכה אינם סותרים    הם שני צדדים של מטבע אחד - אין עוצמה צבאית בלא עוצמה תרבותית    ואין רוח קרב בלא רוחניות צרופה
ד"ר רון בריימן
הוא הגיע האיש ללשכת ראש הממשלה וגם למשכן נשיאי ישראל, אבל שמעון פרס ממשיך להיות פוליטיקאי החי במציאות מדומיינת שהמציא לעצמו; והתקשורת בשלה - בעד פרס, נגד נתניהו - כאילו אין הוא לפחות שנוי במחלוקת
איתן קלינסקי
איך קרה ש"יער גבעה 69", אשר אמור להנציח את חללי הקרב שנערך במקום ב-1948, הפך ל"חניון ויער מגדל" על שם חברת הביטוח?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il