X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חג החנוכה שלי הוא חג של חשבון נפש, מה עלול לקרות להתחלה אידיאית ערכית של חברה, המבקשת לבנות את ביתה הלאומי, כשהיא שיכורת כוח ומנכסת חוקים פוגעניים, ורואה בכוחנות הצבאית והמדינית את גולת הכותרת של קיומה במרחב
▪  ▪  ▪
כפר החשמונאים. ההתחלה האידיאית אימצה נתיבים כוחניים הרסניים
חג החנוכה שלי
איתן קלינסקי
חג חנוכה שלי מציין ניצחון של מורדים נועזים. ראשיו לא היו מבכירי המנהיגות הקיימת. נס המרד הונף דווקא בשיפולים המערביים של הרי יהודה, בעיירות עניות של איכרים מנושלים מאדמתם, כמו מודיעין
לרשימה המלאה

בית החשמונאים התחיל את דרכו המדינית כלוחם נאמן לערכי דת ישראל ולהשתתת צדק חברתי ברוח נביאי ישראל. את נס המאבק הוא מעלה לראשונה בשנת 166 לפני הספירה. משפחת מתיתיהו החשמונאי במרכז דתי שולי ורחוק ממוקדי הכוח בירושלים, אי שם בשיפולים המערביים היורדים במורדות הרי יהודה, במודיעין.
בניגוד לכהונה הגבוהה בירושלים והמאיון העליון, שהיו נגועים בנגעי תרבות מתייוונת והתנכרות לתרבות היהודית, בית החשמונאים זכה לתמיכה עממית רחבה של החסידים ושל כל נאמני התורה בעם.
אולם משעלה בית החשמונאים על שרטון של שררת שלטון ומדיניות כיבושים טריטוריליים לאחר שכבר הושגה העצמאות המדינית, התחיל להתבלט ניגוד בין השליטים, שהתקרבו לצדוקים , ובין הפרושים - שאת מנהיגותם קיבל חלק הארי של העם.
מדיניות הכיבושים הייתה מלווה בגילויים של גיוס צבא שכירים מקרב העמים הנכבשים. צבא שכירים היה מקור של השחתה מוסרית ועול כספי כבד על המוני האיכרים. צבא השכירים, שגוייס למלחמות מלכי החשמונאים, הוא אחד הכתמים המכוערים על בית החשמונאים, שתחילתו האידיאית הערכית מרגשת אותנו עד היום.
בעת ובעונה אחת עם מלחמות כיבוש והקזת דם של רבבות איכרים, הדבר הבלתי נסלח שעשה בית החשמונאים לאחר הניצחון הוא בכך, שאצה לו הדרך למזג דפוסים מונארכיים וכהונה גדולה תחת מטריה אחת של בית החשמונאים.
צירוף הכהונה הגדולה והמלוכה בידי בית החשמונאים עורר התנגדות עזה בקרב השכבות העממיות, שהן היו הבסיס האיתן של נאמני התורה שנמנו על הפרושים, שלא קיבלו את מרות בית החשמונאים.
צירוף הכהונה הגדולה והמלוכה תחת הכותרת של שלטון החשמונאים עורר התנגדות בעיקר על-רקע הזכות המסורה לזרע אהרון בכהונה ולבית דוד במלכות, ואין לקבל שכתר כהונה וכתר מלכות ידורו בכפיפה אחת.
למרבה הצער, התחלה אידאית ערכית ומרגשת, המעוררת בנו הזדהות מוחלטת עם בית החשמונאים, מוצאת אותנו צופים בבית החשמונאים, שעלה על שרטון, בו מצויים שני מוקשים המרסקים ומנפצים את כל ההתחלה היפה של המרד אותו אנחנו מציינים בחג החנוכה .
המוקש האחד - דרישת בית החשמונאים לְאַחֵד את כל הסמכויות ואי קבלת העיקרון של הפרדת הסמכויות. המוקש השני - מדיניות כיבושים והתפשטות טריטוריאלית חסרת מעצורים, שאחת מנקודות השיא המכוערות שלה - גיור בכוח הזרוע של בני עמים נשלטים על-ידי ישראל.
גלי ההזדהות של השכבות העממיות עם בית החשמונאים נסדקו עם אימוץ הגישה של איחוד כל הסמכויות - דתיות ומדיניות. הסדקים ינקו מן החשש מפני שיעבוד התורה לשלטון יהודי, שאופיין בהתקרבות לזה של השליטים ההלינסטיים.
הקרע העמוק בין החשמונאים ובין הפרושים, שייצגו את רוב רובו של העם החל על-פי הגרסה התלמודית בקידושין ס"ו, ע"א, בימי אלכסנדר ינאי (103 - 76 לפנה"ס). על-פי "קדמוניות" של יוסף בן מתתיהו י"ג, י' ההינתקות בין שדרות רחבות של העם והשלטון החשמונאי התחיל כבר שלושים שנה לפני כן בימי הורקנוס (135-104 לפנה"ס).
חג החנוכה שלי הוא חג של חשבון נפש, מה עלול לקרות להתחלה אידיאית ערכית של חברה, המבקשת לבנות את ביתה הלאומי, כשהיא שיכורת כוח ומנכסת חוקים פוגעניים, ורואה בכוחנות הצבאית והמדינית את גולת הכותרת של קיומה במרחב.
במלחמות החשמונאים ההתחלה האידיאית אימצה נתיבים כוחניים הרסניים, שאינם בוחלים בגיור בכוח של בני עמים זרים כמו אדומים, פלישתים ועוד. רואים בגיוס בכוח של שכירים לצבא ישראלי כדבר שאין בו פגם, אלא הוא מצביע על הישגים צבאיים-מדיניים.
בהדליקי את נרות החנוכה, אני נותן את דעתי לסכנה הקיומית של עם, כאשר הוא נותן ידו לנקיטת מדיניות כוחנית בלתי מרוסנת, ומתנער ממחויבות לעולם הערכים המוסרי.

תאריך:  22/12/2011   |   עודכן:  22/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חנוכה שלי - חג של חשבון נפש (חלק ב)
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
אכן אתה חייב בחשבון נפש
אלישמע  |  22/12/11 14:01
 
- בבקשה הוכחות
צפורה בנאי  |  22/12/11 17:03
2
אלימע קרא אינקלופדיה עברית
לאלישמע של קרא  |  22/12/11 15:21
 
- חסיד(ה)שוטה לא ראוי לתגובה ל"ת
אלישמע  |  22/12/11 16:16
 
- אני אלישמע תתייחסו אלי כשוטה
השוטה אלישמע  |  23/12/11 19:50
 
- אין הצדקה להגיב כך כלפי אלישמע
איתן קלינסקי.  |  24/12/11 06:41
3
מאחלת לך חנוכה שמח
לאיתן יקירי  |  22/12/11 15:26
 
- תגובה למגיבה האלמונית
איתן קלינסקי  |  22/12/11 19:01
4
לאיתן , חג אורים שמח
ידידיה   |  23/12/11 10:28
5
בהשוואה לחברה שבה אתה תומך
אתה בגרעון נורא  |  23/12/11 14:12
 
- איתן , תודה על המאמר
חג אורים שמח  |  23/12/11 19:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ'
לתשומת לב נשיא האוניברסיטה: כנס, כביכול אקדמי, מתוכנן להיערך במכון רקמן. תוכניתו מדאיגה, שכן נראה כי הוא בא להוות ניצול ציני של הבימה האקדמית להפצת רעיונות מסוכנים, חסרי תוקף מדעי ושנויים במחלוקת קשה    ידברו בכנס: פרופ' הלפרין-קדרי (נגד המלצות ועדת שניט), ד"ר מקינטוש ("הורות משותפת יכולה להזיק לילדים") וד"ר הקר (פרחים ליו"ר ועדת שניט - ביטוי לאלימות גברית)    שם האוניברסיטה בסכנה
חננאל ובר
למרות שבימינו אנו רוב החוקרים טוענים שמנהיגות אפשר ללמוד ושהיא אינה תכונה המורשת מלידה, נראה שבתהליך בחירת מנהיג האחים מבין יוסף ואחיו לא לכולם היה סיכוי שווה - וזאת אכן מסיבה גנטית. לאף אחד מהאחים שהיו בני האמות, ושקיבלו יחס מזלזל מבני לאה, לא היה סיכוי להיות מנהיגם של האחים
בעז מלט
לעומת חרטומי מצרים, ליוסף יש אל אחד, שהוא אלוהי כל העולם והוא משגיח בעולם, הוא מראה חלומות לבני אדם כדי ללמדם ולכוונם בחייהם. בשביל יוסף הצדיק ברור שהפרות הרעות העולות אחרי הטובות, באות מאותו מקור, ריבונו של עולם, שלא רק מחיה אותנו, אלה גם מעניש או מנסה אותנו
איתמר לוין
הפרקליטות לא רוצה פיקוח חיצוני בטענה שהיא מפוקחת היטב - אבל ממשיכה לחתום על עסקות טיעון מגוחכות    הפוליטיקאים אצלנו (נתניהו) ומעבר לים (הקונגרס האמריקני) חושבים, כמו תמיד, רק על עצמם    עוד שבוע שגרתי של תקלות ותסכול ברכבת ישראל    תשאלו את שמעון מזרחי על איזו התנהגות מקבלים את פרס ישראל
יהודה דרורי
פתרון זול יחסית לבעיה חמורה אשר עשרות דוחות שליליים של מבקר המדינה לעולם לא יצליחו לתקן הוא באמצעות מינוי חירום של קציני צבא בכירים לשעבר למעמד של ראשי רשויות מוניציפליות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il